Turbo, luftfilter och Tunerstudio (hjälp!)

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tyvärr så kommer du tappa 50% av luftflödet med de där moppefiltret, de är garanterat sämsta möjliga flöde och rening + att de såg för litet ut.
Ramair är däremot de bästa skumfilter som går att hitta i flöde och rening men trots det billigt. Uni filter har inte en chans mot Ramair för jag har kört Uni också och de är 7 reser tätare.
Köp löst Ramair filter material och riv sönder KN filtret och limma dit ramair istället på KN gummistommen. Jag limmar ihop skumgummi mot skumgummi med smältlim för de håller svinbra. Skumgummi mot gummistomme så kör jag med Loctite gummilim eller Liquiosol som man lagar gummi med.
Länken visar både lösa ark och färdiga filter. De går köpa direkt från Ramair också men de är svårt att hitta kösa ark där (fast de finns där.
Jaha! Ja, det låter inge bra. Tänkte skum som skum. Storleken är ju som orginalet om de inte menar själva filtret....

Ville ha ett ramair, men får ingen klarhet i vad anslutningsdiametern är. Tumangivelser hit och dit.....djungel

Får rengöra det gamla sålänge och beställa
hemtjänst från kommunen för hjälp att få hem rätt grejer ?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jaha! Ja, det låter inge bra. Tänkte skum som skum. Storleken är ju som orginalet om de inte menar själva filtret....

Ville ha ett ramair, men får ingen klarhet i vad anslutningsdiametern är. Tumangivelser hit och dit.....djungel

Får rengöra det gamla sålänge och beställa
hemtjänst från kommunen för hjälp att få hem rätt grejer ?
Ditt filter du visar är ju veckat = filterytan är mångdubbelt större än…ja typ omkretsen. Jag tror också ditt moppefilter kommer funka sämre än bättre.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ditt filter du visar är ju veckat = filterytan är mångdubbelt större än…ja typ omkretsen. Jag tror också ditt moppefilter kommer funka sämre än bättre.
Låter vettigt. Tack!

Vad extra jävligt det låter när ni säger "moppefilter" ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På Ramair sidan finns ju "ett filter" att välja innerdiameter med, fattade jag det rätt så efterfrågas 60 mm innerdiameter? Är väl bara att skarva med en silikonslang om man måste ha längre hals.

Finns lite 60 mm att välja på https://ramair-filters.co.uk/catego...s.html?_bc_fsnf=1&Internal+Neck+Diameter=60mm

Detta kanske också kan funka med en silikonslang https://ramair-filters.co.uk/mr-011-62mm-id-neck-motorcycle-pod-air-filter/

Annars finns väl såna där aluminiumrör som ändrar diameter som används med silikonslang eller silikonslangar som ändrar diametrar och då kan man ju gå upp i innerdiameter på filtret och filterstorlek.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
På Ramair sidan finns ju "ett filter" att välja innerdiameter med, fattade jag det rätt så efterfrågas 60 mm innerdiameter? Är väl bara att skarva med en silikonslang om man måste ha längre hals.

Finns lite 60 mm att välja på https://ramair-filters.co.uk/catego...s.html?_bc_fsnf=1&Internal+Neck+Diameter=60mm

Detta kanske också kan funka med en silikonslang https://ramair-filters.co.uk/mr-011-62mm-id-neck-motorcycle-pod-air-filter/

Annars finns väl såna där aluminiumrör som ändrar diameter som används med silikonslang eller silikonslangar som ändrar diametrar och då kan man ju gå upp i innerdiameter på filtret och filterstorlek.
Tack! Ska kika på dina länkar lite senare

Stort utstick av filtret kan säkert se fränt ut men jag vill nog kunna lägga ner hojen också.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ang storlek så sätter jag dit så stort som möjligt ber på pats och utseende.

Där har du nog svaret ?

Utan att egentligen veta så verkar ju det mindre filtret hyfsat stort med 150 mm diameter i basen, 200 mm långt och 115 mm diameter i toppen. Får du dit det större filtret skulle jag ta det men annars skulle jag nog inte vara orolig att det mindre filtret stryper så mycket.

Ta aluminium det ser snyggt ut?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Där har du nog svaret ?

