Xs750 Maxxecu racer

Som en enduranceracer.....
Sätt dit dubbla utanpåliggande strålkastare så är den fulländad - är klart imponerad av bygget o hantverket!!
1739173446399.png1739173767654.png
 
Tack🤗, jo det var väl så nånting det var tanken...
Nån som vet vad som är i bakkant på tanken? Har sett detta på många gamla racerhojar, men det ser ofta bara ut som ett stort täcklock.
 

Bifogat

  • 20250210_121954.jpg
    20250210_121954.jpg
    2.6 MB · Visningar: 28
Tack🤗, jo det var väl så nånting det var tanken...
Nån som vet vad som är i bakkant på tanken? Har sett detta på många gamla racerhojar, men det ser ofta bara ut som ett stort täcklock.
Killgissar att det är för åtkomst till bränslepump/filter.
 
Killgissade först det samma, men; det var ju förgasare på den tiden... och tanken sitter högre än förgasarna?!
 
Hade man inte nån form av snabbtankningsanslutning på sidan på äldre endurance hojar. Lacerdan verkar ha anslutningen medan hojen på nedre bilden verkar bara ha en plåt och ingen anslutning som jag ser det.

Jag gillar det stuket och har planer på att bygga nåt endurace likande bygga av lin GSX750ES. Vill minnas att jag sett dessa tankanslutningar på Suzuki XR69.
 
Hade man inte nån form av snabbtankningsanslutning på sidan på äldre endurance hojar. Lacerdan verkar ha anslutningen medan hojen på nedre bilden verkar bara ha en plåt och ingen anslutning som jag ser det.

Jag gillar det stuket och har planer på att bygga nåt endurace likande bygga av lin GSX750ES. Vill minnas att jag sett dessa tankanslutningar på Suzuki XR69.
Honda hade en endurancehoj med påfyllning på ovansidan och en präglad markering på tankens sida, ibland fanns även en plåt monterad och ibland en tankanslutning.
Varför man tankade från sidan fattar jag inte - senast jag var på plats såg det ut som på sista filmen - dvs tankning från ovansidan. Två anslutningar varav en för luftning, men verkar meckigt att ha en på sidan o en ovanpå som på den gamla Hondan
1739224417513.png1739224480664.png1739224557603.png

 
Tankade från sidan av tanken. Luft ut från toppen av
tanken. Blir garanterat full tank!
O/T Så var jag på Bol Or 1978 och såg Laverdan i action:)
Kjell Watz och Robban Laver kom 14:e plats med en Guzzi.
 
Tankade från sidan av tanken. Luft ut från toppen av
tanken. Blir garanterat full tank!
O/T Så var jag på Bol Or 1978 och såg Laverdan i action:)
Kjell Watz och Robban Laver kom 14:e plats med en Guzzi.
Laverdan ligger på stolen bredvid mig..... tanken är inte riktigt färdig....
1739260132957.png
 
Vet nån vart man får tag i nåt ställe på jorden som säljer allsköns kontakter till typ bensinpumpar, spridare mm? Gärna med register till olika fabrikat e.dyl.
 
Vet nån vart man får tag i nåt ställe på jorden som säljer allsköns kontakter till typ bensinpumpar, spridare mm? Gärna med register till olika fabrikat e.dyl.

Jag har precis samma funderingar till mitt bygge, det svåra verkar ju att veta vad som passar till vad.
 
Det finns några fb-grupper om identifiering av automotive kontaktdon.

1740946650918.png
 
Last edited:
Vet nån vart man får tag i nåt ställe på jorden som säljer allsköns kontakter till typ bensinpumpar, spridare mm? Gärna med register till olika fabrikat e.dyl.
Kanske inte exakt vad du letar efter men har har du kollat cycle terminal? Hemsidan är från typ 1995 men de har en uppsjö specialkontakter.

 
Är det egentligen nån större skillnad på ls1 och ls2 tändspolar? Olika kontakt ja, men bägge har väl inbyggt tändsteg ändå?
Ligger i startgroparna att beställa så jag kan tillverka fästena.
 
Last edited:
Nu är tanken färdig att helsvetsas i alla fall.
Har börjat skissa lite på bakändan och beställt baklampor, tänker att dom får styra designen lite. Nån som har erfarenhet av sånt där neoprenskum som är till racersadlar? Om man köper 30mm så borde det väl vara lite bekvämt iallafall?

Hur grova rör brukar det vara till ett oljekyl? Hela flödet går ju därigenom, funderar på 12X1 eller 10x1 rör men sen är det bara M10x1,25 gänga i kylet. Blir kanske lite strypning med banjobult då?
 

Bifogat

  • 20250314_195346.jpg
    20250314_195346.jpg
    1.5 MB · Visningar: 7
Matar på med flera frågor till den samlade expertisen:
Motorn ser ju jäkligt vissen ut efter att ha stått ute i flera år. Nån som har nån idé på hur man kan snygga till färgen och få bort ärgen. Är inte så sugen på att plocka isär i molekyler och blästra direkt. Roterande stålborste? Ugnsrengörning? Sodablästra? Vilken färg? Input mottages tacksamt!
 

Bifogat

  • 20240820_191958.jpg
    20240820_191958.jpg
    2.2 MB · Visningar: 20
Om du inte vill plocka isär så finns alternativet isblästring - du slår loss gammal färg o korrosion, isen dunstar bort och sedan borstar/dammsuger du motorn. Tar loss sidokåpor o ventilkåpa o pulverlackar (eller Cerakote)
Cylinder/topp o motor får du fullacka (dvs maskera så gott det går) med pensel eller värmetålig sprayfärg.
Det är i alla fall mitt förslag.
Letade isblästring i din närhet men fanns inte så många och kanske ingen som speciellt jobbar med maskindelar (var mest sanering), men ringa o be om tips kan man alltid göra

eller denna firma i Göteborg
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top