Redan patetiskt låga hastighetsgränser blir ÄNNU lägre!

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Måste skratta lite, det mesta man tjatar om idag är väl just hastigheten, var väl första studien i sitt slag med ex. alkohol som togs upp....

det är många faktorer som spelar in när en olycka sker vilket borde belysas mer än bara farten, men det är väl på gång...

Ja, för hastigheten är ganska avgörande för hur mycket krockvåld vi kommer att utsättas för vid en kollision.

Faktorer som spelar roll till varför vi krockar är oändliga, och betydligt svårare att åtgärda än krockvåldet. Oavsett om det är alkohol, trötthet, mobilen, byta radiokanal, barn i baksätet eller pilla bort en kråka man skicka iväg på fläktreglaget så finns det för många faktorer till varför man får en bristande koncentration i trafiken.

Men oavsett vilken hastighet man har så kommer man att fullfölja dessa faktorer. Ingen sänker medvetet hastigheten alt stannar för att byta CD eller svara i mobilen, man styr bilen med benet samtidigt som man äter/dricker.

Ser man till de trådar/inlägg som skapas här på SH så har väldigt många motorcyklister ett förakt mot bilister som anses vara blinda och nonchalanta i trafiken. Men helt plötsligt när förändringar ska genomföras så är det inget fel på dessa bilister då de är kapabla att fatta egna beslut, hastigheten är för låg, storebror bevakar eller att det bara är för att få in pengar...
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
undrar över hur många som dör av depression för de tar 3 timmar att åka till jobbet i 15km/h på dåliga vägar

den där var iofs sjukt bra :)

Riktigt gott i norrland. Vi har riktigt bra hastigheter faktiskt. 110km/h 2-filiga inlandsvägar. som egentligen borde vara 70 med tanke på alla älgar och renar. Ingen idé att klaga.

Sen är det ju inte så mycket poliser här heller. Skönt att man lämnade södern bakom sig.

*fniss*
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Mmm...din enastående analys bidrog spektakulärt till tråden :tummenupp


Mmm Jag har bidragit med många analyser och här kommer en till!

Det är tur att Sporthoj har en sådan klockren stjärna som du !
Så ALLA vi andra har dig att ÄLSKA !
Tack för dina fina ord och klarsynta inlägg så att vi kan vakna upp till en ny dag i morgon och känna HURRA !!
Püsch har skrivit något nytt som tillför våra liv en helt ny mening.
Det är med sorg man ser alla röda minus uppe i kanten på varannat inlägg och man undrar varför det blir så, när han har så rätt jämt..?
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag orkade inte läsa hela eländet..eller tråden, men när blev hastighetsbegränsing ett bekymmer här på sporthoj?


"60 miljoner för att rädda 10 liv" som det gormades om på första sidan. Jag hade lätt gett 60 miljoner för att få tillbaka någon som dött i trafiken. Men vad är väl 10 smutsiga liv av 9 miljoner!? :tummenupp
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
I det inlägget jag svarade på (svaret som sedan uppenbarligen orsakade din kommentar) så nämndes höjda hastigheter som ett sätt att få högre kapacitet, vilket alltså inte nödvändigtvis är fallet.

Tråden heter: patetiskt låga hastigheter osv..
Där dom flesta är rörande överens om att det är fel väg att gå.
Fler och fler blir brottslingar mot sin vilja genom att sänka hastigheten på våra vägar lägre än anständigheten tillåter.

Jag har svårt att tro att ditt inlägg upplevs av läsare på det här forumet som passande och intresantt inlägg i debatten.

Större och bredare vägar tillåter ett högre trafikflöde och hastighet.
Stick i stäv med NTF Och VV med fleras ambition att på grund av den låga vägstandarden sänka hastigheten istället för att förbättra situationen så lägger man massor av pengar på att montera kameror och nya hastighetsskyltar och ser det som viktigare än att göra vårt vägnät säkrare.

Lägre hastigheter ger mera köer=mera krockar
Högre hastigheter inga krockar Kanske avåkningar av en del men det kommer an på en dålig förare inte fel på hastigheten..
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Mmm Jag har bidragit med många analyser och här kommer en till!

Det är tur att Sporthoj har en sådan klockren stjärna som du !
Så ALLA vi andra har dig att ÄLSKA !
Tack för dina fina ord och klarsynta inlägg så att vi kan vakna upp till en ny dag i morgon och känna HURRA !!
Püsch har skrivit något nytt som tillför våra liv en helt ny mening.
Det är med sorg man ser alla röda minus uppe i kanten på varannat inlägg och man undrar varför det blir så, när han har så rätt jämt..?

Du verkar vara en trevlig människa... :rolleyes:

Ha en bra dag.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tråden heter: patetiskt låga hastigheter osv..
Där dom flesta är rörande överens om att det är fel väg att gå.
Fler och fler blir brottslingar mot sin vilja genom att sänka hastigheten på våra vägar lägre än anständigheten tillåter.

Jag har svårt att tro att ditt inlägg upplevs av läsare på det här forumet som passande och intresantt inlägg i debatten.

Så det är en tråd som endast är till för medhåll och ryggklappar, samt knutna nävar och inlägg som: VV är dumma i huvudet! eller försöker du bara att få tråden låst?
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
... sen dör så många fler av annan skit som pågår och som inte alls prioriteras!
Lite mer koll genom tullen så skulle vi säkert spara massa liv per år och samtidigt sänka utgifter för för brott mot samhället!
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tycker det här är ett större problem än att hålla med dig..och dina argument..

Folk som inte ens ser eller känner att dom släpar på en Älg!!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6423199.ab

Nu hänger jag inte med...

En bilist krockar med en älg, en annan kör på samma älg och märker inte att det fastnat en älg under bilen. Och du anser att svensson är bra förare och man bör höja hastigheten?

Uppfattar jag det rätt ? :va
 

HCCL

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Upsala
Hoj
ZX10
Nu hänger jag inte med...

En bilist krockar med en älg, en annan kör på samma älg och märker inte att det fastnat en älg under bilen. Och du anser att svensson är bra förare och man bör höja hastigheten?

Uppfattar jag det rätt ? :va

Hur kan någon för det första inte märka att det ligger en älg på vägen, och för det andra inte märka att man kör över älgen?:skrämd Det är ju inte riktigt samma size som ett marsvin?!
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Lite ful grej.

Finns en väg här nere, är väl ungefär 5km lång. Där 90 km/h har varit utsatt ända sen jag föddes typ. Den har dom sänkt till 80, och det är en bred väg! Riktigt bred alltså.

Sen finns det en annan väg, där 70 km/h har varit utsatt lika länge, om inte längre. Den har dom höjt till 80! Och den är smal, och det ligger en cykelbana utan räcke precis vid sidan om!

Hur i helvete tänker dom :va :mad:
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Jag är helt övertyga om att det snart kommer fram en rapport som visar på faran med för låga hastigheter och 10 olika hastighetsgränser.

Det här är resultatet av när ett gäng byråkrater ska uppfylla orealistiska mål som politiker satt.
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det där plockar du ur luften och det är bara B-S.

Ska du anklaga mig för att hitta på borde du väl åtminstone ha torrt på fötterna? Jag har fått uppgifterna från före detta kollega som jobbar som konsult med bl.a. trafikplanering, på ett av Sveriges större konsultföretag (kan scanna in och bifoga ett utdrag från hans källa om du vill. Om jag förstått det rätt så kommer uppgifterna ursprungligen från
http://www.trb.org/Highways1/Blurbs/Highway_Capacity_Manual_3rd_Edition_153893.aspx). Enligt honom så var dock 70 km/h optimistisk i överkant, praktiskt uppnådde man maximalt flöde snarare runt 50-60 km/h, under svenska förhållanden.

Möjligen var jag otydlig i första inlägget men det är alltså största möjliga antal bilar per tisdenhet som menas med kapacitet, för en enskild trafikant på tom väg är ovanstående givetvis inte applicerbart.

Eftersom knappt någon ökar avståndet bara för att farten är högre så ökar kapaciteten vid högre hastighet.
Nja, du har säkert rätt många inte ökar avståndet när de ökar hastigheten men är trafiken tät så är det just det som orsakar köerna; någon framför bromsar in lite lätt av någon orsak, bakomvarande bromsar till lite hårdare, upprepa några gånger så har du skapat en vanlig hederlig trafikstockning. Personligen har jag flera gånger sett just detta när man kör söder på E6an från GBG, just där hastigheten ökar från 90 till 110 blir det ofta köer i rusningstrafik.


Men återigen, jag har egentligen ingen åsikt om höjda eller sänkta hastigheter. Jag vill bara poängtera att en höjning av högsta tillåten hastighet kan leda till sänkt medelhastighet på en given vägsträcka.

Tråden heter: patetiskt låga hastigheter osv..
Där dom flesta är rörande överens om att det är fel väg att gå.
Fler och fler blir brottslingar mot sin vilja genom att sänka hastigheten på våra vägar lägre än anständigheten tillåter.

Jag har svårt att tro att ditt inlägg upplevs av läsare på det här forumet som passande och intresantt inlägg i debatten.

Större och bredare vägar tillåter ett högre trafikflöde och hastighet.
Stick i stäv med NTF Och VV med fleras ambition att på grund av den låga vägstandarden sänka hastigheten istället för att förbättra situationen så lägger man massor av pengar på att montera kameror och nya hastighetsskyltar och ser det som viktigare än att göra vårt vägnät säkrare.

Lägre hastigheter ger mera köer=mera krockar
Högre hastigheter inga krockar Kanske avåkningar av en del men det kommer an på en dålig förare inte fel på hastigheten..

Läs mitt inlägg ovan. Lägre hastighet kan alltså MINSKA köerna medan högre hastighet kan innebära det omvända. Det gäller alltså att tänka efter innan man önskar sig höjda hastigheter överallt.
 
Last edited:

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Vad dom inte förstår med att rädda liv i trafiken är att om man ska minska dödsolyckor måste man ju mer eller mindre avskaffa all trafik att skada sig i..
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Ska du anklaga mig för att hitta på borde du väl åtminstone ha torrt på fötterna? Jag har fått uppgifterna från före detta kollega som jobbar som konsult med bl.a. trafikplanering, på ett av Sveriges större konsultföretag (kan scanna in och bifoga ett utdrag från hans källa om du vill. Om jag förstått det rätt så kommer uppgifterna ursprungligen från
http://www.trb.org/Highways1/Blurbs/Highway_Capacity_Manual_3rd_Edition_153893.aspx). Enligt honom så var dock 70 km/h optimistisk i överkant, praktiskt uppnådde man maximalt flöde snarare runt 50-60 km/h, under svenska förhållanden.

Möjligen var jag otydlig i första inlägget men det är alltså största möjliga antal bilar per tisdenhet som menas med kapacitet, för en enskild trafikant på tom väg är ovanstående givetvis inte applicerbart.


Nja, du har säkert rätt många inte ökar avståndet när de ökar hastigheten men är trafiken tät så är det just det som orsakar köerna; någon framför bromsar in lite lätt av någon orsak, bakomvarande bromsar till lite hårdare, upprepa några gånger så har du skapat en vanlig hederlig trafikstockning. Personligen har jag flera gånger sett just detta när man kör söder på E6an från GBG, just där hastigheten ökar från 90 till 110 blir det ofta köer i rusningstrafik.


Men återigen, jag har egentligen ingen åsikt om höjda eller sänkta hastigheter. Jag vill bara poängtera att en höjning av högsta tillåten hastighet kan leda till sänkt medelhastighet på en given vägsträcka.



Läs mitt inlägg ovan. Lägre hastighet kan alltså MINSKA köerna medan högre hastighet kan innebära det omvända. Det gäller alltså att tänka efter innan man önskar sig höjda hastigheter överallt.

Köerna du talar om, på platsen du nämner inträffar på vardagar under ca. 4h per dygn.
Hastighetssänkningar gäller även helger samt dygnet runt.
Variabla hastighetsgränser skulle jag helst se.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ska du anklaga mig för att hitta på borde du väl åtminstone ha torrt på fötterna?

Klart jag har torrt på fötterna! Och det handlar bara om fysik och enkel matematik.

Om vi antar att bilarnas längd = 0m och antar vidare att alla håller sig till tresekundersregeln. Då kommer det passera exakt en bil var tredje sekund oavsett vilken hastighet bilarna håller.
Men bilarna längd är ju inte exakt 0m, så det betyder vi får lägga till tiden det tar för bilens längd att passera. Och det blir ju ganska självklart att den tiden blir kortare ju högre hastighet som bilarna håller.

Men om vi sedan jämför med verkligheten så kan vi ju se att tresekundersregeln blir kortare ju snabbare folk kör så i praktiken kommer därför fler bilar passera per sekund desto högre hastigheten blir.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Klart jag har torrt på fötterna! Och det handlar bara om fysik och enkel matematik.

Om vi antar att bilarnas längd = 0m och antar vidare att alla håller sig till tresekundersregeln. Då kommer det passera exakt en bil var tredje sekund oavsett vilken hastighet bilarna håller.
Men bilarna längd är ju inte exakt 0m, så det betyder vi får lägga till tiden det tar för bilens längd att passera. Och det blir ju ganska självklart att den tiden blir kortare ju högre hastighet som bilarna håller.

Men om vi sedan jämför med verkligheten så kan vi ju se att tresekundersregeln blir kortare ju snabbare folk kör så i praktiken kommer därför fler bilar passera per sekund desto högre hastigheten blir.

Det är en teoretisk sanning, vid ett konstant flöde, i samma hastighet, utan felmarginal.
dvs inget med verklig trafik att göra där hastigheten varierar. (tex sänker du hastigheten på en enhet så förändrar du 3-sekundersregeln åt fel håll)
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top