Polisen; Motverka inte MC-evenemang! Det blir bara värre på gatan då!

Status
Ej öppen för fler svar.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag börjar bli orolig över mänsklighetens framtid...

Lek med tanken att alla körde enligt trafikregler, hade rätt skylt och uppträder moget, evenemang efter evenemang...
Då skulle nog trafikpolisen inte se något behov av "extra bevakning"...

Vilka mer saker ska polisen inte ingripa för? Vem ska skapa och uppdatera en sådan lista över "brott" som polisen inte ska beakta?

Gnäll inte över att trafikpolisen gör det jobb de är anställda för! Ni får väl ta diskussionen med våra politiker för de är de som skapar reglerna!

Vi har det bra i sverige - se på skyltarna i england och tyskland!

Om vi sköter oss kanske vi slipper skylt framtill...
 

Dark_Messenger

Guest
Vi har det bra i sverige - se på skyltarna i england och tyskland!

Om vi sköter oss kanske vi slipper skylt framtill...

Vad menar du? Har de skylt framtill i Brittania och Dyskland? Hur f*n är den fäst då? :va

EDIT:
Typ så? Skulle man ju kunna leva med tycker jag.
 

Bifogat

  • skylt.JPG
    skylt.JPG
    9.3 KB · Visningar: 219
Last edited:

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Bålsta
Hoj
KTM 790 Duke
Tänk om polisen lagt alla dessa resurser inne på området istället. Kanske gått runt och pratat med oss hojåkare, visat att de också är människor och få igån den dialog som är det enda verktyget för att minska buset på gatorna.

De kan besiktiga hojar inne på området och påtala de brister som då finns med miniskylt, felaktiga blinkers m.m. och säga att blir ni stoppade ute på gatan för det där är det så och så mycket i böter osv. Visst att de flesta redan känner till att de har olagliga hojar på ett eller annat sätt, men det är inte det som det här ska handla om, utan att få igång dialogen, att polisen förklarar varför lagen ser ut som den gör!! Och speciellt på ett arangemang som detta där polisen ska vara en av de medverkande, inte motverkande som nu.

Sen att ha en nykterhetskontroll utanför, det ställer jag upp på alla dagar i veckan! Men polisen vet, som någon nämnde tidigare, att vi hojåkare extremt sällan kör påverkade och då blir det ju inga bötespengar till vår skattetörstiga stat. Men ska polisen vara till för att dra in pengar eller för att skydda oss medborgare?

Sen stödjer jag till 100% att polisen sätter dit alla som kör som svin till och från detta arrangemang. Och ni som gör det bör nog tänka efter en gång extra.

Bara mina tankar
Anders
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Det intressanta är ju att om det någonsin blir en bana i Stockholm. Kan folk anpassa sig till de regler som gäller på en bana? Det vill säga, schysta gatcyklar, uppvisande av körkort, skyddskläder med mera med mera?

Eller lessnar folk och tycker sånt är jobbigt, vilket leder till att man istället "brassar helvete" vid Skogis?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det här är ju bara för patetiskt, jag trodde poliskåren hade problem med resurserna?

Någon nämnde kontraproduktivt...jajemän, nog fasen är det det allt. Att jaga buset på enorma förseelser som lite för röda blinkers, eller lite för små regplåtar, det är ju oerhörda brott mot mänskligheten det är frågan om...

Speciellt när eventet redan har ett rykte om sig att det alltid står poliser med bötesblocket fulladdat utanför och väntar..

Min nya Mille kom med ett tämligen högljutt avgassystem (titanakrat som Aprilia tillhandahåller med uppdaterad mjukvara till sprutet), som jag faktiskt formligen ÄLSKAR (även om det är fel, och jag borde veta bättre, men jag är samtidigt barnsligt förtjust i vackra motorljud, det gick väl fel i uppväxten) och vita blinkersglas (vet inte om det är så standard, har inte letat efter e-märkning, men det blinkar orange och i rätt takt, men det spelar väl föga roll när böteskvoten skall fyllas).
Förmodligen skulle det bli både böter och ombesiktning på pärlan om man närmade sig Barkarby, alltså skiter jag i det, för det är inte värt att stå och mecka med inför - med andra ord så skippar vi det eventet.

Nu är jag inte en sådan som "brassar helvetet" heller å andra sidan, så jag missar inget speciellt, mer än att det hade varit kul att åka och träffa lite folk.


För att runda av - vill man få till en förändring lär man nog se till att samarbeta istället för att motverka, det här beteendet skapar bara motsättningar, och folk kommer skita i Barkarby...för hur många är det av oss som bytt slipon på våra bågar med eu-certifikat på...? Alla de är det ju fritt fram för kling&klang att gå lös på..

/J
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Uteslut polisen från samverkansgruppen, dom är ju uppenbarligen inte intresserade av att samverka och få stuntet att ske på inhägnat område!
Dom kan inte vara omedveten om att dom med sin hårda attityd mot skitsaker precis utanför grindarna får SH-folket att välja olagliga och sämre alternativ.

Vi har ju två poliser med i gruppen som är bra! Vad deras kollegor har blivit tillsagda att göra vet inte vi. Det är uppe på chefsnivå de beslut som tas.
Så att utesluta polisen hjälper inte på det sätt du tror. Det finns fortfarande poliser som kommer ha kontroller.

Och vad jag menar med att jag är rädd för var det kommer landa, så menar jag inte att ställa in, för vi ska köra klart de tre återstående kvällarna.
Men jag är rädd för att folk slutar besöka Barkis.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Får man fråga vad ni "moralensväktare" tycker om kidz med audi A4 turbo som kör med felaktig reg.plåt och felaktiga blinkers så man inte ser när de ska svänga av? :crash
 

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Tänk om polisen lagt alla dessa resurser inne på området istället.........

Sen stödjer jag till 100% att polisen sätter dit alla som kör som svin till och från detta arrangemang. Och ni som gör det bör nog tänka efter en gång extra.

Bara mina tankar
Anders

Jag måste hålla med det du säger. Nu såg jag bara tre st poliser inne på området, alla mycket trevliga o kjelle var mycket pedagogisk när han förklarade reglerna för hur nummerplåtarna skall se ut (har foto). Det är ju så det skall vara eller hur?
Jag klarade mig dock från att bli stoppad på vägen ut, mest för att de var upptagna med "pippi" o hennes gäng.... men jag hade krävt att få blåsa. Det har jag gjort förr. De blir inte glada men man brukar få göra det.

Mitt första besök o kanske blir det fler.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Har funderat massor på varför det är så att en del är för och andra mot. Hör av mig när jag kommer på svaret.

Jag undrar verkligen varför en del lägger pengar på en regskylt som inte är godkänd i alla fall. Menar inte att vara besserwisser. Kan du förklara?

Alla ska ju få blåsa. även om det är extremt ovanligt att en mc-förare är rattfull.

Vilket är viktigast ? hmm miniskylt eller påverkad.. svårt val det här.. :huvet

Att vissa har miniskylt kan jag faktiskt förstå. och jag är ganska övertygad om att du gör det också.
Det handlar om hur man vill att ens cykel skall se ut, precis som du på din bild har ett halssmycke, så vill de på sin cykel ha en mindre skylt, för att det estetiskt för dem ser bättre ut. du vet, lite pimpad. lite speciell.
Jag tror inte du skulle vilja springa omkring med ett halssmycke med en stor mercedes stjärna i, ellerhur ?
men det finns ju de som vill det.

Det där är ju en ren bekvämlighets sak för er, var glad över att de inte valde att köra utan, de försöker ju iaf tillgodose allas behov.

men att inga nykterhets kontroller ? hur tänker ni då ? nej för fan de fulla kan ju köra på oss. eller ?
Har ni verkligen tid att springa runt och torpedera varandras arbete men ni har inte tid att utreda brott som rån, inbrott osv som drabbar gemene man då har vi antagligen ett prioritets problem eller åt helvete för mycket poliser.
Då ni uppenbarligen har mankraft nog att dela upp er i två lag och försöker ha hojåkarna som boll. så tror jag att jag har en klar bild över vad det är.

Ren jävla idioti det är vad det är.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag har inte sett en enda polis på hela sommaren tror jag. Trodde dom hade semester?

Men hursomhelst, lagligt ska vara lagligt och man får stå sitt kasst om man får böter för att hojen inte är i lagligt skick. Inte mer än så.

Det jag tror många reagerar på är hur resurserna lagts till att kolla alla MCs på en kväll som en sådan, istället för att vara ute och lägga mil på motorvägen där gemene man här kan säga att varje gång man kör på motorvägen så kommer risiga bilar med skumma människor i som man vet varken är skattade, försäkrade eller ens har körkort, om ens lagliga i landet.

Och i med att polisen går ut själva med om att "vi har inte resurser", men ändå så kan då 5 mc-poliser och 2 civilare spendera en hel kväll runt en MC-träff så känns det väl lite fel och säga att resurser inte finns.

En annan anledning oxå att vissa grupper stannas är att det just bärs klubbtröjor. Tro't eller ej, men bilden som las upp i tråden med killar i klubbtröjor kan jag lätt förstå att poliserna tycker att det kan liknas även vid kriminella MC gäng som kör H-Ds. Det ser väl mer "kriminellt" ut och därav ser polisen anledning att stoppa er.

