Supermono-byggen

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Det här med supermonobyggen tycker jag är väldigt spännande. Är det någon som sitter på bra länkar till sidor där man får se hur diverse byggen går till, steg för steg? Har sökt en del, men inte hittat mycket...

Om det är någon som har länk till andra spännande byggen med motorbyten etc så dela gärna med er av dem med... tycker det är intressant att se vad folk hittar på, och framför allt, hur de gör det. Kan vara intressant att se folk som bygger egna ramar och så också.

Det vill jag också ha!

Tänkte köpa en förra hösten, en rgv? 250 ram
med husaberg 501 motor, hur ball som helst!
Minns inte om den var reggad...
Första gången jag tänkte köpa en sån var det en
Cagiva mito med en dr650 snurra, för 15k =)
Verkar hur ballt som helst!

...har för mig att någon här på forumet har en Mito/DR600. Minns dock ej vem.

...har för mig att även jag såg den till salu. Den var turkos va? Riktigt tuff iaf.

tks skrev:

...har för mig att även jag såg den till salu. Den var turkos va? Riktigt tuff iaf.

jepp!

jasså han finns här!
Hade visst en bild på den, lagom häftig!

Bifogat

• bkl_s_15549.jpg
    bkl_s_15549.jpg
    60.6 KB · Visningar: 554
NoicE skrev:
jepp!

jasså han finns här!
Hade visst en bild på den, lagom häftig!

Fräckt, men jag tror inte den blev så jätte pigg. Hade nog varit bättre med en Husabergs stånka eller liknande i den........

Men för landsväg så räcker 40+hk och ~150 kg rätt bra. Lär pinna på bra upp till 120-130 iaf, för att sedan öka till en toppfart på 170-180 kanske, och kör man kurvväg behövs det faktiskt inte mycket mer än så. Folk med SZR660 hänger väl på rätt bra...

Visst, för race är det väl bättre med Husabergmotor, men kanske lite väl jobbigt för landsväg med tanke på serviceintervaller och så. Då kanske man kan offra en del effekt för att slippa att skruva var 10:e timme.

...men det finns säkert byggen med Husabergmotorer också. Fram med dem bara! Hit med länkar! :crash

Last edited:
Riktigt hårigt blir det när man bygger om toppar med tre-fyra tändstift, för optimerad flamfront och byter tändsystem m.m. Bra klös i de motorerna :)

TomK skrev:
Riktigt hårigt blir det när man bygger om toppar med tre-fyra tändstift, för optimerad flamfront och byter tändsystem m.m. Bra klös i de motorerna :)

Såå mycket klös är det oftast inte, SoS-hojar brukar ju mest låta mer än dom går..

/B

We didn't find: "www.sigmaperformace.com"
There is no Web site at this address.

hmm, finns inte? När jag gogglar efter det så hittar jhag inget heller :confused:
Du är ju guden på ducce, du ska ju kunna allt ;)

Motorn är konstig, vad är meningen med att ha en extra stake som är ledad på det viset?
Fast den verkar ju fungera ganska bra, 75bhp på 575cc =)

mono18big.jpg

Läs mer..

Ingen balansaxel, den tror den är en 90graders L-motor..

/B

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back