I fall ni kommer först till en olycka

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Har läst ditt första inlägg, men inte resten.
Så det är möjligt att du redan besvarat detta...
Men du skrev: ".Denne har ju vart med om samma kraft i bilen som en har dött av. Så bara för att nån är ute o går chockad omkring så betyder inte det att den har klarat sig. MEN, man tar dom i ett senare skede när man har åtgärdat dom som behöver en först."

Vad ska man då göra med någon som springer runt? Ska man lägga personen ner? Ska man be personen sitta?


OT: Blev lite rädd av att åka hoj nu :p, blir till att köpa ett njurbälte sen också, innan nästa mc-säsong
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Lite intressant läsning.

Nya riktlinjer för hjärtstopp

Den som rycker in för att hjälpa någon vid hjärtstopp har tidigare fått veta att man ska göra både hjärtmassage och mun-mot-mun-metoden. Men för att inte ovana personer ska avstå från att ge hjärtmassage ändras nu rekommendationerna till att det räcker med så kallade hjärtkompressioner.

Avsikten med ändringen är inte att få kunniga människor att upphöra med mun-mot-mun-metoden. Det bästa resultatet nås alltid med en kombination av mun-mot-mun och bröstkompression. Men enligt flera studier räcker det för en lekman som rycker in att enbart göra hjärtmassage, och det är därför både de europeiska och de svenska rekommendationerna nu ändras.

-Det är ett faktum att personer som saknar utbildning på det här området ofta tvekar att ingripa om de tror att de måste göra mun-mot-mun. Man kan vara rädd för att blåsa på grund av smittrisken, säger Leif Svensson, som är ordförande i Hjärt-lungräddningsrådet (HLR) och docent i kardiologi vid Södersjukhuset i Stockholm. -Avsikten är att ta bort tveksamheten. Det finns tillräckligt med syre kvar i blodet under fyra-fem minuter för att enbart kompression ska fungera. Är man tveksam är det bara att köra i gång och trycka hårt. Man har absolut inget att förlora.
/ TT

Källa: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.470859-nya-riktlinjer-for-hjartstopp
 

ForEvo

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
BadBoy 200cc -08, CBR 600 (leksaker)
Har inte läst igenom allt rabbel här, men glöm inte.... ICA=In case of amergency. Skriv ica följande kontakt persons nummer, som ambulanse kan kontakta via din mobil. Detta håller på eller är internationellt redan.


Tror nog du menar ICE ;)

In Case of Emergency.
Kan bli ett problem med Ica eftersom ambulanspersonalen kan få för sig att numret går till din lokala Ica handlare :tummenupp
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
När man läser detta inser man att man inte är odödlig!
Jag har inte kort ännu och kommer endast köra 125cc dom första åren för att senare byta upp mig om jag gillar det lika mycket som jag tror jag kommer gilla mc åkande. men man får sig en reäl tankeställare om hur skör våra kroppar faktist är.
Hoppas att iallafall delar av texten kommer sitta kvar när man är ute och åker, och att man aldrig ska chansa elelr köra med "sannolikhetsprincipen"

Stort tack för den bästa pch mest givande läsningen någonsin!
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
hahaha... tror du vi är så okunniga ? Du får tre sekunder sen vet jag om du är allvarligt skadad eller inte. Oavsett om du skriker eller är tyst. Sen går jag till nästa. Men bra försök :tummenupp




en sak jag har lärt mig från alla utbildningar är att råka du ut för en olycka ska du vara så tyst som möjligt, då får du hjälp först
ambulanspersonalen ska nämligen hjälpa dom tysta först, skriker man är det ett täcken på att du lever o mår bra ;)

Egoism: är människans bästa försvarsinstinkt om man vill vara en av dom starka överlevarna

följer tråden med spänning efter detta :tungan

Ja jag drog det kanske lite till sin spets men det är bara för att alla skall förstå vad som har hänt. En bil åker på E-4 och voltar ner i diket. När vi kommer fram så konstaterar vi först att hastigheten som råder är 110. Det KAN ha gått ännu fortare. Vi hittar 3 personer. En ligger utanför bilen. En sitter inne i bilen och är avliden. En springer omkring och skriker. Enkel matematik säger att den som avled har varit utsatt för otrolig kraft. Den som skriker har varit utsatt för samma kraft och har sannolikt liknande skador tills motsatsen är bevisad. Oftast kommer flera ambulanser direkt och alla tas om hand samtidigt. Men det KAN hända att bara en kommer pågrund av att andra är upptagna. Då tar vi den som skriker sist.. den mår för tillfället bäst och vi koncentrerar oss på den som ligger tyst utanför. den kanske inte andas. den kanske blöder .. den kanske osv.. ofta stannar andra människor som kom före oss. Man kan ta hjälp av dem att ta hand om den som skriker några minuter.. prata med denne. försök att lugna.. håll om osv. Snart anländer flera ambulanser och då ordnar det sig. Men den personen SKA också till sjukhus för att undersökas efter inre skador.




