Mille-R
www.rapido.se
Fredagen började bra, precis när jag skulle ut så började regnet, men det var så pass lite att banan aldrig blev blöt men det verkade på dom andra som att det var stora pölar. Jag behövde verkligen fredagsträningen, har kört en tisdag i år och en dag förra året på millen. Folk körde som riktiga rookies, cruisade på banan, körde in i depån från vänsterspår mm mm. Dessutom så var jag tvungen att köra med ny hjälm som var värdelös då min gamla hederliga Arai krånglade när jag skulle byta visir precis innan jag skulle ut. Pass två började precis likadant, regnet satte igång precis när vi skulle ut, denna gång höll det i såg så det blev även blött på banan men jag måste ju få några varv för träningens skull ändå. Alla varv ger något även om det går långsamt. Tredje och sista passet, samma visa igen, nästan, fick två torra varv sen började det att ösa ner men jag snurra runt ändå i regnet för att få in lite banvana.
Lördagen blev betydligt bättre, första kvalet gav en 12:e plats i min grupp på 57.4, bra tänkte jag, jag kör b-final och kvalar in till a-final och får dubbel utdelning. Sen var det dags för andra kval. Efter ca 10 min har jag kommit ner i 56.8 och känner mig nöjd, tänker ta 2 min paus och sen ge järnet sista varven. Går in i depå och ser att det blir rödflagg och tänker, jaja det får duga och åker ut till tältet och tar av mig hjälm och dricker vatten. Ago kommer och säger att det är 6 min kvar och peppar mig att åka ut igen så jag ruller ut igen och ställer mig bredvid Victor och väntar på att banan ska bli klar, det tar tid. När det blir grönt igen ger jag järnet ut, tar det lite lugnt i esset där det är sanerat och kör ett varv för att värma däcken. Sen kör jag fullt, tyvärr har min lap-timer slocknat, försöker slå på den efter bergskurvan men den går ej igång, oops där var jag nära att komma utanför, inte fippla med lap-timern så där. Håller mig först och har fritt resten av passet och lyckas sänka ytterligare till 56.5 och en 9:e plats, japp, direktkvalificerad till a-final!!! Dessutom inom räckhåll till eus, ärkerivalen
Söndag och rejsdag, Warm-upen känner jag att jag behöver för att få ytterligare träning, ligger och pressar, kör om några i torparn (får beröm av Kim Jensen efteråt som stått och kollat där
) kör om eus (jaja, han tog inte i) körde 56-tider och är nöjd inför rejset. Har hela dagen på mig att samla mig för rejs då vi kör sist av alla, ställer upp mig på 19:e plats och får en hyfsad provstart, dock ej bra, måste öva starter. Rödlampan tänds, jag ser minst 2 i första led som tjuvstartar, det blir rörigt i leden bakom och man vet inte riktigt vad som händer men jag kör iväg lite försiktigt och försöker hitta plats. Innan kurvan så ser jag en massa hojar bara svischa förbi och är helt plötsligt nästan sist. Efter crosskurvan försöker jag passera några men kommer ut i gräset och kör där i 100m men kommer in igen utan problem. Passerar som 27 efter första varvet, sen är det järnet som gäller, passerar folk till höger o vänster, in i torparn, in i bergskurvan och in i esset, aldrig kört om så många någon gång men sista 2 varven börja kännas i högerarmen och jag orkar inte bromsa så sent efter långrakan. Kämpar med #79, tror att vi körde om varandra 2 ggr men tyvärr orkar jag inte hålla emot på slutet och missar en poängplats men är ändå mycket nöjd med min 16:e plats och att jag direktkvalificerade mig till a-finalen.
Supertack till alla i Rapido som stöttat mig, speciellt till Helene, min mek och mitt stöd under hela helgen, till Team Fagersjo-el (grattis till plats 1 och 3 i Superbike förresten), till alla som hejade när ni gick förbi vårt tält, ingen nämnd och ingen glömd (förutom Madhonda då förstås
) och alla funktionärer, ni är guld värda.
Hoppas att få se er på Gelleråsen igen, det här var ju kul fast jag inte gillat Sviestad förut, beror väl på att jag kört för lite där. Gelleråsen däremot har man tourat runt många ggr, nu får vi se om man kan köra fort där.
Lördagen blev betydligt bättre, första kvalet gav en 12:e plats i min grupp på 57.4, bra tänkte jag, jag kör b-final och kvalar in till a-final och får dubbel utdelning. Sen var det dags för andra kval. Efter ca 10 min har jag kommit ner i 56.8 och känner mig nöjd, tänker ta 2 min paus och sen ge järnet sista varven. Går in i depå och ser att det blir rödflagg och tänker, jaja det får duga och åker ut till tältet och tar av mig hjälm och dricker vatten. Ago kommer och säger att det är 6 min kvar och peppar mig att åka ut igen så jag ruller ut igen och ställer mig bredvid Victor och väntar på att banan ska bli klar, det tar tid. När det blir grönt igen ger jag järnet ut, tar det lite lugnt i esset där det är sanerat och kör ett varv för att värma däcken. Sen kör jag fullt, tyvärr har min lap-timer slocknat, försöker slå på den efter bergskurvan men den går ej igång, oops där var jag nära att komma utanför, inte fippla med lap-timern så där. Håller mig först och har fritt resten av passet och lyckas sänka ytterligare till 56.5 och en 9:e plats, japp, direktkvalificerad till a-final!!! Dessutom inom räckhåll till eus, ärkerivalen
Söndag och rejsdag, Warm-upen känner jag att jag behöver för att få ytterligare träning, ligger och pressar, kör om några i torparn (får beröm av Kim Jensen efteråt som stått och kollat där
Supertack till alla i Rapido som stöttat mig, speciellt till Helene, min mek och mitt stöd under hela helgen, till Team Fagersjo-el (grattis till plats 1 och 3 i Superbike förresten), till alla som hejade när ni gick förbi vårt tält, ingen nämnd och ingen glömd (förutom Madhonda då förstås
) och alla funktionärer, ni är guld värda.Hoppas att få se er på Gelleråsen igen, det här var ju kul fast jag inte gillat Sviestad förut, beror väl på att jag kört för lite där. Gelleråsen däremot har man tourat runt många ggr, nu får vi se om man kan köra fort där.
Bifogat
Last edited:

men icke!
Så fram till ingången i esset så tappade jag 15-20 placeringar och det blev ett gäng långsamma varv i början av loppet så toppen av fältet var som bortblåsta... Mot slutet av loppet kom jag ifatt Mille-R och vi hade en trevlig fight där några varv, det var inte lätt att komma om dig på rakorna med min hoj.