Polisen; Motverka inte MC-evenemang! Det blir bara värre på gatan då!

Status
Ej öppen för fler svar.

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Vart tror du det är bäst att stå ur deras perspektiv då? Om dom inte vill att folk ska köra runt med olagliga miniskyltar eller olagliga miniblinkers så måste det väl vara bättre att stå där massor med folk kör förbi med miniblinkers eller? För det är ett faktum att dom vill att vi kör med den lagliga nummerskylten och godkända blinkers. Bland annat.

Visst kanske man kan tänka att om polisen står vid barkarby så väljer man att racea på Sveavägen istället men racear man på sveavägen och åker dit så blir man ganska säkert av med körkortet eller till och med åker dit för vårdslöshet i trafik. Om man nu inte sätter hojen i sidan på en Cheva van eller kör över en fotgängare förstås.

På barkarby kan man racea fullt ut under lagliga former. Man kan köra bakhjul eller framhjul lagligt. Detta är annars saker som kan resultera i att man åker på en vårdslöshet och det överväger nog även om man skulle åka på 1500 i böter för att man inte klarar av att ha en laglig skylt.




Citat:
Inskickat av Maciej EVO VI Läs Inlägg
Hur kommer det sig att de gör kontroller utanför S&S träffarna men väldigt sällan på kända lekplatser? Vore det inte smartare om polisen gav fan i att stå utanför Barkarby och koncentrerade sig på skogis mm dessa kvällar och visa att man inte acceppterar lek på allmän väg?

Citat:
Inskickat av Bikerbitch.
Du har alltid kloka tankar Maciej. Den här frågan väckte stor nyfikenhet när jag pratade med Anders Wedberg precis. Frågan kommer att lyftas upp till polisen, för det är väldigt intressant att veta ifall lika mycket krut läggs på att vara vid Skogis, Sveavägen, Tyresörakan och fler ställen.
Om så inte är fallet, utan att det är fokuserat på S&S-kvällarna så är det beklagligt.


Mycket bra! /Pippi
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Du har alltid kloka tankar Maciej. Den här frågan väckte stor nyfikenhet när jag pratade med Anders Wedberg precis. Frågan kommer att lyftas upp till polisen, för det är väldigt intressant att veta ifall lika mycket krut läggs på att vara vid Skogis, Sveavägen, Tyresörakan och fler ställen.
Om så inte är fallet, utan att det är fokuserat på S&S-kvällarna så är det beklagligt.
Är väl inte så ofta jag är på dessa ställen men då jag har varit där har det inte varit kontrollet, inte på detta sätt i alla fall. Visst har poliser kommit förbi och stoppat folk som har rejsat men inte att de kör en jättekontroll och stoppar allt & alla.

Nu säger jag inte att de bör kolla alla hojjar vid McDonalds och bötfälla alla som har 3mm för liten skylt men det är ändå konstigt att man inte har sådana kontroller på dessa ställen utan ställer sig bara vid infarten till Street & Stunt.

Klart folk blir griniga när polisen inte har tid att komma ut ifall ens hoj blir stulen eller lägger ner utredningar på grund av bristande bevis eftersom de inte har tid att kolla upp tips men de har tid att kolla miniskyltar och blinkers :(

Som jag har sagt vid tidigare tillfällen, varför kan de inte vara på området och berätta för folk varför man inte ska ha miniblinkers & skyltar? Eller åtminstonde ta kontakt med folk, börjar få inställningen att man egentligen inte har något intresse av det utan det passar dem rätt bra att stå vid Barkarby och plocka folk för skitsaker. På papperet ser det ju ut som att de gör ett jävla bra jobb utan någon större ansträngning... hur många "brott" löser de inte på en enda kväll?
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Frågan är om polisen vill samverka?
Böter räknas väl in i deras statistik på uppklarade brott? Felaktig skylt och ej godkända miniblinkers är trots allt brott, fast en del inte verkar tro det.
En stuntkväll med hojar är en extra inkomst för statskassan och betalar polisen resurser för den kvällen med råge.
Jag tycker nog att de kan ha en kontroll och där de sakligt diskuterar och förklarar vad som är fel på hojen, men att det skulle finnas något annat system än böter för att skapa förståelse, typ prick i körkortet.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Ja det klart jag inte är det primära målet för dem.Men jag har ändå svårt att förstå att polisen ska behöva kompromissa med oss hojåkare....Men jag kan hålla med dig i resonemanget om faktumet att de som bör "sträckas upp" väljer att inte åka dit.
Men man kan ju undra hur polisen i så fall ska hantera saken.De som buskör skall precis som återfallsförbrytarna "återanpassas" i trafiken....eller vad?
Om polisen låter dem hållas så "kanske" de klarar av att hålla sig till trafiklagen i framtiden?
Jag fattar bara inte det.Är inte alla vuxna människor som kör hoj.Mig veterligen får man inte ta körkort förrän man är i vuxen ålder....
Vadå de som busar???

Polisen står ju och plockar folk för miniskyltar mm. Hde folk kört bakhjul och busat utanför området hade jag förstått ifall polisen plockade dem.

Ska man dra en jämförelse med barn som du gjorde tidigare så känns det mer som om en lärare straffade 2 personer i klassen för att de stör när de skickar lappar mellan varann medan 10 pers i klassen står upp och skriker.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag undrar lite över vem det är som egentligen motverkar evenemang som det igår kväll.
Polisen har som jobb att upprätthålla lagen och se till så att vi färdas i och på lagliga fordon under lagliga omständigheter. Då kan man fan i mig inte komma och gnälla över att polisen sedan faktiskt gör det och stoppar och bötfäller folk för att dom är olagliga.
Jag anser att det nog snarare är dom som inte sköter sig eller som kör omkring med olagliga hojar som förstör. Och att sedan komma och gnälla över att polisen är elaka är bara så djävla pubertalt. :tonåring.
:tungan

Dom som anordnar dom här kvällarna gör ett djäkligt bra jobb och det är många som får tillfälle att leka lite på ett lagligt sätt. Och vi var ganska många där som inte fick böter på vägen dit eller hem eftersom vi faktiskt hade lagligt utrustade motorcyklar.

För dom som gnäller på att dom blir stoppade med olagliga nummerskyltar har jag ett hett tips. Det finns en jättebra leverantör av nummerskyltar som är helt lagliga. Vägverket heter det visst. Vad gäller blinkersarna så är jag ganska säker på att det går att få tag på lagliga blinkers till alla serietillverkade motorcyklar som finns på gatan i Sverige.

Att säga att man inte klarar av att köra på hojen bara för att den lagliga nummerskylten är så ful eller att dom lagliga blinkersarna är så fula visar ingenting annat än att det inte är motorcykelkörningen som är intresset. Då är man bara ute efter att försöka verka cool och häftig. :yoparty
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Men hörni, glöm inte att det är inte poliserna på plats som bestämmer om de skall ha kontroller för motorcyklar eller vara ute och lösa brott. Det är deras chefer, och ovanför cheferna sitter politikerna. De som vi medborgare själva satt till makten...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du har alltid kloka tankar Maciej. Den här frågan väckte stor nyfikenhet när jag pratade med Anders Wedberg precis. Frågan kommer att lyftas upp till polisen, för det är väldigt intressant att veta ifall lika mycket krut läggs på att vara vid Skogis, Sveavägen, Tyresörakan och fler ställen.
Om så inte är fallet, utan att det är fokuserat på S&S-kvällarna så är det beklagligt.

Jag skulle personligen tro att det har delvis att göra med att polisen mäts på antalet utskrivna böter. Då väljer som att ställa sig på platser där det är många som dom kan skriva böter till.

Sen tror jag också att det är så att om dom ställer sig efter bogan eller någon av dom andra kända lekplatserna så är det nog ett antal som skulle försöka dra snuten och det är inte polisen intresserade av. Vid utfarten från flygfältet i barkarby är det ganska mycket korsningar och grejor så det är ganska liten sannolikhet att någon försöker dra polisen. Alltså är det en strategiskt lämplig placering. Dessutom finns det en till faktor i det hela. Om det buskörs till och från evenemangen så kommer trycket från allmänhet i närheten att leda till att det inte går att få tillstånd att anordna något sådant här i framtiden. Om polisen står där så är det färre som buskör vilket medför mindre gnäll från allmänhet.

Så med andra ord så innebär polisens närvaro att sannolikheten att evenemanget skall fortleva blir bättre även om ett antal beklagar sig för att dom inte får köra olagligt på allmän väg.

Men jag kan hålla med om att dom nog borde vara ute vid dom kända olagliga lekplatserna också men då ska dom inte släppa iväg dom som försöker köra ifrån polisen. Ska dom stå och stoppa dom som buskör så ska dom stoppa alla som buskör. Även dom som försöker smita.
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
En utopi kanske men tänk om det kom 10 000 st hojar till en S&S-kväll och alla var lagliga :tummenupp
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Jag undrar lite över vem det är som egentligen motverkar evenemang som det igår kväll.
Polisen har som jobb att upprätthålla lagen och se till så att vi färdas i och på lagliga fordon under lagliga omständigheter. Då kan man fan i mig inte komma och gnälla över att polisen sedan faktiskt gör det och stoppar och bötfäller folk för att dom är olagliga.
Jag anser att det nog snarare är dom som inte sköter sig eller som kör omkring med olagliga hojar som förstör. Och att sedan komma och gnälla över att polisen är elaka är bara så djävla pubertalt. :tonåring.
:tungan

Dom som anordnar dom här kvällarna gör ett djäkligt bra jobb och det är många som får tillfälle att leka lite på ett lagligt sätt. Och vi var ganska många där som inte fick böter på vägen dit eller hem eftersom vi faktiskt hade lagligt utrustade motorcyklar.

För dom som gnäller på att dom blir stoppade med olagliga nummerskyltar har jag ett hett tips. Det finns en jättebra leverantör av nummerskyltar som är helt lagliga. Vägverket heter det visst. Vad gäller blinkersarna så är jag ganska säker på att det går att få tag på lagliga blinkers till alla serietillverkade motorcyklar som finns på gatan i Sverige.

Att säga att man inte klarar av att köra på hojen bara för att den lagliga nummerskylten är så ful eller att dom lagliga blinkersarna är så fula visar ingenting annat än att det inte är motorcykelkörningen som är intresset. Då är man bara ute efter att försöka verka cool och häftig. :yoparty

Om du läst hela tråden så skulle du och alla andra som inte heller har förstått att det INTE handlar om böter för felaktig skylt osv. Det handlar om att de motverkar evenemanget. Ett bra evenemang som folk inte vill åka till för att de kanske blir stoppade.

Som BB skriver; varför sätts inte resurserna in på Sveavägen, Skogis, Tyresö på dessa kvällar så folk väljer att åka och köra på Barkarby istället för Svea, Skogis och Tyresö. Då kanske statistiken för buset på gatan skulle minska dessa kvällar.


Bara en reminder till alla som skriver, Håll tråden på en hög kvalitativ nivå. Jag vill inte ha kvantitet!
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Jag undrar lite över vem det är som egentligen motverkar evenemang som det igår kväll.
Polisen har som jobb att upprätthålla lagen och se till så att vi färdas i och på lagliga fordon under lagliga omständigheter. Då kan man fan i mig inte komma och gnälla över att polisen sedan faktiskt gör det och stoppar och bötfäller folk för att dom är olagliga.
Jag anser att det nog snarare är dom som inte sköter sig eller som kör omkring med olagliga hojar som förstör. Och att sedan komma och gnälla över att polisen är elaka är bara så djävla pubertalt. :tonåring.
:tungan

Dom som anordnar dom här kvällarna gör ett djäkligt bra jobb och det är många som får tillfälle att leka lite på ett lagligt sätt. Och vi var ganska många där som inte fick böter på vägen dit eller hem eftersom vi faktiskt hade lagligt utrustade motorcyklar.

För dom som gnäller på att dom blir stoppade med olagliga nummerskyltar har jag ett hett tips. Det finns en jättebra leverantör av nummerskyltar som är helt lagliga. Vägverket heter det visst. Vad gäller blinkersarna så är jag ganska säker på att det går att få tag på lagliga blinkers till alla serietillverkade motorcyklar som finns på gatan i Sverige.

Att säga att man inte klarar av att köra på hojen bara för att den lagliga nummerskylten är så ful eller att dom lagliga blinkersarna är så fula visar ingenting annat än att det inte är motorcykelkörningen som är intresset. Då är man bara ute efter att försöka verka cool och häftig. :yoparty
Fortfarande är det så att en av anledningarna till att man startade träffarna var att man ville få bort/minska buset på gatorna. Med bus menas inte miniskyltar, blinkers mm utan bakhjulsåkning på sveavägen/skogis, streetrace i Tyresö mm, mm

Gör man kontroller för "skitsaker" utanför träffarna så medför det att man bara kommer få folk till träffarna som alltid har skött sig, visst är det kul för dem och absolut inget fel i att folk som alltid har skött sig får leka llite men då minskar nyttan med träffarna en hel del.

Antar att en förutsättning för att träffarna ska få fortsätta är faktist att busandet minskar och får man inte de som busar till träffarna så kommer buset på gatorna fortsätta och träffarna kommer inte får fortsätta. Det kommer resultera i att de som sköter sig inte har någonstans att "busa" medan de som busade fortsätter som vanligt.

Så visst kan man gnälla på dem som kommer med miniskyltar elelr blinkers men helt seriöst hur allvarligt är det i jämförelse med annat som sker på gatorna. Min åsikt om det hela är bara att man koncentrerar sig på helt fel saker. En miniskylt har knappast skadat någon, miniblinkers kan visserligen synas dåligt men med tanke på att jag ALDRIG hört talas om att polisen har stoppat någon för att de inte har använt blinkersen så kan det knappast vara speciellt allvarligt att köra med för små blinkers. Detta känns med som paragrafrytteri.
 

raveper

Mc Förare
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Borås
Hoj
Hojlös
Det är inte dit jag vill komma. Jag vill att polisen skall jobba MED oss INTE mot positiva saker som ett evenemang som Barkarby.

Varför ska polisen jobba MED oss om vi bara jobbar MOT dem med miniskyltar, felplacerade blinkers och dånande slipon mm.

:gnissla

Citat:
Inskickat av Maciej EVO VI Läs Inlägg
Hur kommer det sig att de gör kontroller utanför S&S träffarna men väldigt sällan på kända lekplatser? Vore det inte smartare om polisen gav fan i att stå utanför Barkarby och koncentrerade sig på skogis mm dessa kvällar och visa att man inte acceppterar lek på allmän väg?

Citat:
Inskickat av Bikerbitch.
Du har alltid kloka tankar Maciej. Den här frågan väckte stor nyfikenhet när jag pratade med Anders Wedberg precis. Frågan kommer att lyftas upp till polisen, för det är väldigt intressant att veta ifall lika mycket krut läggs på att vara vid Skogis, Sveavägen, Tyresörakan och fler ställen.
Om så inte är fallet, utan att det är fokuserat på S&S-kvällarna så är det beklagligt.


Mycket bra! /Pippi


Ja du.. varför åka runt på flera ställen och kolla när det räcker att bara åka till ett och ta buset där...
 
Last edited:

Elfie

ligger gärna för pengar!
Gick med
23 May 2004
Ort
Stadion
Hoj
GSX-R 600 *KRASHAD* // Suzuki Intruder 1400 *GLIDARE*
Jag klarade mig faktiskt utan några blåljus ikväll, var trevligt det. Hade nog åkt dit på för hög db på avgassystemet om dom hade stannat mig.. Hade väl tur denna gången.

Det var nog era fina tröjjor som drog till polisen pippi :/ Du har helt rätt, dom borde jobba MED oss inte MOT.
 

Caribia

www.potatoesmc.com
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV650S K1
Nu har jag suttit och läst den här tråden noga och jag blir förfärad om hur vissa hojåkare resonerar. Jag förstår att ni blir upprörda när Länstrafiken är där och har kontroller som deras chefer har beordrat men ni måste ta erat ansvar också, om ni vet att skyltarna och lyserna är olagliga så varför sätta dit dom:confused:

Och som en annan skrev, skriv inte på böter, gå till domstol....hur pantad är du egentligen? Som du skrev så kostar en rättegång ganska mycket och för det mesta så förlorar ni i alla fall, rätten har stort förtroende för polisen och utav 10 förhandlingar i trafikmål så går en friad ut därifrån, lägg skattepengarna på dom riktiga rättegångarna istället och tro mig polisen löser ganska många andra brott, dom jagar inte bara trafiksyndare.

Men jag förstår er i alla fall, inte så kul att åka till en sån här träff och så står Länstrafiken där och hälsar er välkommen med en böteslapp:huvet

Jag kan förstå också att många kommer reagera på mitt inlägg men med tanke på MITT yrke i Domstol och lever ihop med en trafikpolis så har jag en annan förståelse på det hela och tar gärna ordningsmakten i försvar och Sveriges Domstolar, det mesta handlar nog om okunskap från bägge hållen.

Men var rädda om er därute:pannkyss
 

Dark_Messenger

Guest
Om staten förbjuder alla motowsyklar utom en modell med reglementsenlig utrustning (som staten har fastställt) samt straffar alla som ändrar denna med offentlig pryling. Då skulle nog allt bli bättre.

Så länge det finns massor med hojar med massor med eftermarknadsutrustning så kommer folk att ändra på hojen. Åker man dit är det surt men något man får kalkylera med?
 

Elfie

ligger gärna för pengar!
Gick med
23 May 2004
Ort
Stadion
Hoj
GSX-R 600 *KRASHAD* // Suzuki Intruder 1400 *GLIDARE*
Om staten förbjuder alla motowsyklar utom en modell med reglementsenlig utrustning (som staten har fastställt) samt straffar alla som ändrar denna med offentlig pryling. Då skulle nog allt bli bättre.

Så länge det finns massor med hojar med massor med eftermarknadsutrustning så kommer folk att ändra på hojen. Åker man dit är det surt men något man får kalkylera med?

en orginal Gixxer 1000 k8 tycker jag vi bestämmer att alla ska ha :tuttar
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Jag måste bara hålla med rubrikskaparen, Jag jobbade som instruktör under ett par år som Bike events fanns.
Vi åkte runt på dom flesta svenska motorbanor, och lärde vanliga svenssons en hel del om kurvtagning, inbromsning
etc. Vid ett av tillfällena tyckte vi att det hade varit bra om en eller flera mc poliser kunde närvara och prata lite om trafiksäkeret, skyddsutrustning, hastighet etc...
Men NÄ DÅ!, det poliskonstapeln i det tillfrågade länet svarar är att sådant där håller vi inte på med.
Utan han ville veta vilka banor och datum vi skulle ha körning, får då skulle dom passa på att ha kontroll utanför banan på den allmänna vägen...

Detta brevet skickades till tidningen Bike, som publicerade det i ett nr. (vet inte vilket nr bara)

Det är så här polisen arbetar tydligen...

Nicklas

Bike #7 2002:
Polismyndigheten i Västra Götaland skrev:
Medverkan vid fortbildning av motorcykelförare

Tack för inbjudan att medverka vid Er fortbildning av motorcykelförare.

Tyvärr måste vi meddela att polismyndighetens trafikpolisenheter inte har möjlighet att medverka vid Er utbildning.

Information och fortbildning är viktiga komponenter för att påverka trafikanterna till ett trafiksäkert beteende. Trafikpolisen måste dock inrikta sitt arbete på trafikövervakning med ingripanden och repressivt agerande mot de trafikanter som bryter mot trafikreglerna.

För att göra både Ert och vårt arbete effektivt är vi tacksamma för information dagar och tider Ni bedriver utbildning på Kinnekulle Ring i Götene. Ni kan då informera deltagarna att trafikpolisen är ute på vägen med bl a hastighetsövervakning och vi kan planera våra insatser på ett bra sätt.

Information om Era aktiviteter på Kinnekulle Ring lämnas till trafikpolischefen i Skövde på telefon 0500-47 22 50 eller 0500-47 22 54.

Med vänlig hälsning

Morgan Kaldrup, Polismästare
Kenth Johansson, Poliskommisarie
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Fortfarande är det så att en av anledningarna till att man startade träffarna var att man ville få bort/minska buset på gatorna. Med bus menas inte miniskyltar, blinkers mm utan bakhjulsåkning på sveavägen/skogis, streetrace i Tyresö mm, mm

Gör man kontroller för "skitsaker" utanför träffarna så medför det att man bara kommer få folk till träffarna som alltid har skött sig, visst är det kul för dem och absolut inget fel i att folk som alltid har skött sig får leka llite men då minskar nyttan med träffarna en hel del.

Antar att en förutsättning för att träffarna ska få fortsätta är faktist att busandet minskar och får man inte de som busar till träffarna så kommer buset på gatorna fortsätta och träffarna kommer inte får fortsätta. Det kommer resultera i att de som sköter sig inte har någonstans att "busa" medan de som busade fortsätter som vanligt.

Så visst kan man gnälla på dem som kommer med miniskyltar elelr blinkers men helt seriöst hur allvarligt är det i jämförelse med annat som sker på gatorna. Min åsikt om det hela är bara att man koncentrerar sig på helt fel saker. En miniskylt har knappast skadat någon, miniblinkers kan visserligen synas dåligt men med tanke på att jag ALDRIG hört talas om att polisen har stoppat någon för att de inte har använt blinkersen så kan det knappast vara speciellt allvarligt att köra med för små blinkers. Detta känns med som paragrafrytteri.

Spot on! Tycker du träffar mitt i prick, i synnerhet just då polisen är med i samverkansgruppen tycker jag deras läger på in/utfarterna motverkar dessa mål...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top