Vilken bil ska man köpa för runt 200.000:-?

Skatten på dieselbilar är såpass mycket högre att det inte lönar sig med diesel om du inte kör åtminstone det dubbla.

Där håller jag inte med riktigt.
Det beror helt på hur du jämför.

Jämför man en bensinare på 115 hk med en diesel på 115 hk så måste man köra ganska långt för att tjäna igen pengarna men det är inte riktigt realistiskt.
Sett till upplevelsen och faktiskt prestanda vid normal körning så ska man snarare jämföra en 115 hk diesel med en bensinare på drygt 150 hk. Dom har ungefär samma acceleration. Då hamnar det i ett annat läge.

Dom uträkningar som jag gjort säger att vid 2000 mil/år som jag kör så tjänar jag helt klart på en diesel (Även om jag i dagsläget kör en, med min gasfot, ganska törstig bensinare)
Med dagens bränslepriser hamnar mitt break even på någonstans kring 1200-1500 mil/år om jag kollar på bilar med jämförbar prestanda.

Så min rekommendation skulle vara: ca 1000 mil/år = bensinare. ca 2000 mil/år = Diesel. Men det handlar dock inte om några stora pengar om man slår ut det över året så man kan väl egentligen välja lite som man vill och känner. Om man inte köper en ny bil då för dieselbilar är ju dyrare i inköp och det tar ganska lång tid att spara inte merkostnaden för att köpa bilen om man inte kör längre än 2000 mil/år.

E85 går fetbort. Det finns ju ingen vettig människa som tankar E85 i en standardbil då det blir dyrare än att tanka bensin i samma bil. Det får i så fall vänta tills det börjar komma ut dieselbilar som är anpassade till E85. Då kan man köra med nästan dieselförbrukning och då blir det kanske försvarbart.

Där håller jag inte med riktigt.
Det beror helt på hur du jämför.

Jämför man en bensinare på 115 hk med en diesel på 115 hk så måste man köra ganska långt för att tjäna igen pengarna men det är inte riktigt realistiskt.
Sett till upplevelsen och faktiskt prestanda vid normal körning så ska man snarare jämföra en 115 hk diesel med en bensinare på drygt 150 hk. Dom har ungefär samma acceleration. Då hamnar det i ett annat läge.

Dom uträkningar som jag gjort säger att vid 2000 mil/år som jag kör så tjänar jag helt klart på en diesel (Även om jag i dagsläget kör en, med min gasfot, ganska törstig bensinare)
Med dagens bränslepriser hamnar mitt break even på någonstans kring 1200-1500 mil/år om jag kollar på bilar med jämförbar prestanda.

Så min rekommendation skulle vara: ca 1000 mil/år = bensinare. ca 2000 mil/år = Diesel. Men det handlar dock inte om några stora pengar om man slår ut det över året så man kan väl egentligen välja lite som man vill och känner. Om man inte köper en ny bil då för dieselbilar är ju dyrare i inköp och det tar ganska lång tid att spara inte merkostnaden för att köpa bilen om man inte kör längre än 2000 mil/år.

E85 går fetbort. Det finns ju ingen vettig människa som tankar E85 i en standardbil då det blir dyrare än att tanka bensin i samma bil. Det får i så fall vänta tills det börjar komma ut dieselbilar som är anpassade till E85. Då kan man köra med nästan dieselförbrukning och då blir det kanske försvarbart.

Vilka bilmärken har vettiga dieslar då?

Problemet med dieslar är bara att det många gånger kan vara svårt att få de med automatlåda. Då måste man antingen välja den största dieselmotorn eller den fetaste utrustningen = dyrt.

Annars har väl de flesta en diesel i programmet idag. Svårt att säga vilka som är driftsäkra, men som vanligt brukar japanerna inte spotta ut vilken skit som helst ur deras fabriker.

Jag skulle först välja ut en kärra och sedan se vilken maskin det satt i den om man ska gå på dina prioriteringar om bilen i allmänhet.

Dom flesta bilmärken har väl hyfsat vettiga dieslar i sortimentet.
Min egen erfarenhet av att äga och köra diesel inskränker sig till en Audi 100 2,5 TDi avant -94 som jag hade tillsammans med förra sambon.
Dragvillig, bekväm och nästan omöjlig att få över 0,6 l/mil även om jag körde den som jag stulit den. Enda gången den drog mer var i tätort med 2 ton hästtrailer efter (Lite tyngre än man egentligen får men...). Då drog den väl drygt 0,8 om jag inte minns fel.

Min rekommendation är att du kollar på vilka bilar och modeller som du kan tänka dig att äga och sedan kollar vilka motoralternativ som finns. Dieselbilar idag har betydligt bättre prestanda än en bensinare med samma motoreffekt samtidigt som dom drar mindre bränsle.

Personligen gillar jag den där lite tjuriga känslan när man trampar ner gasen i en diesel. Nästan lite som att det egentligen inte går att acca så fort med den motorn men den är så tjurig att den skiter i det.

Svarar som jag alltid gör - BMW.
Att du skulle betala en massa extrapengar för att nån fet tysk designat som något sa är bara skitsnack. BMW är bra bilar. De håller, går bra, är otroligt sköna att köra och inte alls dyrare i reservdelar än något annat märke.
Dessutom är BMW det enda märke som lyckas mata i fler och fler hästar i sina motorer, och ändå få de att dricka mindre och mindre.
Bra skit...! :tummenupp

BMW är bra bilar. De håller, går bra, är otroligt sköna att köra och inte alls dyrare i reservdelar än något annat märke.

Om nu ekonomin i en BMW är så otrolig är det ju märkligt att de lyser med sin frånvaro i taxibranchen trots att de är av sådan kvalité och har en sådan komfort.

Kan det vara så att du missar någon detalj?!

Jättebra bilar tveklöst, men att påstå att det är samma ekonomi i dem som alla andra märken är ju bara trams.

Det är inte bara brist på upplysning som gör att fordonsparken i ett genomsnittligt radhuskvarter skiljer sig från ett genomsnittligt kvarter med stora villor.

du är väl från sverige? en volvo förstås! en ny jävel som knappt drar nåt, har ju kmmit lite hybrider å sånt.. tänk på miljön, och plånboken :)

Har en polare som har en 525 diesel -07a och han är grymt nöjd med drar under 0,5 landsväg och det är ett grymmt vrid i spisen

Om nu ekonomin i en BMW är så otrolig är det ju märkligt att de lyser med sin frånvaro i taxibranchen trots att de är av sådan kvalité och har en sådan komfort.

Kan det vara så att du missar någon detalj?!

Jättebra bilar tveklöst, men att påstå att det är samma ekonomi i dem som alla andra märken är ju bara trams.

Det är inte bara brist på upplysning som gör att fordonsparken i ett genomsnittligt radhuskvarter skiljer sig från ett genomsnittligt kvarter med stora villor.

Nu nämnde jag ju bara reservdelar, inte hela ekonomin i sig. Gör inte en höna av en fjäder... :7peta

Nu nämnde jag ju bara reservdelar, inte hela ekonomin i sig. Gör inte en höna av en fjäder... :7peta

Nu fick jag klart för mig varför det är männen som står för bilköpen i de flesta svenska hushåll. :)

- Den här bilen skall vi köpa, billiga reservdelar och fin färg!
- Har du kollat försäkringen?
- Men den har ju fin färg!
- Har du kollat förbrukningen?
- Men reservdelarna är billiga!
- Vad blir driftskostnaden per mil?
- Men färgen matchar ju mina nya stövlar!!

......

Man ska inte köpa bilar nya, har du inte lärt dig nånting under livets gång? :tungan

Jag skulle ha köpt en bra bil för kanske runt 60-70 och sedan sparat pengarna som blir över till roligheter ist.

Har inte ens läst första inlägget.

Man ska inte köpa bilar nya, har du inte lärt dig nånting under livets gång? :tungan

Jag skulle ha köpt en bra bil för kanske runt 60-70 och sedan sparat pengarna som blir över till roligheter ist.

:fakta

Håller med dig fullständigt!

Uscha... :zpy

Det gjorde vi för ett par år sedan. Lade 50.000:- på en välutrustad Volvo S70 i bra skick.

I vintras blev vi tvungna att renovera framvagnen och bromsarna för 10.000:-

Tidigare den här veckan slutade klimatanläggningen att fungera när vi behöver den som mest.

Idag är bilen värd 15.000:-

Nästa bil vi köper ska förhoppningsvis hålla i närmare 10 år med bara kostnader för service och normalt underhåll och slitage.

Att köpa en billig omodern bil för 50-60.000:- och hela tiden vara tvungen att kosta på småsummor i reparationer, och att tvingas byta vartannat år för att det inte längre är lönt att laga den är exakt det vi hoppas att slippa om vi köper en nyare bil för mer pengar.

Last edited:
Uscha... :zpy

Det gjorde vi för ett par år sedan. Lade 50.000:- på en välutrustad Volvo S70 i bra skick.

I vintras blev vi tvungna att renovera framvagnen och bromsarna för 10.000:-

Tidigare den här veckan slutade klimatanläggningen att fungera när vi behöver den som mest.

Idag är bilen värd 15.000:-

Nästa bil vi köper ska förhoppningsvis hålla i närmare 10 år med bara kostnader för service och normalt underhåll och slitage.

Att köpa en billig omodern bil för 50-60.000:- och hela tiden vara tvungen att kosta på småsummor i reparationer, och att tvingas byta vartannat år för att det inte längre är lönt att laga den är exakt det vi hoppas att slippa om vi köper en nyare bil för mer pengar.

Ja ska man ha ekonomi i att äga en äldre bil så måste man meka själv. Annars måste man helt klart ha tur om det ekonomiska resonemanget ska gälla.

Visst är det så.
Men jag har varken tid, ork eller lust med krånglande bilar. :(

Inte jag heller. Jag har en 30 år gammal Mercedes 300TD. Köpte den av en kompis för 14 år sedan. Built to last :D
Det stora vågspelet vid köp av beggade bilar är ju dock, som ditt volvoexempel antydde, att bedöma skicket vid anskaffandet.

Ingen annan som katigoriserar(?) bilar som mig?

Bakhjulsdrivna <----> Framhjulsdrivna

Det här med att köpa bil alltså, fruktansvärt krångligt!
Alla har sina favoritmärken, och att försöka omvandla en SAAB-fanatiker till Volvo-fantast är nog svårare än att försöka förhandla bort momsen med Anders Borg!

Själv värdesätter jag högst körglädje när jag skall köpa bil.
Ingen mening med att snåla och köpa en "ekonomisk" bil om man inte trivs med att köra den.

Man kan väl ge ungefär samma svar i den här tråden som vi ger alla andra i "Vad ska jag köpa för sporthoj" trådar!
Ut och provkör och se, ingen annan som kan tycka åt dig! :tummenupp

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back