***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Gjorde hylsor till tankfästena så man inte mosar gummina när man skruvar fast dom. Sen kom tomten med ett rundmatningsbord så passade på att trimma frambromsen samtidigt som jag lärde mig använda delningsfunktionen.

View attachment 457783

View attachment 457784

View attachment 457785

View attachment 457786

View attachment 457787

Alltså....jäkligt snyggt jobbat! :tummenupp
Den här kommer att bli väldigt tjusigt renoverad känner jag på mig.
Keep up posting, och God Hjul :)
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Suzuki GP 125 har tydligen en s k slidmatad motor med roterande ventil. Den förra ägaren till min GP har kört ett par tusen mil utan luftfilter, så jag kan tänka mig att förgasaren har gjort sitt. Eller i alla fall skull behöva en ordentlig renovering. Jag upptäckte tyvärr inte detta vid köpet. Förgasaren är en Mikuni VM24ss, och inte alldeles lätt att få tag på som nya, begagnade eller ens nåt renoveringskit. Frågan är om man kan ersätta denna med en helt annan fugge. Eftersom motorn är slidmatad, måste förgasaren var ansedd för just detta? Eller kan man byta mot en universal förgasare?

Förgasaren skiter nog i om du har luftfilter eller inte, däremot cylinder och lager i vevhuset tar stryk och slits betydligt fortare av allt sand och damm som följer med in. Själv ska jag på med en PWK 32mm förgasare från Wish, men det passar inte bolt-on utan kommer behöva nya fästhål och är lite för stor för att få plats innanför kåporna.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Förgasaren skiter nog i om du har luftfilter eller inte, däremot cylinder och lager i vevhuset tar stryk och slits betydligt fortare av allt sand och damm som följer med in. Själv ska jag på med en PWK 32mm förgasare från Wish, men det passar inte bolt-on utan kommer behöva nya fästhål och är lite för stor för att få plats innanför kåporna.

Förgasarens placering är väl den svaga punkten hos GP:n, det är svårt med modifieringar där. Inte bara storleksmässigt utan även med gasvajer och annat. Och snygga koniska luftfilter är inte att tänka på...
PWK, är det flatslide?
Skulle en sån här funka? Otroligt pris i alla fall
https://www.wish.com/product/5e0ee9...7QIVfUeRBR219QCMEAQYBSABEgKWV_D_BwE&share=web
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Förgasarens placering är väl den svaga punkten hos GP:n, det är svårt med modifieringar där. Inte bara storleksmässigt utan även med gasvajer och annat. Och snygga koniska luftfilter är inte att tänka på...
PWK, är det flatslide?
Skulle en sån här funka? Otroligt pris i alla fall
https://www.wish.com/product/5e0ee9...7QIVfUeRBR219QCMEAQYBSABEgKWV_D_BwE&share=web

Ja, PWK är flatslide. Kan inte säga något om storleken på infästningen om det passar eller inte, det får du mäta och klura ut själv men har för mig att det är 30mm original och dom där PWK är 35mm på dom mindre modellerna. Men vet att på bl.a. Twostroke finns det lite gummimuffar i olika storlekar.

Och det är många som kör med förgasaren så här både på moppar och 125or.

IMG_20200502_194602 small.jpg
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Ja, PWK är flatslide. Kan inte säga något om storleken på infästningen om det passar eller inte, det får du mäta och klura ut själv men har för mig att det är 30mm original och dom där PWK är 35mm på dom mindre modellerna. Men vet att på bl.a. Twostroke finns det lite gummimuffar i olika storlekar.
Nja, fuggen heter ju Mikuni vm24ss enligt manualen. Just nu har jag inte tillgång till hojen eftersom den är i sommarstugan och för det mesta får agera stugmoppe, eller i mitt fall snarare som gubbmoppe. Jag bara antar att den har 24 mm insug, men det kanske inte är så man räknar. Tanken är att köra den ett par år som den är, och sedan renovera till (om inte originalskick, så åtminstone) närmast nyskick rent mekaniskt.
Den här typen av hoj är nämligen helt perfekt på 70-vägar och grusvägar på landet. Den är dessutom ganska tilltalande för oss som körde typ Zündapp Ks 125 på 70-talet, men inte lika dyr att köpa.
Så jag samlar delar, både på Ebay, Tradera och Blocket, för att kunna totalrenovera om några år. Men då är det ju bra om man vet vad man ska ha.

Och det är många som kör med förgasaren så här både på moppar och 125or.

View attachment 457837
Det där har jag aldrig sett. Coolt, även om det verkar lite riskabelt vid en marksyning.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Nja, fuggen heter ju Mikuni vm24ss enligt manualen.

Jag bara antar att den har 24 mm insug, men det kanske inte är så man räknar.

24mm invändigt. Jag pratar om utvändigt mått för infästningen. Du ser dom i A kolumnen. Men om du inte ska trimma behöver du nog ingen ny förgasare, räcker nog med nya munstycken om den går dåligt.

5e0ee9a1b524730a564daef0-1-large.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Nu när jag fått klart kutsen och fästena till den så vart jag sugen på att ställa den på hjul med tank och kutsen på och se om det är på väg åt rätt håll. Provsatt lite och det känns rätt bra, riktigt sugen på att få provköra men det är fortfarande långt kvar. Återstår att se om jag klara växla med fötterna sådär högt upp, hade först tänkt att sätta bakbromsen på styret och sedan dubbla växelspakar, en på varje sida så jag bara kan sparka framåt med fötterna.

135774239_10219336993479193_3063679868369176272_o.jpg

136126804_10219336993919204_3291395482761157207_o.jpg

135841664_10219336994159210_3430944051853016348_o.jpg

136359268_10219336994399216_7602298164687463685_o.jpg

135865434_10219336994919229_3650563398889730679_o.jpg

135864253_10219336988799076_2555969212878962208_o.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: DM

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu när jag fått klart kutsen och fästena till den så vart jag sugen på att ställa den på hjul med tank och kutsen på och se om det är på väg åt rätt håll. Provsatt lite och det känns rätt bra, riktigt sugen på att få provköra men det är fortfarande långt kvar. Återstår att se om jag klara växla med fötterna sådär högt upp, hade först tänkt att sätta bakbromsen på styret och sedan dubbla växelspakar, en på varje sida så jag bara kan sparka framåt med fötterna.

View attachment 458007

View attachment 458008

View attachment 458009

View attachment 458010

View attachment 458011

View attachment 458012

Ser snyggt ut:tummenupp, kan du hänga på kåpan lite provisorisk så vi får se helheten?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Nu när jag fått klart kutsen och fästena till den så vart jag sugen på att ställa den på hjul med tank och kutsen på och se om det är på väg åt rätt håll. Provsatt lite och det känns rätt bra, riktigt sugen på att få provköra men det är fortfarande långt kvar. Återstår att se om jag klara växla med fötterna sådär högt upp, hade först tänkt att sätta bakbromsen på styret och sedan dubbla växelspakar, en på varje sida så jag bara kan sparka framåt med fötterna.

Ursäkta en ofin fråga: hur kan du växla om du är förlamad i fötterna/benen? Orsaken till att jag undrar är att jag har en bekant som saknar känsel i benen under knäna p g a en ryggmärgsskada, och därför inte vågar åka tvåhjuling ö h t. Han tror att han inte skulle veta var han har fötterna och det vore lite farligt. Lätt att halka av fotpinnarna t ex.
Jag är för övrigt, liksom alla andra här, imponerad av att du klarar av att bygga och svetsa och allt sånt med den typen av skada.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Ser snyggt ut:tummenupp, kan du hänga på kåpan lite provisorisk så vi får se helheten?

Den är lite för lång så ska kapa ur lite mellan framdelen och sidostyckena.

IMG_20210105_193914.jpg


Ursäkta en ofin fråga: hur kan du växla om du är förlamad i fötterna/benen? Orsaken till att jag undrar är att jag har en bekant som saknar känsel i benen under knäna p g a en ryggmärgsskada, och därför inte vågar åka tvåhjuling ö h t. Han tror att han inte skulle veta var han har fötterna och det vore lite farligt. Lätt att halka av fotpinnarna t ex.
Jag är för övrigt, liksom alla andra här, imponerad av att du klarar av att bygga och svetsa och allt sånt med den typen av skada.

På moppen har jag byggt om spaken lite, först körde jag med en toe-heel spak med lite längre pinnar på. Men då jag körde skog och stod upp så hände det att jag kom åt den med hälen och växlade av misstag så förlängde och byggde om den lite. På trialhojen är fotpinnarna långt bakom växelspaken så man flyttar hela foten från pinnen för att nå spaken. Har styva stövlar så lyfter och stampar med hela benet istället för att böja fotleden så det funkar bra.

På GP'n vet jag inte riktigt hur det bli ännu, kommer sitta ihopklämd och kanske inte kunna röra benen så mycket men första iden var att ha dubbla spakar på både höger och vänster sida så jag bara sparkar framåt typ höger sida för att växla upp och vice versa. Om inte det känns bra så kanske det blir att testa vridbart vänsterstyre med vajer växel, typ som på Vespa. I värsta fall får jag väl kosta på mig en el styrd solenoidväxel men dom går på ca 10kkr så vill prova enklare varianter först.

Här kan du se lite av hur jag växlar på moppen. Jag har lite svag känsel i huden på insida av smalben och fotled så kan känna lite om foten böjer sig och det hjälper mig lite att hålla koll på fötterna men det är lite som att hålla i en hockeyklubba, man vet vad den har för form och kan därför avgöra med känseln i händerna vad som händer längre ned. Men jag tittar ner lite snabbt då och då för att hålla koll på dom men vet på ett ungefär vart dom är genom känsel i knäna.


På trialhojen tar det en liten stund att passa in fötterna på fotpinnarna innan jag kan ställa mig upp så blir jag ståendes på en skogsstig så behöver jag 5-10m av slät terräng innan jag kan stå upp igen för jag kan inte starta direkt från stående.

 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
På moppen har jag byggt om spaken lite, först körde jag med en toe-heel spak med lite längre pinnar på. Men då jag körde skog och stod upp så hände det att jag kom åt den med hälen och växlade av misstag så förlängde och byggde om den lite. På trialhojen är fotpinnarna långt bakom växelspaken så man flyttar hela foten från pinnen för att nå spaken. Har styva stövlar så lyfter och stampar med hela benet istället för att böja fotleden så det funkar bra.

På GP'n vet jag inte riktigt hur det bli ännu, kommer sitta ihopklämd och kanske inte kunna röra benen så mycket men första iden var att ha dubbla spakar på både höger och vänster sida så jag bara sparkar framåt typ höger sida för att växla upp och vice versa. Om inte det känns bra så kanske det blir att testa vridbart vänsterstyre med vajer växel, typ som på Vespa. I värsta fall får jag väl kosta på mig en el styrd solenoidväxel men dom går på ca 10kkr så vill prova enklare varianter först.

Här kan du se lite av hur jag växlar på moppen. Jag har lite svag känsel i huden på insida av smalben och fotled så kan känna lite om foten böjer sig och det hjälper mig lite att hålla koll på fötterna men det är lite som att hålla i en hockeyklubba, man vet vad den har för form och kan därför avgöra med känseln i händerna vad som händer längre ned. Men jag tittar ner lite snabbt då och då för att hålla koll på dom men vet på ett ungefär vart dom är genom känsel i knäna.

På trialhojen tar det en liten stund att passa in fötterna på fotpinnarna innan jag kan ställa mig upp så blir jag ståendes på en skogsstig så behöver jag 5-10m av slät terräng innan jag kan stå upp igen för jag kan inte starta direkt från stående.

Smart. Tänkte inte på lösningen med toe-heel, det är nästan en förutsättning med den problematiken. Trots det får man visst vara beredd på en och annan marksyning, som man ser på film nr2. I alla fall om man ger sig ut i terrängen.
En moppe jag hade som grabb hade handväxel, en Puch Florida eller liknade. Den hade dock bara två eller tre växlar, det skulle nog inte funka med GPns 5 växlar. Dessutom vet jag inte om det är möjligt att konvertera till att sköta växlingen med handreglage.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite svårt att se hur det blir med kåpan men tycker det ser snyggt ut.

Borde man inte kunna slakta två startmotorer och sen ta en solenoid till uppväxling och en till nerväxling? Problemet blir väl att hitta neutral men då får man väl lägga i neutral mekaniskt på nåt vis. Vet att jag i min ungdom slaktade en startmotor och gjorde öppning på bakluckan på en Opel Kadett för att slippa stanna och ta ur nyckeln för att öppna bagaget.

Tycker att det borde vara fullt möjligt att hitta några lämpliga solenoider och sen köra med en tryckknappar för upp och nerväxling billigare än 10000 kr.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Smart. Tänkte inte på lösningen med toe-heel, det är nästan en förutsättning med den problematiken. Trots det får man visst vara beredd på en och annan marksyning, som man ser på film nr2. I alla fall om man ger sig ut i terrängen.
En moppe jag hade som grabb hade handväxel, en Puch Florida eller liknade. Den hade dock bara två eller tre växlar, det skulle nog inte funka med GPns 5 växlar. Dessutom vet jag inte om det är möjligt att konvertera till att sköta växlingen med handreglage.

Vespan har 4vxl och dom funkar så att handtaget står i olika lägen beroende på vilken växel, det jag tänkt testa om fotväxel inte funkar för mig så tänkte jag att man bara klickar i växlarna uppåt och neråt med handtaget så det hela tiden sitter låst i mittenläget. En liten sprint som släpper när man drar in kopplingen som då möjligör vridning av handtaget. Det sitter ganska kraftiga fjäder som håller växelpedalen i mittläget så tar man bort den så ska det nog gå att växla för hand med väldigt liten kraft samt kortad rörelse.


Lite svårt att se hur det blir med kåpan men tycker det ser snyggt ut.

Borde man inte kunna slakta två startmotorer och sen ta en solenoid till uppväxling och en till nerväxling? Problemet blir väl att hitta neutral men då får man väl lägga i neutral mekaniskt på nåt vis. Vet att jag i min ungdom slaktade en startmotor och gjorde öppning på bakluckan på en Opel Kadett för att slippa stanna och ta ur nyckeln för att öppna bagaget.

Tycker att det borde vara fullt möjligt att hitta några lämpliga solenoider och sen köra med en tryckknappar för upp och nerväxling billigare än 10000 kr.

Jag får ju knappt plats där inne med både hojen och rullstolen samtidigt, än mindre försöka fota den. Dröjer nog till våren när jag kan vara ute innan det blir något jobb med kåpan. Behöver ha hojen ståendes stadigt på hjulen och komma åt runtom och nu har vi lagt plattor utanför så nu har jag bra med plats där i alla fall.

Vi får se vad jag hittar på, har kikat lite på solenoider också.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Fick hem cylindern idag, vart en VMC ET7 cylinder som egentligen är gjord för Vespa så nu väntar jag på kisellegerad Alu-tråd så jag kan svetsa blocket och få det att passa ihop. 58mm borr så det blir samma som största överdimension på original-kolv/cylindern vilken då blir 132cc. Finns 60mm och 66mm cylindrar också men tyckte denna såg ut att ha intressanta portar, skulle dock behöva lite jobb men är inte så sugen på att börja slipa i nikasilet på en gång, man kan ju köra sönder den först åtminstone ? så kan man gå lös med slipstift sen och porta inför omplättering.
På en Vespa blir avgasdurationen ca 184° bolt-on och jag funderar på att testa 195° eller kanske ännu mer för lite mer varv då jag kan höja lite med bibehållen blow-down då jag har 1mm kortare slag än Vespa. Därav valet mindre slagvolym för att hålla nere kolvvikten och kunna varva mer för det är större version av detta som är tanken


IMG_20210129_202028.jpg

IMG_20210129_205439.jpg

IMG_20210129_205803.jpg

IMG_20210129_205810.jpg

IMG_20210129_210840.jpg

IMG_20210129_211150.jpg
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vilken monstercylinder! Blir spännande att följa hur du ska få dom där två delarna att passa blocket. :tummenupp
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Vilken monstercylinder! Blir spännande att följa hur du ska få dom där två delarna att passa blocket. :tummenupp
Jo den har ju hyfsade portar, men volymen är inte mycket större då denna är 58mm jämfört med original som är 56mm. Det är rätt vanligt med 60mm(144cc) till Vesporna och finns även 66mm(175cc) "bolt-on" till Vespa Small Frame med 51mm slag. Sen finns även Vespa Large Frame som har större cylindrar med längre slag, räknade lite på durationer och kom fram till att dom eventuellt också skulle funka då dom har så låga durationer. Låga durationer = lägre blow-down(skillnaden i duration mellan spol- och avgas-portarna) så även om dom är gjorda för typ 58mm slag så blir det lagom blow-down för mina 50mm om man kapar in cylindern på rätt höjd för mina högre varv. Men problemet med dessa större cylindrar är att kolven blir mycket tyngre och det krävs mer balansering av veven och svårare att varva mycket. Jag vill gärna ha en högvarvig motor, inte för att det kanske är praktiskt eller ens bekvämt att köra med men vill ha racing känslan och ljudet.

Nästa problem är att bygga motorn så den klarar högre varv, så till en början så tänkte jag köra med originalstaken vilken är 1mm mindre i både storändan och lilländan än dagens standard som är 20mm och 15mm i bultarna så tänkte svarva ett bronslager till lilländan då det inte finns så tunna nållager då bulten är 1mm större och köra med till en början och hålla mig till lite lägre varv. Sen när jag byggt en press så jag kan dela vevaxeln tänkte jag ge mig på att byta vev och borra upp vevskinkorna 1mm för den större 20mm bulten istället för 19mm som det är original och sedan balansera. Ett bekymmer med högvarviga motorer är att lagret i storändan utsätts för en del friktion mot bland annat brickorna på sidorna som håller staken på plats som kan leda till överhettning, inom go-kart racingen läste jag att dom förr testade en lösning på detta genom att sätta brickor/distanser på kolbulten istället för att hålla staken centrerad för det lagret roterar inte utan bara oscillerar fram och tillbaka.

Så min plan med bronsbussning i lilländan är bara en tillfällig nödlösning för en tvåtaktare har konstant tryck nedåt på kolven då den komprimerar och tänder på varje slag till skillnad från en fyrtaktare så det kan göra det svart att få olja på friktionsytan. Hittade dock ett tunt lager som passar men då är nålkorgen gjord i plast och gjord för motorsågskopplingar så det funkar inte, men hittar jag 1,5mm nålar som är tillräckligt långa skulle ett alternativ kunna vara att köra utan korg och fylla med bara nåla och ha brickor på sidorna som håller dom på plats, kan dock bli lite jobbigt att montera men om man svarvar en liten tapp så kan man fetta in allting och bygga ihop det och sedan trä på kolven och trycka igenom kolvbulten som trycker undan den tillfälliga kortare tappen, sen får man täcka vevhuset ordentligt vid montering/demontering så man inte tappar någon nål ner där.
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Nu är det trångt i min lilla maskin, har nog kanske 1cm till godo på höjden. Tänkte plana av ytan mot cylindern innan svetsning så jag har några fräscha punkter att mäta in mig på efter svetsningen. Vinkeln framåt och bakåt är väl inte lika viktig som i sidled men är ju lika bra att försöka ändå, om inte annat så får man ju träna lite. Det sista jag hann göra idag var att mäta höjden på axeln och det diffade 0,2mm så lär shimsa lite för där vill man ha så rakt som möjligt då kolven inte kan vicka i sidled.

149045178_10219603151092967_7378824458089021205_o.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: DM

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Är det nåt kvar av den där GP125:an som var grunden? Det mesta verkar var utbytt vid det här laget.
Hur gör du med ljuddämpare till den nya cyllen, blir det hembygge eller att konvertera nåt befintligt?
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Top