Med tanke på en del gnäll dels från mig och även andra de sista veckorna.
Jag har efter att ha kört slingerbulten och varit ytterst nära att få en motorcyklist i fronten på min bil före fotokurvan sett från mitt håll, från Rosenhill, reagerat mycket starkt på hur vissa tar för givet att det inte finns andra i trafiken än de själva. Detta är en isolerad händelse som fick "bägaren att rinna över" Då jag varit med om liknande möten vid flertalet gånger. Flera gånger just i fotokurvan. Men även på andra delar av vägen.
2008 så började några ge sig ut på fotosafari i fotokurvan. Men annonserade här på forumet vart man skulle stå och när. Skitkul och fränt.. och många av oss.. inklusive jag har tagit tillfället i akt och lekt linslus.
Tyvärr har myntet också en baksida. Flera incidenter och flera olyckor har kommit som ett brev på posten.
Det har skrivits en del trådar här på sh.com angående om fotofraferna har ett ansvar i de olyckor som händer i den kurvan. Där har det alltid blivit två läger där den ena sidan hävdar att det är föraren själv som tar beslutet och den andra sidan hävdar att fotograferna har del av skuld i olyckorna.
Svaret finns i dessa två frågor.
Hur många olyckor inträffade före 2008 i just fotokurvan?
Hur många har inträffat när det stått fotografer i kurvan?
Nog sagt om det... Vi kan väll komma överens om att det finns en form av ansvar iaf...
Tyvärr så gör folk dumma saker när det är en kamera i närheten. De vill utmärka sig utöver det vanliga och tyvärr så medför det att det händer olyckor.
Jag lägger åtskilliga dagar av min säsong på olika banor.. i år har det nog blivit ca 40 dagar. Jag lovar vi ser samma sak hända på banorna.. Det händer saker för att folk ska utmärka sig inför fotografen för att få en häftig bild.
(Tråkigt att folk inte inser att de bästa bilderna får man när man kör på som vanligt.)
Det här med olyckor kring fotograferna är något som blivit vanligare och vanligare iom att tekniken för att kunna ta bra bilder och enekelt lägga ut dem digitalt har blivit så smidig som den är idag.
Men är detta då ett nytt fenomen?
Skulle folk vurpa mm om det inte stod någon i den kurvan?
Nope.. inte speciellt många iaf.
Men om vi istället ställde en publik där? inga fotografer utan lite folk som står och kollar. Skulle vi då få en fler olyckor i den kurvan publiken står vid?
Troligen skulle vi få det... Varför? Jo för vi har en längtan att göra något utmärkande när folk tittar på, något som får folk att minnas att just dig!
Varför skulle annar vi knuttar ha wheelat på stans gator när brudarna och polarna ser på?
Männikan vill bli sedd och bekräftad. Vi vill känna, höra och få bekräftat att vi gör bra saker. Här på forumet, i arbetslivet, när vi kör hoj... när vi har sex.
Vi söker alltid någon typ av bekräftelse.
Samtidigt tar vi oftast illa upp om någon gör något så att man själv känner att fy fan det där gjorde ont! Eller att man skäms, känner sig träffad..
Reaktionen blir att man drar upp ett försvar.. Tex. Ja men du har ju gjort så.. eller du gjorde ju det....
klassikst exempel. Pelle skäms över sina glasögon. För att kompisarna inte ska se hur fula glasögon Pelle har så pekar han på Anders och skriker att han har stora öron.
Pelle gör detta för att ingen ska se han glasögon.
Vad leder då detta resonemang till? Att jag försöker få alla att glömma att jag har kört som jag gjort på slingerbulten eller andra vägar?
Så skulle man kunna tolka det. Fast det har inte varit min tanke alls.
Min reaktion var helt konkret att några här inne har rent utsagt skrämt skiten ur mig och om jag hade varit en sämre mc-pilot eller kört lite fortare med bilen vid några tillfällen så hade jag garanterat varit med i minst två olyckor pga andra förares missar i fotokurvan. Samt att de senaste två säsongerna har vi haft flera olyckor i den kurvan. Några riktigt allvarliga.
Aug och Sept månad är de måndarna som skördar mest mc-olyckor. Många av dem mycket onödiga. (finns det någa nödvändiga??? )
Kolla bara de senaste 2-3 veckorna på slingerbulten. 8 olyckor bara där.
Kolla i olyckstråden så hittar ni betydligt fler. Flera olyckor i just fotokurvan.
Vad beror dessa olyckor på?
Olyckorna hänger på att vi känner oss hemma på hojen. Vi har blivit vana att köra den och hastigheterna går upp samtidigt som vi ökar riskerna.. Just för att vi blivit vana..
Detta sker över hela vårt land... varje år....
Jag tänker inte gnälla mer på hur ni kör för det slutar alltid i att jag får i ansiktet att jag minsan har gjort så.. och jag har gjort si.
Mina inlägg har haft ett enda mål.
Att få folk att inse att vi kan ha jälvligt kul på hoj utan att ta onödiga risker.
Som att ge det där sista för att det kanske är sista dagen på säsongen.
Att dämpa sig lite när man kör förbi en fotograf/publik och framför allt....
Kör som du brukar köra när ingen annan är med.
En vän till mig har gett mig några väl valda ord att fundera på..
"Kör så du kommer hem"
"Blir du lite rädd när du kör hoj.. Då kör du för fort"
/Ezzo
Jag har efter att ha kört slingerbulten och varit ytterst nära att få en motorcyklist i fronten på min bil före fotokurvan sett från mitt håll, från Rosenhill, reagerat mycket starkt på hur vissa tar för givet att det inte finns andra i trafiken än de själva. Detta är en isolerad händelse som fick "bägaren att rinna över" Då jag varit med om liknande möten vid flertalet gånger. Flera gånger just i fotokurvan. Men även på andra delar av vägen.
2008 så började några ge sig ut på fotosafari i fotokurvan. Men annonserade här på forumet vart man skulle stå och när. Skitkul och fränt.. och många av oss.. inklusive jag har tagit tillfället i akt och lekt linslus.
Tyvärr har myntet också en baksida. Flera incidenter och flera olyckor har kommit som ett brev på posten.
Det har skrivits en del trådar här på sh.com angående om fotofraferna har ett ansvar i de olyckor som händer i den kurvan. Där har det alltid blivit två läger där den ena sidan hävdar att det är föraren själv som tar beslutet och den andra sidan hävdar att fotograferna har del av skuld i olyckorna.
Svaret finns i dessa två frågor.
Hur många olyckor inträffade före 2008 i just fotokurvan?
Hur många har inträffat när det stått fotografer i kurvan?
Nog sagt om det... Vi kan väll komma överens om att det finns en form av ansvar iaf...
Tyvärr så gör folk dumma saker när det är en kamera i närheten. De vill utmärka sig utöver det vanliga och tyvärr så medför det att det händer olyckor.
Jag lägger åtskilliga dagar av min säsong på olika banor.. i år har det nog blivit ca 40 dagar. Jag lovar vi ser samma sak hända på banorna.. Det händer saker för att folk ska utmärka sig inför fotografen för att få en häftig bild.
(Tråkigt att folk inte inser att de bästa bilderna får man när man kör på som vanligt.)
Det här med olyckor kring fotograferna är något som blivit vanligare och vanligare iom att tekniken för att kunna ta bra bilder och enekelt lägga ut dem digitalt har blivit så smidig som den är idag.
Men är detta då ett nytt fenomen?
Skulle folk vurpa mm om det inte stod någon i den kurvan?
Nope.. inte speciellt många iaf.
Men om vi istället ställde en publik där? inga fotografer utan lite folk som står och kollar. Skulle vi då få en fler olyckor i den kurvan publiken står vid?
Troligen skulle vi få det... Varför? Jo för vi har en längtan att göra något utmärkande när folk tittar på, något som får folk att minnas att just dig!
Varför skulle annar vi knuttar ha wheelat på stans gator när brudarna och polarna ser på?
Männikan vill bli sedd och bekräftad. Vi vill känna, höra och få bekräftat att vi gör bra saker. Här på forumet, i arbetslivet, när vi kör hoj... när vi har sex.
Vi söker alltid någon typ av bekräftelse.
Samtidigt tar vi oftast illa upp om någon gör något så att man själv känner att fy fan det där gjorde ont! Eller att man skäms, känner sig träffad..
Reaktionen blir att man drar upp ett försvar.. Tex. Ja men du har ju gjort så.. eller du gjorde ju det....
klassikst exempel. Pelle skäms över sina glasögon. För att kompisarna inte ska se hur fula glasögon Pelle har så pekar han på Anders och skriker att han har stora öron.
Pelle gör detta för att ingen ska se han glasögon.
Vad leder då detta resonemang till? Att jag försöker få alla att glömma att jag har kört som jag gjort på slingerbulten eller andra vägar?
Så skulle man kunna tolka det. Fast det har inte varit min tanke alls.
Min reaktion var helt konkret att några här inne har rent utsagt skrämt skiten ur mig och om jag hade varit en sämre mc-pilot eller kört lite fortare med bilen vid några tillfällen så hade jag garanterat varit med i minst två olyckor pga andra förares missar i fotokurvan. Samt att de senaste två säsongerna har vi haft flera olyckor i den kurvan. Några riktigt allvarliga.
Aug och Sept månad är de måndarna som skördar mest mc-olyckor. Många av dem mycket onödiga. (finns det någa nödvändiga??? )
Kolla bara de senaste 2-3 veckorna på slingerbulten. 8 olyckor bara där.
Kolla i olyckstråden så hittar ni betydligt fler. Flera olyckor i just fotokurvan.
Vad beror dessa olyckor på?
Olyckorna hänger på att vi känner oss hemma på hojen. Vi har blivit vana att köra den och hastigheterna går upp samtidigt som vi ökar riskerna.. Just för att vi blivit vana..
Detta sker över hela vårt land... varje år....
Jag tänker inte gnälla mer på hur ni kör för det slutar alltid i att jag får i ansiktet att jag minsan har gjort så.. och jag har gjort si.
Mina inlägg har haft ett enda mål.
Att få folk att inse att vi kan ha jälvligt kul på hoj utan att ta onödiga risker.
Som att ge det där sista för att det kanske är sista dagen på säsongen.
Att dämpa sig lite när man kör förbi en fotograf/publik och framför allt....
Kör som du brukar köra när ingen annan är med.
En vän till mig har gett mig några väl valda ord att fundera på..
"Kör så du kommer hem"
"Blir du lite rädd när du kör hoj.. Då kör du för fort"
/Ezzo
Last edited: