Redan patetiskt låga hastighetsgränser blir ÄNNU lägre!

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Lär folk att köra bil istället, åkte bakom en idiot idag som åkte 30 på 50-väg och bromsade i en kurva och stannade i en rondell fast det inte fanns en bil nånstans och när jag kör om så blinkar den idioten med helljuset. :mad::mad:
Så löjligt att det det finns så mycket pengar åt hastighetsövervakning.

Skulle vara kul att se vad kriminalvården kostar i jämförelse med skador i trafiken.
Mer poliser som jagar buset.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Lär folk att köra bil istället, åkte bakom en idiot idag som åkte 30 på 50-väg och bromsade i en kurva och stannade i en rondell fast det inte fanns en bil nånstans och när jag kör om så blinkar den idioten med helljuset. :mad::mad:

Det händer aldeles för ofta tyvärr.. Och när dom blinkar funderar jag alltid på om blinkandet är en varning för något, eller att dom tycker man är en j*vla idiot. Blinkar dom inte så är det oftast en lilafärgad gråboll eller gubbe med hatt som kanske borde slutat köra för 10-15 år sedan.:gnissla
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Skulle vara kul att se vad kriminalvården kostar i jämförelse med skador i trafiken.
Mer poliser som jagar buset.

Kriminalvården kostar ca 6.5 miljarder kronor om året.
Slår man ut 6,5miljarder på 4,4miljoner skattebetalare så betalar vi ca 1,480sek om året till enbart kriminalvården.

På nyheterna berättade dom att kostnaderna för personskador i trafiken ligger på 7miljarder kronor om året, för 34,000 personer.
Slår man ut 7miljarder på 34,000 personer så ligger snittet på 206,000sek per person.
 
Last edited:

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Höör
Hoj
RSV 1000 -01
Det som stör mig allra mest är den förbannade dubbelmoralen.
Det har kommit ett förslag om att ny hastighet ska vara 40km/h i hela byn här hemma. Kan köpa att man sätter det på gator i bostadsområde etc, men nej det gäller även genomfartslederna.

När det utretts (stavning?!) vidare kom de fram till att det skulle krävas fler lokalbussar för att klara tidtabellerna i så fall. Nej men då undantar vi alla vägar där bussarna kör, annars blir det för dyrt. Till saken hör att den enda allvarliga olyckan i tätorten de senaste åren var just en buss som körde över en fotgängare på ett övergångsställe.

Lika smart som att pissa i motvind. Ökar definitivt förtroendet för kommunpolitikerna.

//J
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Vem bryr sig o vem har inne följer hastighetsbegränsningen?

Jag följer inte det som står på skyltarna men jag bryr mig ändå väldigt mycket om vad det står. Det är nämligen differensen mellan skyltens angivna fart och min uppmätta fart som avgör vad jag får för straff om jag torskar. Å det har hänt att jag gör det!
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
och de flesta betalar betydligt mer till Kyrkan.
Känns som kriminalvårdens kostnad är högst rimlig med tanke på de pengar som betalas till kyrkan utan synbar anledning.

Gå ur kyrkan, det har jag gjort. Då betalar du endast begravningsavgift(okej, det är en onödig kostnad men ändå betydligt mycket mindre).

Att vi ger fångar bättre mat än våra skolungdomar kan vi dock inte påverka lika lätt. Den diskussionen får vi ta i en annan tråd.
 
  • Gilla
Reaktioner: BJN

Bukkake Girl

Bannad
Gick med
11 Aug 2007
Ort
Jag har bott vid en landsväg
Hoj
Ducati 2009 1198S
Den typen ser inte ens att man kör om :) min pappa är en sån.:skrämd

Eller hur?
I Katrineholm så kör verkligen de flesta som töntar eller puckon, utom möjligen den där snubben på en röd sp1a. Kör din pappa 1098? Har sett en sådan vingla omkring i Valla-trakten ett par gånger och han verkar inte riktigt ha koll på läget.
Konstig tråd BTW, Drn har väl aldrig brytt sig om fartbegränsningar förut? Spelar det någon som helst roll om det är 80 eller 90?
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Eller hur?
I Katrineholm så kör verkligen de flesta som töntar eller puckon, utom möjligen den där snubben på en röd sp1a. Kör din pappa 1098? Har sett en sådan vingla omkring i Valla-trakten ett par gånger och han verkar inte riktigt ha koll på läget.
Konstig tråd BTW, Drn har väl aldrig brytt sig om fartbegränsningar förut? Spelar det någon som helst roll om det är 80 eller 90?

Ja, det kan vara skillnaden mellan att få behålla kortet eller inte.
Man kan ju köra ca. 35-40km/h över hastighetsgränsen på mätaren, bli stoppad och ändå klara sig med böter.

Inte alla tillfällen man vill eller har möjlighet att dra ifrån farbror blå.
 

Bukkake Girl

Bannad
Gick med
11 Aug 2007
Ort
Jag har bott vid en landsväg
Hoj
Ducati 2009 1198S
Jaha, än sen då?
Spelar det någon roll om man har körkort eller inte när man ändå bryter mot lagen så kraftigt att det skulle innebära att körkortet omedelbart dras in?
Blir man stoppad och inte kommer undan, det händer ju inte varje säsong ens för de mest olycksdrabbade, så får man väl snällt betala och åka vidare. Utslaget på en längre tidsrymd så är det ändå ett ganska billigt nöje.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Jaha, än sen då?
Spelar det någon roll om man har körkort eller inte när man ändå bryter mot lagen så kraftigt att det skulle innebära att körkortet omedelbart dras in?
Blir man stoppad och inte kommer undan, det händer ju inte varje säsong ens för de mest olycksdrabbade, så får man väl snällt betala och åka vidare. Utslaget på en längre tidsrymd så är det ändå ett ganska billigt nöje.

Har du inte KK så åker du även dit för olovlig körning.
Ser man att det är en alkokontroll så kan man stanna även om man kör för fort. Stannar man för att blåsa så bättrar man på Sporthojarnas rykte lite iaf.
Har du KK så kan man klara sig med en varning i många situationer där polisen inte kunnat mäta din hastighet. Har du inte A-KK så ligger du pyrt till.
 

Silvervargen

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1-99+-05+-06+Honda CBR 600 -91
Enligt europeisk statistik var det i Sverige 0,7 dödsolyckor/10 000 fordon år 2008. Under samma år var det i Tyskland 0,8 dödsolyckor/10 000 fordon. Jag trodde i min enfald att skillnaden skulle vara betydligt större med tanke på att de har betydligt högre hastigheter där.:confused::confused::va
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
och de flesta betalar betydligt mer till Kyrkan.
Känns som kriminalvårdens kostnad är högst rimlig med tanke på de pengar som betalas till kyrkan utan synbar anledning.

Den dagen du dör:död har du nytta av kyrkan ( än så länge finns det inte privata kyrkogårdar)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Köerna du talar om, på platsen du nämner inträffar på vardagar under ca. 4h per dygn.
Hastighetssänkningar gäller även helger samt dygnet runt.
Variabla hastighetsgränser skulle jag helst se.

Japp, det håller jag absolut med om! Självklart är det onödigt att sänka hastigheten när det inte finns behov för det.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top