Tjöpa måppe!

Jag fattar fortfarande inte varför du ska lägga 20-30% av hojens totalpris på försäkringspremie varje år.
Kraschar du såpass mycket på allmän väg lär du inte överleva för att få glädje av reparationen ändå?

Skenförsäkrar du lär du bli uppkollad bigtime, inte otroligt att denna tråden läses då också.

Jag tycker du ska köra trafikförsäkrat och laga ditt gamla skrot med egna pengar och lära dig att låsa ordentligt.
Och det gäller inte bara dig, det gäller egentligen ganska många som ska ha hojen inlöst när de spiller soppa på lacken när de tankar.
 
Last edited:
Det här är en ganska fin "Måppe" TZR 50
 

Bifogat

  • 2013-yamaha-tzr50-eu-yamaha-blue-studio-002.jpg
    2013-yamaha-tzr50-eu-yamaha-blue-studio-002.jpg
    74.4 KB · Visningar: 41
Jag fattar fortfarande inte varför du ska lägga 20-30% av hojens totalpris på försäkringspremie varje år.
Kraschar du såpass mycket på allmän väg lär du inte överleva för att få glädje av reparationen ändå?

Skenförsäkrar du lär du bli uppkollad bigtime, inte otroligt att denna tråden läses då också.

Jag tycker du ska köra trafikförsäkrat och laga ditt gamla skrot med egna pengar och lära dig att låsa ordentligt.
Och det gäller inte bara dig, det gäller egentligen ganska många som ska ha hojen inlöst när de spiller soppa på lacken när de tankar.

Men skärp dig. Du kan ju inte komma och kasta anklagelser omkring dig om att jag ska springa och lösa in hojar till höger och vänster vid soppaspill.. Grinig öve din egen höga försäkringspremie eller vad är det med dig?

Om jag inte ska lägga i alla fall 20% av hojens värde på försäkring per år så kommer jag ju inte kunna köpa en hoj alls. 20% av 40 000kr, som är min budget, 8000kr, är jävligt svårt att komma under när man är 22 år med rykande färskt körkort och bor i innerstaden i sveriges näst största stad. Det är inte lika billigt med försäkring då som om man hade bott i alingsås..

Sen så finns det alltid bus i krokarna, och jag har inte nåt annat än kapell att gömma hojen i när jag är hemma. Om någon är där och ska knäcka styrlås, försöker rulla iväg hojen och välter den, kanske spräcker nån kåpa eller skevar till en bromsskiva/fälg när man ska sno den så har i alla fall inte jag lust att lägga ut femsiffrigt på att återställa skadorna själv. "Gammalt skrot" säger du, vet inte om jag skulle kalla tex en xt660x från 2008 med 500 mil på mätaren för "gammalt skrot". Skärp dig.

Också en rätt skön säkerhet att veta att om man MOT FÖRMODAN skulle råka ut för motorras så sitter man inte med skägget i brevlådan och en totalt värdelös hoj. Därför vill jag ha halvförsäkring. Enligt mig är det lätt vart de typ 2-4 000kr extra per år. Pallar inte sova med ena ögat öppet varje natt och ständigt gå och kika från fönstret att hojen mår bra. Men visst, det kanske bara är jag som vill känna en viss trygghet när jag investerar i något som kostar mer än något annat jag nånsin köpt..
 
Varför skulle det vara mer försvarbart att som gemene man drälla runt drängafull på stan och spy ur sig femhundralappar till höger och vänster varannan vecka i hopp om att få ligga/bli apfull? Än att lägga en tusenlapp i månaden på att ha tillgång till en hobby som gör en verkligt lycklig och som man älskar?
 
Kolla upp en SV1000S med suzukis märkesförsäkring. Jag har väldigt bra premie på den.
 
Vad är egentligen skillnaden på TL 1000 och SV 1000? Tycker de hojarna verkar vara ganska lika.. TL 1000 R ser ju jäkligt sportig ut. Kanske ska satsa på nåt sånt för den är väl ändå i samma försäkringsklass?
 
Hur är storleken på SV1000? Finns ingen inne hos nån handlare här i trakten vad jag kan se, så jag kan inte åka och provsitta. Jag är 195cm och behöver därmed en relativt stor hoj. Min förra Kawa GPX 600 var för liten.
 
Jag är 189 cm och har inga probs med sittställningen iaf. Jag tror inte den är nå midre än nån annan hoj i samma klass.
 