Mina åsikter iaf. Jag har besökt en träff tidigare i år, eller om det var förra året. Då dock i bil. En vacker dag ska jag köra MC på gata igen.

Jag hoppas att alla helt enkelt kör hojen laglig till dessa träffar vilket kommer göra att träffen kan fortsätta även i framtiden. Vore tråkigt att se kvällen försvinna.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Och om det nu retar upp med mini blinkers och reg. skylt´s – är det väl inget problem att skruva på ordentliga grejor till en stunt kväll – och åka Ok till och från!

Precis. Ge fan i att åka omkring med miniblinkers och miniskylt om ni nu blir förvånade/sura över böter. Det är väl trots allt inte helt lagligt?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...som jag redan skrivit, att byta till ett annat slipon, det behöver inte ens låta mer, är lika olagligt som att byta blinkers...

Hur många har originalpipan kvar bland entusiasterna? :)

/J
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Bara för att polisen är petiga med småsaker som regplåtar o miniblinker etc ska inte resultera i att hojåkare tycker det är jobbigt att åka till stunt & Streetkvällarna. Istället åker man dit och deltar som vanligt, låt polisen göra vad dom gör bäst, dvs snoka runt lite där. Låt dom kika på hojarna o gnälla lite så kanske dom lämnar oss ifred sen. Det är lite ge och ta över det hela. Vi kan faktiskt inte beskylla dom, vissa har ju grävt sin egen grav litegrann vad beträffar den negativa attityden mot hojar.

Det jag säger är att om vi låter som snoka runt lite o skylla på oss kanske dom lugnar sig lite mer på gatorna när dom tycker sig ha "kontroll" över situationen. Om det istället kommer fler hojar till evenemanget inser dom hur pass nyttigt det är för trafiksäkerheten generellt och taggar ner på attityden! Så istället för att skälla på polisen mer kan ge dem lite av det som dom vill se, låt oss åka dit o glida lugnt hem efteråt! Då har vi nog en bra lösning på gnället :tummenupp
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Bara för att polisen är petiga med småsaker som regplåtar o miniblinker etc ska inte resultera i att hojåkare tycker det är jobbigt att åka till stunt & Streetkvällarna. Istället åker man dit och deltar som vanligt, låt polisen göra vad dom gör bäst, dvs snoka runt lite där. Låt dom kika på hojarna o gnälla lite så kanske dom lämnar oss ifred sen. Det är lite ge och ta över det hela. Vi kan faktiskt inte beskylla dom, vissa har ju grävt sin egen grav litegrann vad beträffar den negativa attityden mot hojar.

Det jag säger är att om vi låter som snoka runt lite o skylla på oss kanske dom lugnar sig lite mer på gatorna när dom tycker sig ha "kontroll" över situationen. Om det istället kommer fler hojar till evenemanget inser dom hur pass nyttigt det är för trafiksäkerheten generellt och taggar ner på attityden! Så istället för att skälla på polisen mer kan ge dem lite av det som dom vill se, låt oss åka dit o glida lugnt hem efteråt! Då har vi nog en bra lösning på gnället :tummenupp


En kille som förstått vad det hela går ut på, amen :tummenupp
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Får man fråga vad ni "moralensväktare" tycker om kidz med audi A4 turbo som kör med felaktig reg.plåt och felaktiga blinkers så man inte ser när de ska svänga av? :crash

Skylten skiter jag fullständigt i men dåliga blinkers borde det vara "dödsstraff" på. Sorgligt nog så är det några som får det varje år helt i onödan och inte säkert det är föraren :(
 

Pizzabagarn

Guest
Dessa kvällar är som att mata räven med höns.

Många liksom jag skiter fullständigt i om folk kör med miniblinkers eller inte oavsett om det är lagligt eller ej. Reflex bak, vem bryr sig, inte ens besiktningsmannen på bilprovningen tycker det är friskt att man får en 2:a pga reflexen.

Ni som käftar om att laglighet får ta ett samtal med gud för att be honom uppdatera de 10 budorden. Meningen med kvällarna är som sagt att få bort buset från gatorna inte att legalisera stockholms halva mc-park.

Man åker till Barkarby för att ha lite skoj men med uppvaktningen igår kväll så blir det avskräckande för många. Så jävla enkelt är det.

Egentligen är det ingen som gnäller över böter utan polisens nitiska sätt att hantera situationen. Gäller väl först och främst LTG.

Jaja, vad är väl en bal på slottet.
 

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Det här med miniskylt..

