Motorcyklisterna skall bort från vägarna

Någon som är förvånad?

Tänk riktigt jävla hårt på en äkta moderat, vilken bild dyker upp i huvudet?

1. Din blekfeta, skittråkiga granne som inte gör någonting roligt vad du vet?
2. En MC-åkare?

Jag tror tyvärr att vare sig jag tänker på en moderat, sosse eller KD'are så får jag upp bild 1
Det är väl bara extremparterna som framkallar andra bilder, antingen palestisjal och stenkastning eller rakad skalle och stenkastning.

Politik är nog i allas ögon jävligt tråkig.

Tänk på en moderat som är ledig, ser du en skitig depå eller en vit segelbåt, ser du en film av bulten i hög fart eller ser du en golfbana?
En ledig sosse kan frammana bilder av byta bromsar på volvon eller tvätta husvagnen möjligen, men det är långt till att se en motorcykel...

... åkte alla in i stan och körde krypfart och skapade trafikkaos helt lagligt. Kanske någon protest i den stilen är på plats ;)

Gör jag varenda dag :D Det effektivaste sättet att göra folk förbannade när man kör en mullrande ducati :tungan :yoparty

Någon som är förvånad?

Tänk riktigt jävla hårt på en äkta moderat, vilken bild dyker upp i huvudet?

1. Din blekfeta, skittråkiga granne som inte gör någonting roligt vad du vet?
2. En MC-åkare?

Jag tycker nog det finns jäkligt gott om moderater som är alternativ 1, som har suttit framför TV'n i fyra år och gnällt om sossarna. (Sen sitter nog många av exakt samma personer och gnäller om borgarna just nu).

Jag vill nog hävda att blekfeta skittråkiga idioter finns det gott om, och de röstar på alla partier utom de som regererar för stunden.

Men om man tar alternativ 1, som byter TV mot ett internetforum och dessutom åker lite hoj - men fortfarande gnäller. Vad får man då? :rolleyes:

Last edited:
Jag tror tyvärr att vare sig jag tänker på en moderat, sosse eller KD'are så får jag upp bild 1
Det är väl bara extremparterna som framkallar andra bilder, antingen palestisjal och stenkastning eller rakad skalle och stenkastning.

Politik är nog i allas ögon jävligt tråkig.

Tänk på en moderat som är ledig, ser du en skitig depå eller en vit segelbåt, ser du en film av bulten i hög fart eller ser du en golfbana?
En ledig sosse kan frammana bilder av byta bromsar på volvon eller tvätta husvagnen möjligen, men det är långt till att se en motorcykel...

App-App-App !
Rakad skalle, stenkastning och Farligskattade Dr Marten kängor.

När jag tänker på ledig moderat så ser jag fortfarande en lycklig människa gasande på en Speed triple !!!

Kan inte tolka hennes uttalande om att "farliga fordon ska bort från vägarna" annat än att hon vill totalt prisa bort sporthojarna och att alla ska köra cb500 (som väl för all del inte är en dålig hoj). Får väl ta och leta fram den där medlemslappen till smc som jag fick på mässan...

Först vill jag bara säga att det suger med politiker som har väldigt liten förståelse för mc förare. Det finns så många andra viktigare kostnader dom kunde fokusera sin energi på.

Sen är det ju faktiskt så att försäkringsbolagen är ju de stora bovarna enligt min åsikt. Det är ju dom som drar in storkovan till sina direktörer med feta leasingbilar och bonusar. Och det är VI som betalar.

Men en sak jag funderat på är varför man inte höjjer självrisken istället eller åtminstone så att man kunde välja som försäkringstagare. Det skulle ju kunna få bort väldigt mycket bedrägeri och små försäkrings tjafs kostnader.

Varför inte ha en självrisk på 20 000 :-?? Då skulle man ju tänka både en och två gånger innan man "träna slangning" ex. Eller då skulle kanske dem som "bekostar systemet" med en liten repa, skaffa kåpor på egen hand och "alla vi andra" slippa betala dennes kostnad för en repas skull = lägre kostnader för försäkringsbolaget = lägre försäkring för oss.

Jag har förstått att en del märkes försäkringar fungerar lite åt det här hållet?

Kanske är det dags att alla tar och slår sig samman i en manifestation och "bara" trafikförsäkrar? Vilket inkomst bortfall för försäkringsbolagen och det är nog det enda ett försäkringsbolag skulle förstå, mindre pengar i kassan alltså.

Jag ser fram emot SMC's "aktioner" i år.

Det var bara lite funderingar, kanske off topic...

Kanske är det dags att alla tar och slår sig samman i en manifestation och "bara" trafikförsäkrar? Vilket inkomst bortfall för försäkringsbolagen och det är nog det enda ett försäkringsbolag skulle förstå, mindre pengar i kassan alltså.

Mindre pengar i kassan: JA
Mindre utgifter: JA

Men jag förstår din tanke. Är inte lätt att sätta fingret på om försäkringsbolagen går back eller inte med detta förslag.

Nu har jag fått svar från Mikael Sandström också

Mikael Sandström --------------------------------------

Hej!

Vad saken handlar om är regeringens förslag att föra över
sjuklönekostnader för trafikskadade till trafikförsäkringen. Tanken är
alltså att den ersättning man idag får som ersättning från
försäkringskassan för förlorad arbetsinkomst under en sjukskrivningsperiod
till följd av en trafikolycka istället ska betalas av försäkringsbolagen.
Detta kommer att innabära höjda premier för trafikförsäkringen.

Skälen till att regeringen avser lägga ett sådant förslag (direktiv till
en utredning håller nu på att tas fram) är i korthet följande:
1) Det ger drivkrafter för trafikanter och försäkringsbolag att arbeta
ännu hårdare än idag för ökad trafiksäkerhet och bättre rehabilitering.
2) Det är rättvist att trafikanter som tar hög risk betalar högre premie
än trafikanter som tar låg risk. (MC-organisationerna bedriver redan idag
ett arbete med t.ex. säkerhetsutbildning av förare som ger lägre
försäkringspremie. Med detta förslag blir vinsten för trafikanter som
genomgår en sådan utbildning sannolikt än större.)
3) Det minskar statens kostnader och ger därigenom utrymme för regeringens
arbete med att göra det mer lönsamt att arbeta - dvs. bl.a. sänkta skatter
- och för viktiga satsningar på vård, skola och omsorg.

Det handlar självfallet varken om att "straffa" någon eller att
"motorcyklar ska bort". Om trafikanter i högre grad än idag får bära sina
egna kostnader så innebär det däremot att förare som har ett extremt
farligt beteende - t.ex. kör ovarsamt på en snabb motorcykel - kan få en
så hög premie att de väljer att antingen ändra sitt beteende eller sluta
åka MC. Alla seriösa MC-förare och organisationer som jag varit i kontakt
med tycker att det är bra om vi kan få bort extrema riskbeteenden från
våra vägar - detta förslag är ett sätt att åstadkomma detta. Min
övertygelse är att de allra flesta MC-förare tar ansvar för sin egen och
andras säkerhet och därigenom inte kommer att få så dramatiska höjningar
av premierna, även om förslaget, som sagt, kommer att leda till ökade
premier för alla trafikanter. Premiehöjningarna kommer dock att vara
mindre än de sänkningar av skatten som alla som arbetar får del av.

Med vänlig hälsning,
Mikael Sandström

Jag svarade -------------------------------------------------

Hej Mikael

Tack för att du svarade.

Jag har inga problem med att föra över kostnader från staten till försäkringar och därmed kunna sänka inkomst skatt och företagens löneskatter.

Det är ju grunden till att ge medborgarna tillbaka möjligheten att ta anvar för sin ekonomi och för att företagen skall kunna vara konkurenskraftiga.

Men problemet är Gabriellas uttalande. avskrift av video clip från hearingen

"Vissa fordon och vissa förare kommer att få så höga premier att dom inte kommer att vija fortsätta att köra motorcyckel och det är precis det som är meningen. Vi tycker att dom skall bort från vägarna."

Här är det ju tydligt att man vill ha bort vissa fordon och vissa förare genom att höja premierna så att dom inte har råd !

Här svarar jag samma sak som jag svarade Gabriella (med lite förtydligande) -------------------------------------------

När det gäller förarna så kan jag till viss del hålla med men kan du ge mig ett enda exempel på när förbud eller skatt har lyckats få bort en företeelse/individ(er som av många uppfattas bra/OK.

Spritförbud -> gjorde en massa kriminella väldigt förmögna.
Höjd cigarettskatt -> ryska maffian fick ordentligt fäste i Sverige.
Max 100hk för motorcycklar (-87 kanske) -> Vilt trimmande.
Höga premier-> Gör redan idag att många kör oförsäkrat och oreggat.
För höga skatter på arbete -> svartjobb sektorn växer
Listan går att göra lika lång som antalet försök

Det finns bara en enda sak som i verkligheten fungerar det är förbud och lagar som av dom flesta i ett sammhälle uppfattas som rimliga och sedan använda dessa förbud och lagar för att stoppa dom som bryter mot dom.

Om vi då applicerarr detta på MC så

Skall alla MC som passerar bilprovningen vara tillåtna.
Premierna skall vara rimliga så att dom hederliga medborgarna har råd att betala dom.
Polis och myndigheter skall använda befintliga lagar för att få bort kriminella.

Om man istället för att använda befintliga lagar för att lösa problemen med MC så måste ju i rättvisans namn samma sak appliceras på alla företeelser i samhället.

Tex

Bland dom som begår våld i samband med idrottsevenemang och mot invadrare är Dr Marten kängor överrepresenterade så inför en speciell skatt på Dr Marten kängor så att ingen har råd att köpa dom.

Vid upplopp och tumultartade demonstrationer är människor med så kallad ski-mask överrepresenterade så inför en speciell skatt på ski-masks så att ingen har råd att köpa dom.

I trafiken så blir ungefär lika många människor som går svårt skadade och dödade som bland dom som kör MC så inför en speciell skatt på skor så att ingen har råd att köpa dom. Då fixar sig Dr Martin kängor problemet också.
-------------------------------------------------------------------------

Om vi sen går över till argumenten varför fordon och då antagligen speciellt MC skall få ta första smällen kan man ju verkligen undra om man tittar på vägverkets statestik.

Samtliga visar ju att MC-kollektivet är dom som lyckats bäst med sitt säkerhetsarbete (-70 till 05)

Antal svårt skadade och döda på MC har minskat med en faktor 4 när antalet MC har ökat med en faktor 6.

"Samma" för bilar svårt skadade och döda har minskat med en factor 1,5 och antalet fordon har ökat med en faktor 2

Helt säkert är siffrorna ännu bätter eftersom VV bara redovisar antal reggade fordon medan man redovisar påställda för MC och för säkerhetsskull tar siffrorna för december när många antagligen ställt av siona hojar. Jag jobbar på att försöka kolla detta. Jag skulle inte bli förvånad ett dugg om det visar sig att Bil eller MC går på ett ut.

Om vi sen tittar på antal svårt skadade inom andra grupper så ser man ju direkt att ge sig på en redan hårt ekonomiskt tyngd grupp ger relativt lite medan att börja med grupper som har mycket större kostnader skulle ge mer i kassan.

Som jag ser det finns det dock uppenbara själ till att ni ger er på MC först

1. Vi ses som lite udda/outlaw (ja alla typer avlhojar och åldrar). Detta gör oss lättare att attakera.

2. Vi har en gemenskap över åldrar, kön, nationalitet och landsgränser. Farligt, Farligt eftersom det visar ju att det kan fungera och det inom en "hård" kultur.

3. Stor och uttalad känsla för frihet. Farligt, Farligt eftersom vi kan smitta och det oroar politiker av alla partifärger. Det oroar även dom medborgare som inte har denna känsla eftersom det "udda" alltid upfattas som farligt.

4. Vi har redan vaknat upp från koman där man drömmer om att livet är underbart när man slipper ta ansvar för sina handlingar och storebror löser alla en bekymmer genom förbud för "farliga" saker.

Det vill säga att man kan ge sig på oss utan allt för stora problem och på det viset visa att man gör något. Även om det nu inte har någon avgörande betydelse.

Om samhället var lite friare så skulle antagligen stressen minska vilket skulle ge friskare och gladare människor.

MVH

Mikael

---------------------------------------------------------------------

Gabriella har inte svarat ännu.

Jag fortsätter

Last edited:

Ja där finns otroligt mycket pengar att spara !

Jag är för både EU och Euro och det har ju visat sig fungera (jämför våra priser med tex Norge som valde att stå utanför och detta trots att dom har sin olja).

Däremot är jag totalmotståndare mot alla former av långvariga bidrag eftersom det enda sådana gör är att förlama initiativ och handlingskraft oavsett om det gäller transportstöd , jordbruksstöd,....... inom EU eller om det gäller lokalisationsstöd, Socialbidrag, A kassa, stödpengar för företag,.....

"korta" bidrag för att underlätta för en människa, ett företag, ett land helt OK men att skapa en framtid baserad på bidrag är mycket illa eftersom verkningsgarden på pengarna blir extremt låg.

Tänk om alla pengar som går till kommissoner, konsulter, kommissionärer, etc istället kunde användas till att bygga välfärd. Jisses vad mycket som skulle kunna hända.

Hej...

Min övertygelse är att de allra flesta MC-förare tar ansvar för sin egen och
andras säkerhet och därigenom inte kommer att få så dramatiska höjningar
av premierna, även om förslaget, som sagt, kommer att leda till ökade
premier för alla trafikanter. Premiehöjningarna kommer dock att vara
mindre än de sänkningar av skatten som alla som arbetar får del av.

Med vänlig hälsning,
Mikael Sandström
...
Nu gäller debatten här på forumet förstås främst hojar, men höjningen kommer ju att gälla även för bilar etc. Så du skulle kanske ha passat på att frågat hur pass rättvist det här systemet antas bli, med tanke på att vi ska kunna betala hela, eller iaf en del av höjningen med dom merpengar vi nu får pga av dom skattelättnader som skulla komma alla tillgodo.

Och den slår rättvist kan jag säga, för syrran som aldrig har ägt en bil fick 500 spänn mer i månaden (hon åker dock glatt med i andras), medans morsan som är pensionär och har bil inte fick en spänn i skattesänkning. Verkar bli ett jäkligt rättvist system, men hon kanske ska skaffa sig ett svartknäck så hon kan behålla bilen nu när hon verkligen behöver den, för höjningen på trafikförsäkringen slipper hon ju inte undan :huvet

Last edited:

Hej!

Vad saken handlar om är regeringens förslag att föra över
sjuklönekostnader för trafikskadade till trafikförsäkringen. Tanken är
alltså att den ersättning man idag får som ........

Jag fortsätter

:tummenupp Vill bara heja på dej o uppmuntra ett bra initiativ.
Du skriver sviiiinbra. :tummenupp

Nu gäller debatten här på forumet förstås främst hojar, men höjningen kommer ju att gälla även för bilar etc. Så du skulle kanske ha passat på att frågat hur pass rättvist det här systemet antas bli, med tanke på att vi ska kunna betala hela, eller iaf en del av höjningen med dom merpengar vi nu får pga av dom skattelättnader som skulla komma alla tillgodo.

Och den slår rättvist kan jag säga, för syrran som aldrig har ägt en bil fick 500 spänn mer i månaden (hon åker dock glatt med i andras), medans morsan som är pensionär och har bil inte fick en spänn i skattesänkning. Verkar bli ett jäkligt rättvist system, men hon kanske ska skaffa sig ett svartknäck så hon kan behålla bilen nu när hon verkligen behöver den, för höjningen på trafikförsäkringen slipper hon ju inte undan :huvet

Jag vet att följande är lite OT men kan inte låta bli då det handlar om lite samma sak.

Jag har varit fast anställd i större delen av mitt liv och betalat snuskigt mycke skatt. Jag har dessutom under ca 20 år även haft en hobbyfirma eftersom jag verkligen tycker om att lösa tekniska problem. Hobbyfirman har jag för att kunna ta betalt och betala moms och skatt när någon ber mig om hjälp. Nu var det såhär att jag fick ett lite större jobb på min hobbyfirma och kunden krävde helt förståeligt att jag hadde F-skatte sedel. Jag ansökte om detta och fick en FA-skattsedel eftersom jag även var fast anställd. Det funkade OK ända tills något h_a chokladmjölk -05 fick för sig att ta min intäkt under -03 dela den på 12 och kräva att jag skulle ta 6700:- av min redan hårt skattade A-inkomst och betala in varje månad. Ok jag skickade in en preliminär deklaration som helt korrekt förklarade att -03 var en engångshändelse och att jag inte hade några planerade jobb på hobbyfirman.

Jag fick då svaret att om jag inte hade någon inkomst så behövde jag inte heller F-skattesedel. Jag svarade då att om jag skall kunna ta några jobb hederligt måste jag ju ha en F-skattesedel.

Personen höll med om att det var lite Moment 22 men att det var så.:huvet

Svaret från Skatteverket var 3 alternativ (nu kommer dom väl jaga mig med blåslampa)

1. Lägg ner firman eftersom det inte är någon mening med den om det inte
går att planera någon vinst !

2. Betala 6.700:- redan hårt skattade pengar i månaden. (Glatt utrop) du får
ju tillbaka dom så småningom !

3. Jobba svart !!!! Men det får man inte !!!!!!!:tummenupp

Jag frågade givetvis om jag kunde få skriftligt på det tredje alternativet.:arsele

Jag skickade in en preliminär inkomstdeklaration där det stod 0:-. Dom svarade med att ta tillbaka kravet på 6.700:-/månad och efter två möten och utredning återkalla min F-skattsedel och avregistrera mig för moms.

Jag har som tur är inte behövt välja mellan att lägga ner firman och att jobba svart ännu eftersom jag har fullt sjå med att slita ihop till min A-skatt.

Tilläggas bör att jag undert alla år jag haft firman skött mina skatt och momsinbetalningar och när dom kollade mitt skatte konto under utredningen hade jag betalat in mer än jag behövde.:gnissla

Last edited:
Frågan kvarstår!
Vilka är dom farliga förarna?
Hur skall dom sortera ut dom?
Det här är kärnfrågan dom inte vill svara på utan förhalar på tills vi tröttnar.
Lutar fortfarande mot en kollektiv bestraffning av mc kollektivet.

Nu ligger Gabriella Noréns anförande på SMC´s hemsida.

Länken är http://www.svmc.se/templates/GaragePage.aspx?id=1814

Jag hoppas att Gabriella öppnar den länken och lyssnar på inspelningen!
Hon börjar sitt anförande med "Tanken med hela den här förändringen av trafikförsäkringen är att vi vill premiera säkra förare och fordon om vi så (tveksam om det, så vi så, och vi då?) vill straffa dom som är farliga förare och farliga fordon."
Nu var hon på en MC-mässa, inbjuden av SMC men hon nämner bara motorcykel en (1) gång så detta måste väl gälla ALLA sorters fordon och förare. Vem som nu ska bedöma vad och vem som är säker resp farlig.
För att inte tala om varianterna farligt fordon säker förare eller säkert fordon farlig förare!

Last edited:
Jag skriver en insändare om detta i skolan och jag skulle behöva lite länkar till vart ni får era siffror till. Alltså de om skador inom andra sporter och så vidare, typ innebandy (som jag spelar) och risport. Hoppas på hjälp!

Jag har fortfarande inte fått någon kommentar från vare sig Gabriella Noren eller Mikael Sandström på mitt senaste mail så jag har skickat det igen.

Jag kommer att fortsätta tills jag får ett svar och hålla er informerade.

Det verkar ju onekligen ganska torftigt att bara kunna skicka ett standardiserat yadi-yadi-yadi mail och inte kommentera genomtänkta inlägg:tummenner

Jag skriver en insändare om detta i skolan och jag skulle behöva lite länkar till vart ni får era siffror till. Alltså de om skador inom andra sporter och så vidare, typ innebandy (som jag spelar) och risport. Hoppas på hjälp!

Jag har letat också men det verkar konstigt nog som om våra kära myndigheter bara redovisar sådant som dom påstår så att det är enkelt att hitta det. Försöker man hitta statestik på sådant som dom inte vill att man skall få reda på verkar dom gömma undan det ordentligt.:huvet

Det finns lite om skador för barn på socialförvaltningens hemsida, inte så bra och inte så lätt att få en överblick.

Last edited:
Efter påminnelse fick jag svar från Gabriella -------------------

Hej Mikael

Jag har ingen ytterligare kommentar men tackar för dina synpunkter.

Vänliga hälsningar

Gabriella

------------------------------------------------------------

Jag svarade ------------------------------------------------

Inte särskilt förtroendeingivande !

MVH

Mikael

-----------------------------------------------------------

Jag tolkar det som om hon baserar sina uttalande på sin åsikt inte på
dokumenterade fakta.

Hon är ju en av DOM så det var väl ganska väntat !:huvet

Nyheter