Har läst ditt första inlägg, men inte resten.
Så det är möjligt att du redan besvarat detta...
Men du skrev: ".Denne har ju vart med om samma kraft i bilen som en har dött av. Så bara för att nån är ute o går chockad omkring så betyder inte det att den har klarat sig. MEN, man tar dom i ett senare skede när man har åtgärdat dom som behöver en först."

Vad ska man då göra med någon som springer runt? Ska man lägga personen ner? Ska man be personen sitta?


OT: Blev lite rädd av att åka hoj nu :p, blir till att köpa ett njurbälte sen också, innan nästa mc-säsong
 
Last edited:

Sprawler

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Först och främst, ambulans, jävligt bra jobbat. I egenskap av kollega till dig kan jag inte annat än att hålla med om allt du skrivit här.
Och jag förstår precis varför du startat denna tråden. En sån här tråd kan göra så stor skillnad när olyckan är framme. Tänkte därför ställa mig till förfogande i den mån det behövs.

Skrev ihop en kort sammanfattning av den undersökningsteknik vi använder inom ambulanssjukvården, med fokus på vad ni kan göra. Finns säkert mycket jag glömt så säg till så lägger jag in det här. De flesta kan säkert L-ABC och det är inget fel på den, men detta är en mer djupgående version.

A - Airways (fria luftvägar)
-Se och lyssna. Finns andning? Gurglande eller rosslande ljud? Används hals- och bröstkorgsmuskler för att andas?
-Lyft upp hakan. Kontrollera tungan, den faller lätt bakåt vid medvetslöshet
-Något i munnen som blockerar? Ta bort det
-Stabilt sidoläge eller lägesändring i allmänhet
-Manuell stabilisering av nacke
-Lossa på åtsittande kläder

B - Breathing (andning)
-Assistera med andningen på det sätt som är möjligt. Kan göras på många sätt - allt från att lugna till att aktivt blåsa in luft

C - Cirkulation
-Chock?
-Stoppa betydande blödningar

D - Disability
-Håll koll på personens medvetande. Varit avsvimmad eller varit vaken hela tiden? Sjunker i medvetande?
(Försämrat medvetande kan bero på mycket men andning är en av orsakerna man lätt kan kontrollera på plats. Gör om A!)
-Pupiller olika stora eller på annat sätt avvikande? Ofta tecken på hjärnskada
Sånt här kan anses obetydligt men faktum är att det underlättar för ambulansen när de kommer fram

E - Exposure
-Undersök hela kroppen. Frakturer, snedställningar, sår, kroppstemperatur, hudfärg... Finns massor!
-Förhindra nedkylning. Tänk på att marken oftast är kallare än luften
-Stabilisera frakturer om det anses nödvändigt

Sen ett litet kuriosa-tillägg till Claessons inlägg om de nya riktlinjerna för HLR.
Det finns ett råd av experter som utvärderar och uppdaterar rutinerna avseende HLR. Man gjorde en studie där ett antal personer utan HLR-utbildning fick ta hand om ett simulerat hjärtstopp. Vad man såg där var att de få som inte struntade i att hjälpa, blåste heeelt fel. De lutade sig över dockan och blåste lite luft in i munnen, flera decimeter ifrån dockan. Det där funkar uppenbarligen inte, så därför ändrade man rutinerna :D

Det finns, som ambulans skrev, redan tillräckligt med syresatt blod i kroppen för att klara några minuter. Därför har man nu gått ut med att det är bättre att bara göra bröstkompressioner än att inte göra nånting alls eller att göra inblåsningarna helt fel. Det tar helt enkelt för lång tid att göra fel och då försvinner fokus från att göra bröstkompressioner och få igång cirkulationen. De som vet hur man gör inblåsningar ska givetvis fortsätta med det.
 
Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
hahaha.. Jag kommer att ge dig 15 sekunder. Sen har jag en bra uppfattning om hurvida du har en dödlig skada eller inte. Sen lämnar jag dig och går till nästa om flera är drabbade. Vissa saker kan man inte gömma.. så som förstorade pupiller. Dålig puls.. nedsatt andning.. svettningar.. blek osv. Men kan du få till det så kanske du lyckas.. men det kräver även att du förutom lura våra sinnen även ska lura vår mätutrustning.. :tummenupp




en sak jag har lärt mig från alla utbildningar är att råka du ut för en olycka ska du vara så tyst som möjligt, då får du hjälp först
ambulanspersonalen ska nämligen hjälpa dom tysta först, skriker man är det ett täcken på att du lever o mår bra ;)

Egoism: är människans bästa försvarsinstinkt om man vill vara en av dom starka överlevarna

följer tråden med spänning efter detta :tungan
 

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Solna
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Nu när det är dax att ge sig ut på vägarana igen så kändes det som ett bra läge att läsa denna tråd igen. Eller snarare, gå igenom första inlägget. Hoppas många gör det samma :eek:)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
TIPS!

Fick av en händelse tillfälle att rapportera en trafikolycka som första man på plats och kan dela med mig av följande info. OM du ringer från en mobil och inte vet var du är, men har en GPS navigator eller har GPS i mobilen igång, så vill SOS MYCKET gärna ha positionen i RT90 format.

www.sosalarm.se/sv/112/Att-larma-112/--S...dig/Positionera-dig/

Naturligtvis underlättar det om du kan vägen, riktning och liknande, men RT90 är deras standard och underlättar deras arbete samt snabbar på insatsen. Lat/Long kan de ta emot också, men det är inte lika standardiserat.

Officiellt svar från 112


Hej Anders,
I dagsläget kan vi ta emot WGS84 och RT90 i vår operativa
teknik CoordCom G5.

Vi kan ta emot RT90 och WGS84 i:
Grader - minuter - sekunder
Grader - minuter
Decimalgrader

För närvarande kan vi endast ta mata in koordinat SWEREF99
i kartan. Vi kommer att kunna ta emot SWEREF99 i CoordCom
G5 men där har Ericsson vår teknikleverantör inte kommit
med någon lösning ännu.

Kartan är helt förberedd för att se samtliga av dessa tre
koordinatsystemen, man kan även omvandla tex om man har
RT90 så kan man få det i SWEREF99 eller WGS84 och vice
versa.

Vänligen,
SOS Alarm AB
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Efter att ha studerat diverse andra trådar:
Om en hard-core outlaw sporthojare är inblandad så börja med att hitta närmaste polis. Denne är självklart skyldig till att olyckan skett. Glöm inte att ringa kvällspressen!
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
det enda som jag tycker är jobbigt när man ringer in och ska rapportera en olycka är att puckona som svarar i tele på 112 ansér att vägarna i sverige bara kan gå åt två vädersträck....norr eller söder.....

hur fan ska man svara om vägen går åt öst eller väst????.....
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
väldigt enkelt.. ! man uppger vart ifrån man åkte .. och vart man är på väg. Då tar SOS alarm fram på sina kartor vilken väg det gäller.. sen kan man lite enkelt uppskatta hur lång man har åkt på den vägen. vädersträcket är ointressant.. inom snar framtid kommer SOS alarm att kunna positionera mobiltelefoner. Det betyder att de kommer att se exakt vart mobilen befinner sig. På så sätt funkar det när man ringer från en fast telefon. SOS alarm får upp numret (oavsett hemligt eller ej) Då skapas en GPS signal som skickas till oss i ambulansen om vilken adress vi skall åka till...





det enda som jag tycker är jobbigt när man ringer in och ska rapportera en olycka är att puckona som svarar i tele på 112 ansér att vägarna i sverige bara kan gå åt två vädersträck....norr eller söder.....

hur fan ska man svara om vägen går åt öst eller väst????.....
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag vet inte om detta redan har diskuterats, men när jag letade efter bra appar i AppStore, så ramlade jag över en app som heter Första Hjälpen. Vet dock ej om den finns på Android Market. Men den kan man ju ha som stöd, även om man har HLR alt. D/HLR-utbildningar.

I Appen så kan man även "plugga" på just detta med HLR i förebyggande syfte. Har dock inte prövat så mycket, så jag vet inte hur lika det är en vanlig utbildning. Men en av apparna har Trygghansa varit med i ett hörn på, så den borde ju vara i alla fall lite givande.

Som säkert redan tidigare föreslagits, om du får chansen att gå en HLR/DHLR-utbildning, så gör det. Vi hade årligen DHLR och livräddning på mitt förra jobb (sportcenter) och de gångerna vi har behövt utöva det, så har det suttit som en smäck. Så ta chansen, den chansen kan rädda liv.

Nu börjar en del kommuner att placera ut Defibrillatorer på strategiska ställen i städerna, och ju fler som kan hantera dessa, ju bättre. För en del kanske det låter läskigt med Defibrillator, men saken är den, att dessa otroligt smarta enheter gör det mesta själv. Man kan inte göra något fel, som skadar "patienten". En röst leder dig genom hela proceduren, och säger precis hur du ska göra. Om det finns hjärtfrekvens, så behövs inte stöten, och då är apparaten spärrad, så det inte går att stöta.

Jag känner att jag behärskar detta någorlunda, och det tackar jag mitt förra jobb för. Så se inte denna utbildning som nån trist kurs, utan försök ta det som en livslära, och försök att få med så många som möjligt. Jag tycker att det borde vara obligatoriskt i skolan. (det kanske det är nu) För detta borde alla kunna, tycker jag.

Mvh Tompten


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Landstedt

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Ort
Slöinge
Hoj
1993 ZZR1100 Kawazaki
Been there done that!

För ett år sen kom jag först till en olycka. En lastbil som kört i diket. Där var en kille som stod utanför, men jag stannade i fall han behövde hjälp.
-Han sitter kvar därinne. fick jag till svar. Men va fan. tänkte jag. Vi måste ju in. Problem nummer ett. Lastbilen var utrustad med okrossbara rutor. Jag har aldrig slagit så hårt på en ruta i hela mitt liv. Bra när man är rädd för inbrott, men inte i detta fallet. Passagerardörren låst och en björk klämde förardörren.
Lite lätt stressad över att se mannen hängandes mellan sätena och jag kommer inte in. Till slut lyckades jag klämma mig in via förardörren.
Tar tag om mannen och lyckas lyfta honom halvvägs upp i sängen. Han vägde säkert 120 kg. Att man får sådan styrka när det gäller är helt otroligt.
Jag ger honom HLR och han som var först på plats ringer SOS. Jag fortsätter med HLR tills ambulansen kommer. Tyvärr så klarar sig inte mannen.

Jag har inom mitt arbete gått återkommande HLR kurser och vid varje tillfälle funderat över hur jag skall kunna komma ihåg hur man gör när det verkligen gäller, men nu vet jag.
Det sitter i ryggmärgen. Efter att ambulanspersonalen tagit över så förundras jag över hur jag mer eller mindre utan att tänka har klarat detta.
Sen rann adrenalinet ur och som jag darrade i kroppen. Efteråt kom smärtan i armarna efter att ha lyft mannen upp i sängen.

Så till Er som funderar på att gå en kurs i HLR. Sluta fundera och gå kursen. Den kan rädda liv!
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Har delat inlägget på andra forum. Och detta hamnade nyss på ett av de andra forumen!

Jag var i förra veckan med om en singelolycka på motorvägen där jag och min kompis satt i bilen och hon av okänd anledning tappade kontrollen över bilen i en hastighet långt över det tillåtna. Jag klarade mig otroligt bra, bara hjärnskakning och allmänt mörbultad. Värre gick det dock för henne då hon bröt ryggen :/ Men jag vill tacka din vän (hälsa honom och tacka) som skrivit guiden då den med största sannolikhet räddade henne från att bli förlamad resten av livet.
Om jag inte hade läst denna guiden (Framförallt om hur man ska bete sig vid ryggskador samt att bilen inte börjar brinna trots kraftig rökutveckling)så hade jag i ren panik dragit ur henne ur bilen. Men tack vare att jag läst ditt inlägg stannade jag upp ett par sekunder och tänkte efter innan jag började agera.

Både hon, jag och alla hennes anhöriga är er evigt tacksamma och jag hoppas att fler än jag har läst guiden. Jag kommer från och med nu läsa den minst en gång i månaden för att alltid ha det friskt i minnet, och det vill jag uppmana alla er andra att också göra, för en olycka sker snabbare än man tror och kan drabba vem som helst!

Och ännu en gång, tusen tack!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top