Polisen; Motverka inte MC-evenemang! Det blir bara värre på gatan då!

Status
Ej öppen för fler svar.

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Wonderland
Hoj
GSX-R 750
Så länge det finns massor med hojar med massor med eftermarknadsutrustning så kommer folk att ändra på hojen. Åker man dit är det surt men något man får kalkylera med?
Japp, allt annat är väl rätt naivt? Gäller väl både när du modifierar bilen på ett olagligt sätt eller för svartbygget vid sommarstugan med?




Jag förstår helt och fullt dom som tycker att det är provocerande när polisen väljer att ha kontroller i samband med barkaby. Samtidigt är det fruktansvärt naivt att som hojåkare tro att dom skulle välja att avstå från kontroller just då, och/eller att det för att man är på väg till en bana skulle vara ok att köra med felaktiga blinkers, skyltar, slip-on mm.

Dom som beslutar om kontrollerna kanske tycker man just pga av att man får möjligheten att köra på banan kan ge något tillbaka, och då genom att se till att fordonen som körs till banan är lagliga? Vilket givetvis är precis vad "vi" borde göra, dvs. se till att dom inte hittar något att klaga på.

Sedan kan man ju se allt ifrån olika synvinklar, och om vi då vänder på det hela så är det väl inte att dom har kontrollerna just vid dom här tillfällena som är problemet, utan snarare avsaknaden av kontroller vid bulten, bogan, sveavägen, skogis mm?

Men om inte kontrollerna utförs av legitima skäl utan enbart för att provocera är det riktigt tråkigt, för det visar i så fall väldigt tydligt hur illa omtyckta vi är som grupp av både polis och i mångt och mycke av gemene man numera, vilket inte blir bättre när allmänheten klagar på hur det körs på bogan mm då...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om du läst hela tråden så skulle du och alla andra som inte heller har förstått att det INTE handlar om böter för felaktig skylt osv. Det handlar om att de motverkar evenemanget. Ett bra evenemang som folk inte vill åka till för att de kanske blir stoppade.

Som BB skriver; varför sätts inte resurserna in på Sveavägen, Skogis, Tyresö på dessa kvällar så folk väljer att åka och köra på Barkarby istället för Svea, Skogis och Tyresö. Då kanske statistiken för buset på gatan skulle minska dessa kvällar.


Bara en reminder till alla som skriver, Håll tråden på en hög kvalitativ nivå. Jag vill inte ha kvantitet!

Ok. Det handlar inte om böter för felaktig skylt utan om att dom motarbetade. på vilket sätt motarbetade dom??? Gjorde dom det genom att ha en demonstration med plakat där det stod "Stoppa Street och Stunt" eller anser du att dom motarbetar för att dom bötfällde en olaglig skylt?

Att säga att folk inte åker dig för att dom kanske blir stoppade är lite hål i huvudet. Dom borde tänka "Jag ska inte sätta på den olagliga skylten för jag kanske blir stoppad" istället. Väljer man att sätta på olaglig utrustning på hojen får man räkna med böter. Så enkelt är det. Måste man prompt ha sin miniskylt och miniblinkers på hojen får man helt enkelt avstå ifrån att komma till stället där en väldigt stor del av hojarna och hojförarna i trakten är. Det kan väl inte vara så roligt. Är en fånig djäkla skylt värd det?

Det finns säkert anledningar till att dom har så lite resurser satta på många av dom olagliga lekplatserna i trakterna. Exempelvis så har jag förstått att polisen inte har stått efter bogan därför att dom är rädda för att många som kör satan där skulle försöka dra snuten och kanske köra ihjäl sig på kuppen. Och det är polisen inte intresserade av.

Just när man åker ut från Barkarby är det strategiskt bra att stå eftersom det är ganska trångt med många tvära kurvor och följdaktligen ganska svårt att dra snuten så ingen försöker och då utsätts ingen för onödiga risker. På många av dom andra ställena så krävs betydligt mer för att stoppa.

Men visst. Jag kan hålla med om att dom kanske borde lägga mer resurser på dom andra ställena men då ska dom fanimig inte släppa iväg dom som försöker dra från polisen. För det om något är kontraproduktivt. Det ska aldrig någonsin löna sig att försöka köra ifrån polisen. Dom som racear på många av dom andra platserna har nog mer att vinna på att försöka dra än många av dom som är på väg från barkarby. Det kan nog med lite otur bli värre rubricering på streetrace än på miniskylt. Och ska dom stoppa dom på strategiskt mindre bra ställen så måste det till andra medel för att stoppa. Typ vägspärrar eller något annat som helt omöjliggör vidare framfart. Men då djävlar blir det gnäll minsann.

Jag anser fortfarande att polisen inte motarbetar evenemanget. Jag tror att deras närvaro gör att folk kör lite lugnare runtomkring där vilket ökar sannolikheten för att man ska kunna få tillstånd för sådant här i framtiden.
Att dom sedan kanske blir lite otrevliga mot folk som väljer att käfta med dom får man ta.
 

Pizzabagarn

Guest
En form av mobbing kallar jag det. :gnissla
Jag blir alltid stoppad av polisen och det är inget fel på min hoj och på mitt körsätt. Av denna enkla anledning är jag väldigt trött på alla dessa kontroller.

En glidare och en sporthoj far fram på gatan. Vilket fordon blir stoppat?
En Volvo och en BMW far likaså fram på gatan. Vilket fordon blir stoppat?

Kan avundsjuka ha någon inverkan? Den svenska folksjukdomen?

(OBS, drar inga paralleller mellan glidare och Volvo bara så att ni vet :) )

Vid eventuella diskussioner med polisen kan jag tycka att Maciej EVO VI skulle vara rätt man på rätt plats att föra sporthojfolkets talan :tummenupp

Jides inlägg nedan säger en hel del. Är man förvånad......nej!
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Du har alltid kloka tankar Maciej. Den här frågan väckte stor nyfikenhet när jag pratade med Anders Wedberg precis. Frågan kommer att lyftas upp till polisen, för det är väldigt intressant att veta ifall lika mycket krut läggs på att vara vid Skogis, Sveavägen, Tyresörakan och fler ställen.
Om så inte är fallet, utan att det är fokuserat på S&S-kvällarna så är det beklagligt.

Jag tycker det är tråkigt att så många verkar ha drabbat av ett dåligt bemötande. En poäng i tråden är att vi alla vet hur många som anser sig bli störda av lite motorbuller och att polisens närvaro i alla fall får tempot utanför banan att bli lite lägre och att färre i närområdet kan gnälla på att de blivit störda.
Jag jobbar i city och där är vi ju i någon mån närvarande på Sveavägen varje onsdag. Syftet är att dämpa tempot för att färre ska störas. Visst finns risken att får böter för en liten regskylt även där, men det har vi inte prioriterat.
De som tokgasar förbi där tar vi som regel ett snack med. De som wheelar förbi har inte alltid rapporterats för det. En del har faktiskt bara fått böter för de brister de har på hojen. Brister som små regskyltar och annat.
Dags att sluta med det nu och bli mer nitisk nu tycks det i tråden. Det är uppfattat. Vi ses!
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Jag undrar verkligen varför en del lägger pengar på en regskylt som inte är godkänd i alla fall. Menar inte att vara besserwisser. Kan du förklara?

Motorcykeln är för många mer än bara en leksak eller transportmedel, det är även nånting som man håller varmt om hjärtat. Detta leder till att man vill vårda sin ögonsten, putsa och tvätta, köra och titta på den, tvätta lite till för att sen ännu en gång beskåda skönheten och njuta av kärleken.

Med en stor regplåt på hojen så förstörs en del av harmonin i det hela.
Jag har tidigare år ansträngt mig så till den grad jag kan för att försöka få polisen samt lagens långa arm att förstå mig men det är inte lätt.
Förra året blev jag stoppad 3 gånger pga för liten regplåt.
Jag försöker förklara läget för konstapeln, ber han sätta sig in i min situation och hur jag känner för motorcykeln samt dess utseende.
Påvisar även att min specialbeställda skylt är fullt synlig och att jag har den placerad på ett sätt för att underlätta eventuella kontroller från bakomvarande poliser i trafiken.

Ibland gick det att få lite förståelse, vilket såklart uppskattades och värmde.
Andra gånger gick det inte lika bra, vilket såklart retade upp mig och gjorde mig till en motståndare istället för någon som försöker möta lagen på halva vägen. Jag vet att det är fel att bryta mot lagen men då logiken vad gäller lagen brister samt då poliser uppträder på ett rent ut sagt barnsligt sätt så anser jag att det går att tänja lite på gränserna. Jag hade bevisligen fel.

I år har jag kört utan regplåt hela sommaren, tycker inte om det men i ren protest så blir det tyvärr så. Min ögonsten ser ju iaf bra ut...
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Fortfarande är det så att en av anledningarna till att man startade träffarna var att man ville få bort/minska buset på gatorna. Med bus menas inte miniskyltar, blinkers mm utan bakhjulsåkning på sveavägen/skogis, streetrace i Tyresö mm, mm

Gör man kontroller för "skitsaker" utanför träffarna så medför det att man bara kommer få folk till träffarna som alltid har skött sig, visst är det kul för dem och absolut inget fel i att folk som alltid har skött sig får leka llite men då minskar nyttan med träffarna en hel del.

Antar att en förutsättning för att träffarna ska få fortsätta är faktist att busandet minskar och får man inte de som busar till träffarna så kommer buset på gatorna fortsätta och träffarna kommer inte får fortsätta. Det kommer resultera i att de som sköter sig inte har någonstans att "busa" medan de som busade fortsätter som vanligt.

Så visst kan man gnälla på dem som kommer med miniskyltar elelr blinkers men helt seriöst hur allvarligt är det i jämförelse med annat som sker på gatorna. Min åsikt om det hela är bara att man koncentrerar sig på helt fel saker. En miniskylt har knappast skadat någon, miniblinkers kan visserligen synas dåligt men med tanke på att jag ALDRIG hört talas om att polisen har stoppat någon för att de inte har använt blinkersen så kan det knappast vara speciellt allvarligt att köra med för små blinkers. Detta känns med som paragrafrytteri.

Mycket bra sammanfattat, håller med till fullo! :tummenupp
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Jag tycker det är tråkigt att så många verkar ha drabbat av ett dåligt bemötande.
mmm tyvärr, dock är det väl så att det är ett fåtal poliser som har denna taskiga attityd men alla poliser får skit för det ( eller nästan alla i alla fall )

En poäng i tråden är att vi alla vet hur många som anser sig bli störda av lite motorbuller och att polisens närvaro i alla fall får tempot utanför banan att bli lite lägre och att färre i närområdet kan gnälla på att de blivit störda.
Sant fast här skulle det egentligen räcka att polisen var inne på området och snackade umgicks med folk, förklarade lite bättre vad som gäller och varför + att man hade en elelr 2 polishojjar som patrullerade området utanför istället för att stoppa folk, om det nu är bullret man vill dämpa. Hur många är det inte som åker runt hörnet efter poliskontrollen och gasar ur hojjen bara för att "protestera" mot kontrollen. Ja det är väl fånigt att folk gör så men nu är det så och syftet med att dämpa bullret går förlorat. Hade poliserna åkt runt lite utanför istället för att stå still och plocka in folk så hade man nog dämpat tempot och bullret en del.

Jag jobbar i city och där är vi ju i någon mån närvarande på Sveavägen varje onsdag. Syftet är att dämpa tempot för att färre ska störas. Visst finns risken att får böter för en liten regskylt även där, men det har vi inte prioriterat.
Tempot runt McDonalds har dämpats avsevärt och även busandet, sällan man ser någon åka bakhjul där nu och det är mycket tack vare poliser som tar kontakt med hojåkarna kommer och pratar med oss, ingen vill ju jävlas med en polis som är trevlig.

De som tokgasar förbi där tar vi som regel ett snack med. De som wheelar förbi har inte alltid rapporterats för det. En del har faktiskt bara fått böter för de brister de har på hojen. Brister som små regskyltar och annat.
det är kanon och jag tror faktist att de ni har snackat med har lugnat sig efteråt och inte bara då ni står där.

Dags att sluta med det nu och bli mer nitisk nu tycks det i tråden. Det är uppfattat. Vi ses!
Hoppas du skojjar nu för jag tror nog du förstår vad de flesta försöker lyfta fram i denna tråd.
 

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Wonderland
Hoj
GSX-R 750
Motorcykeln är för många mer än bara en leksak eller transportmedel, det är även nånting som man håller varmt om hjärtat. Detta leder till att man vill vårda sin ögonsten, putsa och tvätta, köra och titta på den, tvätta lite till för att sen ännu en gång beskåda skönheten och njuta av kärleken.

Med en stor regplåt på hojen så förstörs en del av harmonin i det hela.
Jag har tidigare år ansträngt mig så till den grad jag kan för att försöka få polisen samt lagens långa arm att förstå mig men det är inte lätt.
Förra året blev jag stoppad 3 gånger pga för liten regplåt.
Jag försöker förklara läget för konstapeln, ber han sätta sig in i min situation och hur jag känner för motorcykeln samt dess utseende.
Påvisar även att min specialbeställda skylt är fullt synlig och att jag har den placerad på ett sätt för att underlätta eventuella kontroller från bakomvarande poliser i trafiken.

Ibland gick det att få lite förståelse, vilket såklart uppskattades och värmde.
Andra gånger gick det inte lika bra, vilket såklart retade upp mig och gjorde mig till en motståndare istället för någon som försöker möta lagen på halva vägen. Jag vet att det är fel att bryta mot lagen men då logiken vad gäller lagen brister samt då poliser uppträder på ett rent ut sagt barnsligt sätt så anser jag att det går att tänja lite på gränserna. Jag hade bevisligen fel.

I år har jag kört utan regplåt hela sommaren, tycker inte om det men i ren protest så blir det tyvärr så. Min ögonsten ser ju iaf bra ut...
:tummenupp

Jag har själv ett liknande problem med skattmasen då den skatt jag ska betala på lön mm i mitt tycke är för stor, vilket då får konsekvensen att saldot på mitt kontoutdrag som jag värnar om och kämpar hårt för att det ska se bra ut påverkas negativt. Min lösning fram till nu har varit att betala något mindre än vad lagen säger, och det har ju fungerat hyggligt väl stundtals vad gäller själva kontobilden, men eftersom min eländiga skattmas till granne då envisas med att punktmarkera min deklaration varje år så fungerar det ju inte fullt ut, utan kontentan blir att det så här långt har kostat mer än det har smakat. Jag har under mina försök att få honom att förstå min passionerade relation till kontoutdraget hittils inte fått något gehör alls kan jag säga, utan jag känner mig minst sagt motarbetad.

Men vänta bara, för nästa år ska jag köra med din variant istället, fast att istället för att köra utan skylt låter jag helt enkelt bli att betala skatt alls. Jag tycker det låter som en idé som kan fungera, wish me luck :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fortfarande är det så att en av anledningarna till att man startade träffarna var att man ville få bort/minska buset på gatorna. Med bus menas inte miniskyltar, blinkers mm utan bakhjulsåkning på sveavägen/skogis, streetrace i Tyresö mm, mm

Gör man kontroller för "skitsaker" utanför träffarna så medför det att man bara kommer få folk till träffarna som alltid har skött sig, visst är det kul för dem och absolut inget fel i att folk som alltid har skött sig får leka llite men då minskar nyttan med träffarna en hel del.

Antar att en förutsättning för att träffarna ska få fortsätta är faktist att busandet minskar och får man inte de som busar till träffarna så kommer buset på gatorna fortsätta och träffarna kommer inte får fortsätta. Det kommer resultera i att de som sköter sig inte har någonstans att "busa" medan de som busade fortsätter som vanligt.

Så visst kan man gnälla på dem som kommer med miniskyltar elelr blinkers men helt seriöst hur allvarligt är det i jämförelse med annat som sker på gatorna. Min åsikt om det hela är bara att man koncentrerar sig på helt fel saker. En miniskylt har knappast skadat någon, miniblinkers kan visserligen synas dåligt men med tanke på att jag ALDRIG hört talas om att polisen har stoppat någon för att de inte har använt blinkersen så kan det knappast vara speciellt allvarligt att köra med för små blinkers. Detta känns med som paragrafrytteri.

Nej. en miniskylt eller miniblinkers har aldrig skadat någon. Å andra sidan gör dom ingen som helst nytta jämfört med en laglig dito heller.
Det enda som händer är att förutom att den som monterar dom på hojen riskerar böter så vågar denne inte heller åka till det där stället där alla polarna är.

Jag tror att det är så att eftersom vi får tillstånd att ha dom här kvällarna så förväntar sig polisen att vi sköter oss. I sköter sig ingår förutom att någorlunda hålla hastigheten även att vi ska ha lagliga fordon. I detta ingår utrustning såsom blinkers och registreringsskylt. E-märkt respektive utfärdad av vägverket. Hur svårt kan det egentligen vara att utrusta hojen med dom?? Dom sitter ju för sjutton på hojen från början.

För övrigt så tror jag ofta att det där med otrevliga poliser beror på vilket bemötande dom får. Jag har blivit stoppad av polisen i storleksordningen 30-40 gånger. Dom allra flesta för flygande besiktning, nykterhetskontroll eller liknande. Aldrig någonsin har poliserna varit otrevliga mot mig.

Jag anser väl inte att dom som kör med miniblinkers motarbetar egentligen. Och jag tror inte att polisen skulle välja att dra in sitt stöd för evenemanget på grund av att dom haffat några med miniblinkers utanför. Men jag blir så trött på när folk ska gnälla och verka förvånade för att det utfärdas böter om man bryter mot lagen.
Och jag har väldigt svårt att se motiv för att vi skulle vara totalt fredade från poliskontroller just vid barkarby. det finns helt enkelt ingen anledning för polisen att inte vara där.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Visst finns risken att får böter för en liten regskylt även där, men det har vi inte prioriterat.

Ges det olika direktiv i olika städet för detta!? Eller har prioriteringen för korrekt regskylt avtagit sen 2006?

Fick nämligen böter två ggr för detta på bilen 2006, och fick då förklarat för mig varför det var viktigt med korrekt skylt. Och att de var tvugna att "böta" alla de såg...

Ett sånt direktiv kan väl knappast bara gå ut till Örebropolisen...:va
 

Gösta

PotatoesMc.com
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Haninge
Hoj
1000RR
jag kommer aldrig åka till barkaby igen.
vad e poängen med att vara där??
___________________________

tyresö rakan it is....................
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tycker det är tråkigt att så många verkar ha drabbat av ett dåligt bemötande. En poäng i tråden är att vi alla vet hur många som anser sig bli störda av lite motorbuller och att polisens närvaro i alla fall får tempot utanför banan att bli lite lägre och att färre i närområdet kan gnälla på att de blivit störda.
Jag jobbar i city och där är vi ju i någon mån närvarande på Sveavägen varje onsdag. Syftet är att dämpa tempot för att färre ska störas. Visst finns risken att får böter för en liten regskylt även där, men det har vi inte prioriterat.
De som tokgasar förbi där tar vi som regel ett snack med. De som wheelar förbi har inte alltid rapporterats för det. En del har faktiskt bara fått böter för de brister de har på hojen. Brister som små regskyltar och annat.
Dags att sluta med det nu och bli mer nitisk nu tycks det i tråden. Det är uppfattat. Vi ses!

Faktum är att alla poliser som jag varit i kontakt med har varit trevliga. Jag tror att poliser liksom alla andra människor bemöter folk på det sätt dom blir bemötta.
Blir man stoppad av polisen för en flygande besiktning eller nykterhetskontroll och väljer att vara trevlig och artig så får man ett trevligt bemötande. Väljer man att börja tjafsa blir dom irriterade och otrevliga. Så enkelt är det.

Jag är övertygad om att den strategi ni har på sveavägen är en bra strategi. Ömsesidig respekt är givetvis det bästa.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Nej. en miniskylt eller miniblinkers har aldrig skadat någon. Å andra sidan gör dom ingen som helst nytta jämfört med en laglig dito heller.
Måste allt här i världen vara till nytta då? Vissa monterar miniblinkers för att de tycker det är snyggt, själv tycker jag oftast att de fabriksmonterade ser bättre ut + att de syns bättre, vill själv synas så bra som möjligt men som jag skrev innan, jag har aldrig sett eller hört talas om en bilist ( eller motorcyklist ) som har blivit stoppad för att de inte använder blinkers så så allvarligt kan det inte vara att ha miniblinkers.

Jag tror att det är så att eftersom vi får tillstånd att ha dom här kvällarna så förväntar sig polisen att vi sköter oss. I sköter sig ingår förutom att någorlunda hålla hastigheten även att vi ska ha lagliga fordon. I detta ingår utrustning såsom blinkers och registreringsskylt. E-märkt respektive utfärdad av vägverket. Hur svårt kan det egentligen vara att utrusta hojen med dom?? Dom sitter ju för sjutton på hojen från början.
Visst är det så i en jättefin teoretisk värld där allt är svart eller vitt, nu fungerar det tyvärr inte så på riktigt och då tycker åtminstonde jag att man bör börja med att försöka bli av med de problem som verkligen drabbar andra och stör ordentligt, busandet på gatorna t ex. ett sätt är att just få folk att börja köra på t ex barkarby när man väl har minskat busandet så kan man koncentrera sig på mindre problem eller ännu helre försöka få motorcyklisterna själva och inse varför de inte ska köra med miniskyltar/blinkers.

Att stoppa folk för sånt skit direkt gör bara att man missar att minska de stora problemen, visst några få byter till vanliga blinkers men folk fortsätter gasa på gatorna.

Jag anser väl inte att dom som kör med miniblinkers motarbetar egentligen. Och jag tror inte att polisen skulle välja att dra in sitt stöd för evenemanget på grund av att dom haffat några med miniblinkers utanför. Men jag blir så trött på när folk ska gnälla och verka förvånade för att det utfärdas böter om man bryter mot lagen.
Är väl inte speciellt många som är förvånade över att de delar ut böter för sånt utan varför de väljer att ställa sig just där och få folk emot sig?

Hade de stått vid skogskyrkogården så hade hag haft förståelse för vad de håller på med då hade de gett signaler till folk att det är ok att leka på Barkarby men leker ni någon annanstans så kommer vi sätta dit er för skitsaker som miniblinkers.
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Ok. Det handlar inte om böter för felaktig skylt utan om att dom motarbetade. på vilket sätt motarbetade dom??? Gjorde dom det genom att ha en demonstration med plakat där det stod "Stoppa Street och Stunt" eller anser du att dom motarbetar för att dom bötfällde en olaglig skylt?

Att säga att folk inte åker dig för att dom kanske blir stoppade är lite hål i huvudet. Dom borde tänka "Jag ska inte sätta på den olagliga skylten för jag kanske blir stoppad" istället. Väljer man att sätta på olaglig utrustning på hojen får man räkna med böter. Så enkelt är det. Måste man prompt ha sin miniskylt och miniblinkers på hojen får man helt enkelt avstå ifrån att komma till stället där en väldigt stor del av hojarna och hojförarna i trakten är. Det kan väl inte vara så roligt. Är en fånig djäkla skylt värd det?

Det finns säkert anledningar till att dom har så lite resurser satta på många av dom olagliga lekplatserna i trakterna. Exempelvis så har jag förstått att polisen inte har stått efter bogan därför att dom är rädda för att många som kör satan där skulle försöka dra snuten och kanske köra ihjäl sig på kuppen. Och det är polisen inte intresserade av.

Just när man åker ut från Barkarby är det strategiskt bra att stå eftersom det är ganska trångt med många tvära kurvor och följdaktligen ganska svårt att dra snuten så ingen försöker och då utsätts ingen för onödiga risker. På många av dom andra ställena så krävs betydligt mer för att stoppa.

Men visst. Jag kan hålla med om att dom kanske borde lägga mer resurser på dom andra ställena men då ska dom fanimig inte släppa iväg dom som försöker dra från polisen. För det om något är kontraproduktivt. Det ska aldrig någonsin löna sig att försöka köra ifrån polisen. Dom som racear på många av dom andra platserna har nog mer att vinna på att försöka dra än många av dom som är på väg från barkarby. Det kan nog med lite otur bli värre rubricering på streetrace än på miniskylt. Och ska dom stoppa dom på strategiskt mindre bra ställen så måste det till andra medel för att stoppa. Typ vägspärrar eller något annat som helt omöjliggör vidare framfart. Men då djävlar blir det gnäll minsann.

Jag anser fortfarande att polisen inte motarbetar evenemanget. Jag tror att deras närvaro gör att folk kör lite lugnare runtomkring där vilket ökar sannolikheten för att man ska kunna få tillstånd för sådant här i framtiden.
Att dom sedan kanske blir lite otrevliga mot folk som väljer att käfta med dom får man ta.



Det som är fet text är det som diskuteras resten är strunt.

Så om vi ska hålla oss till ämnet.

Jag håller med om att det är strategiskt bra för polisen att stå vid ett mc evenemang och plocka folk. Men det bästa strategiska ställena att stå borde vara Skogis, Tyresö och Sveavägen. Pga att evenemanget försöker få ner buset på dessa ställen. Pga det så tycker jag att polisen motarbetar och inte jobbar med.

Visst, ha gärna poliser på och utanför området och stoppa dem som kör på ett hjul, gör trafikfarliga omkörningar osv. Va gärna inne på området och prata med oss, kör på banan, skjut med laser. Sånt kommer uppskattas!
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Kan inte polisen bara stå där i förebyggande syfte. Vill de bötfälla en så är det klart de gör det, men det hälper inte så mycket. Förstår att folk tvekar när det blir ett uppsamlings heat för bötfällning. En fråga vad anses vara olagliga blinkers?

//Dafe
 

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös... :(
Jag tycker det är tråkigt att så många verkar ha drabbat av ett dåligt bemötande. En poäng i tråden är att vi alla vet hur många som anser sig bli störda av lite motorbuller och att polisens närvaro i alla fall får tempot utanför banan att bli lite lägre och att färre i närområdet kan gnälla på att de blivit störda.
Jag jobbar i city och där är vi ju i någon mån närvarande på Sveavägen varje onsdag. Syftet är att dämpa tempot för att färre ska störas. Visst finns risken att får böter för en liten regskylt även där, men det har vi inte prioriterat.
De som tokgasar förbi där tar vi som regel ett snack med. De som wheelar förbi har inte alltid rapporterats för det. En del har faktiskt bara fått böter för de brister de har på hojen. Brister som små regskyltar och annat.
Dags att sluta med det nu och bli mer nitisk nu tycks det i tråden. Det är uppfattat. Vi ses!

Faktum är att jag tycker det. Jag tycker att det är bra att ni finns på sveavägen. det lugnar ner dom värsta "busarna", medans vi alla får en trevlig chans att umgås o snacka skit. Det är bra att ni syns. Att ni inte prioriterar böter på miniskyltar och blinker tycker jag är vettigt, likaså att ni pratar med folk. men kom inte o säg att ni släpper igenom folk som wheelar... ... inne i stan! Det låter helt fel. Vad prioriterar ni då? Och hur menar du när du säger att ni bötfäller för de "mindre" sakerna? Hur tänker ni? Är det för att vara schyssta? (vill bara få tankegången förklarad för mig, inget annat.)

Jag har absolut ingenting emot att ni stoppar o bötfäller dem som wheelar, men bötfäll dem då för det! Jämför risken att man skadar någon med en lite mindre skylt och mindre blinkers med att wheela o tokgasa. Vilket är troligast?

Till er som som wheelar o tokgasar inne i stan ... .. ja jag säger bara att jag tycker det är väldigt dumt.
Ska ni absolut hålla på så åk till barkarby då, där vi faktiskt FÅR gör sånt.
Men då är vi tillbaks till början; polisens kontroller.

Jag håller med TS. Jag (o många andra jag känner) väljer att inte åka till barkarby just pga av polisen kontroller..
och nej, jag har varken miniskylt eller miniblinkers.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Miniskyltar och miniblinkers... Ska man ha det får man väl ge fan i att klaga om man åker på böter. ALLA i hela MC-Sverige vet att det inte är tillåtet och kan ge böter. Sen om det är på ett event eller inte har ju inget med saken att göra.

Miniskylt: nästa gång den killen eller tjejen är ute på ev. dåligheter så kanske det inte går att se regnumret pga för liten skylt eller felaktig placering/vinkel. Skulle ju vara skitbra om man inte kan identifiera folk i trafiken vid smitning och annat. Eller hur? (ironi alltså)

Jag har absolut ingenting emot att ni stoppar o bötfäller dem som wheelar, men bötfäll dem då för det! Jämför risken att man skadar någon med en lite mindre skylt och mindre blinkers med att wheela o tokgasa. Vilket är troligast?
 
Last edited:

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Faktum är att alla poliser som jag varit i kontakt med har varit trevliga. Jag tror att poliser liksom alla andra människor bemöter folk på det sätt dom blir bemötta.
Blir man stoppad av polisen för en flygande besiktning eller nykterhetskontroll och väljer att vara trevlig och artig så får man ett trevligt bemötande. Väljer man att börja tjafsa blir dom irriterade och otrevliga. Så enkelt är det.
tyvärr finns det rötägg överallt och de märks av ordentligt + ger dem andra dåligt rykte.

Har råkat ut ett par gånger för sånt och tyvärr är det bara att inse att det inte alltid är helt populärt om man kmmer körande med en BMW M3 eller Mitsubishi EVO VI hur lagliga bilarna än är och hur lagligt man än själv kör.

Så visst kan man få dåligt bemötande utan att ha förtjänat det men det är inget alla poliser ska ha skit för.
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Miniskyltar och miniblinkers... Ska man ha det får man väl ge fan i att klaga om man åker på böter. ALLA i hela MC-Sverige vet att det inte är tillåtet och kan ge böter. Sen om det är på ett event eller inte har ju inget med saken att göra.

Miniskylt: nästa gång den killen eller tjejen är ute på ev. dåligheter så kanske det inte går att se regnumret pga för liten skylt eller felaktig placering/vinkel. Skulle ju vara skitbra om man inte kan identifiera folk i trafiken vid smitning och annat. Eller hur? (ironi alltså)


Håll dig till ämnet är du snäll. Det handlar INTE om böter för felaktig skyllt, blinkers osv.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top