Sälja hoj via firma

Prillan73

Lagom e bäst.....
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
pausar...
Någon som sålt hoj via firma?

Om ja, hur fungerade det?

Förtydligande: Alltså att låta en firma ta på sig säljaruppdrag, ha hojen där för klämma o känna o provköra.
Vet hur det går till, nyfiken på hur själva affären fungerat för er som sålt via firma! :)

Last edited:
Det funkar som så att firman tar en avgift på cirka en tusing för att annonsera och ha din hoj på firman och provkörningar och sånt och sen tar det.en viss procent av försäljningspriset. Det brukar ligga runt tio procent ungefär.

Jag gjorde så 1991 med min XJ 900 (-85)
Mc-Konsult i Lidköping tog sig an min hoj för de "trodde på modellen", och hade den stående i affären ca fem månader innan en snubbe köpte den. Tror de tog 1000 kr för hjälpen. Jag var mycket nöjd med det hela.

Detta var ju innan blocket, då var det krångligare att sälja en hoj på egen hand, sätta in annons i tidningar och så.

Idag är det så enkelt att sälja med blocket, så detta med firma är inte aktuellt för mig längre :)

Last edited:
Det funkar som så att firman tar en avgift på cirka en tusing för att annonsera och ha din hoj på firman och provkörningar och sånt och sen tar det.en viss procent av försäljningspriset. Det brukar ligga runt tio procent ungefär.

Mao säljer TS hojen själv och sänker 10% mot alla andra på blocket och får den såld el rapido! :tummenupp

Hmm....

I detta fall gick det betydligt snabbare att få hojen såld via firma, än tiden den fanns på Blocket och det inkom bara skambud!

Var bara nyfiken på hur själva affären fungerat, mellan firma och säljare.......

Mao säljer TS hojen själv och sänker 10% mot alla andra på blocket och får den såld el rapido! :tummenupp

Ungefär så. Dessutom är det tydligen inte samma garantier vid förmedling som vid företagsförsäljning. Jag fick t.ex ingen motorgaranti så jag kunde likaväl handlat privat. Detta var på denna hojen. Den förra hade samma garantier som om det hade varit en av handlarens egna hojar.

Hmm....

I detta fall gick det betydligt snabbare att få hojen såld via firma, än tiden den fanns på Blocket och det inkom bara skambud!

Var bara nyfiken på hur själva affären fungerat, mellan firma och säljare.......

lite nyfiken,men vad fick du betala för att sälja genom firma?

I detta fall tog firman 10%.

Skönt med snabb smärtfri affär, kan man ändå tänka sig pruta, så kan det helt klart vara värt betala den delen:) Allt för att slippa alla fåntrattar där ute som skall sms, ringa och skambjuda och vilja byta mot allt löst de lyckas bringa fram....

Skönt med snabb smärtfri affär, kan man ändå tänka sig pruta, så kan det helt klart vara värt betala den delen:) Allt för att slippa alla fåntrattar där ute som skall sms, ringa och skambjuda och vilja byta mot allt löst de lyckas bringa fram....

Smärtfri och smärtfri.........affären är inte avslutad än.......därav frågan! ;)

Ok, då är jag med :D

men är det en någolunda seriös firma borde det ju bara vara att stövla in och hämta sina pengar ? Eller få de till kontot om det e större summa, borde inte behöva ta lång tid

hmm låter konstigt, för blev inte affären klar för en vecka sedan, Vad säger butiken och säljaren? Tyckte S sa att handpenningen var betald förra veckan. / 194

Ok, då är jag med :D

men är det en någolunda seriös firma borde det ju bara vara att stövla in och hämta sina pengar ? Eller få de till kontot om det e större summa, borde inte behöva ta lång tid

Seriös, jo det trodde man ju i detta fall!
Det BORDE ju inte det nä.... ;)

hmm låter konstigt, för blev inte affären klar för en vecka sedan, Vad säger butiken och säljaren? Tyckte S sa att handpenningen var betald förra veckan. / 194

Säljaren är ARG! :mad:
Butiken säger "de är på väg"...:rolleyes:

Last edited:
Seriös, jo det trodde man ju i detta fall!
Det BORDE ju inte det nä.... ;)

Säljaren är ARG! :mad:
Butiken säger "de är på väg"...:rolleyes:

Hur kan säljaren vara arg? :S Värsta seminariet kan vara så att de fick handpenningen och gav ut hojen och blivit själva blåsta av kund. Men tror inte den butiken/kedjan skulle kunna göra sån klantighet, då de är rätt "stora".

Vad säger de förutom att de är på väg in? De har väl inte kvar hojen i butiken? Kan glida in där imorgon och kolla om jag ser den i hallen, bor ju granne med dem.

Hur kan säljaren vara arg? :S Värsta seminariet kan vara så att de fick handpenningen och gav ut hojen och blivit själva blåsta av kund. Men tror inte den butiken/kedjan skulle kunna göra sån klantighet, då de är rätt "stora".

Vad säger de förutom att de är på väg in? De har väl inte kvar hojen i butiken? Kan glida in där imorgon och kolla om jag ser den i hallen, bor ju granne med dem.

Säljaren (vi) är arg för att inte affären är helt avslutad, hojen has left the building...
Vi hoppas på att det blir färdigt imorgon!!

Var bara nyfiken på hur sådana här affären fungerat för andra..........:rolleyes:

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026