Turbo, luftfilter och Tunerstudio (hjälp!)

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Uppdatering 2023-09-14
Aktuella frågor från inlägg #53 och fram
Mvh
‐‐-‐-------------------------------------------------------------

Dags att rengöra eller byta luftfilter på min. Är ej gjort på alldeles för länge, blir ju skitigt fort där framför framhjulet.
(Mitsubishi, ganska liten street-turbo med 60mm filteranslutning)

Satt och tittade på lite bilder på olika byggen och storleken på filtren folk använder

Spelar det stor roll hur filtret ser ut? Flöde? Utformning?

Det som sitter på min nu är MC-Xpress egna. Ett modifierat av dem själva för att få plats bakom kåpan.
Men nu har jag sedan en tid kapat bort den nedre delen av kåpan så detta spelar ingen roll just nu på min gamla klenod.
 

Bifogat

  • 20230215_191912.jpg
    20230215_191912.jpg
    742 KB · Visningar: 45
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dags att rengöra eller byta luftfilter på min. Är ej gjort på alldeles för länge, blir ju skitigt fort där framför framhjulet.
(Mitsubishi, ganska liten street-turbo med 60mm filteranslutning)

Satt och tittade på lite bilder på olika byggen och storleken på filtren folk använder

Spelar det stor roll hur filtret ser ut? Flöde? Utformning?

Det som sitter på min nu är MC-Xpress egna. Ett modifierat av dem själva för att få plats bakom kåpan.
Men nu har jag sedan en tid kapat bort den nedre delen av kåpan så detta spelar ingen roll just nu på min gamla klenod.
Köp ett av mcexpress då vet du att det funkar
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Annars finns ju kn i diverse typer med rund anslutning o kör du filter socka över så är det ju bara att ta av filter sockan o tvätta den lite oftare så håller filtret längre.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Annars finns ju kn i diverse typer med rund anslutning o kör du filter socka över så är det ju bara att ta av filter sockan o tvätta den lite oftare så håller filtret längre.
Kan du illustrera hur du menar? Rookie på luftfilter.

Vet inte vad mc-xpress tar för sitt, men kanske tvättar det jag har. Eller är det inte att rekommendera?

Lite risk är väl att skiten utanpå hamnar inuti om man badar det i lacknafta/lampolja? Man blåser väl med tryckluft efter det också men tänkte ändå....
 

Bifogat

  • 20230227_160345.jpg
    20230227_160345.jpg
    752.8 KB · Visningar: 20
  • 20230227_155932.jpg
    20230227_155932.jpg
    2.1 MB · Visningar: 19
  • 20230227_155147.jpg
    20230227_155147.jpg
    1 MB · Visningar: 17
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
K&N filter med socka över är coolast!
 

Bifogat

  • 6585A0EF-51C5-4C39-ABA8-397D3A1D170A.png
    6585A0EF-51C5-4C39-ABA8-397D3A1D170A.png
    3 MB · Visningar: 13

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Man ska nog inte tvätta filter som inte är avsedda att tvättas.
Tycker det ser ut som ett vanligt kn bomull och tvättbart,så ser mina ut iallafall och jag tvättar och sprayar på olja sen en filterstrumpa utanpå drar ju ut på filtertvättar möjligtvis
 

Bifogat

  • 33CC5371-5116-4C1C-A958-53C0629D7182.jpeg
    33CC5371-5116-4C1C-A958-53C0629D7182.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 16

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Kan du illustrera hur du menar? Rookie på luftfilter.

Vet inte vad mc-xpress tar för sitt, men kanske tvättar det jag har. Eller är det inte att rekommendera?

Lite risk är väl att skiten utanpå hamnar inuti om man badar det i lacknafta/lampolja? Man blåser väl med tryckluft efter det också men tänkte ändå....
Tror du ska undvika eller vara försiktig med tryckluft låt det lufttorka är rekommendationen från kn har jag för mig annars kan du nog bättra på flödet för mycket :brynad
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kn och alla tygfiletr är bara skit de släpper igenom på tok för mycket skit. Jag har kört dem förr men efter att jag fettat in insugen på spjällhus för att se hur mycket damm som far igenom så slutade jag tvärt. De va groteska mängder stendamm fulla trattarna och ända ner förbi spjälhusen. Och då körde jag kn filter med KN olja i det och tvättade ofta. Nu kör jag 50/50 asfalt och grusväg men jag har testat samma sak på bilar och de blir samma resultat med stendamm gvenom tygfilter. Nä de ska va skumfilter med olja i eller pappfiter.Jag kö nu Ramair filter som jag köpt i lösa ark och limmat ihop så de passar. Men de kan inte köras utan olja vad de än skriver för då är de tom sämre än KN med olja. De duger att spraya på ett normalt färglager utanpå filtret så släpper de inte ingenoim någ alls och flödar likvärdigt KN filter, eller de påstår bättre än kn. Ang storlek så sätter jag dit så stort som möjligt ber på pats och utseende.
https://ramair-filters.co.uk/?gclid...uNSYXCJ7OsJUJyeuh54oxSoOzqnT8Ti0aAuZQEALw_wcB
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Helt kluven nu. Var inställd på att tvätta det jag har men det filtrerar nog dåligt som Boost3 säger. För jag hittade ett tunnt dammlager i insuget till kompressorhjulet

Ett problem är att hitta ett filter med lång anslutning. Om ni tittar på bilderna i början av tråden så syns det hur nära tryckklockan till WG sitter.

Behöver inte nödvändigtvis vara ett vinklat, men har inte hittat några andra med tillräckligt lång anslutning. Måste vara minst 3cm. Eller ska man sätta på någon förlängning och vad i så fall ?

Korta sidan på befintliga filtret

20230227_155107.jpg20230227_160345.jpg
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Silikonslang och rör funkar väl att förlänga med sen kan du ju alltid köra konflikter av skum med strumpa över om så är typ uni, körde unifilter rakt på spjällhuset på 690:n när luftburken ersattes av extratank .
Har för mig det var rätt lång hals på dom jag hade men det finns ju mängder av varianter
 

Bifogat

  • E4BF1458-ABDE-481C-9706-00D8B8BE5C00.png
    E4BF1458-ABDE-481C-9706-00D8B8BE5C00.png
    1.3 MB · Visningar: 7

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Silikonslang och rör funkar väl att förlänga med sen kan du ju alltid köra konflikter av skum med strumpa över om så är typ uni, körde unifilter rakt på spjällhuset på 690:n när luftburken ersattes av extratank .
Har för mig det var rätt lång hals på dom jag hade men det finns ju mängder av varianter
Tittat på UNI's innan jag skapade tråden. Snygga.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
?Ja dom skäms inte för sig och i ditt fall får dom ju synas också ?, sen som bonus blir det röda lortigt fort så du lär ju hålla det rent också? -win win snyggt filter rent filter ?
Fattar dock inte riktigt vilket jag ska ha om man tittar i listan på motoaction

Är det "Flange ID" jag ska kolla efter?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tror du ska leta på uni:s egen sida för artnr på det som stämmer men flange id är väl fläns innerdiameter som jag tolkar det på min dåliga svengelska ?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Slog till på detta. Hittade på en sida som håller på med minimoto.

Hoppas det är tillräckligt bra kvalitet så att det inte sugs in i turbon?...gråt och tandlossning, hehe
Att det har en tillräckligt bra stomme menar jag.

Screenshot_20230305_172206_Chrome.jpg
GHR? För nästan tankarna till en viss spökåkare...
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tyvärr så kommer du tappa 50% av luftflödet med de där moppefiltret, de är garanterat sämsta möjliga flöde och rening + att de såg för litet ut.
Ramair är däremot de bästa skumfilter som går att hitta i flöde och rening men trots det billigt. Uni filter har inte en chans mot Ramair för jag har kört Uni också och de är 7 reser tätare.
Köp löst Ramair filter material och riv sönder KN filtret och limma dit ramair istället på KN gummistommen. Jag limmar ihop skumgummi mot skumgummi med smältlim för de håller svinbra. Skumgummi mot gummistomme så kör jag med Loctite gummilim eller Liquiosol som man lagar gummi med.
Länken visar både lösa ark och färdiga filter. De går köpa direkt från Ramair också men de är svårt att hitta kösa ark där (fast de finns där.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sök på Antram i Finspång, har köpt filter där. De kan skaffa filter efter dina önskade spec, de verkar kunna ordna ALLT känns det som.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top