Jag kan fullständigt förstå om polisen tar mig om jag kör med "LIGGA?" skylten på gatan (vilket jag sällan/aldrig gör). Vad jag däremot stör mig på är övernitiska poliser.

På min förra hoj satt det en mindre skylt. Dock så var bokstäver samt siffror EXAKT lika stora och med samma typsnitt som den äkta. Skylten såg alltså precis ut som den ska, bara att den var några cm mindre. Den förra ägaren ville helt enkelt ha en något mindre skylt (rätt onödigt måhända då skillnaden inte var stor).

Jag vart givetvis stoppad, och TRE poliser gick igång på alla cylindrar. När jag frågade om skylten syntes sämre än orginalet så fick jag till svar "Nej, det gör den inte, men den saknar vägverkets symbol! Alltså är den inte äkta!"

R1Monstret:
- Ahhh, men ser du ens den symbolen om du är mer än 1m från hojen?

Polisen:
- Nej, men det stör mig mig att du har en olaglig skylt!

R1Monstret:
- Ursäkta?

Nu kommer nästa polis fram, ler åt sin kollega o tittar på mig o säger:
- Blir en flygande besiktning på denna, och sen får du åka och besikta om hojen.

Otur för dom så hittade dom inget annat. Sen gick dom igenom min dåvarande flickväns splitternya ER6:a (som hade gått cirka 15mil o var HELT orginal).

Efter mkt letande utan att kunna klaga på ngt, så häver den tredje polisen ur sig utan att ens ha kommit fram till hojen:

- Är det där avgassystemet verkligen orginal? Tycker det ser ut att vara för litet!

3st poliser tog cirka 30-40 min av sin tid för att gå igenom våra hojar. Detta var innan dom höjde bötesbeloppen, så dom drog in hela 600:- för skylten..

Det tycker iaf jag är ett jäkla slöseri med polisens resurser...
Mina 2 cent.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur menar du då? Menar du att bara för att det är Street och Stuntkväll så ska polisen låta bli att bötfälla folk.

Kör man med en olaglig skylt eller olagliga blinkers så får man räkna med böter. Det finns absolut ingen anledning att komma och gnälla över det. Jag hoppas att dom som sätter på små nummerskyltar och miniblinkers är medvetna om att det finns en risk att man får ta konsekvenserna av det sen.
Personligen har jag inte förstått varför man ska ha någotdera. Nummerskylten sitter inte där av estetiska skäl från början men den ska sitta där. Det är ju bara att acceptera. Och att sätta dit blinkers som syns sämre än originalblinkersen känns inte direkt som en säkerhetshöjande åtgärd. Vill man absolut göra dom modifieringarna så får man ta böterna utan att gnälla.
Trafikpolisens jobb består i att stoppa folk som befinner sig på vägarna i olagliga fordon eller kör olagligt. Dit räknas tyvärr även egenhändigt tillverkade miniskyltar och för tätt sittande blinkers.

Om poliserna var otrevliga är en helt annan sak. Men ofta så är dom otrevliga för att den dom stoppat börjat med att bete sig illa. Det finns otaliga exempel på fok som gnällt på att polisen varit otrevlig när det i själva verket är så att dom själva börjat med att kläcka lite onödiga och kanske otrevliga kommentarer. Jag säger inte att du måste varit otrevlig. Det finns nog en del fall där även en polis är otrevlig utan någon särskild anledning. Men att i efterhand ransaka sig själv kan kanske vara nyttigt inför nästa gång.

Jag var själv på Barkarby igår och pratade med några poliser inne på området. Dom var väldigt trevliga och jag tyckte att dom hade en väldigt bra attityd. På väg därifrån blev jag inte stoppad men jag åkte förbi några som stod och höll koll. Kan det bero på att jag inte har en olaglig hoj kanske???

Vad gäller deras val att placera sig just utanför och omkring barkarby så är det ju inget konstigt. Dels har det ju vid tidigare tillfällen varit ett antal som buskört på väg till/från evenemanget och genom att ställa ut kontroller lite här och där så hoppas dom förhindra detta. Dels är det ju så att ett av nyckeltalen för polisens arbete är antalet utskrivna böter. Vart tror ni dom ställer sig? På random landsväg och kanske stoppar en eller två bilar i timmen eller på en plats där det lätt går att fixa hela veckans kvot på en kafferast. Dom som kör med modifieringar av sina cyklar som inte är lagliga går ju polisen till mötes i det fallet. Ni gör deras jobb mycket enklare. Det är inte en laglig rättighet att få köra en olaglig hoj på gatan. Tvärtom.

Ni som anordnar dom här kvällarna gör ett bra jobb tycker jag. Credits till er för det.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top