Soldat sköt sårad irakier i huvudet

Blodhund skrev:
Nu blir det ett välldigt liv för det
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,561954,00.html

Men komm i håg vad dom gjort med amrikanerna
( KÄNSLIGA VARNAS)
http://www.atomicjetpacks.com/pix/johnsonbeheading.jpg

Vad snackar du om?
Kom ihåg vad "Dom" gjort Amerikanerna?
Det irakiska terrorister gjort ursäktar väl knappast att en amerikansk soldat avrättar en sårad och obeväpnad irakier... du har inte alla hästar hemma eller?! :kocko

håller med korvgubben, men samtidigt kan man se det där som en "barmhärtighetsavrättning" eller nåt ......

morlock skrev:
håller med korvgubben, men samtidigt kan man se det där som en "barmhärtighetsavrättning" eller nåt ......

Öhh... vi pratar om en mäniska här, inte en hund som fastnat i en rävsax. Ordet barmärtighet har inget med avrättning att göra när det handlar om vår egen art.

Det är betydligt fler irakier än amerikaner som har dött till följd av den amerikanska invasionen så med ditt resonemang borde irakierna ha "rätt" till att hugga huvudet av fler amerikaner men nu funkar ju inte verkligheten så...... Oavsett vem som gör det eller i vilket sammanhang så är det helt sjukt att att ta livet av en försvarslös människa på det sättet.

HanneZ skrev:
"komm" och "amrikanerna" tyder även på detta.

Man upphör sällan att förvånas över graden av dumhet man möter på hemmaplan. Det måste vara ett rätt behagligt liv när intryck genast skapar en reaktion utan tanke där i mellan...

Intryck - > Reaktion
Istället för
intryck -> tanke -> reaktion
...och ännu hellre:
intryck -> tanke -> reaktion -> Eftertanke

korvgubbe skrev:
Intryck - > Reaktion
Istället för
...och ännu hellre:

Med ditt resonemang här så skulle man ju ha nära till hands att påstå att trådstartaren borde ha uttryckt ett stort hat mot amerikanen som skjöt, förutsatt att du menar att han kör på första av ovan tre alternativ.

Han fick ett intryck, hittade en förklaring till beteendet (tanke) och hans reaktion kom sedan. Således är han en tvåa, men du vet ju inte vad han ägnar för eftertanke så han kan lika bra vara en trea. :tungan

Krig är krig. När kulorna viner över huvudet så hamnar respekten för "fienden" långt ned på prioritetslistan.

Markus skrev:
Med ditt resonemang här så skulle man ju ha nära till hands att påstå att trådstartaren borde ha uttryckt ett stort hat mot amerikanen som skjöt, förutsatt att du menar att han kör på första av ovan tre alternativ.

Han fick ett intryck, hittade en förklaring till beteendet (tanke) och hans reaktion kom sedan. Således är han en tvåa, men du vet ju inte vad han ägnar för eftertanke så han kan lika bra vara en trea. :tungan

Han skrev :
"Nu blir det väl ett jäkla liv för detta!"
.. vilket jag tolkar som förvåning över att folk upprörs. Jag hör inget om att han med är upprörd över mordet.
Däremot är han oerhört snabb med att ursäkta amerikanen med hjälp av bilden.
Således är han en etta:

Halshugging -> Hat

..och nu

Avrättning -> Ursäktande med hjälp av halshuggning...

samt

Artikel om Avrättning -> förvåning över uppståndelsen..

korvgubbe skrev:
Han skrev :
"Nu blir det väl ett jäkla liv för detta!"
.. vilket jag tolkar som förvåning över att folk upprörs. Jag hör inget om att han med är upprörd över mordet.
Däremot är han oerhört snabb med att ursäkta amerikanen med hjälp av bilden.
Således är han en etta:

Halshugging -> Hat

..och nu

Avrättning -> Ursäktande med hjälp av halshuggning...

samt

Artikel om Avrättning -> förvåning över uppståndelsen..

Nej, nu rör du allt till det. Det är bara för att han inte tycker som du. :hihi
Han har ju visserligen uttryckt ett hat gentemot halshuggarna, men du har ju uttryckt (mer eller mindre tydligt, rätta mig om jag har fel) en viss skepsis mot att amerikanen poppade irakiern. Har du verkligen tänkt på varför amerikanen gjorde det? Du har reagerat, det vet jag, men har du tänkt.......? :tungan

Markus skrev:
Nej, nu rör du allt till det. Det är bara för att han inte tycker som du. :hihi
Han har ju visserligen uttryckt ett hat gentemot halshuggarna, men du har ju uttryckt (mer eller mindre tydligt, rätta mig om jag har fel) en viss skepsis mot att amerikanen poppade irakiern. Har du verkligen tänkt på varför amerikanen gjorde det? Du har reagerat, det vet jag, men har du tänkt.......? :tungan

Jadå, jag har tänkt. Och jag inser och har viss förståelse för att "oskyldiga" dödas av rädda soldater. Men steget från att skjuta en person som man ser kliva fram bakom ett hörn i ögonvrån till att avrätta en sårad, obeväpnad och liggande person är långt.

Det förstnämnda ser jag som dråp som dessutom kan ha förmildrande omständigheter i stridens hetta. Det sistnämda är kallblodigt mord.
Han kan kanske yrka på tillfällig sinnesförvirring men det är fortfarande mord.

korvgubbe skrev:
Man upphör sällan att förvånas över graden av dumhet man möter på hemmaplan. Det måste vara ett rätt behagligt liv när intryck genast skapar en reaktion utan tanke där i mellan...

Intryck - > Reaktion
Istället för
...och ännu hellre:
Jag fatta inte om du klagade på min reaktion eller trådstartarens.

korvgubbe skrev:
Det sistnämda är kallblodigt mord.
Han kan kanske yrka på tillfällig sinnesförvirring men det är fortfarande mord.

Var det mord så blir han dömd också. Vi får väl se vad det blir. Jag har full tillit till deras militärdomstolar.

Markus skrev:
Var det mord så blir han dömd också. Vi får väl se vad det blir. Jag har full tillit till deras militärdomstolar.

Jodå, jag hoppas på en korrekt rättegång jag med... Jag har svårt att se ett tydligare exempel på krigsbrott.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra