Säkerhetstips vid stopp

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Har funderat ut några enkla tips vad vi alla bör tänka på när vi stannar(poserar som det kallas här! :rolleyes: ) Skämt åt sido: Det är MÅNGA (Tjuvar, Fyllskallar, gäng, osv.) som är ute efter våra dyrgripar och när vi står stilla är vi sårbara!

Anledningen till att jag gör detta är att jag tycker mig ha utvecklat ett bra "Säkerhetstänk"efter över tio år som dörrvakt utan att blivit nämnvärt skadad, jag är inte stor(1,76, 80kg)Men har klarat mig jävligt bra både genom en förmåga att lösa konflikter verbalt och att just tänka på detaljer runt omkring mig INNAN det smäller. För det anser jag mig inte vara något proffs men har börjat tänka lite även på det här inom hojbiten.

4 enkla regler, Here we go:

1.Försök att aldrig vara ensam.
Detta är en regel som jag tycker ska gälla både vid körning och vid stopp, bara att man är två gör kanske att de tänker efter innan de provar att jävlas.

2.Sitt INTE kvar på hojen.
Var nyligen med om en situation när jag var ute med TomK, Han skulle tanka , han är inne på macken och pröjsar , ett fyllo vinglar in i hojen , Jag knuffar bort honom och han blev aggresiv, "Bra jobbat" Tänkte jag sittande på hojen med stödet uppe, vad fan ska jag göra nu om han börjar veva?-Tuta eller? :rolleyes: (Blev aldrig bråk ,hans polare tog bort honom)

3. Tag ur nyckeln ur tändningslåset.
Är själv skitdålig på det här.
Fick höra om en kille när det kommit fram ett gäng och skulle "låna" hans hoj , han sa nej , de slet ur nyckeln och sa att då ska inte du heller köra... Inte lätt att ens ta sig därifrån då!

4.Placera dig bra -Få en överblick.
Stå inte riktad bort mot där folk passerar utan MOT dem, gärna mot en vägg eller liknande så du vet att ingen kommer bakifrån.
Fundera på VAD som skulle kunna hända och tänk ut en ev. plan för det så du är förberedd.(ibland när man VET att man står i ett område med mycket gäng/fylla så kan det vara bra att ligga steget före.

Till sist:OM det blir bråk.
Nu hoppas jag ju inte att det ska bli så men
OM det mot förmodan skulle bli bråk, så FÖRSÖK att lösa det verbalt! Låt dom kalla dig för det ena och det andra , du förlorar ingen heder av det!Offtast så VILL de att DU ska börja bråka och då har de ju fått sin vilja igenom, så låt dom inte vinna!

OM det iallafall utbryter bråk så ÄR det nödvärn som det handlar om , detta innebär alltså att det finns INGET som säger att "Det är fegt att slå på pungen" osv. Det tycker INTE dina angripare!
Slå där det gör som ondast, pungen, in med fingrarna i ögonen, det finns en punkt mittimellan där nyckelbenen går i hop vid halsen som är effektiv att trycka upp två fingrar i, Undvik att slå i ansiktet, de förväntar de sig, sikta på andra delar av kroppen.
----------------------------------------------------------------------------------
Jag är som sagt inget proffs men hoppas att ni tar till er av mina tankar!
/Kongo

Last edited:
Det finns bara ett svar i det här sammanhanget.

Lämna storstäderna!! Vad utsätter ni er för egentligen? Det är inte mänskligt möjligt för mig att förstå varför ni bor kvar i miljöer som föder den typen av tänkande.

-En som lämnar nyckeln i både bilen o hojen över natten-

Ska man behöva tänka på så där mycket saker varje gång man tänker stanna till en stund så verkar det enklare att låta bli.

Chrille skrev:
Det finns bara ett svar i det här sammanhanget.

Lämna storstäderna!! Vad utsätter ni er för egentligen? Det är inte mänskligt möjligt för mig att förstå varför ni bor kvar i miljöer som föder den typen av tänkande.

-En som lämnar nyckeln i både bilen o hojen över natten-

du är en vis man Chrille

Mr. President skrev:
Ska man behöva tänka på så där mycket saker varje gång man tänker stanna till en stund så verkar det enklare att låta bli.

Sa ju inte att man MÅSTE tänka på det, bara att de kan vara bra att ha i bakhuvudet... Då jag var med om fyllsnubben vid macken började jag att fundera... Hade han och hans polare (Tratten & Finkel He, he :crash ) Börjat veva så som jag stod då hade ju hojen åkt i backen....

Jag brukar ha med mig Kongo i en kundvagn efter hojen så det är ingen som vågar komma i närheten.

Gustav1 skrev:
Jag brukar ha med mig Kongo i en kundvagn efter hojen så det är ingen som vågar komma i närheten.

:lol :lol "*MUMMEL..ÄHH HÅLL KÄFT'N* Ingen skulle närma sig "the original kongo"!

Ps. Borde inte du byta namn tillRoland1 istället med tanka på ditt citat ? "Va' händä mä bruen sjue?"

Bifogat

• lasse kongo.jpg
    lasse kongo.jpg
    4.9 KB · Visningar: 574
Last edited:
Kongo skrev:
:lol :lol "*MUMMEL..ÄHH HÅLL KÄFT'N* Ingen skulle närma sig "the original kongo"!

Ps. Borde inte du byta namn tillRoland1 istället med tanka på ditt citat ? "Va' händä mä bruen sjue?"

Brun sju? Här finns ingen brun sju. Vi har inte dragit nån brun sju.

BRUN sju!?

Kongo skrev:
3. Tag ur nyckeln ur tändningslåset.
Är själv skitdålig på det här.
Fick höra om en kille när det kommit fram ett gäng och skulle "låna" hans hoj , han sa nej , de slet ur nyckeln och sa att då ska inte du heller köra... Inte lätt att ens ta sig därifrån då!
----------------------------------------------------------------------------------
Jag är som sagt inget proffs men hoppas att ni tar till er av mina tankar!
/Kongo

Det kanske är så att man ska ha med sig extranyckeln, själv så har jag funderat många gånger på det. För tänk er själva vad sårbar man är vid ett rödljus, hur lätt som helst att ta nyckeln ur tändningslåset och lägga benen på ryggen. Där står man som ett fån och innan man har rullat hojen åt sidan och kan börja jakten. Då har förövaren kommit långt bort, och är det inte så att man oftast har nyckeln till låset/låsen på samma ring? Så man kan inte ta bussen hem och hämta resevnyckeln, för då är risken stor att hojen är borta när man är tillbaks.

Bra tips. Definitivt något att ha i åtanke när man befinner sig i stökiga miljöer. :tummenupp

Men som Bruce Lee sa: "Best defence.. Not be there!"

Åk gammelgixxer så slipper ni allt sånt där.
Ingen tittar på dom, ingen vill sno dom. :D

Såhär i studenttider är detta faktiskt ganska tänkvärt här i STORSTADEN, man ska vara rädd om de sina och sina saker och framförallt sig själv. Det som kanske kan var ett hjälpmedel är ju att vi fiina hojåkare oftast har HÅRDA skydd på armbågar och knän, så blir det fajt så......ge den fulla jäveln ett knä eller en armbåge som han kommer att minnas dagen efter....

Last edited:
Carboninläggen i handskarna kan nog ge bra smockor... =) Brukar ta på mig dom när jag misstänker att det finns oönskat besök på trädgården...

:tummenupp

finns folk till allt...

många gör det bara för att jävlas (avundsjuka kanske?)

men visst e det bra att tänka lite och alltid vara på sin vakt...

//

en till som kan lämna nycken i hojjen över natten

...använd crosskängor......crosskängor kommer att finnas kvar när kackerlackorna är borta.
...crosskängor har finfina metallbitar som ger fina lektioner till bilister som inte vet hur filbytan ska gå till oxå :fakta :D

Jag brukar också tänka i de banorna. Inte jobbigt, utan en lika naturlig sak som att köra defensivt i trafiken. Nu jobbar jag iofs med säkerhet och har en bakgrund med utbildning på området, men som nu när jag varit skadad i benet och inte kunnat springa (vare sig ifatt folk eller ifrån), så har det kännts väldigt sårbart - utifall att... Bäst är dock att undvika miljöer som kan vara ohälsosamma.

Slå på mjukdelar, stoppa aldrig hårda slag och sparkar utan följ med eller vik undan. Gå in nära, snabbt och brutalt om det verkligen smäller.

Har hittills aldrig haft problem, ens nattetid nere på stan.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back