20-åring sköts med elpistol – hjärndöd

Pysskolog va? Correct me if i'm wrong.
Du har iofs helt rätt.
Sakligheten är dessutom rätt naturlig. Jag jobbar i stort bara med våldsbenägna och om du skulle sitta ensam i ett låst rum med sådana individer så hade du nog velat: 1. Veta lite om våld och hot och, eftersom mitt jobb innebär att ifrågasätta vad de gör, skulle du nog vilja göra det på ett sakligt sätt. Dels för att det är effektivare, dels för att jag vill komma hem till min familj på eftermiddagen.
Jag tror inte att någon av anti-blockflöjts personerna här skulle våga vara så kaxiga mot en del av mina klienter i verkligheten.

Dessutom vet jag att saklighet är bland det mest irriterande som finns för vissa typer av individer...

Jag tror inte att någon av anti-blockflöjts personerna här skulle våga vara så kaxiga mot en del av mina klienter i verkligheten.

Nu när du tar upp det, så tror jag att du har helt rätt. Men det innebär ju inte att man ibland kan hålla med om att det finns fel och brister i hur saker och ting sköts i olika frågor - även som icke sakkunnig i olika frågor. Tar ingen i försvar i tråden med den kommentaren. När jag först såg tråden försökte jag hitta fördjupande omständigheter som beskrev vad som hade hänt förutom det man såg i videon i första inlägget. Det visade sig att den här nyheten hade spridit sig i media som en löpeld i olika medier, men det rörde sig om mer eller mindre notiser. Även i USA media. Med så lite fakta är det svårt att ha en åsikt utom det man faktiskt ser.

Vad som slog mig var hur man kan ha så kraftigt överviktiga personer anställda som poliser ute på fältet. Att redan där ha ett sådant kraftigt handikapp gör säkert att polismannen i fråga väljer att ta en enklare väg. Nu valde han att ta fram elpistolen och det fick tragiska konsekvenser i det här fallet. Även om det är ren spekulation så undrar jag vad en mer normalt tränad polisman hade gjort i samma situation. Jag tror att han hade valt en annan lösning. Men jag kan ha fel.

Ta ett enkelt banalt exempel, du spelar badminton med och får en rad svårare bollar. Inte omöjliga att ta, men du är trött både mentalt och fysiskt, vad gör du? Kanske står du och tittar på medan bollen går i backen och tänker att den där hade jag kunnat ta. Inte bara en gång utan flera gånger. Med bättre fysik hade man varit klarare i huvudet och ansträngt sig för att ta bollen.

Vad som slog mig var hur man kan ha så kraftigt överviktiga personer anställda som poliser ute på fältet. .
1330295442.jpg

Visserligen var han överviktig men hadde han tagit ett steg extra så hadde han fått tag i henne.Borde var mer jobb att få loss krokarna samt vira in trådarna igen.

Nu när du tar upp det, så tror jag att du har helt rätt. Men det innebär ju inte att man ibland kan hålla med om att det finns fel och brister i hur saker och ting sköts i olika frågor - även som icke sakkunnig i olika frågor. Tar ingen i försvar i tråden med den kommentaren. När jag först såg tråden försökte jag hitta fördjupande omständigheter som beskrev vad som hade hänt förutom det man såg i videon i första inlägget. Det visade sig att den här nyheten hade spridit sig i media som en löpeld i olika medier, men det rörde sig om mer eller mindre notiser. Även i USA media. Med så lite fakta är det svårt att ha en åsikt utom det man faktiskt ser.

Vad som slog mig var hur man kan ha så kraftigt överviktiga personer anställda som poliser ute på fältet. Att redan där ha ett sådant kraftigt handikapp gör säkert att polismannen i fråga väljer att ta en enklare väg. Nu valde han att ta fram elpistolen och det fick tragiska konsekvenser i det här fallet. Även om det är ren spekulation så undrar jag vad en mer normalt tränad polisman hade gjort i samma situation. Jag tror att han hade valt en annan lösning. Men jag kan ha fel.

Du belyser, som jag ser det, hela problemet, jag tror faktsikt att GuW också varit inne på det. Det är oerhört svårt att uttala sig på så lite info som finns och ännu svårare att veta hur man själv hade reagerat. Det enda vi vet är att när vi väl har agerat så hittar vi alltid försvar och förklaringar till det och de går sällan ut på att det är något fel med oss. Hur många på SH har t.ex. inte försvarat objektivt rätt otrevliga inlägg med "Du började!". Sanningshalten i det uttalandet kan man alltid debattera men oavsett innebär det ju att man frånsäger sig ansvaret, och kontrollen, över sina egna handlingar. Detta kan ofta vara personer som i andra sammanhan kräver ansvar av alla och envar.

jag har inte med ett ord kritiserat polisen eftersom jag inte är i position till att göra det. Det batyder inte att jag inte kan anse att det är en tragedi när en person dör. ÄVEN om hon skulle vara kriminell.

Vad gäller fysiken så finns det för övrigt "förmildrande omstänigheter". Amerikaner är "kulturellt belastade" vad gäller kost och vikt. Vidare har jag hört att stressande skiftesarbete, vilket vi nog kan vara eniga om att amerikanska poliser har, påverkar ämnesomsättningen på ett sätt som gör att du har lättare att gå upp i vikt samtidigt som det gör det omöjligt att äta på bestämda tider, vilket ytterligare spär på problemet. (Kan givetvis har fel om detta men det verkar å andra sidan inte orimligt då skiftesarbete har negativa effekter på många andra kroppsliga system.)

Även goda intentioner kan leda till tragiska konsekvenser, det gör inte intentionen mindre god eller tragedin mindre tragisk. Beskriver väl denna situationen rätt bra för min del...

jag har inte med ett ord kritiserat polisen eftersom jag inte är i position till att göra det. Det batyder inte att jag inte kan anse att det är en tragedi när en person dör. ÄVEN om hon skulle vara kriminell.

Där någonstans kan vi vara eniga, jag tycker också att det är tragiskt när människor dör, även om det är trasiga människor med missbruk.

Men dödsfallet var en olycka, inget annat.

Angående dom fysiska förutsättningarna så här ju polisen någon gång uppfyllt minimikravet för att få bli polis (om dom ens har några)

Här i Sverige pratas det om att kvinnor inte ska behöva uppfylla samma fyskrav som män, hur rimmar det egentligen?

Blir dom avsvimmade människorna lättare om det är en kvinna som ska bara ut dom ur det brinnande huset?

Varför skulle vi inte kunna ta hänsyn till att tjocka springer långsamt.

SPRING. INTE. FRÅN. POLISEN.

Förövrigt var det en olycka att hon vart hjärndöd, hennes huvud träffade asfalten hårt som fan; det kunde också hänt om han tacklat henne. För på nått sätt måste han ju få stopp på henne.

SPRING. INTE. FRÅN. POLISEN.

Förövrigt var det en olycka att hon vart hjärndöd, hennes huvud träffade asfalten hårt som fan; det kunde också hänt om han tacklat henne. För på nått sätt måste han ju få stopp på henne.

KÖR. INTE. FRÅN. POLISEN

För att relatera till detta forumet, för ingen här inne har ju någon gång gjort det, eller?

Du belyser, som jag ser det, hela problemet, jag tror faktsikt att GuW också varit inne på det. Det är oerhört svårt att uttala sig på så lite info som finns och ännu svårare att veta hur man själv hade reagerat. Det enda vi vet är att när vi väl har agerat så hittar vi alltid försvar och förklaringar till det och de går sällan ut på att det är något fel med oss. Hur många på SH har t.ex. inte försvarat objektivt rätt otrevliga inlägg med "Du började!". Sanningshalten i det uttalandet kan man alltid debattera men oavsett innebär det ju att man frånsäger sig ansvaret, och kontrollen, över sina egna handlingar. Detta kan ofta vara personer som i andra sammanhan kräver ansvar av alla och envar.

Vad gäller fysiken så finns det för övrigt "förmildrande omstänigheter". Amerikaner är "kulturellt belastade" vad gäller kost och vikt. Vidare har jag hört att stressande skiftesarbete, vilket vi nog kan vara eniga om att amerikanska poliser har, påverkar ämnesomsättningen på ett sätt som gör att du har lättare att gå upp i vikt samtidigt som det gör det omöjligt att äta på bestämda tider, vilket ytterligare spär på problemet. (Kan givetvis har fel om detta men det verkar å andra sidan inte orimligt då skiftesarbete har negativa effekter på många andra kroppsliga system.)

Även goda intentioner kan leda till tragiska konsekvenser, det gör inte intentionen mindre god eller tragedin mindre tragisk. Beskriver väl denna situationen rätt bra för min del...

Din slutkläm beskriver nog situationen rätt bra även för min del.

Det finns nog som du säger vissa förmildrande omständigheter om man får kalla det så. Vi ser ju lite samma sak här hemma om än i mindre omfattning med överviktiga poliser. Möjligt att det beror på arbetets karaktär med stressade förhållanden och obekväma oregelbundna arbetstider samt dålig kosthållning. Men det borde ju finnas en minigräns för hur dålig fysik man kan ha efter att man har klarat inträdestesten för polishögskolan såväl här som i USA. Regelbunden fysisk träning borde mer eller mindre borde vara en förutsättning om man inte ska sitta som kontorsnisse och vänder blad hela dagarna. Så som många av USAs städer och tillhörande förorter är byggda förstår jag att poliserna mest sitter i sina bilar och äter Donuts och McD meals. Det kanske inte är så konstigt att de har så bedrövlig fysik egentligen.

Har väl tom varit nån tråd om polisjakt som slutade med olycka
Senast i somras var det en ung körkortslös man på skenförsäkrad sporthoj som körde ihjäl sej i sthlm. Tjejen bakpå klarade sej hyffsat.

Som jag förstod det var de ute och brassa helvet inne i stan för att få spännande snuthäng. När de lyckas få helikoptern efter sej drar de ner till Södertälje tur och retur, för att sedan krascha i söderledstunneln.

Fanns folk här på forumet som på allvar menade att polisen var ansvariga för olyckan...

Poliserna fick böter för att dom låtit polishunden bita honom onödigt mycket.

Det hade inget med dödsfallet att göra.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...