Skatten på dieselbilar är såpass mycket högre att det inte lönar sig med diesel om du inte kör åtminstone det dubbla.
Där håller jag inte med riktigt.
Det beror helt på hur du jämför.
Jämför man en bensinare på 115 hk med en diesel på 115 hk så måste man köra ganska långt för att tjäna igen pengarna men det är inte riktigt realistiskt.
Sett till upplevelsen och faktiskt prestanda vid normal körning så ska man snarare jämföra en 115 hk diesel med en bensinare på drygt 150 hk. Dom har ungefär samma acceleration. Då hamnar det i ett annat läge.
Dom uträkningar som jag gjort säger att vid 2000 mil/år som jag kör så tjänar jag helt klart på en diesel (Även om jag i dagsläget kör en, med min gasfot, ganska törstig bensinare)
Med dagens bränslepriser hamnar mitt break even på någonstans kring 1200-1500 mil/år om jag kollar på bilar med jämförbar prestanda.
Så min rekommendation skulle vara: ca 1000 mil/år = bensinare. ca 2000 mil/år = Diesel. Men det handlar dock inte om några stora pengar om man slår ut det över året så man kan väl egentligen välja lite som man vill och känner. Om man inte köper en ny bil då för dieselbilar är ju dyrare i inköp och det tar ganska lång tid att spara inte merkostnaden för att köpa bilen om man inte kör längre än 2000 mil/år.
E85 går fetbort. Det finns ju ingen vettig människa som tankar E85 i en standardbil då det blir dyrare än att tanka bensin i samma bil. Det får i så fall vänta tills det börjar komma ut dieselbilar som är anpassade till E85. Då kan man köra med nästan dieselförbrukning och då blir det kanske försvarbart.