Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Asfaltkvaliter i Sverige har en ballast med kornstorlek varierande mellan ca 4 -32 mm, beronde på vägtyp.AGREE
asfalt fungerar ypperligt om det inte går "för långt" men då är dem oftast körda ändå.
Således kan man inte skriva "asfalt" utan vidare beskrivning i teknikforumet.
Frågan är säkerhetsrelaterad osv, ska den besvaras i teknikforumet så ska metoder som anges vara väl beskrivna och hävdvunna. Annars presenteras som ett förslag eller idé.
Viktigt att tex beläggets planhet inte äventyras eller att kanterna flisas, såsom lätt kan ske vid tex rasp (som dessutom är alldeles för grovt) eller vinkelslip på frihand.
Man måste tänka på att man inte känner till skickligheten hos den som kan tänkas utöva tipset. Inte ens om man känner TS får man skriva förenklat, tråden läses ju av många.
Jag tycker att man ska betänka att metoderna ska vara anpassade för sporthojar, maskiner vilka många presterar 240 kmh+.
Ett mer genomarbetat svar skulle tex kunna se ut så här:
En vanlig metoden är att använda tex 80 grit smärgelduk på ett plant underlag, sedan hasa belägget mot detta, i varierade riktningar för att minska snedslipning. Man kan även på samma vis hasa belägget mot en bred fil. Viktigt att inte snedlipa belägget, tex kan belägg som står på hårt i bakkant innebära att stora bitar friktionsmaterial rycks loss vid bromsning. Man fortsätter hasa bromklotsen tills hela belagets anliggningsyta är matt av smärgelduken. Sedan ånyo grada/bryta kanterna för att undvika flisning.
Bedömer man att belägget redan är slitet till 50% eller mer, så överväg att byta till nya belägg istället.
Det blir inga fler inlägg till dig i frågan. Jag har skrivit vad jag vill få fram i mitt svar till dig.
Det spelar ingen roll om ngn replikerar mig med "ja menade ju inte motorvägsasfalt fattar du väl!!11. Ja menade sån asfalt som är på min garageuppfart på Uppförsbacken 34 !!1"
Ska man skriva ngt självsäkert svar i teknikforumet, i synnerhet om det rör bromsar, så ska det vara ordentligt skrivet. Gärna med bild om det kan missuppfattas. Annars avstår man. Så enkelt är det.
Last edited: