Info Till Mc Sverige

Håller med ovan (mikael n).....
Att dom som röstat på Alliansen kan inte klaga på detta eftersom man
valde dom till makten....

Alltså, besinna er litegrann. Det är i-landsproblem vi snackar om här. Att ha råd att köra och äga hoj är en lyx, inte en jävla rättighet. Vissa som gnäller på högre avgifter på diverse saker äger fina bilar och motorcyklar. Då är det fan dags att börja prioritera. Är man hojentusiast och älskar att köra så sälj då din finbil som du sitter på eller ge fan i att blåsa en tusing på krogen varje helg osv. Jag får ut ca 800 spänn extra per månad sedan skattesänkningen och trots höjda avgifter på a-kassa och försäkring så går jag fortfarande plus. Inte mycket men dock. Blir så jävla trött på att det alltid ska gnällas över höjda avgifter men att man samtidigt får selektiv minnesförlust när det gäller hur mycket mer pengar man har fått extra i plånboken. Att staten ger med ena handen och tar med andra är fan ingen nyhet och det spelar ingen roll vilken regering det handlar om. Däremot skiljer det på vad dom sparar in på och vad dom delar ut på och den balansen verkar den nya regeringen än så länge klara av bättre än den gamla.

Gabriella Norén
Socialförsäkringsexpert

Inte för att jag tror att du befinner dig med båda fötterna på jorden, och än mindre på detta forum - MEN!!

Det enda som detta urdumma förslag kommer att leda till är att samhället i slutändan kommer att ha ett ex antal fordon i trafiken som INTE har en enda försäkring, fordon som vid en olycka kommer att skapa än mer problem & svårigheter än vad vi har i dag - enligt dig!!

Nä du "kära" socialförsäkrings"expert", gräv i stället ett stort hål nog att rymma HELA den befintliga regeringen som vi har i dag lååååångt ut i ur skogen så kan jag LOVA att tillräckligt många kommer att hjälpa till att täcka över hålet när ni väl sitter i det!!

Mvh,
/Fürstenhoff.

mycket välskrivet, jag gillar inte heller en regering som delar sin ungdomstidning med sverigedemokraterna...

Alltså, besinna er litegrann. Det är i-landsproblem vi snackar om här. Att ha råd att köra och äga hoj är en lyx, inte en jävla rättighet. Vissa som gnäller på högre avgifter på diverse saker äger fina bilar och motorcyklar. Då är det fan dags att börja prioritera. Är man hojentusiast och älskar att köra så sälj då din finbil som du sitter på eller ge fan i att blåsa en tusing på krogen varje helg osv. Jag får ut ca 800 spänn extra per månad sedan skattesänkningen och trots höjda avgifter på a-kassa och försäkring så går jag fortfarande plus. Inte mycket men dock. Blir så jävla trött på att det alltid ska gnällas över höjda avgifter men att man samtidigt får selektiv minnesförlust när det gäller hur mycket mer pengar man har fått extra i plånboken. Att staten ger med ena handen och tar med andra är fan ingen nyhet och det spelar ingen roll vilken regering det handlar om. Däremot skiljer det på vad dom sparar in på och vad dom delar ut på och den balansen verkar den nya regeringen än så länge klara av bättre än den gamla.

:klappar

Om jag inte har en finbil att sälja och aldrig blåst en tusenlapp på krogen
(totalt räknat under 37 år) :) får jag gnälla då på att det blir dyrare?

Men du, är det verkligen ett i-landsproblem? Jag skulle inte ha råd att ha bil. Den billigaste bilen att försäkra kostar mig mer än vad min hojförsäkring kostar och nu efter 1:a juli har det ju inte blivit billigare. Menar du alltså att jag inte har rätt att förflytta mig annat än kommunalt? Eller får jag lov att tycka att min hoj är bra att ha för den är inte bara rolig, den tar mig till platser jag vill till också - och en del ställen jag inte vill till, som jobbet och sjukhuset och sånt. Innan 1:a juli gick min ekonomi jämt ut jmf med förra året. Efter 1:a juli går jag minus jämfört med förra året. Festa? Ja, jag har nog bränt två hundringar på krogen i år. Kanske tre förra året.

Är det en rättighet att få förflytta sig? I så fall borde det ju vara en rättighet oavsett fordon - och SÄRSKILT ett som förorenar så obetydligt jämfört med en bil.

Detta kan ju inte stämma. Tjänar cirka 27k per månad och har inte märkt av någon form av skattesänkning sedan moderaterna tog över makten (får ut lika mycket nu som då). A-kasse-höjningen gjorde att jag får betala 120kr mer per månad jämfört med innan. Men mina 1.4k / månad i MC-försäkring från 1.2 / månad innan är en höjning med 200kr. Det är dessa 32%.. Vill ju gärna se hur det ser ut när det blir 300% höjning. Tror fortfarande att jag inte får ett öre tillbaka på inkomstskatten då heller.

Alltså har jag gått:

+ = 0

- = 320kr

Nästa gång röstar jag rött. :tuttar

Sverige börjar likna Norge. Skatter på allt och skyhöga avgifter. I Norge får folket t ex betala broar, vägar, tunnlar via vägtullar. Och det är inte billigt kan jag lova er. När jag tog mig in till oslo fick jag väl lägga runt 100 kr tur och retur i tullavgifter.

/M

Men man betalar inte tullavgift i Norge om man kör hoj. Har för mig man kan köra rakt genom dem betalstationerna. :)

Jo men va bra!
Vi sitter här och kastar blockpolitiska smädelser mot varandra så vi inte stör dem när de höjer försäkringen.

Det bästa med allt är att det bara blir 4 år om ens det.. för denna regering och sedan tar det återigen 10 år att bygga upp allt som de lyckats förstöra.
Grattis Sverige, SMART!

Japp och när landet börjar sakta komma på plus, då kommer nästa våg av M-älskare som glömt bort de förra idiotierna och röstar in skiten igen!

M stå för frihet? ARBEIT MACHT FREI i såfall.

löna sig att arbeta? självklart, men hur motiverar man någon att arbeta?

med piska eller morot? eller i _M_´s fall , piska eller sträckbänk..
Gamla, sjuka, och de som verkligen VILL ha jobb, men som inget får, är de också "parasiter" som ni m-fanboys älskar att proklamera ?

nej usch och fy, klarar man inte att arbeta tills man stupar, ja då är man inget värd som människa :rolleyes:

Last edited:
Gabriella Norén
Socialförsäkringsexpert

Inte för att jag tror att du befinner dig med båda fötterna på jorden, och än mindre på detta forum - MEN!!

Det enda som detta urdumma förslag kommer att leda till är att samhället i slutändan kommer att ha ett ex antal fordon i trafiken som INTE har en enda försäkring, fordon som vid en olycka kommer att skapa än mer problem & svårigheter än vad vi har i dag - enligt dig!!

Nä du "kära" socialförsäkrings"expert", gräv i stället ett stort hål nog att rymma HELA den befintliga regeringen som vi har i dag lååååångt ut i ur skogen så kan jag LOVA att tillräckligt många kommer att hjälpa till att täcka över hålet när ni väl sitter i det!!

Mvh,
/Fürstenhoff.

Jag står oxå i kö vid gropen med en spade:tungan

Detta kan ju inte stämma. Tjänar cirka 27k per månad och har inte märkt av någon form av skattesänkning sedan moderaterna tog över makten (får ut lika mycket nu som då). A-kasse-höjningen gjorde att jag får betala 120kr mer per månad jämfört med innan. Men mina 1.4k / månad i MC-försäkring från 1.2 / månad innan är en höjning med 200kr. Det är dessa 32%.. Vill ju gärna se hur det ser ut när det blir 300% höjning. Tror fortfarande att jag inte får ett öre tillbaka på inkomstskatten då heller.

Alltså har jag gått:

+ = 0

- = 320kr

Nästa gång röstar jag rött. :tuttar

Har du missat skatteavdraget? DU betalar ca 1000kr mindre i skatt per månad sedan nyår...

Jag skulle gissa att du ligger ca 600kr plus... Så är det bara det du röstar för så får du nog tänka en gång till innan du röstar rött nästa gång..

edit: lite info http://www.regeringen.se/sb/d/8648/a/75573
http://www.skatteverket.se/skatter/skattetabeller/jobbskatteavdrag.4.3d6c82f21107cfb119f8000669.html

Last edited:
Jag har fortfarande inte sett ett enda bra argument till varför förslaget är så väldigt dåligt. I SMC's tidning kan man läsa att ridsporten och skidåkare också tär på samhällets resurser, men två fel ger inte ett rätt.
Det är en alldeles utmärkt lösning, om än det råkade vara ganska olyckligt att det började med fordonen ur mitt eget perspektiv. Glöm inte att det är 32% på trafikförsäkringspremien som skall slantas, och det ger för merparten av fordon ingen särskilt dramatisk ökning. Att trafikförsäkringen på R-hojar är dyr är inte regeringens fel. Hoppas att de nu följer upp med att föra över kostnader för andra kostsamma grupper på dem själva, t.ex. 200-kronors cigarettpaket vore en föjd för ögat.

Men som sagt, varför är det orättvist att de som kan betala för sin vård också gör det? Så länge man inte betalar dubbelt, vilket man nu gör men inte på sikt, så är det väl fantastiskt bra?

Och sist men inte minst, hur många har egentligen lagt sin hobby på hyllan på grund av detta? 32% på trafikförsäkringen är ungefär ett bakdäck per år, inte så mycket att gnälla om.

Ps. Hur många trådar finns det i det här ärendet egntligen?

Angående skatten så beror det också på var man bor i landet.
Vissa kommuner har höjt sin kommunalskatt

Höjningen på 32% är ju bara första steget i trafikförsäkrings frågan.
Den 1 Januari 2009 har jag för mig kommer nästa steg om jag minns rätt och siffrorna man talar om är en höjning på ca 300% av totalkostnaden....
En person som i dag betalar ca 5000:-/år kommer att efter omläggningen
betala ca 15000:-/år med samma försäkring...och sporthojsägare...
som betalar i dag ca 15000:-/år blir kostnaden ....usch...vill inte tänka
på det.....
Siffrorna ovan är ju inte klara. Har bara sätt uträkningar i div tidningar..div
spekulationer... men uttalanden från försäkringsbolag säger att vissa hojar kommer att istort sätt försvinna från marknaden eftersom ingen kommer att ha råd att försäkra dom. Jag antar att dom syftar på sporthojar....
Om dom inte kommer upp med några lösningar ändringar vill säga....

Dessutom så kanske reg plåt fram tillkommer......också.....

Jag kan tillägga att jag också ligger minus i kassan efter att Alliansen
har tagit över....så för mig blir det ALLTID att rösta rött....
Alliansen är som vanligt till för dom rika. Det har man sett..senast
i Aktuellt där det visade sig att ju rikare du är desto mer tjänar du på
Alliansens alla förslag...De visade att inget av Alliansens förslag missgynnade
dom rika....

När/om det blir en 300% ökning
tror jag måååånga kommer köra oförsäkrat och utan plåtar.

Dvs fler smitningar med kanske olyckor som följd.
Idioter är vad dom är.

Jag betalar gärna för dom som rider och åker skidor mm. För då får vi ner snittkostnaden per person. Annars om alla ska betala för sig så kommer ridning och hockeyträning, fotboll osv bli en klassfråga.

En familj med 2 st normala löner och säg 2 barn, hur ska dom kunna bekosta barnens alla aktiviteter? Och vill man själv ha en hobby då som tex motorcykel ja då är man rökt.

Röstar rött med ett leende nästa gång.

Har du missat skatteavdraget? DU betalar ca 1000kr mindre i skatt per månad sedan nyår...

Jag skulle gissa att du ligger ca 600kr plus... Så är det bara det du röstar för så får du nog tänka en gång till innan du röstar rött nästa gång..

edit: lite info http://www.regeringen.se/sb/d/8648/a/75573
http://www.skatteverket.se/skatter/skattetabeller/jobbskatteavdrag.4.3d6c82f21107cfb119f8000669.html

Detta är just var flera av svenska folket gjorde.. VI FÅR 1000 kr MER I MÅNADEN.

Grattis att du är en av de ..... korkade som går på sådant.

Med alla nya avdrag och höjd A-Kassa, Fack, mm mm så är du MINUS ändå men detta förstod tydligen inte de som röstat på M... Säger M att vi får 100.000 mer i månaden så kan de som inte röstade på M ändå förstå att det blir nya utgifter vilket gör att man hamnar inte på plus.

Men tydligen så är matematik inte svenska folkets största favorit då skulle vi inte haft denna regering.

Och sist men inte minst, hur många har egentligen lagt sin hobby på hyllan på grund av detta? 32% på trafikförsäkringen är ungefär ett bakdäck per år, inte så mycket att gnälla om.

Saken är väl denna att 1 gång.. OK, 2 gånger.. nja.. men OK 3:e gången ?? hur länge skall dem kunna höja och göra det värre för folket utan man säger stopp ?
Visst jag får pröjsa 300 kr mer i månaden på en redan dyr försäkring.. kört 9 år prickfritt, anser att min premie skall bli billigare varje år inte bli dyrare ELLER ?
När får man tillbaka ngt i detta land ? Sverige har blivit så jävla lamt ingen vågar stå upp för sina åsikter, man skäller och klagar på allt men det händer liksom inte så mkt mer.. Det är som ngn annan skrev i en tråd vi Svenska folket som bestämmer inte regeringen, vill vi tillräckligt så kan vi sätta stopp för mkt.
Någon gång är det fanimej bra, man kan inte bara höja och godta allt här i livet.
32% japp men nästa år då ? året därpå då ? snart betalar vi 6000 kr / månaden för att ha en hoj och fortfarande sitter personer och säger att men det är bara bra bla bla bla... vi måste ha skatter, miljön bla bla bla
:finger in you as säger jag bara!

Last edited:

Saken är väl denna att 1 gång.. OK, 2 gånger.. nja.. men OK 3:e gången ?? hur länge skall dem kunna höja och göra det värre för folket utan man säger stopp ?
Visst jag får pröjsa 300 kr mer i månaden på en redan dyr försäkring.. kört 9 år prickfritt, anser att min premie skall bli billigare varje år inte bli dyrare ELLER ?
När får man tillbaka ngt i detta land ? Sverige har blivit så jävla lamt ingen vågar stå upp för sina åsikter, man skäller och klagar på allt men det händer liksom inte så mkt mer.. Det är som ngn annan skrev i en tråd vi Svenska folket som bestämmer inte regeringen, vill vi tillräckligt så kan vi sätta stopp för mkt.
Någon gång är det fanimej bra, man kan inte bara höja och godta allt här i livet.
32% japp men nästa år då ? året därpå då ? snart betalar vi 6000 kr / månaden för att ha en hoj och fortfarande sitter personer och säger att men det är bara bra bla bla bla... vi måste ha skatter, miljön bla bla bla
:finger in you as säger jag bara!

Jag vet inte vad som är planerat för framtiden, troligen får man in en ganska rejäl slant bara med de 32% så kanske nöjer man sig med det för att inte stöta sig med (framför allt) bilägarna, Motormännen, bilindustrin, jag vet inte.

För övrigt kan det inte bli hur dyrt som helst, om man ställer av sin MC de dagar man inte använder den så blir det i ett land med dessa väderförhållanden aldrig oöverkomligt för en nomarl löntagare att trafikförsäkra en MC. Kostar en trafikförsäkring 50.000 så är det inte ens en tusing i veckan och då kör man bara två dagar per vecka och då kostar det endast 275/vecka för en så rolig hobby, är det inte billigt? :) Billigare än en normal greenfee och då får vi ändå nöjet att förstöra miljön samtidigt. :banana

Oavsett vilket så har jag ännu inte sett något vettigt argument för att inte de som står för kostnaderna också bär dem, men det är konstigt om det bara drabbar motorfordon och kanske något olyckligt att man inte började i en annan ände, det kan jag hålla med om. Själv kostar det mig en bra slant per år också, jag backar nog på nya regeringen jag med men det är smällar man får ta, om man inte är egoist. ;)

Min tro är i alla fall att man suger ut ordentligt med stålar och drar ner på diverse i-landslyx 2006-2009 för att 2010 gödsla med skattelättnader. Hoppas. :)

Detta är just var flera av svenska folket gjorde.. VI FÅR 1000 kr MER I MÅNADEN.

Grattis att du är en av de ..... korkade som går på sådant.

Med alla nya avdrag och höjd A-Kassa, Fack, mm mm så är du MINUS ändå men detta förstod tydligen inte de som röstat på M... Säger M att vi får 100.000 mer i månaden så kan de som inte röstade på M ändå förstå att det blir nya utgifter vilket gör att man hamnar inte på plus.

Vad är det som gör mig så korkad? Förklara gärna!

Jag svarade på ett inlägg om att han gick back massor varje månad på höjd akassa och då skrev jag att tjänar men 25-30k i månaden och har fått höjd akkassa på 2-400 så ligger man fortfarande på plus.. Men man har en valfrihet, akassan är inget man är tvingad att va med i.

Självklart blir jag inte rik bara för att vi bytt regering men vi får alla större valmöjligheter vad vi vill spendera våra pengar på.
Självklart går ju inte samhällets alla kostnader och utgifter att trolla bort.

Jag vill verkligen inte ha ett samhälle där halva lönen går till skatt och där det mesta är betalt men utan valfrihet...
Där det kan bli lite konkurrens och saker och ting kommer troligtvis funka bättre...

Förklara gärna varför jag är korkad bara för jag vill ha valfrihet!!!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon