Rugga upp bromsbelägg

AGREE
asfalt fungerar ypperligt om det inte går "för långt" men då är dem oftast körda ändå.
Asfaltkvaliter i Sverige har en ballast med kornstorlek varierande mellan ca 4 -32 mm, beronde på vägtyp.
Således kan man inte skriva "asfalt" utan vidare beskrivning i teknikforumet.

Frågan är säkerhetsrelaterad osv, ska den besvaras i teknikforumet så ska metoder som anges vara väl beskrivna och hävdvunna. Annars presenteras som ett förslag eller idé.

Viktigt att tex beläggets planhet inte äventyras eller att kanterna flisas, såsom lätt kan ske vid tex rasp (som dessutom är alldeles för grovt) eller vinkelslip på frihand.

Man måste tänka på att man inte känner till skickligheten hos den som kan tänkas utöva tipset. Inte ens om man känner TS får man skriva förenklat, tråden läses ju av många.
Jag tycker att man ska betänka att metoderna ska vara anpassade för sporthojar, maskiner vilka många presterar 240 kmh+.

Ett mer genomarbetat svar skulle tex kunna se ut så här:
En vanlig metoden är att använda tex 80 grit smärgelduk på ett plant underlag, sedan hasa belägget mot detta, i varierade riktningar för att minska snedslipning. Man kan även på samma vis hasa belägget mot en bred fil. Viktigt att inte snedlipa belägget, tex kan belägg som står på hårt i bakkant innebära att stora bitar friktionsmaterial rycks loss vid bromsning. Man fortsätter hasa bromklotsen tills hela belagets anliggningsyta är matt av smärgelduken. Sedan ånyo grada/bryta kanterna för att undvika flisning.
Bedömer man att belägget redan är slitet till 50% eller mer, så överväg att byta till nya belägg istället.


Det blir inga fler inlägg till dig i frågan. Jag har skrivit vad jag vill få fram i mitt svar till dig.

Det spelar ingen roll om ngn replikerar mig med "ja menade ju inte motorvägsasfalt fattar du väl!!11. Ja menade sån asfalt som är på min garageuppfart på Uppförsbacken 34 !!1"

Ska man skriva ngt självsäkert svar i teknikforumet, i synnerhet om det rör bromsar, så ska det vara ordentligt skrivet. Gärna med bild om det kan missuppfattas. Annars avstår man. Så enkelt är det.
 
Last edited:
Släng skiten o köp nytt

Enda alternativet är enl ovan! Vissa saker kompromissar man inte med. Det bara ÄR så. Även på SH.
Vill man "rugga upp" beläggen ska man vara medveten om vad man pysslar med och vad det kan resultera i..:arsele
Man kan i nödfall försiktigt värma bort påkladdad bromsvätska, vilket ju är samma som "glasning" pga "övervärme".
Det går att tvätta beläggen med bromstvättmedel ibland, (förena nytta med nöje, pröva BT:s, man blir sk-thög pga allt lättflyktigt i det :D)
Så nej tack, man byter belägg. Ett par belägg är billigare än en bruten rygg eller skadat knä.....:tummenupp
 
Asfaltkvaliter i Sverige har en ballast med kornstorlek varierande mellan ca 4 -32 mm, beronde på vägtyp.
Således kan man inte skriva "asfalt" utan vidare beskrivning i teknikforumet.

Frågan är säkerhetsrelaterad osv, ska den besvaras i teknikforumet så ska metoder som anges vara väl beskrivna och hävdvunna. Annars presenteras som ett förslag eller idé.

Viktigt att tex beläggets planhet inte äventyras eller att kanterna flisas, såsom lätt kan ske vid tex rasp (som dessutom är alldeles för grovt) eller vinkelslip på frihand.

Man måste tänka på att man inte känner till skickligheten hos den som kan tänkas utöva tipset. Inte ens om man känner TS får man skriva förenklat, tråden läses ju av många.
Jag tycker att man ska betänka att metoderna ska vara anpassade för sporthojar, maskiner vilka många presterar 240 kmh+.

Ett mer genomarbetat svar skulle tex kunna se ut så här:
En vanlig metoden är att använda tex 80 grit smärgelduk på ett plant underlag, sedan hasa belägget mot detta, i varierade riktningar för att minska snedslipning. Man kan även på samma vis hasa belägget mot en bred fil. Viktigt att inte snedlipa belägget, tex kan belägg som står på hårt i bakkant innebära att stora bitar friktionsmaterial rycks loss vid bromsning. Man fortsätter hasa bromklotsen tills hela belagets anliggningsyta är matt av smärgelduken. Sedan ånyo grada/bryta kanterna för att undvika flisning.
Bedömer man att belägget redan är slitet till 50% eller mer, så överväg att byta till nya belägg istället.


Det blir inga fler inlägg till dig i frågan. Jag har skrivit vad jag vill få fram i mitt svar till dig.

Det spelar ingen roll om ngn replikerar mig med "ja menade ju inte motorvägsasfalt fattar du väl!!11. Ja menade sån asfalt som är på min garageuppfart på Uppförsbacken 34 !!1"

Ska man skriva ngt självsäkert svar i teknikforumet, i synnerhet om det rör bromsar, så ska det vara ordentligt skrivet. Gärna med bild om det kan missuppfattas. Annars avstår man. Så enkelt är det.

slutet på anderstorp rakan blinkar mätaren på 299 då den är spärrad. Asfaltstyp verkar ha mindre betydelse. Huvudsaken är att man får bort glasningen. Rasp fungerar men är väl inte att föredra. Flisning? ptja kan bli lite ibland men gör inte värre saker än glasning. skevhet/ snedhet. Ptja kräver kanske visst handlag / känsla för all del men återigen verkar glasningen sabba mer.

Visst du får göra som du vill med modereringen i teknikforumet, föredrar själv när lite kontraband tillåts då det faktiskt kommer upp saker som är tänkvärda. Ja det var inga "perfekta" inlägg med komplett förklaring. Skall tänka på att försöka skriva än mer inrutat.
 
Asfaltkvaliter i Sverige har en ballast med kornstorlek varierande mellan ca 4 -32 mm, beronde på vägtyp.
Således kan man inte skriva "asfalt" utan vidare beskrivning i teknikforumet.

Frågan är säkerhetsrelaterad osv, ska den besvaras i teknikforumet så ska metoder som anges vara väl beskrivna och hävdvunna. Annars presenteras som ett förslag eller idé.

Viktigt att tex beläggets planhet inte äventyras eller att kanterna flisas, såsom lätt kan ske vid tex rasp (som dessutom är alldeles för grovt) eller vinkelslip på frihand.

Man måste tänka på att man inte känner till skickligheten hos den som kan tänkas utöva tipset. Inte ens om man känner TS får man skriva förenklat, tråden läses ju av många.
Jag tycker att man ska betänka att metoderna ska vara anpassade för sporthojar, maskiner vilka många presterar 240 kmh+.

Ett mer genomarbetat svar skulle tex kunna se ut så här:
En vanlig metoden är att använda tex 80 grit smärgelduk på ett plant underlag, sedan hasa belägget mot detta, i varierade riktningar för att minska snedslipning. Man kan även på samma vis hasa belägget mot en bred fil. Viktigt att inte snedlipa belägget, tex kan belägg som står på hårt i bakkant innebära att stora bitar friktionsmaterial rycks loss vid bromsning. Man fortsätter hasa bromklotsen tills hela belagets anliggningsyta är matt av smärgelduken. Sedan ånyo grada/bryta kanterna för att undvika flisning.
Bedömer man att belägget redan är slitet till 50% eller mer, så överväg att byta till nya belägg istället.


Det blir inga fler inlägg till dig i frågan. Jag har skrivit vad jag vill få fram i mitt svar till dig.

Det spelar ingen roll om ngn replikerar mig med "ja menade ju inte motorvägsasfalt fattar du väl!!11. Ja menade sån asfalt som är på min garageuppfart på Uppförsbacken 34 !!1"

Ska man skriva ngt självsäkert svar i teknikforumet, i synnerhet om det rör bromsar, så ska det vara ordentligt skrivet. Gärna med bild om det kan missuppfattas. Annars avstår man. Så enkelt är det.

Nu vet jag varför du tog bort mitt tips på att laga kedjan :D
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top