Soldat sköt sårad irakier i huvudet

twinner skrev:
Finns inget som heter "öppna kort" i krig,desutom inte när en stormakt som USA är inblandat.Det finns mycket skit och förbrytelser som snabbt sopas undan.Dom är bra på att erkänna när dom som du säger konfronteras och bevisen är överflödiga.

De är långt bättre än alternativen men med de åsikter jag vill erinra mig att du brukar ventilera så är väl allt USA gör per definition fel, vilket egentligen gör en diskussion rätt meningslös.

I övrigt tycker jag att Chris Ash formulerade det hela mycket väl. Om de var en regelrätt avrättning så kommer vederbörande att hållas ansvarig. Omständigheterna kan dock ha varit sådana att även om det föreföll vara en försvarlös sårad så kan vederbörande legat med en granat utan säkring i andra handen. En situation som den enskilde soldaten tvingas fatta ett sekundsnabbt beslut om.

/Olzki

Olzki skrev:
De är långt bättre än alternativen men med de åsikter jag vill erinra mig att du brukar ventilera så är väl allt USA gör per definition fel, vilket egentligen gör en diskussion rätt meningslös.

I övrigt tycker jag att Chris Ash formulerade det hela mycket väl. Om de var en regelrätt avrättning så kommer vederbörande att hållas ansvarig. Omständigheterna kan dock ha varit sådana att även om det föreföll vara en försvarlös sårad så kan vederbörande legat med en granat utan säkring i andra handen. En situation som den enskilde soldaten tvingas fatta ett sekundsnabbt beslut om.

/Olzki
Jag är ingen "Amerikavänn" direkt:=)

Olzki skrev:

/Olzki

Skönt, jag är inte själv att tycka att man inte ska döma utan att veta exakta
omständigheter.

Bender skrev:
Man kan titta på videon hos MSNBC

Är man känslig och tycker sånt är otäckt går det bra att låta bli....

MSNBC, och hur stor chans är det att det fungerar med Linux då? De erbjöd mig att ladda ner "fri programvara"... :fatta!

Finns på Aftonbladet utan tekniska fel, dock klipper de bort själva skottet och bara ljudet hörs. Har inte hittat det kompletta klippet.

tassen skrev:
Skönt, jag är inte själv att tycka att man inte ska döma utan att veta exakta
omständigheter.

Skönt att höra att du är så avvaktande, reflekterande. Jag tycker det är glädjande att höra att du anser att man bör känna till fakta, veta vad som ligger till grund för en persons handlande.

Här är ditt inlägg från en tråd som nämde ett brott som begåtts av invandrare:

tassen skrev:
Den dagen någon av er som tycker att man ska vara förstående, vårda, ta om hand osv själva eller närstående blir utsatta för de som "nysvenskarna" ställde till med i misshandeln....då vill jag höra er spontana komentar...

Det är bara att beklaga, dom här individerna och likasinnade har inget i vårat demokratiska samhälle att göra......

Skär av dom hälsenorna, draut, bind ihop deras händer, skicka tillbaks dom till ursprungslandet.
Kan man inte respektera vårat gästfria land, UT med Packet bara...

korvgubbe skrev:
Skönt att höra att du är så avvaktande, reflekterande. Jag tycker det är glädjande att höra att du anser att man bör känna till fakta, veta vad som ligger till grund för en persons handlande.

Här är ditt inlägg från en tråd som nämde ett brott som begåtts av invandrare:

Men fatta alltså! Amerikanen var ju inte en av "Dom"(tm)

Rötägg finns ju säkerligen på båda sidor.
Jag kan mycket lätt även se en irakisk motståndssoldat skjuta en försvarslös amerikansk soldat i huvet.

Poacher skrev:
Jag kan mycket lätt även se en irakisk motståndssoldat skjuta en försvarslös amerikansk soldat i huvet.

Självklart.. det kan jag med.. Skulle tycka det var precis lika illa... Fast å andra sidan är det ju inte Irakierna som ockuperat USA för att "se till att Amerikanerna får RÄTT värderingar"

Poacher skrev:

Hur många tror att han skulle hamna i rättegång eller ens bli tagen ur tjänst? :rolleyes:

Ninjaboy skrev:
Hur många tror att han skulle hamna i rättegång eller ens bli tagen ur tjänst? :rolleyes:

nu är det väl å andra sidan så att den Irakiska armen sammarbetar med koallitionen medan de som står på andra sidan är motståndsgrupper vilka knappast har samma organisation som en regelrätt försvarsmakt...

Chris Ash skrev:
Ok, vi får se vad som händer med killen.

Tycker som avslutning att USA ska ha cred för att de kör med öppna kort i Irak, man erkänner de faktiska omständigheterna och prövar de fall av misstänkta krigsförbrytelser man känner till.

Krigsförbrytartribunalen då, vad hände med den? Precis... den dög bara åt vissa f.d. Jugoslaviska slaktare.

benrangel skrev:
Öhh... vi pratar om en mäniska här, inte en hund som fastnat i en rävsax. Ordet barmärtighet har inget med avrättning att göra när det handlar om vår egen art.

jag tycker inte en hund har mindre värde än en människa ..

Chris Ash skrev:
Å andra sidan finns det lagar som gäller i krig och de ska givetvis följas så gott det går.

lagar i krig ... visst finns de men jag tror få följer dem. jag hade INTE gjort det iallafall. ett krig är ett krig ... det går ut på att döda och att överleva ... de är nog efter de regler som de flesta soldater lever. om man nu måste ha regler varför inte förbjuda krig.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Vad pratar du om? Det kan vara på sin plats med en utveckling......

Det var väl kanske ett lite väl resignerat inlägg, men tror du USA/Irak släpper iväg sin gullegris Saddam till Haag? Tror inte heller att någon Amerikan kommer att inställa sig till ICC.

brinckis skrev:
om man nu måste ha regler varför inte förbjuda krig.

Typ, låta FN vara maktfaktorn i världen, typ en världsdemokrati, istället för en världsdiktatur med Amerika som självpåtagen andlig ledare. Hallelulja!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti