Spände lina över vägen - motorcyklist skadad

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Honda CBR600RR
Ber om ursäkt om någon redan har postat om detta.

Allvarligt talat, vad fan är det för fel på folk?!:huvet

---------

Någon spände en lina över vägen i bostadsområdet i Sala.

En motorcyklist träffades rakt över halsen när han passerade.

– Han fick märken på halsen på halsen och är väldigt chockad, säger Ivan Åslund, befäl på länskommunikationscentralen i Västmanland.

Det var vid femtiden på söndagseftermiddagen som motorcyklisten fick den otrevliga överraskningen. Någon hade spänt en lina över vägen och när mc-föraren skulle passera fick han den rakt över halsen.

– Det var ingen kraftig lina, så den gick av som tur var. Han fick märken på halsen och blev väldigt chockad naturligtvis, säger Ivan Åslund.

Mannen ska må förhållandevis bra och befinner sig hemma.
Linan försvunnen

Händelsen rubriceras som misshandel och inträffade på Silvermyntsgatan, i utkanten av Sala.

– Vi var dit efteråt men då var linan borta, så vi har inte kunnat undersöka det närmare. Hade vi fått tag på den hade vi kunnat gjort en dna-analys och sett om det var någon person som finns med i våra register.

Polisen tror dock att det är möjligt att det handlar om ett pojkstreck.

– Det liknar ungdomligt oförstånd, säger Ivan Åslund.

– Det var som tur var en tunn lina. Hade de tagit ett lite kraftigare snöre hade det kunnat gå på ett helt annat sätt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17242748.ab

fyfan vilka slut det finns i världen, precis som den gången när jag typ nyss hade fått b-körkort och någon rullat ut en stenbumling mitt i vägen,,,,,såg den inte då det var 3 på natten och vädret var regnigt somfan, stenen lixom flöt in i den blöta asfalten.,,,,, hejdå förstabil:smasha:smasha

Det roligaste i artikeln är ju att polisen säger de hade kunnat göra DNA analys om de fått tag i linan :rofl

Det där hörde man talas om rätt ofta när man var yngre att folk gjorde samma sak på cross/moppe-stråk där man egentligen inte fick köra, dock med taggtråd istället för lina. Det var säkert ofta bara rykten, men vet åtminstone en som körde in i en.. men det gick bra som tur var för att tråden lossnade där den var fäst vid ena sidan.

Farsan råkade ut för en bonde som satte en bom tvärs över vägen, i brösthöjd. Den klippte han med bröstkorgen när han kom puttrande på sin lättviktare, back in the days. När han skulle dra åt toppen på en motor på jobbet gled revbenen isär :näsblod

Har också hört många rykten om detta. Senast jag hörde något var också i Sala, men då hade idioterna spänt linorna på rutchkanor på en lekplats vid ett dagis. Det var dock inget rykte. Jävla dårskap, tur att man flyttat därifrån.

Last edited:
"Pojkstreck"? Nu vill jag se en genusanalys av det uttalandet. Tänk om det är en gammal kärring som varit i farten, kan det fortfarande betecknas som pojkstreck? Känner mig lite krengKt.

Polisen drog avspärrningsband som jag klippte mitt i stan på huvudled. De tog på sig ansvaret o betalade självrisken på min tappade hoj. Jag hade blåmärken och var förbannad.

Sånna idioter borde rakt av arkubeseras. Varende jävel mot väggen och en kula i bakhuvudet bara

Det roligaste i artikeln är ju att polisen säger de hade kunnat göra DNA analys om de fått tag i linan :rofl

Även med mycket små mängder material, så är det otroligt hur mycket de kan utvinna
med modern teknologi.

Det är mentalt sjuka barn/ungdomar/vuxna som gör något sådant här. :död

Att göra en DNA-analys från en tex fiskelina idag kostar inte speciellt mycket för SKL att utföra och det görs faktiskt rätt ofta. Idag har poliser med sig kit och tar prover (vid mindre brott som misshandel/stöld etc) direkt på platsen när de kommer.

Jobbar som väktare och åker en hel del på inbrottslarm, när det varit inbrott och det finns minsta lilla blod på krossat glas etc så tar man prover för DNA analys och letar efter fingeravtryck. Det behövs idag inte mycket DNA för att man ska kunna urskilja DNA-strängar.

"Pojkstreck"? Nu vill jag se en genusanalys av det uttalandet. Tänk om det är en gammal kärring som varit i farten, kan det fortfarande betecknas som pojkstreck? Känner mig lite krengKt.

Det vet väl alla att gamla kärringar inte är smarta nog att tänka ut denna typ av avancerade dåd.
Nej, givetvis är det en yngre individ av manligt kön. :3freak

Drar man en tråd över vägen kan det lika gärna vara en vuxen person som inte har alla hjärnceller kvar som varit i farten som någon ungdom. Det är i alla fall min spontana tanke. Förfarandet tyder ju på att det är någon som kraftigt stör sig på motorcyklister eller mopedister. Antagligen det senaste.

Här i stan finns det ett populärt skogsområde och där vill jag minnas att någon spänt upp tråd mellan träden vid något tillfälle för ett par år sedan. Den personen irriterade sig säkert på folk som cyklar på skogsstigarna. Vet själv när man var yngre att man gärna tog sin mountainbike och sökte upp lite utmaningar vid sidan av de populära gång/joggingstråken. Inte hade man en tanke på att någon kunde spänna upp fisketråd mellan träden.

Även med mycket små mängder material, så är det otroligt hur mycket de kan utvinna
med modern teknologi.

Det är mentalt sjuka barn/ungdomar/vuxna som gör något sådant här. :död

självklart så GÅR det, menade mer att dte ju är väldigt troligt att polisen gör nånting alls "bara" för en motorcyklist blev skadad

Att göra en DNA-analys från en tex fiskelina idag kostar inte speciellt mycket för SKL att utföra och det görs faktiskt rätt ofta. Idag har poliser med sig kit och tar prover (vid mindre brott som misshandel/stöld etc) direkt på platsen när de kommer.

Jobbar som väktare och åker en hel del på inbrottslarm, när det varit inbrott och det finns minsta lilla blod på krossat glas etc så tar man prover för DNA analys och letar efter fingeravtryck. Det behövs idag inte mycket DNA för att man ska kunna urskilja DNA-strängar.

Jag har haft 3 bilinbrott och 1 lägenhetsinbrott genom åren, aldrig har polisen varit intresserade av att ens komma till platsen, frågar man om de vill ha "grejen de kastat genom rutan" så frågar de väldigt undrande "vad ska vi med den till???"

För många år sedan fick min mamma rutan inslagen på bilen. Det fanns inget att stjäla i den såväl synligt som dolt och inget såg ut att saknas i bilen. Hur som helst upptäckte jag blodspår på ratten och tog kontakt med polisen. Körde förbi och de tog prover som antagligen arkiveras på något sätt. Kanske finns det en möjlighet att personen i fråga åker fast någon gång i framtiden om han gör något annat brott.

I övrigt är nog min erfarenhet också att polisen gör väldigt lite när det gäller vardagsbrott som lägenhetsinbrott, inbrott i källarförråd, garage och dylikt. Man är i princip bara behjälplig med att upprätta polisrapporten som krävs för att man ska kunna lösa ersättningsanspråk hos försäkringsbolagen. Rätt tragiskt egentligen.

För ett antal år sedan var det nån som tryckte ner rakblad i springorna i vattenrutschbanan på Aqvakul i Malmö. Briljant med tanke på att det i stort bara är oskyldiga ungar som leker där. :död

Du menar som den berömda B&B-tanten på bulten? Jag snackade med några hojåkare som höll på att gå omkull för att hon kastade ut ris och småträd på vägen, dvs rena dråpförsöket :näsblod

självklart så GÅR det, menade mer att dte ju är väldigt troligt att polisen gör nånting alls "bara" för en motorcyklist blev skadad
När min ena hoj blev stulen i våras kom polisen och topsade min andra hoj i hopp om att hitta spår efter tjuven :tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra