Nu gäller debatten här på forumet förstås främst hojar, men höjningen kommer ju att gälla även för bilar etc. Så du skulle kanske ha passat på att frågat hur pass rättvist det här systemet antas bli, med tanke på att vi ska kunna betala hela, eller iaf en del av höjningen med dom merpengar vi nu får pga av dom skattelättnader som skulla komma alla tillgodo.
Och den slår rättvist kan jag säga, för syrran som aldrig har ägt en bil fick 500 spänn mer i månaden (hon åker dock glatt med i andras), medans morsan som är pensionär och har bil inte fick en spänn i skattesänkning. Verkar bli ett jäkligt rättvist system, men hon kanske ska skaffa sig ett svartknäck så hon kan behålla bilen nu när hon verkligen behöver den, för höjningen på trafikförsäkringen slipper hon ju inte undan
Jag vet att följande är lite OT men kan inte låta bli då det handlar om lite samma sak.
Jag har varit fast anställd i större delen av mitt liv och betalat snuskigt mycke skatt. Jag har dessutom under ca 20 år även haft en hobbyfirma eftersom jag verkligen tycker om att lösa tekniska problem. Hobbyfirman har jag för att kunna ta betalt och betala moms och skatt när någon ber mig om hjälp. Nu var det såhär att jag fick ett lite större jobb på min hobbyfirma och kunden krävde helt förståeligt att jag hadde F-skatte sedel. Jag ansökte om detta och fick en FA-skattsedel eftersom jag även var fast anställd. Det funkade OK ända tills något h_a chokladmjölk -05 fick för sig att ta min intäkt under -03 dela den på 12 och kräva att jag skulle ta 6700:- av min redan hårt skattade A-inkomst och betala in varje månad. Ok jag skickade in en preliminär deklaration som helt korrekt förklarade att -03 var en engångshändelse och att jag inte hade några planerade jobb på hobbyfirman.
Jag fick då svaret att om jag inte hade någon inkomst så behövde jag inte heller F-skattesedel. Jag svarade då att om jag skall kunna ta några jobb hederligt måste jag ju ha en F-skattesedel.
Personen höll med om att det var lite Moment 22 men att det var så.
Svaret från Skatteverket var 3 alternativ (nu kommer dom väl jaga mig med blåslampa)
1. Lägg ner firman eftersom det inte är någon mening med den om det inte
går att planera någon vinst !
2. Betala 6.700:- redan hårt skattade pengar i månaden. (Glatt utrop) du får
ju tillbaka dom så småningom !
3. Jobba svart !!!! Men det får man inte !!!!!!!
Jag frågade givetvis om jag kunde få skriftligt på det tredje alternativet.
Jag skickade in en preliminär inkomstdeklaration där det stod 0:-. Dom svarade med att ta tillbaka kravet på 6.700:-/månad och efter två möten och utredning återkalla min F-skattsedel och avregistrera mig för moms.
Jag har som tur är inte behövt välja mellan att lägga ner firman och att jobba svart ännu eftersom jag har fullt sjå med att slita ihop till min A-skatt.
Tilläggas bör att jag undert alla år jag haft firman skött mina skatt och momsinbetalningar och när dom kollade mitt skatte konto under utredningen hade jag betalat in mer än jag behövde.