Info Till Mc Sverige

Vad är det som gör mig så korkad? Förklara gärna!

Korkad .. sorry :)
Man kan ju inte säga att A-kassan är valfrihet, jag var ju med i Akassan innan och 1000 kr mer i lönekuvertet skall ju inte innbära att jag behöver gå ut för att få dem, så var det aldrig sagt.
Korkad är väl att ta i .. sorry :)
Men fler människor har sagt oj jag tänkte inte på att andra saker blev dyrare... och detta spelar reinfjärt på och tro att folket är dumma i huvudet, vilket det visade sig att de flesta kanske är ? :va

jag tycker dock som dig att valfriheten är bra till en viss gräns!
Jag vill ha gratis sjukvård, jag vill ha ett skyddsnät om man blir arbetslös mm... Med moderaternas politik kommer att bli en klassfråga där de rika blir rikare och de vanliga får det sämre o sämre så har det alltid varit.

Sen hur ofta orsaker en mc skador på andra än sig själv om man skulle gå i backen, mot en bil ?

Sedan e de frågan om vem som var farligast.... Den som körde ut från korsningen eller hojen som kom så hiskeligt fort.... :va

Bifogat

• 15.jpg
    15.jpg
    120.7 KB · Visningar: 54
Sedan e de frågan om vem som var farligast.... Den som körde ut från korsningen eller hojen som kom så hiskeligt fort.... :va

Jävla dumt inlägg!!

200km/h = 55 meter / sekund..

En liten övning!!
Titta åt höger.. föreställ dig att du har fritt en 300 meter.
Sen vänder du huvudet åt vänster och ser att det är fritt säg 250 meter.
Den manövern tar ca: 4 sekunder.
Sen kör du, åt vänster.
Det tar dig 4 - 5 sekunder att komma iväg från utfarten.
På dom sekundrarna har en motorcykel i ca: 200 km/h förflyttat sig ca: 450 meter.

Försök hinna med och titta och uppfatta.

Det är inte fordonen som är farliga..
Det är förarna som är omdömeslösa!!

Ganska mycket off topic..
Sorry :rolleyes:

Vad är det som gör mig så korkad? Förklara gärna!

Man kan ju inte säga att A-kassan är valfrihet, jag var ju med i Akassan innan och 1000 kr mer i lönekuvertet skall ju inte innbära att jag behöver gå ut för att få dem, så var det aldrig sagt.
Men fler människor har sagt oj jag tänkte inte på att andra saker blev dyrare... och detta spelar reinfjärt på och tro att folket är dumma i huvudet, vilket det visade sig att de flesta kanske är ? :va

jag tycker dock som dig att valfriheten är bra till en viss gräns!
Jag vill ha gratis sjukvård, jag vill ha ett skyddsnät om man blir arbetslös mm... Med moderaternas politik kommer att bli en klassfråga där de rika blir rikare och de vanliga får det sämre o sämre så har det alltid varit.
Haha, nu får du ju ändå ge dig:) Var har du hållit hus dom sista tio åren när sossarna hade makten? Allt som är skit IDAG är sossarnas bagage, inte borgarnas. Inte därmed sagt att det inte kan bli sämre för vissa grupper i samhället under borgarna. Politiker är politiker oavsett block=opålitliga. På dig låter det som att det var himmelrike under sossarna. Dom förlorade av en anledning och det var knappast pga av borgarna lovade mer pengar i kuvertet. Saker som skola, brottslighet och sysselsättning var nog viktigare anledningar, iaf för mig. Gnäll gärna på politiker (det gör jag iaf) men när du låter som att du har en poster på Göran Persson hemma så framstår du bara som naiv. Inget illa menat.

självklart får man inte 1000 spänn mer i lön utan att betala något i andra änden..
Var skulle dom pengarna komma från? Jag tror inte att folk ar så dumma att dom tror att dom plötsligt skulle få tusen spänn i mer lön bara för det blev en ny regering.

Vem skulle betala det?

Men som det är nu så kan du om du skippar facket och akassan, säljer bilen ha 1000kr extra över varje månad.
Den valfriheten tycker jag är bra!
Behåller du dom så kasnke du bara har halva tusenlappen kvar..

ähh skit samma nu är det semester

Last edited:
Jävla dumt inlägg!!

200km/h = 55 meter / sekund...

Ganska mycket off topic..
Sorry :rolleyes:

Var i ligger det dumma? Vi behöver inte gå längre än till 70 o 90-vägar för att förstå att det farliga fordonet (vilket tråden ursprungligen behandlar) är det som bryter mot vejningsplikten. Hur ofta kör inte bilar ut i korsningar, med hög korsandehastiget, och sedan accelererar väldigt långsamt trotts att det kommer fordon bakifrån som kommer ikapp? :va

Detta härlett till politikerns uttalande som inte tycks kunna skilja på omdömmeslösa förare oavsett fordonstyp, utan drar alla över en kam. Som jag läste i en annan tråd, en lasbilschafför som prejade en bil i bergsväggen för denne var trött på att bli omkörd!!!! :mad:

Last edited:
På sätt och viss har jag förståelse för beslutet om premiehöjningarna.
Alla moraltanter på det här forumet som gapar och skriker på dom som skenförsäkrar, att dom inte vill betala för att andra ska skriva hojjen på pappa eller mamma. och att det drabbar dom mm. Bla, bla ,bla
Ni ska absolut inte utala sig i den här frågan. För det finns ingenting som säger att tant Agda 90år ska betala era skador i trafiken, genom skatt på hennes redan dåliga pension.
Eller klarar ni bara av att se saker från erat eget perspektiv :va :va :va

Men! Men! Men!

Den betydligt intressantare frågan är????
Vi betalar i dag redan en massa skatt för att vi kör runt i våra bilar och på våra motorcyklar. Och det gör vi när vi tankar. Har för mig att det faktiska besinpriset endast är 3-4kr litern. Och resten är skatt.
Jag har desutom sätt siffror på att endast 10-20% av den skatten går till vägar, säkerhet, p-platser mm. Dvs utgifter och investeringar som trafiken skapar. Resten går till andra delar i sammhället. (långvård, socialbidrag, kultur, mm) Här borde det redan finnas utrymme för att lägga dom kostnader som trafikskador orsakar.

Detta kan ju inte stämma. Tjänar cirka 27k per månad och har inte märkt av någon form av skattesänkning sedan moderaterna tog över makten (får ut lika mycket nu som då). A-kasse-höjningen gjorde att jag får betala 120kr mer per månad jämfört med innan. Men mina 1.4k / månad i MC-försäkring från 1.2 / månad innan är en höjning med 200kr. Det är dessa 32%.. Vill ju gärna se hur det ser ut när det blir 300% höjning. Tror fortfarande att jag inte får ett öre tillbaka på inkomstskatten då heller.

Alltså har jag gått:

+ = 0

- = 320kr

Nästa gång röstar jag rött. :tuttar

Skulle nog tro att du får ut ca 900kr mer/mån. 900-320 = +680kr

Farligast och farligast. I ett fall där bilisten brister i uppmärksamhet och orsakar en olycka så påverkas inte mc-försäkringen alls.

Statistiken talar sitt tydliga språk. Mc-förare kör som krattor i jämförelse med äldre herrar i en volvo 340.

Last edited:
De har sänkt inkomstskatten men höjt a-kassan och lagt skatt på en försäkring jag har genom jobbet som innan var gratis. De säger att de ska sänka skatten men då hittar de på nya ställen att ta pengarna, mer pengar dessutom... :tummenupp

De har inte höjt A-kassan, skillnaden är bara att du inte längre får göra avdrag för sin fackavgift samt A-kasseavgift.

Personligen ser jag inte det som ett problem att man börja styra så att olika kostnadställen ska betala sig själva. Det blir ett betydligt mer rättvist samhälle då. Jag tycker inte att det är rätt att Gösta 73 hjälper till att finansiera min MC-åkning. Om jag inte har råd med den hoj jag vill ha får jag nöja mig med en annan.

Jag tycker det är märkligt att folk här på forumet tycks se det som en rättighet att kunna köra den nyaste årsmodellen sporthoj. Tycker ni att det borde vara en rättighet att alla ska ha råd att köpa en lyxvilla på Värmdö också? Eller att dricka champange på krogen? Borde det kanske vara subventionerat av skattepengar att åka på en lyxkryssning i Söderhavet?

Vill man ha dyra intressen får man antingen prioritera bort annat eller se till att man har förutsättningarna till att kunna finansiera det.

... och nej jag är inte rik, har inte rika föräldrar och är inte född med guldsked i mun, men jag är uppfostrad till att klara mig själv och till att ta ansvar.

De har inte höjt A-kassan, skillnaden är bara att du inte längre får göra avdrag för sin fackavgift samt A-kasseavgift.

Personligen ser jag inte det som ett problem att man börja styra så att olika kostnadställen ska betala sig själva. Det blir ett betydligt mer rättvist samhälle då. Jag tycker inte att det är rätt att Gösta 73 hjälper till att finansiera min MC-åkning. Om jag inte har råd med den hoj jag vill ha får jag nöja mig med en annan.

Jag tycker det är märkligt att folk här på forumet tycks se det som en rättighet att kunna köra den nyaste årsmodellen sporthoj. Tycker ni att det borde vara en rättighet att alla ska ha råd att köpa en lyxvilla på Värmdö också? Eller att dricka champange på krogen? Borde det kanske vara subventionerat av skattepengar att åka på en lyxkryssning i Söderhavet?

Vill man ha dyra intressen får man antingen prioritera bort annat eller se till att man har förutsättningarna till att kunna finansiera det.

... och nej jag är inte rik, har inte rika föräldrar och är inte född med guldsked i mun, men jag är uppfostrad till att klara mig själv och till att ta ansvar.

Instämmer :tummenupp

Bara att hoppas att det utvecklingen går framåt även på andra områden.
Tex. så är Gösta 73 år kanske inte heller intresserad av att dela på kostnaden som Sara 12år skapar då hon blir inblandad i en olycka på den lokala ridskolan.

Om inte Saras föräldrar själva har ekonomin så är det bara att sluta rida. Helt korrekt att alla skall stå för sina egna kostnader.

Lägg ned jakten på MC-piloterna.

Last edited:
Farligast och farligast....Statistiken talar sitt tydliga språk. Mc-förare kör som krattor i jämförelse med äldre herrar i en volvo 340.

Håller med till 100%. Men med detta resonemanget, skulle man köra lastbil, gärna tung, för de har ju nästan inga skador om vi ser till antalet fordon. Jag fick min försäkring höjd m ca 600, o if "passade på" som de skrev, att justera priset m ytterligare 700 för ökade kostnader...

Drar vi på det lite ytterligare.... så kommer det kanske skatter på sporter som orsakar stora kostnader i form av sjukhusbesök.

Detta kommer bara att leda till ytterligare mygel från "svenssons" sida.

Håller med till 100%. Men med detta resonemanget, skulle man köra lastbil, gärna tung, för de har ju nästan inga skador om vi ser till antalet fordon.

Alltså måste lastbilsförarna köra väldigt bra!

Vem som helst kan ju faktiskt starta ett eget försäkringsbolag med valfria premier. Någon som är sugen?? Sätter du lite lägre premier än vad bolagen har nu så är ditt kundunderlag redan klart!!

Väl talat!

Önskar att majoriteten av gnällpellarna kunde försöka se lite utanför sitt eget smala perspektiv.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon