Vad brukar man få i böter för buller?

MC-Polis, kvinna, 40 års åldern. Jävligt trevlig måste jag säga, haha. Sa till o med till mig att köra med öronproppar tills jag fått systemet ordnat så jag inte får tinnitus ;) haha.. Kändes precis som man var 10 igen och mamma gnällde på en för man hade musiken för högt i hörlurarna, haha. Men jag vet inte vad det är med mig och 40 taggare :D

Är det inte så att det getts böter för olika saker? Om man tittar på de som fått böter här i tråden är det 1500 och 500 vilket stämmer bra med nedanstående info (1000+500).

Bötesbelopp
För brott mot Trafikförordningen:
Kap 4, § 7: Åstadkommande av onödigt buller med motordrivet fordon eller onödigt utsläpp av avgaser i sådan mängd att de orsakar olägenheter, 1 000 kronor

Kap 4, § 8: Onödig och störande körning med motordrivet fordon vid bostadsbebyggelse eller underlåtenhet att vid färd med motordrivet fordon anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra inte onödigtvis störs = 1 000 kronor.

För brott mot fordonsförordningen:
Kap 2, § 1: Ljuddämpare saknas eller är inte effektiv = 500 kronor.

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5191

Mjo, men med tanke på ovanstående, så passar jag nog fan in på allt. 100 db på tomgång, och 123 db vid runt 4000 varv. Aja då kan man ju skatta sig lycklig att de va på gott humör iallafall :)

Är det inte så att det getts böter för olika saker? Om man tittar på de som fått böter här i tråden är det 1500 och 500 vilket stämmer bra med nedanstående info (1000+500).

Bötesbelopp
För brott mot Trafikförordningen:
Kap 4, § 7: Åstadkommande av onödigt buller med motordrivet fordon eller onödigt utsläpp av avgaser i sådan mängd att de orsakar olägenheter, 1 000 kronor

Kap 4, § 8: Onödig och störande körning med motordrivet fordon vid bostadsbebyggelse eller underlåtenhet att vid färd med motordrivet fordon anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra inte onödigtvis störs = 1 000 kronor.

För brott mot fordonsförordningen:
Kap 2, § 1: Ljuddämpare saknas eller är inte effektiv = 500 kronor.

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5191

Stämmer bra det! Det blåa blocket är i princip vattentätt.. funderar man på om man gjort fel så har man i 99/100 fall gjort det :brinnerup

En fråga, har Polisen nu mera godkända mätinstrument för buller i varje bil?
Stoppar dom mig och tar fram en iphon då får dom denna:finger
Men åker nog på en ombesiktning, som ducceklubben betalar:banana

En fråga, har Polisen nu mera godkända mätinstrument för buller i varje bil?
Stoppar dom mig och tar fram en iphon då får dom denna:finger
Men åker nog på en ombesiktning, som ducceklubben betalar:banana

Det står inte i lagen exakt vilken ljudstyrka som är gränsen, lagen är utformad så att varje polis skall göra bedömningen om det bryter mot den eller ej. På så vis slipper de mäta ljud.

Se föregående poster angående lagtexten.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park