Soldat sköt sårad irakier i huvudet

Trango_B skrev:
Ok.
Om personen som sköts i huvudet var visiterad noggrant och händelsen ägde rum på avstånd från platsen striden utspelade sig så tycker jag inte bara det är olämpligt utan förjävligt.
Problemet är att jag inte vet om det gick till så därför fördömer jag inte händelsen innan jag fått korten på bordet.

Saxade från DN:

"Den som sköts till döds var en obeväpnad man som hade lämnats kvar tillsammans med fyra andra sårade när amerikanska soldater stormade byggnaden och dödade tio motståndsmän på fredagen.

På lördagen kom en ny grupp marinsoldater till moskén sedan de fått uppgifter om att den ockuperats av rebeller på nytt."

Jag hade då inte legat kvar blödandes i ett dygn och väntat på ett bättre tillfälle att spränga mig själv i luften. Jag hade nog rymt därifrån under natten om jag varit så frisk...

korvgubbe skrev:
Njae, jag vet... Jag har försökt intala mig just det flera gånger.. Men Markus har någon övernaturlig förmåga att få mig att käfta med honom trots att jag vet att det är totalt lönlöst och att han dessutom per deffinition alltid tycker tvärtom...

Visst är det märkligt? Han har sämre inverkan på vissa av oss än starksprit.

korvgubbe skrev:
Trodde ändå du som utbildad officer borde se det olämpliga i att avrätta sårade och obeväpnade personer som dessutom ligger ner.
Utbildad officer? 15 månaders värnplikt är ju knappast en officersutbildning, i så fall är jag också officer... Du kanske tänker på titeln värnpliktigt befäl?

om irakiern redan var nära döden och han endast led, varför låta han ligga och pina? Men om han nu var full frisk o skulle överleva, så var dödandet fel om det inte skedde i samband med första attacken. Skadade i krig ska ju tas om hand, oberoende av nationalitet, eller hur är det?

korvgubbe skrev:
Saxade från DN:

"Den som sköts till döds var en obeväpnad man som hade lämnats kvar tillsammans med fyra andra sårade när amerikanska soldater stormade byggnaden och dödade tio motståndsmän på fredagen.

På lördagen kom en ny grupp marinsoldater till moskén sedan de fått uppgifter om att den ockuperats av rebeller på nytt."

Jag hade då inte legat kvar blödandes i ett dygn och väntat på ett bättre tillfälle att spränga mig själv i luften. Jag hade nog rymt därifrån under natten om jag varit så frisk...

I det läget hade jag skjutit direkt precis som den amerikanska soldaten.
Fångarna hade alltså legat obevakade hela natten och dessutom hade soldaterna som kom fått uppgifter om att fienden hade huserat i byggnaden under natten som jag förstår det. Då är det ju inte bara troligt utan sannolikt
att den sårade irakiern har vapen eller sprängämnen. Annars hade hans kamrater tagit med honom iallafall om han levde. Så minsta livstecken i det
skedet betyder ju att man skjuter annars är man rent korkad och utsätter sig själv och kamraterna för STORA risker.

Hade det varit en visiterad och bevakad fånge är det en helt annan sak som jag skrev i tidigare inlägg.

benrangel skrev:
Det finns dessutom ytterligare en nivå av smaklöshet i och med att det hela skedde i en moske. Något som definitvt kommer att utnyttjas av motståndarsidan.

Du menar att det är smaklöst av rebellerna att använda religiösa byggnader i strid för att få sympatier hoppas jag?

OT men ändå. :hihi

Swedie skrev:
Skadade i krig ska ju tas om hand, oberoende av nationalitet, eller hur är det?
Jo, så är det. Det är en skyldighet för krigförande part som tar fångar att ta god vård om dem. Det regleras av Geneve-konventionerna, som bl a USA har skrivit under.

Det är under inga omständigheter ok att mörda en krigsfånge. Sedan spelar det ingen roll hur sjuk eller skadad han är eller hur stort hans lidande är.

sgtpepper skrev:
Utbildad officer? 15 månaders värnplikt är ju knappast en officersutbildning, i så fall är jag också officer... Du kanske tänker på titeln värnpliktigt befäl?

nej, jag syftade på att han hoppade in då och då... men det kanske man får även som "värnpliktigt" befäl... Annars brukar man väl vara reservare, hemvärnsman eller Y-off för att "hoppa in då och då"..

korvgubbe skrev:
nej, jag syftade på att han hoppade in då och då... men det kanske man får även som "värnpliktigt" befäl... Annars brukar man väl vara reservare, hemvärnsman eller Y-off för att "hoppa in då och då"..

Jag är inte officer. Jag har bara gjort värnplikt och förutom det hoppar jag in ibland när det gäller utbildning på ett mkt speciellt område där jag har en del specialkunskaper och erfarenhet.

undrar om jänkaren skulle blivit skjuten om situationen va omvänd

stony skrev:
undrar om jänkaren skulle blivit skjuten om situationen va omvänd
Det skulle han helt säkert ha blivit. Men det är ovidkommande. Att ena parten i en konflikt mördar helt hämningslöst ger inte den andra parten rätt att göra på samma sätt.

verklighets främmande????

Efter att läst den här tråden så slår det mig att det oftast är samma individer som yttrar sig om saker dom oftast bara tror sig veta något om....

Hur många v er har varit i ett krigshärjat område ??
Hur många har varit med aktivt i konflikter i krigs område ??
Hur många av er har aktivt blivit utsatta för vapenverkan ??

Ni som bara tror, sluta snacka skit.....

Ni som vet, vet jag inte ens yttrar er i vad dessa amerikanska soldater utsätter sig för..

Ni som fortfarande tror....vill ni veta hur det känns när ens närmaste kompis träffas och ligger sedan å skriker i ångest med buken uppsprängd och lider all världens kval.

Tänk er in i situationen att du själv blir träffad och ser livet rinna ut i en stor röd pöl under er......

När ni har den insikten...då kan man börja snacka om vad som är rätt och fel i en väpnad konflikt när respekten för fienden redan är borta för länge sedan...

tassen skrev:
Efter att läst den här tråden så slår det mig att det oftast är samma individer som yttrar sig om saker dom oftast bara tror sig veta något om.....

En sak som slår mig som så intressant är att en del visar sådan oerhörd förståelse här och har så väldigt lätt att förstå, förlåta denna amerikanska soldat..

Men när det visar sig att en kriminell är invandrare finns det inga som helst förmildrande omständigheter. Då sitter det i hans hudfärg. Det vrålas ut med packet om de inte kan sköta sig..... Där finns ingen som helst eftertanke eller annat i bakgrunden som kan vara en del i förklaringen till att de hamnat snett...

Jag tycker följande:

Är man det krigförande landets soldater får man räkna med förluster.
Man kan inte klandra irakierna för det terroristerna gör,halshuggningar m.m.
Man skall som soldat följa dom krigslagar som finns.
Att uppträda djuriskt och utan barmhärtighet avrätta en levande människa gör en till lika mycket terrorist som Bin Ladens undersåtar.

Krig är skit,krig dödar mest oskyldiga.

korvgubbe skrev:
Men när det visar sig att en kriminell är invandrare finns det inga som helst förmildrande omständigheter. Då sitter det i hans hudfärg. Det vrålas ut med packet om de inte kan sköta sig..... Där finns ingen som helst eftertanke eller annat i bakgrunden som kan vara en del i förklaringen till att de hamnat snett...

Så sant.

tassen skrev:
Tänk er in i situationen att du själv blir träffad och ser livet rinna ut i en stor röd pöl under er......

När ni har den insikten...
Kom igen när du har den insikten. Om du bara tror kan du sluta snacka skit. Tror du förresten att amerikanen upplever det på ett annat sätt än irakiern?

Underligt inlägg...

Bingo skrev:
Kom igen när du har den insikten. Om du bara tror kan du sluta snacka skit. Tror du förresten att amerikanen upplever det på ett annat sätt än irakiern?

Underligt inlägg...

har du verkligen läst inlägget..??
Vet du vem jag är och vad jag varit med om..??
Intressant snubbe du är...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...