Miggen
Hortryckare
- Gick med
- 27 Jan 2025
- Hoj
- Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Tack för förklaringenJag fattar inte riktigt vad det är du far efter.
Trafikförsäkringen är ju den försäkring som bara ger det lagstadgade skyddet som man måste ha. I det fall du orsakar en olycka så skall den bekosta skador du orsakar på annans fordon eller annan egendom samt individskador. Skador på fordon och egendom är den billiga delen av försäkringen. Det som driver upp kostnaden för trafikförsäkringen är skador på individ eftersom den skall bekosta om någon inblandad i en olycka behöver vård. Om den vården är avancerad och/eller långvarig så blir det fort mycket pengar. Några veckor på intensiven kostar en hel del pengar, Livslång invaliditet kostar ännu mer pengar i form av rehab och stödåtgärder.
Det är delar som försökringsgivarna enligt såväl Svensk lag som EU direktiv är skyldiga att täcka.
Och det är de delarna som bidrar till att trafikförsäkringen för supersport är så höga som de är. Anledningen är enkel. En skadad som behöver avancerad vård och sedan får en bestående invaliditet och därmed blir beroende av handikapp hjälpmedel kostar mångmiljonbelopp. Mångmiljonbelopp som trafikförsäkringen skall punga ut med enligt lag.
Det får följden att fordon som står för en oproportioneligt stor andel dyra olyckor får väldigt höga premier.
Jag har inte benkoll på hur statistiken ser ut nu men för några år sedan så stod supersport för över 50% av MC olyckorna samtidigt som de representerade mindre än 10% av motorcykelbeståndet. Det gör att försäkringarna för de fordonen blir extremt höga.
Försäkringsbolagen vill tjäna pengar och tar därför ut premier för att försöka täcka sina kostander samt få en viss vinst. Hade dom kunnat göra kalkyler som visar att dom kan erbjuda dig en billigare försäkring och fortfarande tjäna pengar på den så hade dom det.
Men rent statistiskt så kan dom inte det.
Inte för att just du kanske är en högriskförare. Du får säkerligen en lägre premie för samma fordon än en 20 åring med färskt körkort. Men eftersom du har en fordonstyp som är överrepresenterad vad gäller kostnader för försökringsbolaget så ser dom inte att dom kan räkna hem affären med en lägre premie än så.
Den försäkring som du efterlyser får med andra ord inte existera vare sig enligt Svensk lag eller EU direktiv.
Nu har jag iof eget/låst garage, men även om min hoj skulle bli stulen får jag ju ingen ersättning om jag bara har en trafikförsäkring, eller om den skulle brinna upp för den delen
Om jag har en helförsäkring som kan gå in och täcka parkeringsskador ja då förstår jag varför informationen är relevant, men annars icke 
Det finns väl nån statistik vad gäller dödsolyckor på hoj att 30% inte har körkort, 30% kör narkotikapåverkade, och 30% är oförsäkrade/obesiktade osv, jag har säkert rört ihop sifforna där men jag tror det är nått åt det hållet
Alltså att man skriver en hoj på nån gamling som aldrig suttit på en i hela sitt liv. Denna taktik har jag använt mig av tidigt i karriären av prestandabilsägande, då skillnaden i premiepris helt enkelt var på tok för stor för att rättfärdiga enligt min själviska beräkning. Sen så kördes iof bilen i fråga stundtals av den faktiska "ägaren", men jag har alltid känt mig lugnare inombords av att ha de fordonen jag använder skrivna på mig och ingen annan 
Polaren hade väl ungefär samma tankebana vad gäller tex 600 supersporthojarna, jag skulle bli förvånad om jag inte får upp min zx6r i över 270 mätarfart, får återkomma med resultat 
"Vi blir fan inte av med honom!"
Kollade även på Kawas ZX-12R som var mycket intressant, var nära på att skaffa en tills jag såg att service intervallet var 600:e mil... Jag betar oftast av 30-40 mil när jag sticker ut, ibland mer, att behöva serva hojen efter typ 15 turer känns lite sisådär
Mao så tror jag du märker att de klassiska sporthojarna egentligen är en bra kompromiss för vägarna jag rör mig på, min zx6r skulle nog vara minst lika snabb om kanske nästan tom snabbare än en literklubba på några av mina absoluta favoriter, men i resterande kanske 80% av vägarna har literklubborna övertaget