Turbo till cbr 600

Mirran

Tjolahopp!
Gick med
26 Sep 2004
Ort
I ett ännu gulare hus..
Hoj
Tröttnat..
Hallo,har lite funderingar att fixa turbo till min gamla häck i stället för att byta upp mig,hur många hästar går det få upp den till och pris,om ngn, vet? :tomten
 
Mer än vad man kan hantera. "Normalt" tror jag att man brukar lägga 600or på en ca 170hk i vid normal gatkörning. Hur mycket man kan få ut?? Tja över 200 om det räcker som svar.
 
Men det är nog billigare att byta upp sig....
 
Jag har ett aggregat som e lagom till din hoj... Nästan nytt 1500:-
 
Qwerty skrev:
Mer än vad man kan hantera. "Normalt" tror jag att man brukar lägga 600or på en ca 170hk i vid normal gatkörning. Hur mycket man kan få ut?? Tja över 200 om det räcker som svar.
Tja, 170hk är ju inte så dåligt,min man har pratat om att fixa turbo till en av våra hojjar,bäst att börja med min som är äldre,pris vet du inte? han gör nog det själv???
 
Mirran skrev:
Hallo,har lite funderingar att fixa turbo till min gamla häck i stället för att byta upp mig,hur många hästar går det få upp den till och pris,om ngn, vet? :tomten

Det cirkulerar ett videoklipp på nätet med en CBR 600 turbo, dock en från sent 90-tal tror jag. Den verkar smått hysterisk! :tummenupp :Bugar
 
Turbon... --->heliac

Vad är det för ett aggregat? Typ nått från en Sunny kanske?
 
E22 skrev:
VAAAa ska du inte ha mer....ink allt till turbo bygge...?

Han men 1500:- för snigeln!! Om den är fräch får det väl anses som ett bra pris.

Men håll med om att det skulle vara optimalt en ZX6:a 05:a på typ 170-200 häst och ett jävla ångbåtsvrid. Japp en sådan vill jag ha!

JB
 
Små motorer brukar ha en tendens till att få enorm ketchup effekt. Dock så är dagens turbo konveteringar bra mycket bättre än tidiga 90tals byggen. Men en 600 burkar få att han reser sig på alla växlar vid ett bestämt varvtal oavsett hur fint du försöker smyga över puckeln. Större maskiner brukar vara lite bättre på detta. Därför så brukar man vid normal gatkörning inte ladda så mycket på en 600 eftersom den blir ganska så tam på låga varv och nästa steg är 90grader lodrätt. Att inte kompsänka för mycket att ladda lagom mm det är det som våra turbo gurus har hunnit lära sig sedan 1990, att helt enkelt ha en hisklig effekt men ett "snällt" register. Bästa svaren får du nog från turbo killarna som har gjort det med en 600 :rofl Jag har endast erfarenhet från bilar och där finns inga 90grader lodrätt att ta hänsyn till.
 
Mirran skrev:

På ren franska; Det är en jättedålig ide.

Den hojen du har nu är förmodligen sliten i fjädringen, lacken är förmodligen inte lika fin som den var för tio år sen och allt känns gammalt. Instrumenten är modell stenålder och allt annat ser ut att sitta på en tio-femton år gammal häck.

Och eftersom då är tjej och förmodligen inte kan skruva själv så måste du lämna in härket på verkstad för att montera turbon (vilken du fö knappt vet hur den funkar) och allt som tillkommer. Bara det är en massa pengar.
Sammanlagt så kommer du sitta med samma gammla härke, bara det att nu är den tillförlitlig som en Ford från -79. Och har en skitjobbig effektkurva.
För samma pengar kan du få en max fem år gammal hoj som är fin.
 
Du kan bända i 900RR motorn i 600:an om du är lite händig. Sen kan man ju alltid turboladda den :)
 
Victor skrev:
På ren franska; Det är en jättedålig ide.

Den hojen du har nu är förmodligen sliten i fjädringen, lacken är förmodligen inte lika fin som den var för tio år sen och allt känns gammalt. Instrumenten är modell stenålder och allt annat ser ut att sitta på en tio-femton år gammal häck.

Och eftersom då är tjej och förmodligen inte kan skruva själv så måste du lämna in härket på verkstad för att montera turbon (vilken du fö knappt vet hur den funkar) och allt som tillkommer. Bara det är en massa pengar.
Sammanlagt så kommer du sitta med samma gammla härke, bara det att nu är den tillförlitlig som en Ford från -79. Och har en skitjobbig effektkurva.
För samma pengar kan du få en max fem år gammal hoj som är fin.
Den är very nice!
Kan nog hålla med dig lite,är nog inte värt att slänga ut så mycket kosing,men till en verkstad behöver den inte,skruvar gör väl alla själv?eller?????
 
Qwerty skrev:
Små motorer brukar ha en tendens till att få enorm ketchup effekt.

Om man inte kör med för stor turbo och mycket kompsänkning är det inte så farligt. Sen kan man ju ändra kamtiderna för att få lite mer i botten och på så sätt spinna igång aggreagatet fortare.

Men helt klart är det enklare på en större maskin där man har mer botten från början.
 
Victor skrev:
Sammanlagt så kommer du sitta med samma gammla härke, bara det att nu är den tillförlitlig som en Ford från -79. Och har en skitjobbig effektkurva.
För samma pengar kan du få en max fem år gammal hoj som är fin.

Varför tror många att turbomotorer inte är driftsäkra? En hårt trimmad sugmotor håller sämre än en turbomotor plus att det kostar mucho mer att trimma den. Å effektkurvan på en sugmotor med lika mycket kusar som en potent turbomotor e inte rolig... En bra byggd turbomotor har egentligen ett väldigt brett effekregister problemet är bara att effekten hör mer hemma i en bil än ett hojchassie.
 
Mirran skrev:
Men till en verkstad behöver den inte,skruvar gör väl alla själv?eller?????

Nänä, om du tror att du klara det så ska jag inte säga emot dig. Gör ett försök nu i vinter. Återkom gärna och berätta hur det gick.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top