Polisen; Motverka inte MC-evenemang! Det blir bara värre på gatan då!

Status
Ej öppen för fler svar.

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Det gjorde jag säkert, ska läsa igen o se om jag blir klokare :)
Edit: det blev jag efter jag läst dina andra inlägg :tummenupp

Visst fasen, det hade jag helt glömt :huvet men självklart ska skulden betalas så fort tillfälle ges. Men räkna med att du får påminna mig :tummenupp


Härligt :) Att vi hamna på "samma sida" :)

Vi får väl ta den nästa gång helt enkelt, jag påminner dig!

Fasiken Pippi, nu minns jag. Ni var ju typ två eller tre schnygga brudar som kom när jag snackade med Fritte. Skicka bilden nångång :p


Japp de stämmer kanonbra :)
 
Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Känner mej lite kluven inför detta måste jag säga. Självklart förstår jag att polisen har en uppgift att stävja brottslighet, och här har vi en träff där många åker med ljudliga system, miniblinkers, småskyltar, etc. Visst må man tycka att vi får stå vårt kast då vi vet att det "olagligt" och helt enkelt se till att vi har hojar i skick för besiktning när vi ska till Barkarby.

Sedan har vi den andra aspekten och det är att polisen är med i samverkansgruppen där målsättningen vad jag förstått är att öka trafiksäkerheten och få bort busandet från vägarna. Nyckelordet är då att polisen är med i denna grupp med denna målsättning. Jag i det hänseendet att man från polisens sida ser till att så många som möjligt känner sej manade att komma dit, lära sej hantera hojen bättre, bli bättre på att bromsa, utan risk för att åka på ombesiktning/böter i ljuset att kvällarnas målsättning. Det finns ytterligare ca 360 dagar per år det går att spela det rävspelet, för det är ingen tvekan om att alla som byter blinkers och system vet att man kan få en bot/obesiktning förr eller senare.

Tror inte heller folk orkar mecka kanske en, två, tre timmar för att göra konstapeln glad för att få ett par timmar på Barkarby. Mao, kommer polisen fortsätta med dessa besök utanför grindarna tror jag Barkarby självdör som event.

Det nämndes tidigare, (ej denna tråd) att polisen skulle vara på plats och göra påpekanden på inne på området och att man skulle kunna bli nekand att få medverka igen om det inte fixades. Dvs lite mjukare, lite mer dialog, allt för att få dit folk, få en mjukare stämmning, mer dialog och ha samverkansgruppens målsättning i fokus.

Sist men inte minst är jag en av dom som blir oerhört provocerad av att det läggs krut på att ta hojåkare på löpande band av ovan nämnda orsaker när INGEN polis rycker ut på inbrott, etc. Dvs nu finns plötsligt resurser för något jag tror många anser vara "ringa" brott...

mina 5 c...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ja va ska man säga... att som polis åka dit och vara övernitisk är nog lika dumt som att åka till ett ställe där man vet att det vimlar av poliser och bli förvånad över att man får böter för en miniskylt.

Ni är puckon båda två :fakta :hihi
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Man kan diskutera hur länge som helst ifall det är ok att köra med miniskyltar eller ej, visst är det olagligt men tyvärr känns det som att polisen gör allt för att folk ska skita i att åka till träffarna.

Ni som jobbar med dessa träffar gör ett kanonjobb, finns även några få poliser som bryr sig om detta och har insett att poliser/hojåkare inte måste vara fiender.

Jag var med på mätet man hade på Barkarby efter att träffarna vart nerstängda tillfälligt och frågade polisen på plats hur det kommer sig att poliserna inte kan vara med inne på området lite mer och "mingla" med hojåkarna istället för att som den enda gången jag har sett dem på området stå vid sidan om själva i en liten grupp, fick inget vettigt svar men han sa att han skulle ta upp det... ja det verkar inte ha blivit någonting av det för nu stog tydligen poliserna utanför.

Att poliserna inte har haft någora kontroller de senaste två träffarna tror jag inte har någonting med att de ville vara schyssta och göra utan är helt enkelt så att de själva har varit på semester, nu är väl de flesta tillbaks så de passar på att köra igång som vanligt.

Hur kommer det sig att de gör kontroller utanför S&S träffarna men väldigt sällan på kända lekplatser? Vore det inte smartare om polisen gav fan i att stå utanför Barkarby och koncentrerade sig på skogis mm dessa kvällar och visa att man inte acceppterar lek på allmän väg?

Tror tyvärr att de poliser som av hojåkarna ses som "vänner" och som man faktist lyssnar på inte upskattas speciellt av cheferna och av andra kollegor så det blir även en liten grej att sabba för dem.
 

Yamsan

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Solna
Hoj
Yamaha FZR1000 -92
Nu undrar jag hur en del tänker(eller inte kanske)....
"Vi tillåts att köra med vissa felaktiga/olagliga prylar på våra hojar mot att vi lovar att inte bete oss som idioter i trafiken". Det är alltså så att polisen nu ska ta "reson" för att de som kört som galningar i åratal istället stuntar på Barkarby? De skall vara tacksamma för att hojfolket sköter sig och därför tillåta att vi ändrar utseendet på hojen som inte är förenligt med trafiklagen?
Är det särskilt vuxet och genomtänkt att gå på polisen kollektivt när enskilda konstaplar är otrevliga? Gör man det när det gäller läkare,snickare o.s.v?
Och att råda folk till att inte skriva på böterna är ju verkligen dumt,det är ju vi andra som får betala kostnaden för allt papperarbete!
Om man nu vill ändra utseendet på sin hoj och det då inte är förenligt med trafikfordonslagen så får man väl ägna sig åt utställning i stället.Allt handlar ju om trafiksäkerhet.
Med det resonemang som man läser här så får busen begå "små" brott mot att han inte begår "stora" brott.....mmm,låter logiskt.
Att det ska vara så svårt att ha sin hoj laglig,köra lagligt på gatan och istället ta möjligheten att få "busa" på Barkarby.....
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Och om det nu retar upp med mini blinkers och reg. skylt´s – är det väl inget problem att skruva på ordentliga grejor till en stunt kväll – och åka Ok till och från!

Det handlar inte om att folk har olagliga saker på sina hojar. Det handlar om att polisen tar tillfället i akt att besikta varje hoj precis utanför ett mc-event. Vilket gör att folk hellre leker på gatan vid sådana event då de inte vill ha med polisen att göra, oavsett laglig eller olaglig.
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Jag tycker också att miniskylt och blinkers är skitsaker, men att gnälla över att man blivit bötfälld för något som alla vet är fel är ju bara löjligt.

Jag vet att Pippi mfl. säger att det inte var böterna som var det jobbiga men vad var det då som var så otroligt jobbigt och traumatiskt?

Ni hade ju förmodligen aldrig ens blivit stoppade om hojjarna haft allt rätt från början....

Att polisen gör tillslag vid dessa kvällar kan jag förstå uppfattas som kontraproduktivt, men polisens mål med dessa kvällar kanske sträcker sig lite längre än att bara få bort buset på gatan aktuell kväll.

Och de som hotar med att bara därför de blir kollade en sån kväll så ska de "brassa helvete" vid Skogis och Bollmora nästa gång är så omogna så det gör de vare sig de blev stoppade eller inte.


Jag fick inga böter.

Att polisen gör tillslag vid dessa kvällar kan jag förstå uppfattas som kontraproduktivt, men polisens mål med dessa kvällar kanske sträcker sig lite längre än att bara få bort buset på gatan aktuell kväll.


Vad tror du dom har för mål? De verkar vara olika grupper som inte kommunicerar med varandra, Hur skall vi då kunna samarbeta?

Och de som hotar med att bara därför de blir kollade en sån kväll så ska de "brassa helvete" vid Skogis och Bollmora nästa gång är så omogna så det gör de vare sig de blev stoppade eller inte.


Jag tycker inte att någon skall ut på gatan o busa istället, men jag tror att färre och färre kommer åka till eventen OM polisen inte håller ett större avstånd då de skall göra sina kontroller. Hade de varit 4-5 km bortanför eventet så hade jag inte vart lika förbannad.
 

Yamsan

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Solna
Hoj
Yamaha FZR1000 -92
Det handlar inte om att folk har olagliga saker på sina hojar. Det handlar om att polisen tar tillfället i akt att besikta varje hoj precis utanför ett mc-event. Vilket gör att folk hellre leker på gatan vid sådana event då de inte vill ha med polisen att göra, oavsett laglig eller olaglig.

Ja men då är det ju inga problem...har man en laglig cykel så är det väl bara att låta dem att göra kontroller! Och vi kan väl ändå inte ha som krav på polisen att de ska "hålla sig borta" för att vissa inte vill träffa dem?!
Låt de ha sina kontroller tills de är nöjda och själva ser att vi både kör vettigt och har trafiksäkra hojar. De är ju som med barn...har de varit olydiga mot sina föräldrar så får de jobba på att åter få förtroendet från sina föräldrar innan det släpps på restriktionerna.
Märkligt att vi inte kan se polisen som den resurs som de faktiskt är.De finns ju till för att se till att lagen efterlevs trots att det även drabbar mig ibland.Får jag böter så blir jag irriterad men mest på mig själv....
Jag för min del ser det som en sport och fjäder i hatten att jag lyckats köra hoj i 15 år utan att bli tagen av polisen trots både hastighetsöverträdelser och annat....och jag har aldrig försökt köra ifrån dem heller.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
20/8 ,,med stor skylt o riktiga blinkers ,,men va gärna full,,,flåt :p
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Låt de ha sina kontroller tills de är nöjda och själva ser att vi både kör vettigt och har trafiksäkra hojar. De är ju som med barn...har de varit olydiga mot sina föräldrar så får de jobba på att åter få förtroendet från sina föräldrar innan det släpps på restriktionerna.
Problemet är väl nte själva kontrollerna utan att när man ordnar en träff så att folk ska leka på gatan så "passar de på" att plocka folk där. Se till att kolla folk på ställen där man har problem istället.

Jag för min del ser det som en sport och fjäder i hatten att jag lyckats köra hoj i 15 år utan att bli tagen av polisen trots både hastighetsöverträdelser och annat....och jag har aldrig försökt köra ifrån dem heller.
Ja det är väl bra att du har kört 15 år på detta sätt men då är du inte heller den person man vill "omvända" från att busa på gatan så självklart tycker du att det är ok med kontroller.

De som ogillar kontroller har oftast någonting mer eller mindre olagligt på sin hoj men vet man att polisen kommer kolla alla på väg in på området medan det inte finns någon vid skogis, vad väljer man då?
 

Dark_Messenger

Guest
Det här med miniskylt..

Jag vart givetvis stoppad, och TRE poliser gick igång på alla cylindrar. När jag frågade om skylten syntes sämre än orginalet så fick jag till svar "Nej, det gör den inte, men den saknar vägverkets symbol! Alltså är den inte äkta!"

Hahaha kommer ihåg det där din lilla snutmagnet. :D
 

Pizzabagarn

Guest
De är ju som med barn...har de varit olydiga mot sina föräldrar så får de jobba på att åter få förtroendet från sina föräldrar innan det släpps på restriktionerna.

Eller så är man jättebråkig och så får man åka på en värstingresa :D

De enda poliserna som hade humor igår var de som var på flygfältet men de kanske inte var från LTG. De höll med om att det var taskigt att stoppa oss lantisar som var på besök i storstan.

LTG-killarna var ju som värsta Carl Hamilton, trodde de, license to kill :rolleyes:

Det är inte konstigt att man tröttnar på att bli stoppad hela tiden, i bil eller på hoj, jobbigt är det och så belastas min dyrbara tid då jag borde vara hemma och killa min käresta under hakan :tummenupp
 
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Hur kommer det sig att de gör kontroller utanför S&S träffarna men väldigt sällan på kända lekplatser? Vore det inte smartare om polisen gav fan i att stå utanför Barkarby och koncentrerade sig på skogis mm dessa kvällar och visa att man inte acceppterar lek på allmän väg?

Du har alltid kloka tankar Maciej. Den här frågan väckte stor nyfikenhet när jag pratade med Anders Wedberg precis. Frågan kommer att lyftas upp till polisen, för det är väldigt intressant att veta ifall lika mycket krut läggs på att vara vid Skogis, Sveavägen, Tyresörakan och fler ställen.
Om så inte är fallet, utan att det är fokuserat på S&S-kvällarna så är det beklagligt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det handlar inte om att folk har olagliga saker på sina hojar. Det handlar om att polisen tar tillfället i akt att besikta varje hoj precis utanför ett mc-event. Vilket gör att folk hellre leker på gatan vid sådana event då de inte vill ha med polisen att göra, oavsett laglig eller olaglig.

Vart tror du det är bäst att stå ur deras perspektiv då? Om dom inte vill att folk ska köra runt med olagliga miniskyltar eller olagliga miniblinkers så måste det väl vara bättre att stå där massor med folk kör förbi med miniblinkers eller? För det är ett faktum att dom vill att vi kör med den lagliga nummerskylten och godkända blinkers. Bland annat.

Visst kanske man kan tänka att om polisen står vid barkarby så väljer man att racea på Sveavägen istället men racear man på sveavägen och åker dit så blir man ganska säkert av med körkortet eller till och med åker dit för vårdslöshet i trafik. Om man nu inte sätter hojen i sidan på en Cheva van eller kör över en fotgängare förstås.

På barkarby kan man racea fullt ut under lagliga former. Man kan köra bakhjul eller framhjul lagligt. Detta är annars saker som kan resultera i att man åker på en vårdslöshet och det överväger nog även om man skulle åka på 1500 i böter för att man inte klarar av att ha en laglig skylt.
 

Yamsan

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Solna
Hoj
Yamaha FZR1000 -92
Problemet är väl nte själva kontrollerna utan att när man ordnar en träff så att folk ska leka på gatan så "passar de på" att plocka folk där. Se till att kolla folk på ställen där man har problem istället.


Ja det är väl bra att du har kört 15 år på detta sätt men då är du inte heller den person man vill "omvända" från att busa på gatan så självklart tycker du att det är ok med kontroller.

De som ogillar kontroller har oftast någonting mer eller mindre olagligt på sin hoj men vet man att polisen kommer kolla alla på väg in på området medan det inte finns någon vid skogis, vad väljer man då?


Ja det klart jag inte är det primära målet för dem.Men jag har ändå svårt att förstå att polisen ska behöva kompromissa med oss hojåkare....Men jag kan hålla med dig i resonemanget om faktumet att de som bör "sträckas upp" väljer att inte åka dit.
Men man kan ju undra hur polisen i så fall ska hantera saken.De som buskör skall precis som återfallsförbrytarna "återanpassas" i trafiken....eller vad?
Om polisen låter dem hållas så "kanske" de klarar av att hålla sig till trafiklagen i framtiden?
Jag fattar bara inte det.Är inte alla vuxna människor som kör hoj.Mig veterligen får man inte ta körkort förrän man är i vuxen ålder....
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top