Turbo, luftfilter och Tunerstudio (hjälp!)

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Beställde du inte via eBay? Då betalas väl momsen redan då man handlar?

Kan ju vara bra att veta då jag är på gång åt beställa ett Ramair filter till det kommande bygget. Då jag kollade priset så var det ungefär samma med frakten vare sig man beställde på eBay eller direkt från Ramair fast från Ramair åker man väl på Postmords avgift.
På Ebay betalar du i förskott. Jag beställde via hemsidan ändå och fick betala ca 180kr. Fick inte fram specifikationerna på Ebay när jag väl skulle sätta mig och beställa.

Fick filtret till dörren idag (fredag)
Men det var nog pga mitt klagomål.
Fick ett mail där de bad om ursäkt.

Filtret är ganska stort precis som du förutspådde (storlek, small)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Var till garage med hyrbilen nu innan jag ska lämna tillbaka den, fyfan vilken skön kärra. Kraftfull trots så liten motor, 1,2T (Peugeot 3008, SUV)

Tryckte på silikonslangen som följde med filtret på turbon, passade perfekt. (MC'n alltså)

Men blir tvungen att modda kåpan lite för att få dit filtret. Men det kommer nog se rätt ballt ut. Är lat så beställde sprayolja från XL-moto.

Du borde köra igång en talkshow Bosse, "Lita på Bosse", hehe Tack till Boost3, Sundström mfl
 

Bifogat

  • 20230401_155254.jpg
    20230401_155254.jpg
    1.9 MB · Visningar: 28
  • 20230401_155358.jpg
    20230401_155358.jpg
    1.9 MB · Visningar: 28
  • 20230331_142458.jpg
    20230331_142458.jpg
    1.9 MB · Visningar: 27
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var till garage med hyrbilen nu innan jag ska lämna tillbaka den, fyfan vilken skön kärra. Kraftfull trots så liten motor, 1,2T (Peugeot 3008, SUV)

Tryckte på silikonslangen som följde med filtret på turbon, passade perfekt. (MC'n alltså)

Men blir tvungen att modda kåpan lite för att få dit filtret. Men det kommer nog se rätt ballt ut. Är lat så beställde sprayolja från XL-moto.

Du borde köra igång en talkshow Bosse, "Lita på Bosse", hehe Tack till Boost3, Sundström mfl


Är Boost3 som ska tackas för den var han som tipsade mig om Ramair en gång i tiden.

Ha ha det vore nåt, undra vad den talkshowen ska handla om, motorcyklar, raggarbilar, jakt, älghundar, skytte, musik, gitarrer, rörförstärkare, flugfiske?

Lita för guds skull inte på allt jag säger, jag är bara en bondpojk som bara gått 2-årig skogsbruksskola ;) Sen verkar det ändå som att jag ändå lärt mig en del om lite av varje.

Snart är det nog ombytta roller för då det kommer till turbomatning har jag dålig eller rättare sagt ingen koll alls så det lär nog bli mycket frågor för min del då andra 250:in ska få sin turbo.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tog bort kåpan för att se om filtret gick att få dit överhuvudtaget. Det gjorde det.

Blir lite tajt att få dit slangklämmor men det ska nog gå. Vill ju helst ha sådana som är avsedda för silikonslang...

Hoppas det går att luta hojen också.

Vad tycks? Bad ass eller Penisförlängare?
?
 

Bifogat

  • 20230406_191828.jpg
    20230406_191828.jpg
    1.4 MB · Visningar: 29
  • 20230406_191846.jpg
    20230406_191846.jpg
    800.7 KB · Visningar: 28
  • 20230406_191933.jpg
    20230406_191933.jpg
    1.1 MB · Visningar: 29
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kapade av silikonslangen ca 3cm, så nu sitter det så långt in det går. Kanske går att kapa typ 1cm på själva filtret, men det avvaktar jag med.

Får se om detta fungerar i praktiken.
Åker inte bana.
 

Bifogat

  • 20230407_183843.jpg
    20230407_183843.jpg
    1,020.9 KB · Visningar: 27
  • 20230407_183833.jpg
    20230407_183833.jpg
    1.1 MB · Visningar: 26

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kåpan på

Ursäkta trollningen
 

Bifogat

  • 20230412_190332.jpg
    20230412_190332.jpg
    1.7 MB · Visningar: 46
  • 20230412_142106.jpg
    20230412_142106.jpg
    607.7 KB · Visningar: 39
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tog bort Ramair-filtret igår och kollade efter stendamm i turbon. Det var rent som ett barnarsel. Inte så många mil då men uppstår nog ganska fort om filtret inte gör ett bra jobb.
Tack igen till Boost3 mfl.

Börjat pilla med Tunerstudio igen nu efter senaste försöket för flera år sedan.
Fick tag i en ny men gammal så att säga, 8" surfplatta med Windows 8.1 att typ sätta fast på tanken när man är ute och kör.
(Tunerstudio kräver Windows. Gammal teknik på plattan från 2015, men räcker för detta jobbet)

Hojen har ju fungerat bra för normal körning så har inte haft tid eller brytt mig så mycket tidigare. På fullgas och fullt ladd får jag 0,7-0,65 i lambda, så tänkte försöka använda Autotune-funktionen, dock väldigt försiktigt i små steg. Visst måste jag förlora hk med den lambdan?

Busan är snabb som fan upp till 200, sen ju fortare det går ju fetare går den eller hur man ska säga....
Inte sett eller hört talas om många som kör Tunerstudio på mc, så tips mottages tacksamt.
En std-busa är nog snabbare efter 200.

Att tillägga är att Tunerstudio och Megasquirt jag har kontrollerar endast extraspridarna i plenum. Därtill Bredbandslambda och blåtandsenhet
 

Bifogat

  • IMG_20230630_223006_01.jpg
    IMG_20230630_223006_01.jpg
    3.3 MB · Visningar: 17
  • 20230630_223727.jpg
    20230630_223727.jpg
    1.5 MB · Visningar: 16
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag stal texten från ett bilforum där man driftade lambdavärden med turbo. De skiljer såklart från motor till motor men någ åt detta hållet låter vettigt.
På bensin brukar det funka fint med en fullastberikning runt 0,83-0,85. På etanol går man med fördel ner på 0,78-0,80 för att hitta max vrid men tappar snabbt under 0,75. Detta är noterat på en B235R med orginalsnurra och 3" avgasrör.
Om jag tar min kompis BMW s38 motor (e85) som han laddar med 2 bar så siktar han på 0,75-0,8lambda på full mutter. Snacka om att den raka 6an på 3,8l svarar bra på laddtryck, de ger ju bara ca 280-290hk på hjulen org och den bromsade 968hk på hjulen med 1,8 bar!
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Förstår dessvärre inte mycket av programmet som alla säger ska vara så bra.

Med Dynojet och Powercommander förstod man enkelt hur man körde Autotune, loggade och sparade om man så ville.

Jag har tryckt på "Start autotune" och kört några mil med koll på lambdan. Men jag tycker inte det verkar som att det händer så mycket. Tycker det borde vara mera uppenbart att se justeringarna, jag ser bara nollor överallt, så tänkte om det är något "filter" jag missar. TPS signal till boxen har jag inte (ska inte behövas) så provade att ändra den till 0-0 utan skillnad.
I rutan "cell change" är det helt vitt.

Kanske ska ta och spela in en video när man pillar med programmet. Bäst hade varit expertis och dynobänk.
20230717_191044.jpg
Satte fast windowsplattan med kardborre ovanpå ett gammalt gps-fodral+ett buntband för extra säkerhet, men det sista behöves nog inte...
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har bekantat mig lite mera med Tunerstudio nu. Lite laborerande med "filtren" (till höger på bild) så fick jag programmet att göra saker när jag var ute och körde. Ändringarna syns i form av att värdena (millisekunder) i bränslemappen blir rödmarkerade har jag konstaterat.
(Kanske samma för alla program men för mig är detta nytt)

20230726_012051.jpg

Provade aldrig att avmarkera rutan "update controller" För det är väl den som bestämmer om man vill att blandningen ska ändras i realtid?

Tyvärr så magrar den ur blandningen helt sjukt när laddet kommer. (Med rutan "update controller ikryssad") Kan inte förstå varför. Jag har en tabell med "Target AFR" som ser vettig ut i mina ögon, men tydligen inte....
20230726_010742.jpg

Kommentarera gärna och lägg er i eller säg till om jag är "ute och cyklar"
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Forsätter att prata med mig själv lite.
Skulle kika vidare på detta idag och ta en tur, men det regnade så fick vara.

Hittade tidigare på återställningspunkter i menyerna men just nu hittar jag dem inte.
Men blir väl att försöka återställa bränslemappen tillbaka till hur den var och börja om.

Grundproblemet var ju att den gick (bara på ladd) för fett.

Som det är nu magrar Autotune av blandningen till ohälsosamma nivåer istället. (Efter att jag ökade värdena i "filtren" till höger i ovanstående bild)
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Idag ska jag göra ett försök (fast jag inte ens vet vad jag håller på med) att föra in lite värden i Tunerstudiomappen från en Megatunemapp till Busa 99-07 som jag fick mailat av Marklund.

Han trodde först att han hade en mapp till Tunerstudio men tyvärr inte för de spridarna jag har.

Autotunefunktionen lägger jag på hyllan ett tag...

Att registret går till 11800 rpm känns lite udda, då en Busa behöver väl inte varvas mer än 10000 rpm

Megatune
Screenshot_20230908_101047_Gallery.jpg

Tunerstudio20230909_031831.jpg
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Fråga/frågor till väggen jag pratar med här ; )

Matade in världena jag fick och provade. Tyckte den magrade ur lite grann ändå inbillade jag mig så jag fetade på siffrorna lite lätt och fick ett hyfsat lambda på 0.80 vid typ fullgas på 6000rpm,fullt ladd och 200km/h ca (6ans växel)

Fråga för en novis: Växlar man ner vid detta tillfälle men ligger kvar på 200km/h så ökar ju varvtalet givetvis och samma laddtryck behålls men belastningen minskar ju. Då magrar blandningen också av till ofredställande nivå i mina ögon.

Eller, hur orolig ska man vara där? Normalt? Eller ska jag feta på blandningen lite där också?

Fullt ladd=typ 1 BAR, vet inte om jag har boostcreep men tror inte det

Wastegate är nog snällt förspänd och tjuvöppnar nog tidigt eftersom jag har inte mycket vrid tycker jag men ganska linjär effekt så den är lättkörd. Det sade t om besiktningsmannen.
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jag läser men förstår mej inte på sånt här
är en förgasar kille, plockade tillomed bort sprutet
på min v8 o satte förgasser på den ?
men kan ge lite moralisk stöd....heja heja
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
jag läser men förstår mej inte på sånt här
är en förgasar kille, plockade tillomed bort sprutet
på min v8 o satte förgasser på den ?
men kan ge lite moralisk stöd....heja heja
Jag förstår. Men bränslemängd på last/varvtal osv osv är väl lika vikigt oavsett förgasare?

Boost3 kanske kan influera?

Typ här menar jag
Screenshot_20230908_101047_Gallery.jpg
Maxvarv för mig är typ 9000/10000 rpm
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Mjae jag har inte kört insprut med turbo heller men jag mappar hoj som tvåtaktsskotrar en hel del. Jag kan ju ta några ex om de äör till hjäp?
De dryga är att du måste mappa om bränslet så den får typ 0,8 lambda på all full gas och full belastning med laddtryck oavsett växel och fart. Eller sålänge den laddar fullt ut oavsett växle och vartal bör den få 0,8. På lätt last i jämn fart med lågt till måttligt laddtryck (0,5 bar) kan du snålställa den mer typ till AFR 13;1. Ursäkta att jag blandar in afr för jag kör alltid i afr för i usa kör man oftast afr och då finns de uppsjöar av info på forum där (räkna om afr till lambda så blir de rätt.. Ex på en org sughoj så brukar de flesta bänkfirmor mappa dem till ca afr 13; 1 i hela registret även på full mutter som crusing, de kan gå ner till lite fetare på höga varv och full mutter typ afr 12-12,8: om hojen lev mer pulver där. Jag har min KTM 990 mappad till afr 13,8:1 på all lätt last och 12:8 på 80-100% gaspådrag och över 8000v-max varv 9800. Mappar jag den snålare än afr 13,8 typ 14;1 så börjar den rycka i jämn fart under 150kmt.
Om jag tar kompoisaren BMW m5a med 1000hk på e85 laddar 2 bar så är den mappad på firma tilkl 0,8 på full klast fullt laddtryck i stort sett på alla varvtal men på lätt last om han kör 50kmt /90ktm/110/150kmt där den knapt laddar alls så är den lika snålställd som en helt org bil typ lambda 1. Men såfort laddet kommer ex från 0,8bar-2 bar så ger den lambda 0,8. DE är typ samma värden om den gått på bensin de skiljer väldigt lite. En fördel eller fenomen med e85 vs bensin är att motorn tycks svälja och gå bra även med tokfet lambda, den kan gå rel bra med 0,68-0,7 lambda.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Mjae jag har inte kört insprut med turbo heller men jag mappar hoj som tvåtaktsskotrar en hel del. Jag kan ju ta några ex om de äör till hjäp?
De dryga är att du måste mappa om bränslet så den får typ 0,8 lambda på all full gas och full belastning med laddtryck oavsett växel och fart. Eller sålänge den laddar fullt ut oavsett växle och vartal bör den få 0,8. På lätt last i jämn fart med lågt till måttligt laddtryck (0,5 bar) kan du snålställa den mer typ till AFR 13;1. Ursäkta att jag blandar in afr för jag kör alltid i afr för i usa kör man oftast afr och då finns de uppsjöar av info på forum där (räkna om afr till lambda så blir de rätt.. Ex på en org sughoj så brukar de flesta bänkfirmor mappa dem till ca afr 13; 1 i hela registret även på full mutter som crusing, de kan gå ner till lite fetare på höga varv och full mutter typ afr 12-12,8: om hojen lev mer pulver där. Jag har min KTM 990 mappad till afr 13,8:1 på all lätt last och 12:8 på 80-100% gaspådrag och över 8000v-max varv 9800. Mappar jag den snålare än afr 13,8 typ 14;1 så börjar den rycka i jämn fart under 150kmt.
Om jag tar kompoisaren BMW m5a med 1000hk på e85 laddar 2 bar så är den mappad på firma tilkl 0,8 på full klast fullt laddtryck i stort sett på alla varvtal men på lätt last om han kör 50kmt /90ktm/110/150kmt där den knapt laddar alls så är den lika snålställd som en helt org bil typ lambda 1. Men såfort laddet kommer ex från 0,8bar-2 bar så ger den lambda 0,8. DE är typ samma värden om den gått på bensin de skiljer väldigt lite. En fördel eller fenomen med e85 vs bensin är att motorn tycks svälja och gå bra även med tokfet lambda, den kan gå rel bra med 0,68-0,7 lambda.
? intressant, bugar och bockar. Lusläser samt om och om igen ?

Då kanske mappen är ganska "OK" ändå då....
Nu har jag ju iaf en map från "rätt" hoj
Blir ut att prova igen och igen och igen...
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top