Satans rödljus...

Detta hände mig i korsningen i närheten av Din MC i Sthlm, när jag testkörde min nuvarande hoj. Stod där som ett fån i säkert 5-6 minuter medans alla andra trafikanter fick grönt. Fick till slut hjälp av en bil som ställde sig bakom mig. Var sekunder i från att köra mot rött kan jag lova :smasha

Last edited:
Japp, händer titt som tätt. Jag väntar en kort stund sen skiter jag i det, drar en svordom och kör.

Sen vet jag att vid vissa trafikljus så finns det även ljussensorer som hjälper till att få bättre flyt i trafiken kvällstid. Då kan ljusen ge grönt och rött långt innan du passerat tidigare nämnda kabel/sensor.

Nu har jag ingen aning om hur vanligt detta är längre, men bara en liten parantes till er diskussion.

Ring och klaga.

I mellantiden är det tillåtet att leda hojen förbi ljuset och sedan köra.
(opraktiskt men lagligt)

Farligt? Det var en 90 väg där. Så även om det var helt fritt så kunde några bilar susa förbi sekunder senare... Det gällde att vara snabb och de hade ju alltid grönt hehe

Sen vet jag att vid vissa trafikljus så finns det även ljussensorer som hjälper till att få bättre flyt i trafiken kvällstid. Då kan ljusen ge grönt och rött långt innan du passerat tidigare nämnda kabel/sensor.

Nu har jag ingen aning om hur vanligt detta är längre, men bara en liten parantes till er diskussion.

Det är ofta dubbla slingor - en förvarningslinga långt innan och en precis vid ljuset

Ur lagens mening är det säkraste sättet att kliva av motorcykeln och knalla med den förbi rött ljus = inga böter. Sen om det är det trafiksäkraste vette tusan när Nisse Tuta kommer farandes i +moms hastighet förbi korsningen.
Annars kan man stänga av motorn och rulla också. Lite lättsammare alternativ om man har medlut. :)

Farligt? Det var en 90 väg där. Så även om det var helt fritt så kunde några bilar susa förbi sekunder senare... Det gällde att vara snabb och de hade ju alltid grönt hehe
försiktig vinner över snabb i längden ;)

För att göra det lagligt så är det leda som gäller.
(ljusreglerat 90 väg? finns det? det brukar vara en nedtrappning till 70 innan, eller? )

försiktig vinner över snabb i längden ;)

För att göra det lagligt så är det leda som gäller.
(ljusreglerat 90 väg? finns det? det brukar vara en nedtrappning till 70 innan, eller? )

Aa det stämmer nog att det är 70 där. Men folk kör iallafall rätt snabbt.

Det är som sagt en slinga som ligger ytligt i asfalten. Tydligen går det att ställa om känsligheten i den. Vi hade problem med det till en garageport, men efter att de ställt om den till högsta känslighet & man placerar hojen rakt över slingan funkar det. Den reagerat på metal dock ej aluminium så det är väl gren & avgasrör som ger utslag.
Ring kommunens vägkontor/avd. för att avhjälpa felet. Sedan måste det förstås vara rent & sopat över slingan.

jag sto 4min och 4 byten sen drog jag mot rött här om dagen.
Kollar sig om efter snutar och övrig trafik att det kan ske säkert.

Det är bara o ringa - dom fixar det fast man ringer i hundra trafikljus - förr iaf - man vet ju hur galna dom är i att gräva sönder o spärra av gator nästan för skojs skull.

Komunen eller vägverket - det sistnämnda på större leder och genomfartsleder

"Ljussensorer" är en gammal skröna som får folk att åka runt och blinka på trafikljus med helljuset om kvällarna... Man kunde lika gärna kasta tennisbollar eller sjunga för trafikljuset, det kommer funka lika bra som helljusblink...

samma sak hände mig för några veckor sen, 4vägs kors o man kör fram o alla har rött, väntade 6 min sen tutade någon, men va ändå rött då drog jag över o körde, alla andra stog kvar snällt o väntade medans köerna blev längre o längre, orka inte vänta där o dryga, tur ingen polis såg mig :dummer

"Ljussensorer" är en gammal skröna som får folk att åka runt och blinka på trafikljus med helljuset om kvällarna... Man kunde lika gärna kasta tennisbollar eller sjunga för trafikljuset, det kommer funka lika bra som helljusblink...

Okej, vi säger så.

Inte i Sverige men ändå vill jag bara utbrista ÄNTLIGEN!
http://bytbil.com/nyheter/8vezskyg?utm_kora-mot-rott&#xtor

Kan bli lagligt att köra mot rött
Motorcyklister ska få köra mot rött – det kan bli resultatet om Nebraskas senator får sin vilja i genom. Men det kontroversiella lagförslaget applåderas inte av statens polis.

Trafiksäkerhetsregler är till för att skydda oss, men tydligen är de lite för stelbenta för vissa. I den amerikanska delstaten Nebraska har ett nytt, kontroversiellt, lagförslag tagits fram. Det uppseendeväckande är detta: Motorcyklister ska få köra mot rött, om det är så att de väntat i över två minuter och de inte finns några andra fordon runt omkring.

Nebraska är inte heller den enda staten som har de här uppe på diskussionsbordet. Även Arkansas, Idaho, Minnesota, Missouri, North Carolina och Wisconsin ögnar på liknande förslag.

Och varför diskuteras det? Jo, argumentet som förs är att dagens trafikljus-sensorer inte är optimerade för att känna igen motorcyklar. Detta gör att trafikljusen inte slår om – och de som sitter på hoj får vackert vänta tills dess att det kommer ett tillräckligt stort fordon för att sensorn ska reagera. Utöver det så behöver motorcyklisterna ibland uthärda dåligt väder under sin väntan och senator Schumacher är övertygad om att lagförslaget kommer att göra livet lättare för dem.

Men självklart finns det de som inte tycker att trafikförslaget är en helt briljant idé. Nebraskas polis är en av de organisationer som gör tummen ner. De hävdar att det i praktiken är omöjligt att övervaka efterlevnaden av lagen – och att missbruk av 2-minutersregeln kan leda till väldigt farliga situationer.

Samma sak med trafikljuset nära päronen, alltid rött och slår aldrig om, bara snällt att titta efter konstapeln och sedan svänga ut :):huvet

Råkade ut för detta när jag var i norge förra sommaren. Problemet där var dock att det var innan en enfilig bro som var i en ganska kraftig båge så inte en chans att man kunde se om det skulle komma mötande. Åkte runt som en galning i hopp om att det skulle slå om :huvet tillslut kom en bil precis innan jag skulle till att köra runt och fixade så att jag kunde köra över :banana

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti