Vi motorcyklister gillar att utmärka oss

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Med tanke på en del gnäll dels från mig och även andra de sista veckorna.

Jag har efter att ha kört slingerbulten och varit ytterst nära att få en motorcyklist i fronten på min bil före fotokurvan sett från mitt håll, från Rosenhill, reagerat mycket starkt på hur vissa tar för givet att det inte finns andra i trafiken än de själva. Detta är en isolerad händelse som fick "bägaren att rinna över" Då jag varit med om liknande möten vid flertalet gånger. Flera gånger just i fotokurvan. Men även på andra delar av vägen.

2008 så började några ge sig ut på fotosafari i fotokurvan. Men annonserade här på forumet vart man skulle stå och när. Skitkul och fränt.. och många av oss.. inklusive jag har tagit tillfället i akt och lekt linslus.
Tyvärr har myntet också en baksida. Flera incidenter och flera olyckor har kommit som ett brev på posten.
Det har skrivits en del trådar här på sh.com angående om fotofraferna har ett ansvar i de olyckor som händer i den kurvan. Där har det alltid blivit två läger där den ena sidan hävdar att det är föraren själv som tar beslutet och den andra sidan hävdar att fotograferna har del av skuld i olyckorna.
Svaret finns i dessa två frågor.
Hur många olyckor inträffade före 2008 i just fotokurvan?
Hur många har inträffat när det stått fotografer i kurvan?
Nog sagt om det... Vi kan väll komma överens om att det finns en form av ansvar iaf...

Tyvärr så gör folk dumma saker när det är en kamera i närheten. De vill utmärka sig utöver det vanliga och tyvärr så medför det att det händer olyckor.
Jag lägger åtskilliga dagar av min säsong på olika banor.. i år har det nog blivit ca 40 dagar. Jag lovar vi ser samma sak hända på banorna.. Det händer saker för att folk ska utmärka sig inför fotografen för att få en häftig bild.
(Tråkigt att folk inte inser att de bästa bilderna får man när man kör på som vanligt.)
Det här med olyckor kring fotograferna är något som blivit vanligare och vanligare iom att tekniken för att kunna ta bra bilder och enekelt lägga ut dem digitalt har blivit så smidig som den är idag.

Men är detta då ett nytt fenomen?
Skulle folk vurpa mm om det inte stod någon i den kurvan?
Nope.. inte speciellt många iaf.
Men om vi istället ställde en publik där? inga fotografer utan lite folk som står och kollar. Skulle vi då få en fler olyckor i den kurvan publiken står vid?
Troligen skulle vi få det... Varför? Jo för vi har en längtan att göra något utmärkande när folk tittar på, något som får folk att minnas att just dig!
Varför skulle annar vi knuttar ha wheelat på stans gator när brudarna och polarna ser på?

Männikan vill bli sedd och bekräftad. Vi vill känna, höra och få bekräftat att vi gör bra saker. Här på forumet, i arbetslivet, när vi kör hoj... när vi har sex.
Vi söker alltid någon typ av bekräftelse.

Samtidigt tar vi oftast illa upp om någon gör något så att man själv känner att fy fan det där gjorde ont! Eller att man skäms, känner sig träffad..
Reaktionen blir att man drar upp ett försvar.. Tex. Ja men du har ju gjort så.. eller du gjorde ju det....
klassikst exempel. Pelle skäms över sina glasögon. För att kompisarna inte ska se hur fula glasögon Pelle har så pekar han på Anders och skriker att han har stora öron.
Pelle gör detta för att ingen ska se han glasögon.

Vad leder då detta resonemang till? Att jag försöker få alla att glömma att jag har kört som jag gjort på slingerbulten eller andra vägar?
Så skulle man kunna tolka det. Fast det har inte varit min tanke alls.

Min reaktion var helt konkret att några här inne har rent utsagt skrämt skiten ur mig och om jag hade varit en sämre mc-pilot eller kört lite fortare med bilen vid några tillfällen så hade jag garanterat varit med i minst två olyckor pga andra förares missar i fotokurvan. Samt att de senaste två säsongerna har vi haft flera olyckor i den kurvan. Några riktigt allvarliga.

Aug och Sept månad är de måndarna som skördar mest mc-olyckor. Många av dem mycket onödiga. (finns det någa nödvändiga??? )
Kolla bara de senaste 2-3 veckorna på slingerbulten. 8 olyckor bara där.
Kolla i olyckstråden så hittar ni betydligt fler. Flera olyckor i just fotokurvan.

Vad beror dessa olyckor på?
Olyckorna hänger på att vi känner oss hemma på hojen. Vi har blivit vana att köra den och hastigheterna går upp samtidigt som vi ökar riskerna.. Just för att vi blivit vana..
Detta sker över hela vårt land... varje år....

Jag tänker inte gnälla mer på hur ni kör för det slutar alltid i att jag får i ansiktet att jag minsan har gjort så.. och jag har gjort si.
Mina inlägg har haft ett enda mål.
Att få folk att inse att vi kan ha jälvligt kul på hoj utan att ta onödiga risker.
Som att ge det där sista för att det kanske är sista dagen på säsongen.
Att dämpa sig lite när man kör förbi en fotograf/publik och framför allt....
Kör som du brukar köra när ingen annan är med.

En vän till mig har gett mig några väl valda ord att fundera på..
"Kör så du kommer hem"
"Blir du lite rädd när du kör hoj.. Då kör du för fort"

/Ezzo

Last edited:
Jag håller me dig till stora delar, Olyckorna har skjutit i höjden på senaste tid... Mycket beror säkert på att folk vill hävda sig framför oss som fotar, MEN jag tycker inte att vi som fotografer kan ta på oss en uns ansvar i detta fall.

Vi står där för att kurvan är öppen och väldigt bra att lära sig fota saker i rörelse. Sen om folk får övermod och kommer in för fort i kurvan kan ju inte vi ta på oss, Ska vi behöva gömma oss eller kamoflera oss för alla KORKADE hojåkare som kör över sin förmåga eller bortser från kall asfalt och dåligt väglag... Det köper jag INTE!

Jag kan ge alla här på SH ett HETT tips, ta bilen till Bulten den här gången, ställ er inne på grusvägen i fotokurvan och stå i ytterfil och se på hur era "kamrater" kör så ni skiter på er vid varje "flyby"! :eek: Det är inte kul att stå i kurvan och hålla tummarna för att det ska gå bra för varje person som kommer in med knäskrap! Såg polarn damma av i FULLFART rakt ut ur kurvan och det slutade mirakulöst bra för honom! Näste man har inte samma tur!

Jag insåg aldrig hur idiotiskt jag själv kört föränn jag krashade VÅLDSAMT och fick stå o titta på i fotokurvan... VARFÖR kör folk så som dom gör!? :huvet :va

Livrädd för "Riskväg 257" och jag dyker nog inte upp på nån mer körning dit heller, Som Ezzo säger, Han mar otur så är det inte ens eget fel som tar ditt liv eller ännu värre, gör dig förlamad! Kan räcka med att få möte eller att nån lowsidar in i dig när du kommer körandes fint o prydligt... Jag fotar inte på Bulten längre och håller mig nog borta från Fotokurvan! Klarar inte av ljudet av plast som skrapar på asfalt mer, VRIIIIDER sig i magen på mig!!! :död

Last edited:
Jag håller me dig till stora delar, Olyckorna har skjutit i höjden på senaste tid... Mycket beror säkert på att folk vill hävda sig framför oss som fotar, MEN jag tycker inte att vi som fotografer kan ta på oss en uns ansvar i detta fall.

Vi står där för att kurvan är öppen och väldigt bra att lära sig fota saker i rörelse. Sen om folk får övermod och kommer in för fort i kurvan kan ju inte vi ta på oss, Ska vi behöva gömma oss eller kamoflera oss för alla KORKADE hojåkare som kör över sin förmåga eller bortser från kall asfalt och dåligt väglag... Det köper jag INTE!

Jag kan ge alla här på SH ett HETT tips, ta bilen till Bulten den här gången, ställ er inne på grusvägen i fotokurvan och stå i ytterfil och se på hur era "kamrater" kör så ni skiter på er vid varje "flyby"! Det är inte kul att stå i kurvan och hålla tummarna för att det ska gå bra för varje person som kommer in med knäskrap! Såg polarn damma av i FULLFART rakt ut ur kurvan och det slutade mirakulöst bra för honom! Näste man har inte samma tur!

Jag insåg aldrig hur idiotiskt jag själv kört föränn jag krashade VÅLDSAMT och fick stå o titta på i fotokurvan... VARFÖR kör folk så som dom gör!?

Livrädd för den vägen och jag dyker nog inte upp på nån mer körning dit heller, Som Ezzo säger, Han mar otur så är det inte ens egens fel som tar ditt liv eller ännu värre, gör din förlamad! Kan räcka med att få möte eller att nån lowsidar in i dig när du kommer körandes fint o prydligt... Jag fotar inte på Bulten längre och håller mig nog borta från Fotokurvan! Klarar inte av ljudet av plast som skrapar på asfalt mer, VRIIIIDER sig i magen på mig!!!

Vill minnas att det inte alls var länge sen man läste om hur du jagade knäskrap på gata och inte ville köra bana pga risken att gå omkull (eller blandar jag ihop med någon annan?)

Skönt att du klarade dig när du vurpade iaf och att du även har lärt dig ett och annat :tummenupp

Ni verkligen bäddar för ett förbud för hojkörning på den vägen.....

Vill minnas att det inte alls var länge sen man läste om hur du jagade knäskrap på gata och inte ville köra bana pga risken att gå omkull (eller blandar jag ihop med någon annan?)

Skönt att du klarade dig när du vurpade iaf och att du även har lärt dig ett och annat :tummenupp

Du minns nog helt rätt, jag o polarn tävlade om vem som skulle få "Touchdown" först och vi va bra nära men INGEN av gångerna kändes säkert eller bra...

NU har jag gått och fått mig en funderare... Var det värt det? Nu slutade det med att jag bröt smalbenet... No biggie, nästa gång har jag inte samma tur!

Vill man verkligen va 22 och förlamad pga att nån ANNAN smällde in i dig för att han ville ha en bra bild! :S Fuck that! Jag är hellre hojlös än livlös!

Rättar in mig i ledet, bra skrivet Ezzo.

För nåt år sen var det en kille som omkom vid en singelolycka i Gävle. En för mig okänd kille, men jag stannade till vid olycksplatsen under en sväng med hojen och läste: "Vi saknar dig , pappa. Vi syns i himlen"

Den dagen insåg jag att det kan vara mina barn som skriver nåt liknande och det vill jag förskona dem ifrån...
Tänker samma sak, kör så du kommer hem!:tummenupp

//Christer

Du minns nog helt rätt, jag o polarn tävlade om vem som skulle få "Touchdown" först och vi va bra nära men INGEN av gångerna kändes säkert eller bra...

NU har jag gått och fått mig en funderare... Var det värt det? Nu slutade det med att jag bröt smalbenet... No biggie, nästa gång har jag inte samma tur!

Vill man verkligen va 22 och förlamad pga att nån ANNAN smällde in i dig för att han ville ha en bra bild! :S Fuck that! Jag är hellre hojlös än livlös!

For du inte i diket vid Pålamalm i somras också, eller var det samma vurpa?

For du inte i diket vid Pålamalm i somras också, eller var det samma vurpa?

Samma... Bra koll :tummenupp
Bör påminnas att min krash var en blandning av mitt fel som panikbromsade så polarn bakom inte hade en chans och reagera och smällde in i mig och polarns fel som inte höl avstånd... Men som sagt, slutade bra DENNA gång!

Last edited:
Jag håller väl med TS ganska bra, men det finns en anledning till att fotokurvan är full av fotografer. Det handlar inte som Nash säger att fotograferna måste stå just där för att fotografera objekt i rörelse. Det kan man göra på E4:an oxå.
Det handlar om att det är en förbannat härlig kurva att lägga ner i med hojen. Kommer man från Tungelstahållet så hinner man precis stämma av om man kommer få möte i kurvan innan det är dags att välja spår. Inget möte - gå över hårt i mötande körfält och lägga ner.
Har man då redan innan sett att det står fotografer där så är det väl klart att det bromsas lite mindre i ingången till kurvan.

Jag är inte ute efter att lägga nån skuld på fotograferna, men det lär ju inte hjälpa att de står där.

Jag håller väl med TS ganska bra, men det finns en anledning till att fotokurvan är full av fotografer. Det handlar inte som Nash säger att fotograferna måste stå just där för att fotografera objekt i rörelse. Det kan man göra på E4:an oxå.
Det handlar om att det är en förbannat härlig kurva att lägga ner i med hojen. Kommer man från Tungelstahållet så hinner man precis stämma av om man kommer få möte i kurvan innan det är dags att välja spår. Inget möte - gå över hårt i mötande körfält och lägga ner.
Har man då redan innan sett att det står fotografer där så är det väl klart att det bromsas lite mindre i ingången till kurvan.

Jag är inte ute efter att lägga nån skuld på fotograferna, men det lär ju inte hjälpa att de står där.

Absolut, Det är inte ett måste men det har blivit en samlingsplats för oss som fotar lika mycket som Sveavägen blivit ett mecka för hojåkare.

Trevligt folk, mycket att lära sig från dom duktigare fotograferna och ibland tillochmed fika :)

Och jag vet med mig själv att jag "drog på" i fotokurvan när jag såg folk stå där o fota, nu hade jag tur att "min" gräns var långt ifrån vad hojens "gräns" låg så det gick bra trotsallt men visa kör redan på gränsen av vad hojen klarar av... När dom då ser en fotograf i kurvan så kör dom oftast mer än vad hojen klarar av och det ända som räddar dom flesta är enbart tur!

Puh. Annars hade jag blivit ngt bekymrad. ;)

Hahahaa, skönt att du bryr dig :krama
Men det är nog slutåkt för mig... Det är kul på hoj men inte värt riskerna! :gnissla

Last edited:
Och ändå fortsatte ni, det är verkligen inte korkat. :rolleyes:

Ingen av oss lyckades och nu har vi lagt ner hojåkandet totalt... DET tycker jag är smart, för hade jag inte slutat nu så hade jag gått av för eller senare med mentaliteten jag hade innan!

Att stå på UTSIDAN av en kurva och fota på en allmän väg utan skydd måste vara bland det mest korkade jag läst hittills i alla dessa fota-på-allmän-väg-trådarna...snart kommer det väl ett tips om att gärna använda blixt oxxå...:rolleyes:

Håller med TS att det är ett delat ansvar. Men som andra sagt i tråden, undras hur många populära mc-vägar som kommer behållas i samma utförande med tanke på publiciteten de fått på sistonde...

Skärp dig, för böveln. Kör bara bana om du är rädd för att dra av ut i skogen. :tummenupp

Funderar STARKT på det, vill inte lägga ner hojåkandet och funderar på att köpa en ny hoj men det blir enbart till jobbet och Gokart åkning :) DÄR tänker jag köra och faktist hoppas på krash för att lära mig från misstagen, Krashar man på en gokart bana i 40 så är det bara o damma av sig själv och fortsätta köra :)

Att stå på UTSIDAN av en kurva och fota på en allmän väg utan skydd måste vara bland det mest korkade jag läst hittills i alla dessa fota-på-allmän-väg-trådarna...snart kommer det väl ett tips om att gärna använda blixt oxxå...:rolleyes:

Håller med TS att det är ett delat ansvar. Men som andra sagt i tråden, undras hur många populära mc-vägar som kommer behållas i samma utförande med tanke på publiciteten de fått på sistonde...

Jag tänker inte ta på mig ansvaret att skrika åt folk att springa in till innerkurva, vill folk va så dumma att stå i ytterkurva när folk kommer med knäskrap i 110 km/h så be my guest, jag tänker inte plocka delar från personen som får en 190 kilos hoj på sig!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla