Tjöpa måppe!

Det där med att byta ägare för att ställa av inför vintern funkar inte som du tänkt dig. Månadskostanden är mycket högre under sommaren än på vintern.

Sant, men man får tillbaka pengarna man redan betalt in för vinterhalvåret..:)

Ptja, jag har ju aldrig provkört någon så jag kan ju inte bombsäkert uttala mig. Men hur som helst bor du ju olyckligtvis i stockholm så det skulle vara lite väl lång bit för mig att åka känner jag, eftersom jag inte ens är säker på att jag vill ha hojen.

http://www.blocket.se/stockholm/Gsxr_750__2500mil_02_a_44959751.htm?ca=15&w=3

Hur verkar den här hojen tycker ni? Med suzukis märkesförsäkring kostar halvförsäkring 18200kr/år för mig, vilket ändå känns överkomligt. 11000kr om jag skriver den på farsan. Är det en nackdel att den verkar vara bankörd en hel del? Jag tycker den verkar fräsch, är snygg, en "klassisk" modell, inte gått så långt, verkar vara ett bra pris, överkomlig försäkring. Vad är nackdelarna? Är nästan så att jag vill slå till direkt. :)

Kollade upp försäkringen på hojen ovan jag med, LF Hel 11530kr Halv 8961

Ser ingen nakt del i en banhoj, oftast är dom extra kontrollerade & bra servade.

Funderar på om det kan vara värt att adressändra till en polare eller nåt.. Iofs får man ju åka en sväng för att hämta posten då och då, men det kanske det kan vara värt om det sänker premien så mycket som vissa påstår.. Jag är för tillfället skriven i kville på centrala hisingen..

Funderar på om det kan vara värt att adressändra till en polare eller nåt.. Iofs får man ju åka en sväng för att hämta posten då och då, men det kanske det kan vara värt om det sänker premien så mycket som vissa påstår.. Jag är för tillfället skriven i kville på centrala hisingen..

Klart det kan löna sig.

MC Smart
Försäkringen är en årsförsäkring och gäller endast för dig som ägare och för förare som är folkbokförd på samma adress som du. Förare och passagerare ska använda lagstadgad hjälm och av oss godkänd skyddsutrustning för motorcykelbruk och på hemortsadressen ska motorcykeln förvaras i låst utrymme nattetid.

sket jag i detta alternativet kostade försäkringen på LF hel/hel 22k på den hojen i länken, lite skildnad.

Jag står skriven i gbg på Utby

Last edited:
Gjorde som nån tipsade och kollade olika postnummer på bilsport och mc. Att försäkra en VTR1000 firestorm från 2002 på min hemadress kostar mer än 25000kr/år för halvförsäkring och därför försäkrar de inte hojen för mig. Byter jag postnummer till ett random i Mölndal kostar det 18000kr/år för halvförsäkring. Byter jag postnummer till Hisings Kärra (norra göteborg) eller Härryda kommun (öster om göteborg) så kostar det 13000kr/år för halvförsäkring. Wtf. Fattar inte hur det kan spela så jävla stor roll exakt vart jag bor i den här staden!?

Blir i alla fall jävligt sugen på att "flytta" ut till morbrorn som bor i skogarna vid hällingsjö..

Blir i alla fall jävligt sugen på att "flytta" ut till morbrorn som bor i skogarna vid hällingsjö..

Varför helförsäkrar du?
Vad tror du händer när du ska ha ut ersättningen och FB märker att hojen blivit snodd väldigt nära din centrala "övernattningslägenhet". Du slänger pengarna i sjön.
Lås ordentligt och kör trafikförsäkrat. Med den budget du anger kommer du få hojen inlöst om så bara bromshandtaget går av ändå.

Jag har ändrat mig och tänker "bara" halvförsäkra. Varför skulle jag inte få ut några pengar för att hojen blir stulen vid min övernattningslägenhet? Är det inte tillåtet att vara vid sin övernattningslägenhet i stan bara för att man är folkbokförd några mil utanför stan? Jag ifrågasätter inte nu, utan jag undrar hur försäkringsbolagen resonerar. Jag har dessutom två nära vänner som bor i trappuppgången bredvid, dessa två hälsar jag ofta på fram till sena kvällar.

Ger mig inte in i försäkringsdiskussionen, men försök hitta en trimmad Bandit 1200. Jag provade en Hornet 900 innan jag köpte min Bandit och jag blev grymt besviken... Horneten var för det första rätt ovillig att lyfta på framhjulet och för det andra kändes motorn väldigt symaskinstam. Hästarna finns där, men leveransen är en gäspning och gasresponsen är väldigt, hrm, nybörjarvänlig. Gasvajern känns gummiaktig, om nå'n fattar vad jag menar.
Nu har jag inte provat en otrimmad Bandit 1200, men min rejält vässade pjäs har en fruktansvärt underhållande motorkaraktär! På ettan får man vara väldigt försiktig med gasen, framhjulet flyger upp väldigt tvärt. Powerwheelie på tvåan känns mer rätt och den håller gärna kvar hjulet i vädret upp till ca 140 innan nålen närmar sig rött.
KTM 950 SM är också en riktigt kul bekantskap, dessutom är försäkringen om möjligt ännu lägre än Bandit 1200an. Jag tyckte att den var läskig med sin långa fjädringsväg, men det är nog mest en vanesak och frågan om att lära sig lita på hojen fastän den gungar lite.
KTM Superduke är även den en riktig höjdare och roligare hoj är svårhittad, men försäkringen hoppar upp ett snäpp och servicen kostar en del. Jag köpte en ny 07a våren 08 och sålde den med en hel del vånda hösten -11, men de har sjunkit en hel del i pris se'n dess.

Hur står sig en Honda VTR 1000 F 1997 idag? Om man skulle placera den mellan Kawa GPX 1990 och typ en motsvarande hoj från 2003, vad är skillnaden? Kommer en hoj från 1997 kännas gammal och tungstyrd jämfört med något halvsportigt från tidigt 2000 tal? Har nämligen hittat en som gått 2500mil nyligen utförd storservice. 110hk och den ser fin ut liksom, funkar för mig! 35 000kr. Är det dyrt?

Ska sälja min 950 Adventure rolig bra med klös hyfsat billig försäkring kom och köp :tummenupp

Om det vart en 950sm så hade jag kommit och kollat på den direkt. Men adventure är ju så förbannat ful att man vill spy

mindfuuuuck!!!! suttit här de senaste dagarna och nästan helt bestämt mig för en motard, närmare bestämt en xt660x, kan ju få typ en 2007-2010 som gått under 1000mil för typ 45k pistoler. helt okej! och dessutom verkar det vara den enda sorts hoj jag överhuvudtaget kan drömma om att ha råd att äga.. 9000kr/år halvförsäkring. "Flyttar" jag till mindre ort så 5000kr istället. Aja, får väl bli så!!

Men så idag hittade jag märkesförsäkring för suzuki och såg att jag får en gsxr750 med 150 vilda å gasglada pållar för 7900kr per år halvförs. om jag flyttar hem till polaren i kungälv!! Dock dubbelt så mycket om jag bor kvar på nuvarande adress, men även 18000kr är ju överkomligt!! Har tidigare bara hittat försäkringar för typ minst 80 000kr om jag ska ha ovan nämnda hoj!

VAD FAN SKA MAN TA SIG TILL EGENTLIGEN!!! SLITER JU MITT HÅR I DENNA DJUNGEL!! :huvet

Mitt enkla tips är att du köper en hoj du har råd utan diverse adressändring m.m... Och köper skrevraketen när du har råd med den på "riktigt".
Suzukis märkesförsäkring är förövrigt väldigt prisvärd, betalar 3900 hel/helför min bandit och bor strax utanför sthlm och är 32 år.

Säger det igen, men kolla bandit 1200/1250...

mindfuuuuck!!!! suttit här de senaste dagarna och nästan helt bestämt mig för en motard, närmare bestämt en xt660x, kan ju få typ en 2007-2010 som gått under 1000mil för typ 45k pistoler. helt okej! och dessutom verkar det vara den enda sorts hoj jag överhuvudtaget kan drömma om att ha råd att äga.. 9000kr/år halvförsäkring. "Flyttar" jag till mindre ort så 5000kr istället. Aja, får väl bli så!!

Men så idag hittade jag märkesförsäkring för suzuki och såg att jag får en gsxr750 med 150 vilda å gasglada pållar för 7900kr per år halvförs. om jag flyttar hem till polaren i kungälv!! Dock dubbelt så mycket om jag bor kvar på nuvarande adress, men även 18000kr är ju överkomligt!! Har tidigare bara hittat försäkringar för typ minst 80 000kr om jag ska ha ovan nämnda hoj!

VAD FAN SKA MAN TA SIG TILL EGENTLIGEN!!! SLITER JU MITT HÅR I DENNA DJUNGEL!! :huvet

XT660X är en riktig trevlig hoj om du är ute efter en "allätarehoj" att köra dag efter dag, men om du du är ute efter en upphetsande motard ska du nog se dig om efter något annat, nog för att den ser motardig ut men den saknar en sisådär 10häst mot motsvarande kåtte, och så väger den typ 30pannor mer. Riktig trevlig hoj som sagt, men någon spännande motard är det inte :rolleyes:

Fast det är sååå lätt att bara skriva in 5 andra siffror och tjäna över 10 000kr på det.. Varför inte liksom? Var och varannan tjomme skenförsäkrar ju på farmor så en liten adressändring är väl inte så farligt? :brynad

Eller vågar man låta farsan stå på hojen och ta försäkringen? Kostar 11000kr i så fall. Och uppger vid tecknandet att man ska dela på hojen med sin son, så det är viktigt att sonen också får köra. Liksom, jag lånar ju farsans bil titt som tätt och det är det ingen som gnäller om..?

Fast det är sååå lätt att bara skriva in 5 andra siffror och tjäna över 10 000kr på det.. Varför inte liksom? Var och varannan tjomme skenförsäkrar ju på farmor så en liten adressändring är väl inte så farligt? :brynad

Eller vågar man låta farsan stå på hojen och ta försäkringen? Kostar 11000kr i så fall. Och uppger vid tecknandet att man ska dela på hojen med sin son, så det är viktigt att sonen också får köra. Liksom, jag lånar ju farsans bil titt som tätt och det är det ingen som gnäller om..?

För det första: Du menar spara pengar, inte tjäna pengar. :rolleyes:

Edit: om inte din farsa får en jävligt bra deal där försäkringsbolaget betalar för att ha mc:n försäkrad hos dom...

För det andra: Kolla på 10 år eller äldre Suzuki, tillsammans med deras märkesförsäkring så brukar dom ha skitbra priser! :tummenupp

Last edited:
Det finns 1001 andra trådar här på forumet om försäkring i gråzonen, börja med att läsa där så kanske du tänker om...

Det finns x antal hojar som både är snabba och roliga och moderna med vettiga försäkringspremier det enda de inte har är liggande sittställning och kåpor...

Jo, är 10 år gamla hojar jag kollar på. :) 18000kr för både gsxr 750 och 1000. Går jag upp till årsmodell 2004 så kostar det 25000kr istället.

H____P: joo det är säkert sant, men är priset nästan samma på en gsxr 750 02 som på en suzuki sv 1000 02 eller bandit 900 02 eller vad du nu syftar på för hojar, så vill i alla fall jag ha en gsxr 750 mycket hellre.

Jag får ta och läsa de där trådarna du pratar om så kanske jag ändrar mig och köper den där jäkla XT660X harven istället! :tuttar

Annars har jag en idé om att jag kanske ska ta en gsxr 750 och försäkra den helt ärligt för 18000kr/mån. Lite mer än vad jag har råd med ärligt talat, men tanken är att jag ska flytta för att plugga till hösten. Typ linköping, lund eller nåt. Rimligtvis är försäkringen lägre på dessa orter så då kommer jag ha en dyr försäkring endast nu över våren och sommaren!

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden