Mike123
Medlem
Hej,
Ska försöka dra en lång historia kort och tar bara upp ett par av de 37 punkter, varav några chockerande defekter/anmärkningar jag fann efter deras s.k. ”thåhundrapunkterstest” eller vad dem nu kallade det. Varav några livsfarliga anmärkningar som dem rycker på axlarna åt och hojen är redan på blocket igen utan att dessa hunnit bli åtgärdade. Avvaktar med att nämna firmans namn, men jag tänker eventuellt skriva ut det ifall jag inte får ersättning för en förlorad arbetsdag och för försäkringskostnad i onödan, eller åtminstone en ursäkt för att dem hade kunnat orsaka mig en olycka och lovar att skärpa sig med rutinerna så ingen annan råkar ut för detta framöver.
Blev lovad en superfin hoj med fullständig historik med kvitton i en pärm. Jag var noggrann med att försöka luska ut detaljer om den varit vurpad, hade spår efter najning eller avsaknad av historik m.m. Vi pratade länge och vid flera tillfällen och jag berättade att jag haft en exakt likadan tidigare och att jag är en entusiast av märket, min 8e av samma modell i tusenklassen och innan dess ett par 125or av samma märke, banåkt m.m. Hojen skulle vara nyskick och utan anmärkningar. Borde börjat ana oråd när dem föredrog att skicka den på pall 100 mil till mig än att jag skulle komma dit och hämta den och köra hem via Norge, dem visste väl att jag aldrig skulle köpa den på plats, inte ens till halva priset, eller att den är trafikfarlig påväg hem via dem vägarna (med bl.a SPIK i framdäcket som det skulle visa sig).
Hojen kommer tillslut hem till mig och vid första anblick ser den ut som på bilderna, men strax visar den sig ha flera tecken på krash med fula snabbfix - buntband över kolfiberpaneler på ramen och eltejpade styrändar, handsågat i kolfiberpaneler för att få dessa att passa för att troligen dölja skador på ramen, fiberglasspackel stack ut framtill på ramen vid böjen under panelen, utbytt bromshandtag till kinahandtag, nya fotpinnar inte körda en meter med tuschmarkering kvar, kåpor som inte sett ut att ha gått en mil, avsaknad av original aluminiumknoppar på styrändarna, tillbakamonterad orginal registreringsskylt som ingen åker runt med på sådan modell (mini reghållaren borta, fast man sade att den fanns..) m.m. På instrumentpanelen står det att det behövs kod till race map – något som såklart inte finns eftersom den inte har ett enda kvitto eller dokumentation överhuvudtaget. Grejer saknades för korrekt tillbakamontering av vajrar till spjäll för original avgas till besiktning, då ingen db killer finns till det avgaset osv är det problem. Går snålt på tomgång och då man varvar, så den har säkerligen blivit körd så och kan rasa när som helst, maskinen blir oerhört varm, onormalt varm.
Vad som stör mig ännu mer är att man lovat fullständig historik och servicar med hänvisning till bl.a. till elektronisk bok och som jag skulle få utdrag ifrån: det finns inte en enda elektroniskt registrerad service någonstans, ringde runt. Det NÄST värsta är att man skickat med 2 kvitton på OLJEKÖP som tidigare ägare gjort men som inte är kopplade till denna mc, och på kvittona har man skrivit service och hittat på ett "lämpligt" miltal. Detta är inget som tidigare ägare gjort, och det är samma handstil på det äldre oljekvittot då näst sista ägaren hade hojen, samtidigt som säljaren på firman sa att motorcykeln var servad hos dem nyligen (till det miltalet som stod skrivet på det senare oljekvittot med namnet på ägaren som bytte in den hos dem). Nu till det VÄRSTA: på det senare oljekvittot som var ihophäftat med några fler dokument – så framgår det på ett av dokumenten att serviceartiklarna blev RETURNERADE till xlmoto! Så stora servicen var överhuvudtaget inte utförd, inte ens hemmagjord service, men man säljer motorcykeln som nyservad med stor service och säger att firman utfört detta, och detta är enligt min mening KRIMINELLT. Xlmoto bekräftade även att det var återköp på dessa serviceartiklar. Jag har fotograferat dessa dokument och funderar på att göra en polisanmälan, det blir isåfall ett ganska lättlöst fall för en sommarpraktikant hos polisen. För oavsett vem som skrev på dokumentet med den säregna handstilen med lutande ”e”, så är motorcykeln såld av firman med ett falskt dokument gällande servicehistorik av storservicen som de säger sig ha utfört.
Som grädde på moset när motorcykeln lyftes upp på lastbilens flak och kom upp till huvudhöjd så visar det sig att det sitter en SPIK I FRAMDÄCKET!!! Dom hade alltså lovat att dem utfört en noggrann kontroll, deras ”X00 punkters test” och ”tekniker har provkört” (bullshit!), och dom visste att jag skulle traila den ner till Nurburgring, bandagar m.m. Vill dem TA LIVET av mig?! Nog för att jag skulle gå igenom den ordentligt innan jag körde den, men någon annan kanske skulle missa detta, lätt hänt om man ska skynda sig hemåt, få en däckexplosion - vobbel in i mitträcket på varvbryt är inte så trevligt. Denna spik har inte hamnat där påväg upp eller ned från pallen i samband med transport heller, den var körd med ett tag och fint nedslipad, torra sprickbildningar i gummit runt om, så den har suttit i ett par mil.
Lastbilschaufförens nästa stop efter min retur var att hämta en annan motorcykel som också skulle på retur till samma firma, och detta är under en dag i en mellanstor stad i södra Sverige. Jag undrar hur många fler körodugliga och trafikfarliga motorcyklar dem långväga skickat hem till folk? Och hur många som inte orkar rodda med all skit att skicka tillbaka? Förlorad inkomst för att passa in DHL med kort varsel, ev få tag i pall, ordna hjälp med att lasta på pall medan någon håller i osv, orka tjata, jaga, ringa, maila och bli ignorerad, dem hoppas väl att folk inte orkar utan godtar deras junk av trötthet istället. Tycks vara hojar dem inte fått sålda = MEDVETET! Att okunskap eller för mycket att göra lett till detta har jag mycket svårt att tänka mig, detta uppdagades av mig på någon minut.
Finner inga ord så j*vla loj somliga är, inte fått en enda ursäkt som ”sorry vi gjorde fel och missade det pga vi hade så mycket, vi ska skärpa oss”, ingenting, dem ignorerar alla faktum att detta är allvarligt. Mailade bild på spiken i däcket till VD och säljare, ”för er kännedom…”, inget svar som ”oj ursäkta oss, det ska vi absolut åtgärda till nästa köpare”. Har bara kommit någon urbota dum säljarbortförklaring på enstaka detalj under denna resas gång, när jag istället borde få en ursäkt och presentkort som plåster på såren, som andra firmor kompenserat med för betydligt mindre. Fyfan. Och ursäkta för att det blev några caps lock.
Sen är det mindre schysst att firman lägger ut den på blocket till försäljning när jag fortfarande står som ägare och ägarbytet tillbaka till dem inte gått igenom och jag väntar på återbetalning (inte ens fått någon kopia eller printscreen på det, bara ett kortfattat ”du bör ha pengarna om några dagar” = stress). Dessutom har dem ju knappast åtgärdat något av felen. Känns som man dealat med Leifi Plomeros på Solvalla biltorg. (-Nu två dygn senare har pengarna kommit tillbaka, men ett tag var den ute för försäljning innan jag fått pengarna på kontot, men jag står fortfarande som ägare och tycker det känns mindre bra att dem har bilder med regskylten synlig.)
Fler som råkat ut för liknande hemleveransstrul och reklamation som följd? Har ni begärt någon form av kompensation vid förlorad inkomst/försäkring m.m.? Hur har det gått för er?
Mvh
Mike
Ska försöka dra en lång historia kort och tar bara upp ett par av de 37 punkter, varav några chockerande defekter/anmärkningar jag fann efter deras s.k. ”thåhundrapunkterstest” eller vad dem nu kallade det. Varav några livsfarliga anmärkningar som dem rycker på axlarna åt och hojen är redan på blocket igen utan att dessa hunnit bli åtgärdade. Avvaktar med att nämna firmans namn, men jag tänker eventuellt skriva ut det ifall jag inte får ersättning för en förlorad arbetsdag och för försäkringskostnad i onödan, eller åtminstone en ursäkt för att dem hade kunnat orsaka mig en olycka och lovar att skärpa sig med rutinerna så ingen annan råkar ut för detta framöver.
Blev lovad en superfin hoj med fullständig historik med kvitton i en pärm. Jag var noggrann med att försöka luska ut detaljer om den varit vurpad, hade spår efter najning eller avsaknad av historik m.m. Vi pratade länge och vid flera tillfällen och jag berättade att jag haft en exakt likadan tidigare och att jag är en entusiast av märket, min 8e av samma modell i tusenklassen och innan dess ett par 125or av samma märke, banåkt m.m. Hojen skulle vara nyskick och utan anmärkningar. Borde börjat ana oråd när dem föredrog att skicka den på pall 100 mil till mig än att jag skulle komma dit och hämta den och köra hem via Norge, dem visste väl att jag aldrig skulle köpa den på plats, inte ens till halva priset, eller att den är trafikfarlig påväg hem via dem vägarna (med bl.a SPIK i framdäcket som det skulle visa sig).
Hojen kommer tillslut hem till mig och vid första anblick ser den ut som på bilderna, men strax visar den sig ha flera tecken på krash med fula snabbfix - buntband över kolfiberpaneler på ramen och eltejpade styrändar, handsågat i kolfiberpaneler för att få dessa att passa för att troligen dölja skador på ramen, fiberglasspackel stack ut framtill på ramen vid böjen under panelen, utbytt bromshandtag till kinahandtag, nya fotpinnar inte körda en meter med tuschmarkering kvar, kåpor som inte sett ut att ha gått en mil, avsaknad av original aluminiumknoppar på styrändarna, tillbakamonterad orginal registreringsskylt som ingen åker runt med på sådan modell (mini reghållaren borta, fast man sade att den fanns..) m.m. På instrumentpanelen står det att det behövs kod till race map – något som såklart inte finns eftersom den inte har ett enda kvitto eller dokumentation överhuvudtaget. Grejer saknades för korrekt tillbakamontering av vajrar till spjäll för original avgas till besiktning, då ingen db killer finns till det avgaset osv är det problem. Går snålt på tomgång och då man varvar, så den har säkerligen blivit körd så och kan rasa när som helst, maskinen blir oerhört varm, onormalt varm.
Vad som stör mig ännu mer är att man lovat fullständig historik och servicar med hänvisning till bl.a. till elektronisk bok och som jag skulle få utdrag ifrån: det finns inte en enda elektroniskt registrerad service någonstans, ringde runt. Det NÄST värsta är att man skickat med 2 kvitton på OLJEKÖP som tidigare ägare gjort men som inte är kopplade till denna mc, och på kvittona har man skrivit service och hittat på ett "lämpligt" miltal. Detta är inget som tidigare ägare gjort, och det är samma handstil på det äldre oljekvittot då näst sista ägaren hade hojen, samtidigt som säljaren på firman sa att motorcykeln var servad hos dem nyligen (till det miltalet som stod skrivet på det senare oljekvittot med namnet på ägaren som bytte in den hos dem). Nu till det VÄRSTA: på det senare oljekvittot som var ihophäftat med några fler dokument – så framgår det på ett av dokumenten att serviceartiklarna blev RETURNERADE till xlmoto! Så stora servicen var överhuvudtaget inte utförd, inte ens hemmagjord service, men man säljer motorcykeln som nyservad med stor service och säger att firman utfört detta, och detta är enligt min mening KRIMINELLT. Xlmoto bekräftade även att det var återköp på dessa serviceartiklar. Jag har fotograferat dessa dokument och funderar på att göra en polisanmälan, det blir isåfall ett ganska lättlöst fall för en sommarpraktikant hos polisen. För oavsett vem som skrev på dokumentet med den säregna handstilen med lutande ”e”, så är motorcykeln såld av firman med ett falskt dokument gällande servicehistorik av storservicen som de säger sig ha utfört.
Som grädde på moset när motorcykeln lyftes upp på lastbilens flak och kom upp till huvudhöjd så visar det sig att det sitter en SPIK I FRAMDÄCKET!!! Dom hade alltså lovat att dem utfört en noggrann kontroll, deras ”X00 punkters test” och ”tekniker har provkört” (bullshit!), och dom visste att jag skulle traila den ner till Nurburgring, bandagar m.m. Vill dem TA LIVET av mig?! Nog för att jag skulle gå igenom den ordentligt innan jag körde den, men någon annan kanske skulle missa detta, lätt hänt om man ska skynda sig hemåt, få en däckexplosion - vobbel in i mitträcket på varvbryt är inte så trevligt. Denna spik har inte hamnat där påväg upp eller ned från pallen i samband med transport heller, den var körd med ett tag och fint nedslipad, torra sprickbildningar i gummit runt om, så den har suttit i ett par mil.
Lastbilschaufförens nästa stop efter min retur var att hämta en annan motorcykel som också skulle på retur till samma firma, och detta är under en dag i en mellanstor stad i södra Sverige. Jag undrar hur många fler körodugliga och trafikfarliga motorcyklar dem långväga skickat hem till folk? Och hur många som inte orkar rodda med all skit att skicka tillbaka? Förlorad inkomst för att passa in DHL med kort varsel, ev få tag i pall, ordna hjälp med att lasta på pall medan någon håller i osv, orka tjata, jaga, ringa, maila och bli ignorerad, dem hoppas väl att folk inte orkar utan godtar deras junk av trötthet istället. Tycks vara hojar dem inte fått sålda = MEDVETET! Att okunskap eller för mycket att göra lett till detta har jag mycket svårt att tänka mig, detta uppdagades av mig på någon minut.
Finner inga ord så j*vla loj somliga är, inte fått en enda ursäkt som ”sorry vi gjorde fel och missade det pga vi hade så mycket, vi ska skärpa oss”, ingenting, dem ignorerar alla faktum att detta är allvarligt. Mailade bild på spiken i däcket till VD och säljare, ”för er kännedom…”, inget svar som ”oj ursäkta oss, det ska vi absolut åtgärda till nästa köpare”. Har bara kommit någon urbota dum säljarbortförklaring på enstaka detalj under denna resas gång, när jag istället borde få en ursäkt och presentkort som plåster på såren, som andra firmor kompenserat med för betydligt mindre. Fyfan. Och ursäkta för att det blev några caps lock.
Sen är det mindre schysst att firman lägger ut den på blocket till försäljning när jag fortfarande står som ägare och ägarbytet tillbaka till dem inte gått igenom och jag väntar på återbetalning (inte ens fått någon kopia eller printscreen på det, bara ett kortfattat ”du bör ha pengarna om några dagar” = stress). Dessutom har dem ju knappast åtgärdat något av felen. Känns som man dealat med Leifi Plomeros på Solvalla biltorg. (-Nu två dygn senare har pengarna kommit tillbaka, men ett tag var den ute för försäljning innan jag fått pengarna på kontot, men jag står fortfarande som ägare och tycker det känns mindre bra att dem har bilder med regskylten synlig.)
Fler som råkat ut för liknande hemleveransstrul och reklamation som följd? Har ni begärt någon form av kompensation vid förlorad inkomst/försäkring m.m.? Hur har det gått för er?
Mvh
Mike
Last edited: