Varning för hojköp med gratis hemleverans från ”seriös” firma (förfalskad service, trafikfarlig m.m.)

Mike123

Medlem
Gick med
31 May 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Zx10r
Hej,

Ska försöka dra en lång historia kort och tar bara upp ett par av de 37 punkter, varav några chockerande defekter/anmärkningar jag fann efter deras s.k. ”thåhundrapunkterstest” eller vad dem nu kallade det. Varav några livsfarliga anmärkningar som dem rycker på axlarna åt och hojen är redan på blocket igen utan att dessa hunnit bli åtgärdade. Avvaktar med att nämna firmans namn, men jag tänker eventuellt skriva ut det ifall jag inte får ersättning för en förlorad arbetsdag och för försäkringskostnad i onödan, eller åtminstone en ursäkt för att dem hade kunnat orsaka mig en olycka och lovar att skärpa sig med rutinerna så ingen annan råkar ut för detta framöver.

Blev lovad en superfin hoj med fullständig historik med kvitton i en pärm. Jag var noggrann med att försöka luska ut detaljer om den varit vurpad, hade spår efter najning eller avsaknad av historik m.m. Vi pratade länge och vid flera tillfällen och jag berättade att jag haft en exakt likadan tidigare och att jag är en entusiast av märket, min 8e av samma modell i tusenklassen och innan dess ett par 125or av samma märke, banåkt m.m. Hojen skulle vara nyskick och utan anmärkningar. Borde börjat ana oråd när dem föredrog att skicka den på pall 100 mil till mig än att jag skulle komma dit och hämta den och köra hem via Norge, dem visste väl att jag aldrig skulle köpa den på plats, inte ens till halva priset, eller att den är trafikfarlig påväg hem via dem vägarna (med bl.a SPIK i framdäcket som det skulle visa sig).

Hojen kommer tillslut hem till mig och vid första anblick ser den ut som på bilderna, men strax visar den sig ha flera tecken på krash med fula snabbfix - buntband över kolfiberpaneler på ramen och eltejpade styrändar, handsågat i kolfiberpaneler för att få dessa att passa för att troligen dölja skador på ramen, fiberglasspackel stack ut framtill på ramen vid böjen under panelen, utbytt bromshandtag till kinahandtag, nya fotpinnar inte körda en meter med tuschmarkering kvar, kåpor som inte sett ut att ha gått en mil, avsaknad av original aluminiumknoppar på styrändarna, tillbakamonterad orginal registreringsskylt som ingen åker runt med på sådan modell (mini reghållaren borta, fast man sade att den fanns..) m.m. På instrumentpanelen står det att det behövs kod till race map – något som såklart inte finns eftersom den inte har ett enda kvitto eller dokumentation överhuvudtaget. Grejer saknades för korrekt tillbakamontering av vajrar till spjäll för original avgas till besiktning, då ingen db killer finns till det avgaset osv är det problem. Går snålt på tomgång och då man varvar, så den har säkerligen blivit körd så och kan rasa när som helst, maskinen blir oerhört varm, onormalt varm.

Vad som stör mig ännu mer är att man lovat fullständig historik och servicar med hänvisning till bl.a. till elektronisk bok och som jag skulle få utdrag ifrån: det finns inte en enda elektroniskt registrerad service någonstans, ringde runt. Det NÄST värsta är att man skickat med 2 kvitton på OLJEKÖP som tidigare ägare gjort men som inte är kopplade till denna mc, och på kvittona har man skrivit service och hittat på ett "lämpligt" miltal. Detta är inget som tidigare ägare gjort, och det är samma handstil på det äldre oljekvittot då näst sista ägaren hade hojen, samtidigt som säljaren på firman sa att motorcykeln var servad hos dem nyligen (till det miltalet som stod skrivet på det senare oljekvittot med namnet på ägaren som bytte in den hos dem). Nu till det VÄRSTA: på det senare oljekvittot som var ihophäftat med några fler dokument – så framgår det på ett av dokumenten att serviceartiklarna blev RETURNERADE till xlmoto! Så stora servicen var överhuvudtaget inte utförd, inte ens hemmagjord service, men man säljer motorcykeln som nyservad med stor service och säger att firman utfört detta, och detta är enligt min mening KRIMINELLT. Xlmoto bekräftade även att det var återköp på dessa serviceartiklar. Jag har fotograferat dessa dokument och funderar på att göra en polisanmälan, det blir isåfall ett ganska lättlöst fall för en sommarpraktikant hos polisen. För oavsett vem som skrev på dokumentet med den säregna handstilen med lutande ”e”, så är motorcykeln såld av firman med ett falskt dokument gällande servicehistorik av storservicen som de säger sig ha utfört.

Som grädde på moset när motorcykeln lyftes upp på lastbilens flak och kom upp till huvudhöjd så visar det sig att det sitter en SPIK I FRAMDÄCKET!!! Dom hade alltså lovat att dem utfört en noggrann kontroll, deras ”X00 punkters test” och ”tekniker har provkört” (bullshit!), och dom visste att jag skulle traila den ner till Nurburgring, bandagar m.m. Vill dem TA LIVET av mig?! Nog för att jag skulle gå igenom den ordentligt innan jag körde den, men någon annan kanske skulle missa detta, lätt hänt om man ska skynda sig hemåt, få en däckexplosion - vobbel in i mitträcket på varvbryt är inte så trevligt. Denna spik har inte hamnat där påväg upp eller ned från pallen i samband med transport heller, den var körd med ett tag och fint nedslipad, torra sprickbildningar i gummit runt om, så den har suttit i ett par mil.

Lastbilschaufförens nästa stop efter min retur var att hämta en annan motorcykel som också skulle på retur till samma firma, och detta är under en dag i en mellanstor stad i södra Sverige. Jag undrar hur många fler körodugliga och trafikfarliga motorcyklar dem långväga skickat hem till folk? Och hur många som inte orkar rodda med all skit att skicka tillbaka? Förlorad inkomst för att passa in DHL med kort varsel, ev få tag i pall, ordna hjälp med att lasta på pall medan någon håller i osv, orka tjata, jaga, ringa, maila och bli ignorerad, dem hoppas väl att folk inte orkar utan godtar deras junk av trötthet istället. Tycks vara hojar dem inte fått sålda = MEDVETET! Att okunskap eller för mycket att göra lett till detta har jag mycket svårt att tänka mig, detta uppdagades av mig på någon minut.

Finner inga ord så j*vla loj somliga är, inte fått en enda ursäkt som ”sorry vi gjorde fel och missade det pga vi hade så mycket, vi ska skärpa oss”, ingenting, dem ignorerar alla faktum att detta är allvarligt. Mailade bild på spiken i däcket till VD och säljare, ”för er kännedom…”, inget svar som ”oj ursäkta oss, det ska vi absolut åtgärda till nästa köpare”. Har bara kommit någon urbota dum säljarbortförklaring på enstaka detalj under denna resas gång, när jag istället borde få en ursäkt och presentkort som plåster på såren, som andra firmor kompenserat med för betydligt mindre. Fyfan. Och ursäkta för att det blev några caps lock.

Sen är det mindre schysst att firman lägger ut den på blocket till försäljning när jag fortfarande står som ägare och ägarbytet tillbaka till dem inte gått igenom och jag väntar på återbetalning (inte ens fått någon kopia eller printscreen på det, bara ett kortfattat ”du bör ha pengarna om några dagar” = stress). Dessutom har dem ju knappast åtgärdat något av felen. Känns som man dealat med Leifi Plomeros på Solvalla biltorg. (-Nu två dygn senare har pengarna kommit tillbaka, men ett tag var den ute för försäljning innan jag fått pengarna på kontot, men jag står fortfarande som ägare och tycker det känns mindre bra att dem har bilder med regskylten synlig.)

Fler som råkat ut för liknande hemleveransstrul och reklamation som följd? Har ni begärt någon form av kompensation vid förlorad inkomst/försäkring m.m.? Hur har det gått för er?

Mvh

Mike
 
Last edited:
Verkligen trist.

Är det frågan om någon ovanlig hojmodell eller? Misstänker att kanske priset, trots att du inte skulle betalat halva, ändå var tillräckligt lockande? :)
 
Priset var egentligen för högt, men jag var just ute efter den årsmodellen och med den färgsättningen, inte många att välja på. Stor etablerad firma, smått naiv och tänkte att priset och stor firma borde vara safe, kanske någon repa i värsta fall och normalt slitage vs antal km.
 
Ja, det känns ju spontant som att vi konsumenter generellt bara får det sämre och sämre. Det gäller fan att hitta de små guldkornen i den stora sandlådan...

Vet inte om man kan göra något rättsligt utav det gällande ersättning? SMC kanske kan hjälpa i sådana fall.

Tycker du ska outa dom annars. Har du maildialog också?
 
Att du står som ägare kan ju vara för att de egentligen inte har företag för det, och genom att inte regga fordonen på sig själva inte dyker upp i skatteverkets kontroller.
 
Har du maildialog också?
Dom har inte svarat på mina senaste mail te.x. spiken i däcket, ger intryck av att vara totalt loj och inte bry sig.
Att du står som ägare kan ju vara för att de egentligen inte har företag för det, och genom att inte regga fordonen på sig själva inte dyker upp i skatteverkets kontroller.
Dem stod som tidigare ägare innan mig, och har väl ett par hundra fordon som dem äger i skrivande stund.

Orkar inte föra någon slags vendetta mot firman med uthängning m.m. utan främsta sytet är att varna andra. Kan vara lockande med fri hemleverans när man hittar en "pärla" långt bort. Trots att jag var noggrann med frågor och det är en etablerad firma, bland dem större, så kan man råka ut för försök till att bli grundlurad.
 
Beroende på vart du kollar ägare nånstans så uppdaterar dom registren mer eller mindre ofta.
Tex. Biluppgifter.se uppdaterar en gång i veckan.
Jäkligt surt i övrigt med allt.
 
Ja, det känns ju spontant som att vi konsumenter generellt bara får det sämre och sämre. Det gäller fan att hitta de små guldkornen i den stora sandlådan...

Vet inte om man kan göra något rättsligt utav det gällande ersättning? SMC kanske kan hjälpa i sådana fall.

Tycker du ska outa dom annars. Har du maildialog också?
Beror ju på det täta samarbetet mellan våra politiker och företagen/företagsledarna.
Idag tillhör ju båda överklassen.

När stämde Sverige något av storföretagen sist för brott mot konkurrenslagarna ?
Jämför hur det går till i USA.
 
Last edited:
Vad är det för en "seriös" firma som beter sig så kan man ju undra? Finns det någon anledning att mörka firmans namn tänker du?
 
Beroende på vart du kollar ägare nånstans så uppdaterar dom registren mer eller mindre ofta.
Tex. Biluppgifter.se uppdaterar en gång i veckan.
Jäkligt surt i övrigt med allt.
Jag står som ägare på mina sidor på transportstyrelsen. Tur i oturen att man har sitt garage på annan adress, men jag har anmält annonsen till blocket eftersom dem inte kollat med mig eller maskerat skylten.
 
Så...
...tjöp inget osett.

Äldsta regeln i boken, på samma sida som "Trust no-one."

Bra att du påminner sådana som är godtrogna, men jag funderar över syftet med tråden?

Vem vill du bränna? Säljaren?
Men, om han nu kryper till korset efter din kampanj - vem bränner du då?
Oss, som borde få veta vem som bär sig åt så här? Eller säljaren - som fallit till föga och givit dig kompensation - skall du outa honom ändå?

Ser du rävsaxen du satt dig själv i?



Edit:

Oj oj - du har köpt osett av en bilturk.
Man skall inte köpa MC av bilhandlare.
Det kan aldrig sluta väl.
Det är bara att följa tråden "Dagens Blocket" så får man svart på vitt.

Trist för dig, men det känns inte som jag är beredd att gråta med dig.
Att använda nätet som hävstång för att hota att shamea någon är ytterligt B i min bok. Antingen är du lojal med dina hojkompisar eller med bilturken.

Att säljaren flaggar med medlemskap i MHF är väl bra. För en bilhandlare.
MC-branschens fackorgan heter McRF - och dom är kritiska till vem dom tar in.

 
Last edited:
Vad var det för hoj?

Och jag missade nog var du hade missat all arbetstid som hade lett till förlorad inkomst? :va
Missade en dags inkomst pga DHL-returen...
Kan du länka till Blocketannonsen? ;)

Vad är det för en "seriös" firma som beter sig så kan man ju undra? Finns det någon anledning att mörka firmans namn tänker du?

Kanske länkar här framöver, ger dem en chans att be om ursäkt/upprätta sitt rykte med att kompensera för försäkringskostnad och en dags förlorad inkomst.
 
Ser du rävsaxen du satt dig själv i?
Nej jag gör inte det, frågeställningen är om andra råkat ut för liknande och isåfall fått någon slags kompensation. Det är också för att påminna om och varna andra - detta är första gången jag köper något på distans sedan 90-talet, etablerad firma som funnits länge och dom lovar saker, kanske fler som råkar bli godtrogna som annars skulle backa.
 
Last edited:
Nej jag gör inte det, frågeställningen är om andra råkat ut för liknande och isåfall fått någon slags kompensation. Det är också för att påminna om och varna andra - detta är första gången jag köper något på distans sedan 90-talet, etablerad firma som funnits länge och dom lovar saker, kanske fler som råkar bli godtrogna som annars skulle backa.

Okay.
Kolla min edit. Jag har hittat firman.
Jag hade aldrig köpt en hoj där.
 
Hej,

Ska försöka dra en lång historia kort och tar bara upp ett par av de 37 punkter, varav några chockerande defekter/anmärkningar jag fann efter deras s.k. ”thåhundrapunkterstest” eller vad dem nu kallade det. Varav några livsfarliga anmärkningar som dem rycker på axlarna åt och hojen är redan på blocket igen utan att dessa hunnit bli åtgärdade. Avvaktar med att nämna firmans namn, men jag tänker eventuellt skriva ut det ifall jag inte får ersättning för en förlorad arbetsdag och för försäkringskostnad i onödan, eller åtminstone en ursäkt för att dem hade kunnat orsaka mig en olycka och lovar att skärpa sig med rutinerna så ingen annan råkar ut för detta framöver.

Blev lovad en superfin hoj med fullständig historik med kvitton i en pärm. Jag var noggrann med att försöka luska ut detaljer om den varit vurpad, hade spår efter najning eller avsaknad av historik m.m. Vi pratade länge och vid flera tillfällen och jag berättade att jag haft en exakt likadan tidigare och att jag är en entusiast av märket, min 8e av samma modell i tusenklassen och innan dess ett par 125or av samma märke, banåkt m.m. Hojen skulle vara nyskick och utan anmärkningar. Borde börjat ana oråd när dem föredrog att skicka den på pall 100 mil till mig än att jag skulle komma dit och hämta den och köra hem via Norge, dem visste väl att jag aldrig skulle köpa den på plats, inte ens till halva priset, eller att den är trafikfarlig påväg hem via dem vägarna (med bl.a SPIK i framdäcket som det skulle visa sig).

Hojen kommer tillslut hem till mig och vid första anblick ser den ut som på bilderna, men strax visar den sig ha flera tecken på krash med fula snabbfix - buntband över kolfiberpaneler på ramen och eltejpade styrändar, handsågat i kolfiberpaneler för att få dessa att passa för att troligen dölja skador på ramen, fiberglasspackel stack ut framtill på ramen vid böjen under panelen, utbytt bromshandtag till kinahandtag, nya fotpinnar inte körda en meter med tuschmarkering kvar, kåpor som inte sett ut att ha gått en mil, avsaknad av original aluminiumknoppar på styrändarna, tillbakamonterad orginal registreringsskylt som ingen åker runt med på sådan modell (mini reghållaren borta, fast man sade att den fanns..) m.m. På instrumentpanelen står det att det behövs kod till race map – något som såklart inte finns eftersom den inte har ett enda kvitto eller dokumentation överhuvudtaget. Grejer saknades för korrekt tillbakamontering av vajrar till spjäll för original avgas till besiktning, då ingen db killer finns till det avgaset osv är det problem. Går snålt på tomgång och då man varvar, så den har säkerligen blivit körd så och kan rasa när som helst, maskinen blir oerhört varm, onormalt varm.

Vad som stör mig ännu mer är att man lovat fullständig historik och servicar med hänvisning till bl.a. till elektronisk bok och som jag skulle få utdrag ifrån: det finns inte en enda elektroniskt registrerad service någonstans, ringde runt. Det NÄST värsta är att man skickat med 2 kvitton på OLJEKÖP som tidigare ägare gjort men som inte är kopplade till denna mc, och på kvittona har man skrivit service och hittat på ett "lämpligt" miltal. Detta är inget som tidigare ägare gjort, och det är samma handstil på det äldre oljekvittot då näst sista ägaren hade hojen, samtidigt som säljaren på firman sa att motorcykeln var servad hos dem nyligen (till det miltalet som stod skrivet på det senare oljekvittot med namnet på ägaren som bytte in den hos dem). Nu till det VÄRSTA: på det senare oljekvittot som var ihophäftat med några fler dokument – så framgår det på ett av dokumenten att serviceartiklarna blev RETURNERADE till xlmoto! Så stora servicen var överhuvudtaget inte utförd, inte ens hemmagjord service, men man säljer motorcykeln som nyservad med stor service och säger att firman utfört detta, och detta är enligt min mening KRIMINELLT. Xlmoto bekräftade även att det var återköp på dessa serviceartiklar. Jag har fotograferat dessa dokument och funderar på att göra en polisanmälan, det blir isåfall ett ganska lättlöst fall för en sommarpraktikant hos polisen. För oavsett vem som skrev på dokumentet med den säregna handstilen med lutande ”e”, så är motorcykeln såld av firman med ett falskt dokument gällande servicehistorik av storservicen som de säger sig ha utfört.

Som grädde på moset när motorcykeln lyftes upp på lastbilens flak och kom upp till huvudhöjd så visar det sig att det sitter en SPIK I FRAMDÄCKET!!! Dom hade alltså lovat att dem utfört en noggrann kontroll, deras ”X00 punkters test” och ”tekniker har provkört” (bullshit!), och dom visste att jag skulle traila den ner till Nurburgring, bandagar m.m. Vill dem TA LIVET av mig?! Nog för att jag skulle gå igenom den ordentligt innan jag körde den, men någon annan kanske skulle missa detta, lätt hänt om man ska skynda sig hemåt, få en däckexplosion - vobbel in i mitträcket på varvbryt är inte så trevligt. Denna spik har inte hamnat där påväg upp eller ned från pallen i samband med transport heller, den var körd med ett tag och fint nedslipad, torra sprickbildningar i gummit runt om, så den har suttit i ett par mil.

Lastbilschaufförens nästa stop efter min retur var att hämta en annan motorcykel som också skulle på retur till samma firma, och detta är under en dag i en mellanstor stad i södra Sverige. Jag undrar hur många fler körodugliga och trafikfarliga motorcyklar dem långväga skickat hem till folk? Och hur många som inte orkar rodda med all skit att skicka tillbaka? Förlorad inkomst för att passa in DHL med kort varsel, ev få tag i pall, ordna hjälp med att lasta på pall medan någon håller i osv, orka tjata, jaga, ringa, maila och bli ignorerad, dem hoppas väl att folk inte orkar utan godtar deras junk av trötthet istället. Tycks vara hojar dem inte fått sålda = MEDVETET! Att okunskap eller för mycket att göra lett till detta har jag mycket svårt att tänka mig, detta uppdagades av mig på någon minut.

Finner inga ord så j*vla loj somliga är, inte fått en enda ursäkt som ”sorry vi gjorde fel och missade det pga vi hade så mycket, vi ska skärpa oss”, ingenting, dem ignorerar alla faktum att detta är allvarligt. Mailade bild på spiken i däcket till VD och säljare, ”för er kännedom…”, inget svar som ”oj ursäkta oss, det ska vi absolut åtgärda till nästa köpare”. Har bara kommit någon urbota dum säljarbortförklaring på enstaka detalj under denna resas gång, när jag istället borde få en ursäkt och presentkort som plåster på såren, som andra firmor kompenserat med för betydligt mindre. Fyfan. Och ursäkta för att det blev några caps lock.

Sen är det mindre schysst att firman lägger ut den på blocket till försäljning när jag fortfarande står som ägare och ägarbytet tillbaka till dem inte gått igenom och jag väntar på återbetalning (inte ens fått någon kopia eller printscreen på det, bara ett kortfattat ”du bör ha pengarna om några dagar” = stress). Dessutom har dem ju knappast åtgärdat något av felen. Känns som man dealat med Leifi Plomeros på Solvalla biltorg. (-Nu två dygn senare har pengarna kommit tillbaka, men ett tag var den ute för försäljning innan jag fått pengarna på kontot, men jag står fortfarande som ägare och tycker det känns mindre bra att dem har bilder med regskylten synlig.)

Fler som råkat ut för liknande hemleveransstrul och reklamation som följd? Har ni begärt någon form av kompensation vid förlorad inkomst/försäkring m.m.? Hur har det gått för er?

Mvh

Mike
Du har väl fotat alla defekterna och bifogat fotona när du klagade hos firman ?
Skulle vara intressant att se fotona i den här tråden, kan du lägga in dom ?
 
Vad var det för hoj?

Och jag missade nog var du hade missat all arbetstid som hade lett till förlorad inkomst? :va
Ja, det kan man nog inte räkna in riktigt. Men förstår att TS är besviken.

Jag skulle nog aldrig köpa en hoj man inte sett på riktigt.
 
Missade en dags inkomst pga DHL-returen...
Jobbigt om det tog en hel dag att lyfta in en pall i en lastbil. Det är ju snarare något du ska ta med DHL.

Jag har emellanåt fått dra tidigare från jobbet för att hinna till affärer/företag innan dom stänger, men jag har aldrig begärt att dom ska dra av den timmens/de timmarnas bruttolön på priset...
 
Ge oss lite ledtrådar så vi kan hitta annonsen själva, har kollat "fri hemkörning" tex men hittar inget. Har sett den formuleringen förr på blocket men minns inte vilket företag.
Det vore ju bra för oss andra här på forumet att få veta vilka företag vi ska undvika.
Fick en liten känsla av att det kan va samma skojare som jag köpte min första hoj från, dom höll till i Fellingsbro vid den tiden. Efter ett tag försvann dom helt och hållet.
Ingen saknar sådana företag och ingen ska behöva bli drabbad av såna där muppar så det e bra om det till slut kommer fram så kanske vi får bättre kvalite på mc-försäljarna.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top