Men skärp dig. Du kan ju inte komma och kasta anklagelser omkring dig om att jag ska springa och lösa in hojar till höger och vänster vid soppaspill.. Grinig öve din egen höga försäkringspremie eller vad är det med dig?

Om jag inte ska lägga i alla fall 20% av hojens värde på försäkring per år så kommer jag ju inte kunna köpa en hoj alls. 20% av 40 000kr, som är min budget, 8000kr, är jävligt svårt att komma under när man är 22 år med rykande färskt körkort och bor i innerstaden i sveriges näst största stad. Det är inte lika billigt med försäkring då som om man hade bott i alingsås..

Sen så finns det alltid bus i krokarna, och jag har inte nåt annat än kapell att gömma hojen i när jag är hemma. Om någon är där och ska knäcka styrlås, försöker rulla iväg hojen och välter den, kanske spräcker nån kåpa eller skevar till en bromsskiva/fälg när man ska sno den så har i alla fall inte jag lust att lägga ut femsiffrigt på att återställa skadorna själv. "Gammalt skrot" säger du, vet inte om jag skulle kalla tex en xt660x från 2008 med 500 mil på mätaren för "gammalt skrot". Skärp dig.

Också en rätt skön säkerhet att veta att om man MOT FÖRMODAN skulle råka ut för motorras så sitter man inte med skägget i brevlådan och en totalt värdelös hoj. Därför vill jag ha halvförsäkring. Enligt mig är det lätt vart de typ 2-4 000kr extra per år. Pallar inte sova med ena ögat öppet varje natt och ständigt gå och kika från fönstret att hojen mår bra. Men visst, det kanske bara är jag som vill känna en viss trygghet när jag investerar i något som kostar mer än något annat jag nånsin köpt..

Jag trodde du hade garage.
Klart att du ska ha stöldförsäkring om du ska parkera den utomhus i Böseborg.
Fast att du skulle få ut nåt på motorras har jag svårt att tro.
Kostar det verkligen femsiffrigt att resa en xt?
 
Mitt tips, gör en adressändring. Att ta rådet "vänta tills du blir äldre och har råd" funkar inte så bra i Göteborg/Sthlm då det faktiskt aldrig blir billigt att försäkra en ny literhoj.. även om du är 40 + år.

Hade gått med på att köra skithojar och "vänta" tills jag blir äldre och har råd med en fet sportis, men efter att ha kollar försäkringar på farsan som är 50 år, skadefri osv så är det faktiskt fortfarande snuskigt dyrt. Mindre skillnad än vad man tror.

Mina 50 öre.

Eller så kör du en hoj som du inte tycker om alls... känns lite dumt att köpa ett hobby/nöjesfordon som man inte gillar. Inte en "praktisk" bil liksom, där man kan leva med att valet kanske inte är helhjärtat.
 
Jag trodde du hade garage.
Klart att du ska ha stöldförsäkring om du ska parkera den utomhus i Böseborg.
Fast att du skulle få ut nåt på motorras har jag svårt att tro.
Kostar det verkligen femsiffrigt att resa en xt?

Jag har ett garage, men tyvärr inte där jag bor, utan typ 5km bort. Så kan köra dit den för att meka eller förvara, men inte ha den stående där på nätterna. En xt är nog nåt av det billigaste jag hittat, och den går lös på 9000kr har jag för mig, kanske var 8000kr eller 11000kr, minns inte exakt.

Mitt tips, gör en adressändring. Att ta rådet "vänta tills du blir äldre och har råd" funkar inte så bra i Göteborg/Sthlm då det faktiskt aldrig blir billigt att försäkra en ny literhoj.. även om du är 40 + år.

Hade gått med på att köra skithojar och "vänta" tills jag blir äldre och har råd med en fet sportis, men efter att ha kollar försäkringar på farsan som är 50 år, skadefri osv så är det faktiskt fortfarande snuskigt dyrt. Mindre skillnad än vad man tror.

Mina 50 öre.

Eller så kör du en hoj som du inte tycker om alls... känns lite dumt att köpa ett hobby/nöjesfordon som man inte gillar. Inte en "praktisk" bil liksom, där man kan leva med att valet kanske inte är helhjärtat.

Precis så jag tänker. Men samtidigt är det ju rätt vanskligt att "skenförsäkra", även om jag kan tycka att det känns mer "okej" att byta adress. Jag kan ju faktiskt bo på ett ställe och ha övernattningslägenhet inne i stan.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top