Utan att egentligen veta så verkar ju det mindre filtret hyfsat stort med 150 mm diameter i basen, 200 mm långt och 115 mm diameter i toppen. Får du dit det större filtret skulle jag ta det men annars skulle jag nog inte vara orolig att det mindre filtret stryper så mycket.

Ta aluminium det ser snyggt ut?
Ja, precis. "Small" känns som att det borde vara tillräckligt stort, om inte Boost3 kommer skrikande -Neeej för h-lvete, inte ett "small"!!!! ??

Ska nog bara mäta först på själva turbon innan jag drar iväg en beställning. Man vill ju ha sugpassning på slangbiten.

För vi har väl konstaterat nu att det finns inga vinklade/ovinklade Ram Air av skumtyp och gummianslutning med tillräckligt lång hals
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja, precis. "Small" känns som att det borde vara tillräckligt stort, om inte Boost3 kommer skrikande -Neeej för h-lvete, inte ett "small"!!!! ??

Ska nog bara mäta först på själva turbon innan jag drar iväg en beställning. Man vill ju ha sugpassning på slangbiten.

För vi har väl konstaterat nu att det finns inga vinklade/ovinklade Ram Air av skumtyp och gummianslutning med tillräckligt lång hals

Har svårt att tro att det lilla filtret är för litet men vänta in vad experten säger?

Då det gäller silikonslang så flexar den lite, i alla fall slangarna jag köpt på do88. På mitt nya rostfria insug på kompressor Hondan tog jag 43 mm rostfritt rör till några delar i insuget (kändes inte motiverat att köpa 6 m 45 mm rostfritt rör för ca 5 cm) där det delas och skarvas med silikonslang, 45 mm slang blev tät vid provtryckning men tog och köpte 41 mm slang och den gick att få på 43 mm rör. Nån mm fel hit eller dit funkar nog och det är ju på sugsidan du ska ha den så det är nog inte lika känsligt som på trycksidan. Ser att do88 har 57, 60, 63 mm slang och jag tror att även 57 och 63 mm inte är några problem att få tätt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ligger hemma med en satans huvudvärk och får inte mycket gjort, misstänks vara Nortons huvudvärk. Men idag har det var det så pass bra att att jag kunde gå ut i garaget och mäta turbon till mitt kommande bygge men nu är det ryggläge igen.

Min turbo har 45 mm inlopp, så frågan är då om man ska ta 43 mm eller 48 mm Ramair filter till den? Nån som vet hur flexibla halsen är på Ramair podfilter för motorcykel, kan man kränga på 43 mm filtret på en 45 mm anslutning? Andra alternativet är väl att ta ett 53 mm filter och ha en silikonslang bit som bussning mellan turbon och filtret.

I mitt fall till den kubikstinna CB250:in tror jag inte luftfiltret kommer att vara den stora begränsningen av effekten utan jag klara mig nog med ett större podfilter?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ligger hemma med en satans huvudvärk och får inte mycket gjort, misstänks vara Nortons huvudvärk. Men idag har det var det så pass bra att att jag kunde gå ut i garaget och mäta turbon till mitt kommande bygge men nu är det ryggläge igen.

Min turbo har 45 mm inlopp, så frågan är då om man ska ta 43 mm eller 48 mm Ramair filter till den? Nån som vet hur flexibla halsen är på Ramair podfilter för motorcykel, kan man kränga på 43 mm filtret på en 45 mm anslutning? Andra alternativet är väl att ta ett 53 mm filter och ha en silikonslang bit som bussning mellan turbon och filtret.

I mitt fall till den kubikstinna CB250:in tror jag inte luftfiltret kommer att vara den stora begränsningen av effekten utan jag klara mig nog med ett större podfilter?
Vilket filter är du inne på?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
En annan sak jag funderar på är om man behöver nåt mer fäste på filtret beroende på hur styv slangbiten är.

Gör ju inget om det kan flexa lite sålänge det inte hänger. Kanske är bara bra om man skulle luta hojen väldigt mycket?

Men inbland överkomplicerar man saker när man sitter så här på distans från hojen
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vilket filter är du inne på?

Antingen detta https://ramair-filters.co.uk/mv-007-52mm-id-neck-oval-body-motorcycle-pod-air-filter/ eller detta om man går på 52 mm diameter och bussar upp med en silikonslang https://ramair-filters.co.uk/mr-009-52mm-id-neck-motorcycle-pod-air-filter/ eller motsvarande med 43 mm infästning.

Till kompressor Hondan tänkte jag på detta filter https://ramair-filters.co.uk/mv-015-55mm-id-neck-oval-body-motorcycle-pod-air-filter/ istället för detta som jag har nu https://ramair-filters.co.uk/mr-008-55mm-id-neck-motorcycle-pod-air-filter/ men det kräver att jag måste bygga om innerskärmen för att det större filtret ska få plats. Dock så måste jag hur som helst bygga om innerskärmen lite på ett annat ställe så då kan man ju passa på att fixa plats för ett större filter.

En annan sak jag funderar på är om man behöver nåt mer fäste på filtret beroende på hur styv slangbiten är.

Gör ju inget om det kan flexa lite sålänge det inte hänger. Kanske är bara bra om man skulle luta hojen väldigt mycket?

Men inbland överkomplicerar man saker när man sitter så här på distans från hojen

Hur långt ska du flytta filtret? Tror nog att 7-8 cm är lugnt kanske även längre med en silikonslang, är du tveksam är det väl bara att ha ett rör och två silikonslangbitar, en vid filtret och en vid turbon. Vill man kan man ju göra ett fäste på röret för att styva upp det hela ytterligare.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Antingen detta https://ramair-filters.co.uk/mv-007-52mm-id-neck-oval-body-motorcycle-pod-air-filter/ eller detta om man går på 52 mm diameter och bussar upp med en silikonslang https://ramair-filters.co.uk/mr-009-52mm-id-neck-motorcycle-pod-air-filter/ eller motsvarande med 43 mm infästning.

Till kompressor Hondan tänkte jag på detta filter https://ramair-filters.co.uk/mv-015-55mm-id-neck-oval-body-motorcycle-pod-air-filter/ istället för detta som jag har nu https://ramair-filters.co.uk/mr-008-55mm-id-neck-motorcycle-pod-air-filter/ men det kräver att jag måste bygga om innerskärmen för att det större filtret ska få plats. Dock så måste jag hur som helst bygga om innerskärmen lite på ett annat ställe så då kan man ju passa på att fixa plats för ett större filter.



Hur långt ska du flytta filtret? Tror nog att 7-8 cm är lugnt kanske även längre med en silikonslang, är du tveksam är det väl bara att ha ett rör och två silikonslangbitar, en vid filtret och en vid turbon. Vill man kan man ju göra ett fäste på röret för att styva upp det hela ytterligare.
Yrar nog bara. Tänkte mig slangbiten på bilden av någon anledning, men min behöver bara vara 2-3cm lång. Bara att kapa till
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Yrar nog bara. Tänkte mig slangbiten på bilden av någon anledning, men min behöver bara vara 2-3cm lång. Bara att kapa till

Om jag säger så här så har jag bla haft CR33, VM32 och HSR42 förgasare med Ramair och UNI luftfilter hängandes i en 45 mm silikonslang som var ca 5 cm lång utan problem på kompressor Hondan, jag misstänker att dessa förgasare är betydligt tyngre än ett Ramair luftfilter även om det har "aluminiumbas" ;)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Övrigt: Vad har hänt med Postnord? Gång efter gång ligger grejerna i veckor hos dem om man beställer från t ex USA, men även England.

Förr skyllde folk alltid på Postgången fast det i själva verket i 99% av fallen berodde på att tex avsändare faktiskt inte hade skickat grejerna som lovat.

Små löjliga muttrar i kuvert kan ta veckor från england. Och tar det ju lika lång tid inom EU
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nu har det j-vla Postnord haft filtret i 2 veckor. 3 veckor totalt. Bara undrar varför?

De hade haft det i 1 vecka när ett fysiskt brev kom med krav på importmoms, vilket jag betalade direkt.

Nu, 1 vecka senare kom en påminnelse på att jag INTE betalat. Vad sysslar de med??

Fick alltid sms förut gällande detta, men det har väl bedragare sett till att de slutat med
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Beställde du inte via eBay? Då betalas väl momsen redan då man handlar?

Kan ju vara bra att veta då jag är på gång åt beställa ett Ramair filter till det kommande bygget. Då jag kollade priset så var det ungefär samma med frakten vare sig man beställde på eBay eller direkt från Ramair fast från Ramair åker man väl på Postmords avgift.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top