Soldat sköt sårad irakier i huvudet

korvgubbe skrev:
Jodå, jag hoppas på en korrekt rättegång jag med... Jag har svårt att se ett tydligare exempel på krigsbrott.

Vad har du sett? Bilden i AB? Jag letade lite på cnn, washingtonpost, nytimes - hittar inget mer än den där dassiga bilden som inte visar händelseförloppet. Om man pröjsade tror jag man kunde få den på washingtonpost. Fox news känns inte lönt och kolla.

Edit, hittade följande:
On the video as the camera moved into the mosque during the Saturday incident, a marine can be heard shouting obscenities in the background, yelling that one of the men was only pretending to be dead.

The video then showed a marine raising his rifle toward a prisoner laying on the floor of the mosque, but neither NBC News nor CNN showed the bullet hitting the man. At that moment the video was blacked out but the report of the rifle could be heard.

The blacked out portion of the video tape, provided later to Associated Press Television News and other members of the network pool, showed the bullet striking the man in the upper body, possibly the head. His blood splatters on the wall behind him and his body goes limp.

Mr. Sites reported that a marine in the same unit had been killed just a day earlier when he tended to the booby-trapped dead body of an insurgent.

Sista stycket är en förmildrande omständighet och en förklaring, dock ingen ursäkt.

Last edited:
Ok, överlag tar jag inte folk på allvar i djupa diskussioner när dom inte ens kan stava(förutom dyslektiker bla bla).

Markus skrev:
Vad har du sett?

Enbart olika bilder ScreenShots och läst bl.a. på BBC men uppgifterna är ju samstämmiga. De sårade och döda männen ligger på golvet. En soldat märker att en av dem lever och skjuter honom i huvudet..

Varför skulle tidningar och nyhetsstationer återge händelseförloppet på felaktigt sätt när de har tillgång till hela filmen? Att de inte visar allt beror ju på det magstarka innehållet. Men skulle någon station förvränga innehållet så torde ju övriga stationer snabbt rätta dem eftersom det verkar som flera stationer har själva filmen...

korvgubbe skrev:
Så du anser inte att Amerikanen gjort sig skyldig till mord?

Utredningen får visa om detta var ett mord eller inte. Men vad amerikanarna kommer fram till måste ju delvis tas med en nypa salt.

Nu är det ju sällan så att krig ger upphov till klara fall av mord eller inte. Det finns oftast såkallade "rules of engagement" som är betydligt lösare än vad vår egen lag eller ens amerikansk eller irakisk lag är.

Naturligtvis så tycker vi att amerikanarna skall följa Genéve-konventionen vad gäller behandling av krigsfångar och civilbefolkning. Dock så är det faktiskt så att USA aldrig skrivit på denna konvention, de följer den bara delvis. Det är därför som de fortsätter att använda splitterbomber och liknande (Som regleras i andra delar av konventionen).

Om det visar sig att irakiern låg svårt skadad/obeväpnad och att denna avrättas sumariskt i TV, så är det knappast så att detta kan uppfattas som positivt i omvärlden. USA har stor press på sig från omvärlden att vara den mer "Civiliserade" av de kämpande. Men givetvis så finns det rötägg i alla läger. Uppenbarligen så kan denna soldat vara en av dem.

Så har amerikanen gjort sig skyldig till mord?
Enligt våra mått - JA. givetvis.
Enligt ROE och Irakisk lag - Vet ej.

Väldigt lätt att sitta hemma vid datorn och fördöma det inträffade utan att ha en aning om hur det egentligen gått till. Befinner man sig en så extremt pressad situation som krig och dessutom befinner sig i strid så fungerar man inte normalt.
Att någon pacifist som skulle skitit ned sig redan vid blotta åsynen av fienden sitter här och starkt fördömer händelser utspelade i krig är jävligt pinsamt.
Den som har någonsomhelst erfarenhet av ordentligt pressade situationer med vapen inblandat och där man löper en betydande risk att dö förstår precis vad jag menar. Övriga bör tänka längre än näsan räcker och försöka sätta sig in i situationen innan dom skriver för mycket.
Jag fördömer inte det inträffade eftersom jag inte har en aning om hur det egentligen gick till.

Under WW2 hände det på många håll i Stilla Havet att japaner spelade döda för att när amerikanerna kom fram för att ta hand om sårade kasta en handgranat eller skjuta. Många av de irakiska motståndsmännen har samma typ av självmordsmentalitet som japanerna hade, och om man dessutom försåtsminerar lik så har vi en jäkligt smutsig situation.

Det är kanske ingen ursäkt i mångas ögon, men det är krig, ingenting fungerar normalt i krig. Troligen hade jag också skjutit honom i samma situation.

Edit: Det är möjligt att det är en ren kallblodig avrättning också, svårt att säga enbart efter att ha sett filmen.

Last edited:
morlock skrev:
håller med korvgubben, men samtidigt kan man se det där som en "barmhärtighetsavrättning" eller nåt ......

Intressant är att en amerikansk löjtnant och två sergeanter står inför rätta just för att ha utfört ett "barmhärtighetsmord". En sårad irakier som kröp ur en brinnande lastbil blev skjuten "för att bespara honom lidandet". Alla tre riskerar nu dödsstraff.

Chris Ash skrev:
Intressant är att en amerikansk löjtnant och två sergeanter står inför rätta just för att ha utfört ett "barmhärtighetsmord". En sårad irakier som kröp ur en brinnande lastbil blev skjuten "för att bespara honom lidandet". Alla tre riskerar nu dödsstraff.

Och det är förjävligt, samma fittor som bestämde att det skulle bli krig utnyttjar nu dom stackare som tvingades utföra uppgiften för att statuera exempel på sin egen höga moral.

Trango_B skrev:
Och det är förjävligt, samma fittor som bestämde att det skulle bli krig utnyttjar nu dom stackare som tvingades utföra uppgiften för att statuera exempel på sin egen höga moral.

Japp, det är lika lätt att sitta trygg i USA och förfasa sig över de hemska amerikanska soldaterna som det är att göra det på Sporthoj.com.

Å andra sidan finns det lagar som gäller i krig och de ska givetvis följas så gott det går.

Trango_B skrev:
Väldigt lätt att sitta hemma vid datorn och fördöma det inträffade utan att ha en aning om hur det egentligen gått till. Befinner man sig en så extremt pressad situation som krig och dessutom befinner sig i strid så fungerar man inte normalt.
Att någon pacifist som skulle skitit ned sig redan vid blotta åsynen av fienden sitter här och starkt fördömer händelser utspelade i krig är jävligt pinsamt.
Den som har någonsomhelst erfarenhet av ordentligt pressade situationer med vapen inblandat och där man löper en betydande risk att dö förstår precis vad jag menar. Övriga bör tänka längre än näsan räcker och försöka sätta sig in i situationen innan dom skriver för mycket.
Jag fördömer inte det inträffade eftersom jag inte har en aning om hur det egentligen gick till.

Blädrade igenom tråden för att se vad folk svarat för att sedan svara själv, men det behövs inte då ditt inlägg innehåller allt jag hade tänkt skriva.

Det är lätt för oss att fördöma, men killarna som är där nere är ungdomar på 20 bast som befinner sig i en mycket pressad sitution. Det finns människor i varje hörn som inte vill nått annat än döda amerikanare. Dessutom så är dom uppvuxna/uppfostrade med att ALLA Irakier är fruktansvärt onda människor, och tro mig det sätter sina spår!
Och jag var inte på något sätt förvånad när jag läste artikeln, detta händer varje dag om inte flera gånger om dagen. Denna gången har dom det på film det är det som är enda skillnaden, inte att denna killen skulle vara värre än någon annan!

Detta är på inget sätt en ursäkt, bara en förklaring.

Trango_B skrev:

Ja.. och det var säkert det faktum att jag var pacifist som gjorde att jag blev antagen till officershögskolan efter fullgjord värnplikt...
:rolleyes:

.....att jag sedan valde en civil utbildning berodde snarare på att min plånbok föredrog en annan mindre grönklädd karriär..

Det finns dessutom ytterligare en nivå av smaklöshet i och med att det hela skedde i en moske. Något som definitvt kommer att utnyttjas av motståndarsidan. Man kan, förutom det vidriga i handlingen i sig även se en stor propagandaförlust för USA i Irak såväl som på hemmaplan. Om det blir av samma dignitet som tortyren i fånglägren återstår att se.

korvgubbe skrev:
Ja.. och det var säkert det faktum att jag var pacifist som gjorde att jag blev antagen till officershögskolan efter fullgjord värnplikt...
:rolleyes:

.....att jag sedan valde en civil utbildning berodde snarare på att min plånbok föredrog en annan mindre grönklädd karriär..

Oj, är du pacifist? Det kunde jag aldrig tro :tummenupp

benrangel skrev:
Om det blir av samma dignitet som tortyren i fånglägren återstår att se.

Jag tror inte det får samma genomslagskraft eftersom detta är utfört av en soldat(kan självklart finnas fler fall). Dessutom tror jag i propagandasyfte att utstuderad förnedring och misshandel ter sig värre än ett "mord".

Markus skrev:
Är det någon kapitalistklubb jag missat? :va

Ja, troligen.. Det finns en grupp ungar som sällan drar sitt strå till stacken i det svenska försvaret:
Överklassungar...
...eller så hamnar de med polarna från lundsberg på någon attraktiv löktjänst på stridsbåt 90 eller något liknande.. :hihi :7peta

Trango_B skrev:
15mån + en del sporadiska inhopp numera.

Ah, då förstår jag att alla andra ter sig som pacifister i dina ögon.. *s*

Trodde ändå du som utbildad officer borde se det olämpliga i att avrätta sårade och obeväpnade personer som dessutom ligger ner.

korvgubbe skrev:
Ah, då förstår jag att alla andra ter sig som pacifister i dina ögon.. *s*

Trodde ändå du som utbildad officer borde se det olämpliga i att avrätta sårade och obeväpnade personer som dessutom ligger ner.

Ok.
Om personen som sköts i huvudet var visiterad noggrant och händelsen ägde rum på avstånd från platsen striden utspelade sig så tycker jag inte bara det är olämpligt utan förjävligt.
Problemet är att jag inte vet om det gick till så därför fördömer jag inte händelsen innan jag fått korten på bordet.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti