Polisen; Motverka inte MC-evenemang! Det blir bara värre på gatan då!

Status
Ej öppen för fler svar.

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Ort
där ibland.
Hoj
Toppluva
Jag kan säga att jag håller me många i den här frågan. Varför är farbror blå utanför och stoppar folk. När dom samtidigt är med och samverkar för bättre körning på våra vägar. Dubbelmoralen finns visst även utanför SH :tungan

Förstår inte hur det har kunnat bli en sån stor diskution ang MINI grejer hit och dit. När personen i fråga sagt massor av ggr att det handlar INTE om bötern utan att dom stoppar folk som har varit på ett evenemang för att vissa att dom stödjer detta och respekterar det för dagen (Iaf) :rolleyes:

Och uppenbarligen skrämmer iväg folk från det.
Lösning?

Ring 112 nästa gång och säg att det är en bomb på arlanda eller att bankrån är pågående eller att Pensionärs föreningen har blivit påkörda av 5 st jätte trimmade raggar bilar.
Då lär det bli fart på dom små blå. Eller man får iaf hoppas det. Kanske är MC folket så högt prioriterade.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det som är fet text är det som diskuteras resten är strunt.

Så om vi ska hålla oss till ämnet.

Jag håller med om att det är strategiskt bra för polisen att stå vid ett mc evenemang och plocka folk. Men det bästa strategiska ställena att stå borde vara Skogis, Tyresö och Sveavägen. Pga att evenemanget försöker få ner buset på dessa ställen. Pga det så tycker jag att polisen motarbetar och inte jobbar med.

Visst, ha gärna poliser på och utanför området och stoppa dem som kör på ett hjul, gör trafikfarliga omkörningar osv. Va gärna inne på området och prata med oss, kör på banan, skjut med laser. Sånt kommer uppskattas!

Ok. Du anser att dom inte ska ha kontroller runt barkarby i samband med kvällarna. Eller att dom kan ha kontroller men inte stoppa och eventuellt bötfälla för vissa saker medan dom ska göra det för andra saker. Men vem ska besluta om vilka av sveriges trafiklagar som plötsligt inte ska gälla bara för att det är Street och Stunt?

Men jag kan hålla med om i sak att dom borde vara ännu hårdare med kontroller vid Skogis och dom andra ställena. Men då ska dom också vara hårdare med att stoppa så att det blir svårare att försöka köra ifrån polisen. Som det är nu så är polisen väldigt vingklippta vad gäller att stoppa motorcyklister som försöker smita och då har polisen att välja mellan att ställa sig på ett strategiskt lite sämre ställe och dom som är värst bara drar ifrån polisen som försöker stoppa dom eller så ställer dom sig på ett strategiskt bättre ställe där det inte är någon idé att försöka smita.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Som jag läste det så anser du att Polisen motverkar Stunt & Street pga att vissa poliser bötfäller olagliga hojar. Är det K****e som kört med Ducati-skylt och fick slanta :tungan

Som han ovanför skriver blir det ju lite konstigt om Stunt & Street innebär att det helt plötsligt är fritt fram för vissa saker som nån ska få välja ut. "- OK grabbar, ikväll släpper vi regskyltar, miniblinkers, slipon, hjälmtvång men allt annat är ej OK".

Håll dig till ämnet är du snäll. Det handlar INTE om böter för felaktig skyllt, blinkers osv.
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Jag tycker det är tråkigt att så många verkar ha drabbat av ett dåligt bemötande. En poäng i tråden är att vi alla vet hur många som anser sig bli störda av lite motorbuller och att polisens närvaro i alla fall får tempot utanför banan att bli lite lägre och att färre i närområdet kan gnälla på att de blivit störda.
Jag jobbar i city och där är vi ju i någon mån närvarande på Sveavägen varje onsdag. Syftet är att dämpa tempot för att färre ska störas. Visst finns risken att får böter för en liten regskylt även där, men det har vi inte prioriterat.
De som tokgasar förbi där tar vi som regel ett snack med. De som wheelar förbi har inte alltid rapporterats för det. En del har faktiskt bara fått böter för de brister de har på hojen. Brister som små regskyltar och annat.
Dags att sluta med det nu och bli mer nitisk nu tycks det i tråden. Det är uppfattat. Vi ses!

Tokgasa på sveavägen ska ni vara nitiska på, fullt stöd från tror jag alla eg.
Wheela på sveavägen ska ni vara nitiska på, som ovan.

Vad jag inte får ihop är att en myndighet utan resurser har 10 personer
som kan kontrollera hojar utanför en träff som är anordnad för att få
ner buset på gatan.

Samma myndighet som inte har resurser att kontrollera nykterheten på
dessa kontrollerade förare?

Jag har personligen blivit stoppad 6 ggr på 10 år som yrkeschaufför (aldrig fått blåsa),
numera yrkeschaufför med tung lastbil, senaste kollen var mönsterdjupet
på ett däck nästan dåligt samt skyltbelysningen på släpet var inte
nog bra enligt polismannen, dessutom undrade dom rakt ut om jag hade
stulit lasten någonstans(9 tons kompressor), fick jag då blåsa tror ni???

Givetvis inte, 32 + 15 ton den dagen kunde ha framförts av en påverkad
chaufför....

Tror inga hojåkare som vill besöka barkarby har något emot extra kontroller
av skogis,tyresö,bulten,bogan dom dagarna.

Ang. bogans farlighet att stoppa förare på, såvitt jag vet finns det bara 2 vägar till bogan, i början och i slutet? Det finns ju resurser :)

Obs Chrolo, inget riktat mot dig personligen, du gör ett bra jobb men du har
"chefer" som inte gör ett lika bra jobb.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Försöker vara rolig.

Jag ser din poäng men tycker ändå inte att det går att jämföra.
Smiter du från skatten drabbar du samhället i viss mån.
Ingen annan drabbas (så länge nu inte polisen väljer att lägga en massa energi på det hela) av att jag åker runt med en regplåt som är fullt synlig, men dock ej orginal.
Din liknelse var varken rolig eller logisk.

Sorry för OT, jag ska vara tyst nu Pippi.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Måste allt här i världen vara till nytta då? Vissa monterar miniblinkers för att de tycker det är snyggt, själv tycker jag oftast att de fabriksmonterade ser bättre ut + att de syns bättre, vill själv synas så bra som möjligt men som jag skrev innan, jag har aldrig sett eller hört talas om en bilist ( eller motorcyklist ) som har blivit stoppad för att de inte använder blinkers så så allvarligt kan det inte vara att ha miniblinkers.

Visst är det så i en jättefin teoretisk värld där allt är svart eller vitt, nu fungerar det tyvärr inte så på riktigt och då tycker åtminstonde jag att man bör börja med att försöka bli av med de problem som verkligen drabbar andra och stör ordentligt, busandet på gatorna t ex. ett sätt är att just få folk att börja köra på t ex barkarby när man väl har minskat busandet så kan man koncentrera sig på mindre problem eller ännu helre försöka få motorcyklisterna själva och inse varför de inte ska köra med miniskyltar/blinkers.

Att stoppa folk för sånt skit direkt gör bara att man missar att minska de stora problemen, visst några få byter till vanliga blinkers men folk fortsätter gasa på gatorna.

Är väl inte speciellt många som är förvånade över att de delar ut böter för sånt utan varför de väljer att ställa sig just där och få folk emot sig?

Hade de stått vid skogskyrkogården så hade hag haft förståelse för vad de håller på med då hade de gett signaler till folk att det är ok att leka på Barkarby men leker ni någon annanstans så kommer vi sätta dit er för skitsaker som miniblinkers.

Nej. Allt måste inte ha ett nyttoperspektiv. Men att göra hojen olaglig är väl snarare motsatsen till nytta. Men visst. Jag tycker dom skulle stoppa folk som inte använder blinkersen också för dom är i vissa lägen ganska farliga.

Jag är själv inte speciellt förvånad att dom väljer att ställa sig på ett ställe där många motorcyklister är. Framför allt många som gillar att köra fort. Och det är ett ställe där det är lätt att stoppa och svårt att smita. Idealiskt för polisen ur många prespektiv.
Om det ska vara någon mening för polisen att ställa sig på en del av dom andra ställena där det är oerhört mycket enklare att försöka dra snuten så måste man ta till hårdare medel för att stoppa smitförsöken. Hur många motorcyklister skulle tycka att det vore OK. Vad jag förstått så anser många att det inte är OK att stoppa någon med exempelvis spikmatta eller genom att totalt blockera vägen.
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Som jag läste det så anser du att Polisen motverkar Stunt & Street pga att vissa poliser bötfäller olagliga hojar. Är det K****e som kört med Ducati-skylt och fick slanta :tungan

Som han ovanför skriver blir det ju lite konstigt om Stunt & Street innebär att det helt plötsligt är fritt fram för vissa saker som nån ska få välja ut. "- OK grabbar, ikväll släpper vi regskyltar, miniblinkers, slipon, hjälmtvång men allt annat är ej OK".

Så som jag menar är att polisen ställer sig vid ett mc enenemang och tar för olagliga småsaker vilket leder till att folk inte åker till ett liknande evenemang igen pga detta. Om polisen vill arbeta mot att få ner olyckor och upp trafiksäkerheten i Stockholm så borde dom stå på svea, tyresö samt skogis istället för att stå där det pågår någonting positivt för trafiksäkerheten.

Igår informerade vv om hur lång bromssträcka man har. En bil körde i ca 90 och 4 hojar bakom skulle bromsa då bilen bromsade. Jag åkte bakom på en av de som bromsade och det var mycket bra träning. Både som passagerare och förare. Om polisen skulle jobba mer för att prata inne på området så skulle fler folk komma till eventen istället för att köra på gatan.

Självklart skall polisen inte släppa på olika saker dessa dagar som jag sagt tusen gånger tidigare (tack TheElmer).

Nicke; Jo han åkte på en liten. :tuttar mitt fel ;)

Ok. Du anser att dom inte ska ha kontroller runt barkarby i samband med kvällarna. Eller att dom kan ha kontroller men inte stoppa och eventuellt bötfälla för vissa saker medan dom ska göra det för andra saker. Men vem ska besluta om vilka av sveriges trafiklagar som plötsligt inte ska gälla bara för att det är Street och Stunt?

Men jag kan hålla med om i sak att dom borde vara ännu hårdare med kontroller vid Skogis och dom andra ställena. Men då ska dom också vara hårdare med att stoppa så att det blir svårare att försöka köra ifrån polisen. Som det är nu så är polisen väldigt vingklippta vad gäller att stoppa motorcyklister som försöker smita och då har polisen att välja mellan att ställa sig på ett strategiskt lite sämre ställe och dom som är värst bara drar ifrån polisen som försöker stoppa dom eller så ställer dom sig på ett strategiskt bättre ställe där det inte är någon idé att försöka smita.

Sveavägen, Skogis och Tyresö är väl inte riktigt de ultimata ställena att smita på heller? Motorvägen förstår jag att de är ganska chanslösa på om folk väljer att dra. MEN det är inte det som diskuteras.
 
Last edited:

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Jag är själv inte speciellt förvånad att dom väljer att ställa sig på ett ställe där många motorcyklister är. Framför allt många som gillar att köra fort. Och det är ett ställe där det är lätt att stoppa och svårt att smita. Idealiskt för polisen ur många prespektiv.
Nej förvånad är man väl inte men tycker inte du att det motverkar syftet med att försöka få folk som busar på gatorna att komma till Barkarby?
 

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Wonderland
Hoj
GSX-R 750
:felämne

Miniblinkers/skyltar är absolut inget stort problem, men så länge det inte är lagligt så är det bara att ta böterna om man har valt att åka med det, oavsett om man tycker att det är löjligt eller ej. Vilket gäller för alla andra lagar vi har med, för förändringar av dom brukar sällan komma med att vissa grupper tycker att en lag är löjlig och därför väljer att strunta i den.




:backontop

Problemet är väl fortfarande då avsaknaden av kontroller i andra fall, inte just att man hade en kontroll vid eventet? Dvs att polisen inte har tillräckligt med/inga alls kontroller på sveavägen, vid skogis osv?

Jag tycker det är naivt att tro/tycka att polisen inte ska ha kontroller i samband med eventet, och att bli förvånad över att dom (som beslutar om kontrollerna) då tycker att dom kan förvänta sig att att man kör lagligt på lagliga hojar dit/därifrån som en god gest tillbaka som tack för förmånen, eftersom vitsen med det hela annars är helt eller delvis bortkastad ur deras synvinkel.


Man kan tycka vad man vill om poliser och att det finns rötägg vet vi alla, men tyvärr är det nog så att vi som kollektiv har samlat ihop till det här bemötandet och på så sätt har kastat första stenen. Så det "vi" bör göra är alltså att åka till/från eventet som är till för oss på lagliga hojar i laglig hastighet, vara trevliga och korrekta när vi blir stoppade och på så sätt hjälpa till att öppna upp/avdramatisera kontakten med de poliser som jobbar på vägen iaf, så kommer det hela att troligen att landa på en från båda parter bättre nivå sen.
 
Last edited:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det är klart det är ok att få böter för en olaglig hoj. Men inte på det här sättet. Stoppar polisen någon som wheelar ifrån Barkarby och sedan ger honom böter för det plus miniskylt så är det rätt åt honom. Men att stoppa någon som kör lungt och sansat i hopp om att något är olagligt på hojen är in i h*****e fel! :mad: Vad ni än säger så är det så det känns.

//Dafe
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Sveavägen, Skogis och Tyresö är väl inte riktigt de ultimata ställena att smita på heller? Motorvägen förstår jag att de är ganska chanslösa på om folk väljer att dra. MEN det är inte det som diskuteras.

Nej. Dom kanske inte är ultimata men det är betydligt mycket enklare att smita från polisen där än det är precis vid utfarten från barkarby flygfält där jag såg att polisen stod när jag åkte förbi. Självklart bidrar det till polisens val av plats att det är enkelt att stoppa folk.
I princip är polisen chanslösa nästan överallt. Inte för att det inte går att hänga på en motorcykel efter en kurvig väg om man kör bil utan för att dom i princip inte får jaga eftersom det innebär risker för den stackars motorcyklisten som väljer att dra snuten. Därför får dom en förkärlek till att stå på ställen där det är mycket svårt att smita. Men omöjligt är det nog aldrig.

Nej förvånad är man väl inte men tycker inte du att det motverkar syftet med att försöka få folk som busar på gatorna att komma till Barkarby?

Jo. Självklart motverkar det syftet om man har massor med kontroller vid barkarby men nästan inga på dom ställen där det körs olagligt på gatan. Men om man bara har laglig utrustning på sin hoj så är det ju inget problem.
Men så länge som polisen har så oerhört begränsade möjligheter att stoppa smitande motorcyklister så har jag full förståelse för att dom väljer den lätta vägen och ställer sig där det är många motorcyklister och samtidigt väldigt svårt att smita.

Det budskap som polisen vill få ut är att man ska ha en laglig hoj när man kör på gatan. Jag tror svårligen att deras budskap är att man ska busköra vid Skogis.

Man kan ju välja att se det från en annan synvinkel också. Har du inte en laglig hoj får du inte racea under kontrollerade former med dina vänner och andra likasinnade. För det är ju det som blir följden om dom som absolut måste köra med olagliga hojar väljer att utebli från Barkarby eftersom dom är så rädda för polisen.
 
Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
:tummenupp

Men vänta bara, för nästa år ska jag köra med din variant istället, fast att istället för att köra utan skylt låter jag helt enkelt bli att betala skatt alls. Jag tycker det låter som en idé som kan fungera, wish me luck :)

:rofl :hihi :D

Jag är också på!! Och kom nu inte och säg det är löjligt för mina pengar står mig väldigt nära hjärtat!
 

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Ort
där ibland.
Hoj
Toppluva
olagliga hit och olagliga dit.. Nu har det för sjutton snöats in på helt fel väg.
Det är ju för i norden inte att hojarna ICKE är skattade, besiktigade och försäkrade.
Hojarna är så lagliga och fungerande som lagen säger och det som krävs att vara för att kunna köra på barkaby.

FORTFARANDE är det INTE böter i sig som det handlar om och miniblinkers eller minipit.

Det är sättet polisen uppträder uppenbarligen gentemot hur dagen är att åka till barkaby och leka av sig lagligt och inom dom formerna som är utstakade.
Där POLISEN även är med om samverkar för att lekandet ska sluta på vägarna.
Sedan när lekandet är slut så ska det ges böter på hojar dom har spannat in för SMÅ skitsaker som inte DÖDAR någon i trafiken.

PS. Ursäkta konstiga stavningar och meningar.. Men jag har nu hållt tillbacks svordommar och annat arg fingerbankande.. Sen kan jag inte stava för det.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
:rofl :hihi :D

Jag är också på!! Och kom nu inte och säg det är löjligt för mina pengar står mig väldigt nära hjärtat!

Jag hänger också med. Inte för att det skulle göra någon nytta. Det är bara det att mitt bankkonto blir så mycket snyggare när det är mycket pengar där. En rent estetisk grej altså. Jag tycker dom är elaka som har en lag om att man måste betala skatt när det finns mord som ju är mycket värre.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
olagliga hit och olagliga dit.. Nu har det för sjutton snöats in på helt fel väg.
Det är ju för i norden inte att hojarna ICKE är skattade, besiktigade och försäkrade.
Hojarna är så lagliga och fungerande som lagen säger och det som krävs att vara för att kunna köra på barkaby.

FORTFARANDE är det INTE böter i sig som det handlar om och miniblinkers eller minipit.

Det är sättet polisen uppträder uppenbarligen gentemot hur dagen är att åka till barkaby och leka av sig lagligt och inom dom formerna som är utstakade.
Där POLISEN även är med om samverkar för att lekandet ska sluta på vägarna.
Sedan när lekandet är slut så ska det ges böter på hojar dom har spannat in för SMÅ skitsaker som inte DÖDAR någon i trafiken.

PS. Ursäkta konstiga stavningar och meningar.. Men jag har nu hållt tillbacks svordommar och annat arg fingerbankande.. Sen kan jag inte stava för det.

Uppenbarligen är väl inte alla hojar lagliga eftersom polisen trots allt verkade ha hittat något att anmärka på.
Vem ska bestämma vilka delar av Sveriges lagar angående motorcyklar som inte ska gälla runt barkarby dom aktuella kvällarna. Ska vi låta användarna på sporthoj få bestämma vilka av lagarna som dom tycker det är kul att följa?
Ska jag få bestämma? Jag kan minsan avgöra vad som är bäst så då bestämmer jag att jag får köra precis hur jag vill.

En blinkers som inte syns kan faktiskt vara farlig. Inte för omgivningen men för dig själv. Om den "osynliga" blinkersen gör att en bilist bakom dig inte ser att du tänker svänga vänster utan kör om dig så kommer du att bli märkbart tillplattad vilket är onyttigt. Ren självbevarelsedrift borde göra att folk låter bli sådana dumheter.

Om inga körde med nummerplåtarna så skulle det vara i princip omöjligt för polisen att se om en MC är rapporterad stulen eller inte. Och det läget vill väl få motorcyklister ha.

Ibland måste man tänka lite längre än näsan räcker helt enkelt.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
SKAPA EN EGEN TRÅD OM NI INTE SKA HÅLLA ER TILL ÄMNET!

Det gör vi men du förstod uppenbarligen inte.

Det är inte polisen som motverkar MC-evenemangen utan de som envisas med att köra dit med miniskylt, miniblinker mm. Polisen gör bara sitt jobb medans de som kör dit illegalt gör det för att ... tja spekulera själv.

Och snälla, tänkt två ggr innan du blir upprörd och skrikig.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Jo. Självklart motverkar det syftet om man har massor med kontroller vid barkarby men nästan inga på dom ställen där det körs olagligt på gatan.
Ja och just detta är vad tråden handlar om.

Men om man bara har laglig utrustning på sin hoj så är det ju inget problem.
Om alla alltid var helt lagliga så hade vi inte behövt någon polis. Som jag skrev innan världen är inte svart eller vit utan det finns massa gråzooner, om folk kommer till barkarby för att leka istället för att busa på gatan så tycker jag det är rätt korkat att stå där och skrämma bort dem, börja med att förhindra de brott som är värst och det lär knappast dessa småsaker de sätter dit folk för vara.

Det budskap som polisen vill få ut är att man ska ha en laglig hoj när man kör på gatan. Jag tror svårligen att deras budskap är att man ska busköra vid Skogis.
Tror tyvärr inte de har något budskap med sina kontroller utanför Barkarby.

Har du varit vid Skogskyrkogården någon gång? Minst lika enkelt att ställa upp en kontroll där men det gör de inte utan de står vid S&S träffarna. Varför ska de som leker på gatan åka till Barkarby när de vet att det kommer bli kontroller? Då är det väl bättre att leka vid skogis och slippa åka på böter för småsaker.

Man kan ju välja att se det från en annan synvinkel också. Har du inte en laglig hoj får du inte racea under kontrollerade former med dina vänner och andra likasinnade. För det är ju det som blir följden om dom som absolut måste köra med olagliga hojar väljer att utebli från Barkarby eftersom dom är så rädda för polisen.
Och då har man missat meningen med träffarna, hur orättvist det än kan låta för dig som är helt laglig så har man börjat arrangera såna här träffar för just de som är olagliga, för att de inte ska leka på gatan utan på Barkarby och står man och plockar dem för smågrejer så kommer de inte utan det blir bara helt lagligt folk där medan de andra fortsätter leka på gatorna. Vad händer då tror du? Man stänger ner träffarna med förklaringen att busandet på stan inte minskar trots att man har anordnat speciella träffar för sånt.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Är väl inte speciellt många som är förvånade över att de delar ut böter för sånt utan varför de väljer att ställa sig just där och få folk emot sig?

Hade de stått vid skogskyrkogården så hade hag haft förståelse för vad de håller på med då hade de gett signaler till folk att det är ok att leka på Barkarby men leker ni någon annanstans så kommer vi sätta dit er för skitsaker som miniblinkers.

...som vanligt, en herre med sunda tankar. :tummenupp

Eftersom alla fortfarande envisas med att prata om miniblinkers och hemtillverkade regplåtar...ett vitt blinkersglas som ersatt standardglaset, men det saknar rätt märkningar, med en orange lampa bakom, blinkar lika mycket orange som standardlösningen, är av samma storlek, men är precis lika olagligt som att hänga på en miniblinker av valfri sort - är det ok att släppa genom, eller skall man ha en bot även där?

Slipons, det finns av alla sorter, även sådana som är tysta - på en hoj med eu-godkännande (antar att det är efter -98-något, precis som med bilar) - så är det olagliga grejer, du får inte pilla på något runt motorn (vill minnas att motorer certifierats i standardkonfiguration sedan 70-talet med?) - är det ok, eller skall det tysta sliponet straffas lika hårt som ett slipon med lite mera buller?

Världen är inte svart eller vit, vi är individer, där många av oss har hojen som leksak och en tillflykt från den gråa vardagen - och absolut inte som ett fordon att transportera sig från a till b i.

Jag kommer från 9 år med skruvande och oändligt pillande på en Impreza, där inspektörerna skulle haft en veritabel julafton med bötesblocket, men bilen var absolut inte farlig, bara väl masserad...(och etanolkonverterad sista året, miljövänligt var det med) - så jag kanske har en skruvad världsbild...

Sedan att trafikpoliserna väldigt sällan har en aning om hur det skall se ut är en annan sak, jag känner en lirare som fick nedslag på en standardmonterad dumpventil...och ombesiktning - lysande... :D

/J
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top