Modifieringar XT660 X/R

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle misstänka haveri huvudcylindern, att den först inte släppte tillbaka oljan och att den sen inte pumpar tryck.

Annars kan bromsslangen bli som en backventil (en kompis var ut för det på en bil) och inte släppa tillbaka oljan. Vet inte men om det kan vara så att slangen blockerade oljans tillbakagång så bromsen inte släppte och sen då du släppte på trycket via luftnippeln så fick du in luft i oket så du nu därför inte kan pumpa upp tryck.

Jag skulle renovera promspumpen, nya slang och även renoverat oket. Vilket jag för övrigt gjort på samtliga äldre hojar jag köpt i förebyggande syfte.
 

sbl

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2021
Ort
högakusten
Hoj
xt 660r 2010 såld ... nu xt350 1986
Jag skulle misstänka haveri huvudcylindern, att den först inte släppte tillbaka oljan och att den sen inte pumpar tryck.

Annars kan bromsslangen bli som en backventil (en kompis var ut för det på en bil) och inte släppa tillbaka oljan. Vet inte men om det kan vara så att slangen blockerade oljans tillbakagång så bromsen inte släppte och sen då du släppte på trycket via luftnippeln så fick du in luft i oket så du nu därför inte kan pumpa upp tryck.

Jag skulle renovera promspumpen, nya slang och även renoverat oket. Vilket jag för övrigt gjort på samtliga äldre hojar jag köpt i förebyggande syfte.
tack för ditt svar .. jag har fått tag i nya delar ok .. å bromscylinder å slang ... oljan byttes förra sommaren å jag körde ca 600 mil utan trassel å jag måste erkänna att jag tappade förtroendet å känner att det tar emot köra .. jag funderar på byta till en med abs ..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Renovera upp grejerna och sen är det bara ut och köra, vet precis vad du talar om då det tar emot.

Efter att krossat knäet med KLR:en kändes det olustigt första gångerna jag var ute med det men nu är det borta. Känns också fortfarande olustigt att sätta sig på GSX:en efter att oförklarligt vobblat omkull i höstas. Fixa bromsarna och ta det lugnt så går det över.

Du har fördelen att bemästra psyket för att du vet varför du gått omkull, renovera allt kolla allt noga så ett du ju att allt är som det ska och sen ut och köra till oluskänslan försvinner. Är du osäker på bromsarna ta hjälp av någon som kan för du har ju redan räknat ut att man inte chansar med bromsarna.
 
Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Någon som vet vad det är för kolvdiameter på frambromspumpen till XT660R (eller andra XT660-modeller med enkelskiva fram)?
 

Lars1982

Medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Östersund
Hoj
2007, KTM 950 Supermoto R
Vart köper ni reservdelar och tillbehör. Funderar på att skaffa ett skydd för motorn då jag gillar att köra grusväg. Funderar även på skydd på handtagen.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har en kedjehub (eller vad man nu ska kalla det på svenska...) till XT660 bakhjul liggandes.

Om någon behöver ett sådant så ge ett bud.

IMG_20220808_114342-01.jpeg

IMG_20220808_114408-01.jpeg
 

fredxt

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2022
Ort
Tjockhult
Hoj
Yamaha XT660X - 2005
Hej på er.

Är på jakt efter en extra uppsättning hjul till min XT660X. Men eller utan däck spelar ingen roll men de får annars gärna vara kompletta.

Kan hämta i Stockholmsområdet alternativt betala för frakt om gemütlig säljare orkar ombesörja sådan.

Fridens.
 

Sudden86

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2020
Ort
Mariefred
Hoj
Suzuki bandit 1200 1998
Hej!
Någon som är sugen på ett nästan nytt slipon till en xt660x/r
Har nämligen 2 st 400mm pipor med mellan rör och allt.
kolfiber utblås.
Black widow är det.
Har 2 korta kopplings/broms grep oxå.
ställbara.

dra ett pm vid intresse
 

Bifogat

  • D3F81D4C-2820-48CE-8504-DA70FADDEFD0.jpeg
    D3F81D4C-2820-48CE-8504-DA70FADDEFD0.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 25

Yamaha Racing

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2023
Hoj
Xt några olika
Hej, jag har fått tag i en gammal xt660x 08. En har stått i ett bod i 5 år. Jag har servat oljor filter bromsvetska och bytt batteri. Den vart och se riktigt trevlig ut efter en grundlig tvätt, dock så märkte jag vid första provturen att hastighetsmätaren visar alldeles fel typ 80km/h på ettan och 199km/h när man kör i kanske 80. Jag har mätt givaren på utgående axeln där man får som jag ser det rätt mätvärden .pendlar mellan 0,6v till 4,8v. Den signalen går till cdun och efter den hittar jag inte hur man kan mäta efter fel? Är det instrumentet som pajat? Lr kanske cdu boxen. Allt annat funkar fint. Tacksam för rep tips har läst lite om eprom men vem kan byta ut och programmera en sådan? Går det att byta instrumentet till annan begagnad utan att det blir krångel med startspärr och kanske annat. Mvh
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej, jag har fått tag i en gammal xt660x 08. En har stått i ett bod i 5 år. Jag har servat oljor filter bromsvetska och bytt batteri. Den vart och se riktigt trevlig ut efter en grundlig tvätt, dock så märkte jag vid första provturen att hastighetsmätaren visar alldeles fel typ 80km/h på ettan och 199km/h när man kör i kanske 80. Jag har mätt givaren på utgående axeln där man får som jag ser det rätt mätvärden .pendlar mellan 0,6v till 4,8v. Den signalen går till cdun och efter den hittar jag inte hur man kan mäta efter fel? Är det instrumentet som pajat? Lr kanske cdu boxen. Allt annat funkar fint. Tacksam för rep tips har läst lite om eprom men vem kan byta ut och programmera en sådan? Går det att byta instrumentet till annan begagnad utan att det blir krångel med startspärr och kanske annat. Mvh
Googlade och fann fler med samma problem. Kan vara en eeprom i hastighetsmätaren.
En ny mätare tror jag inte ska påverka startspärr. Den borde rimligtvis skötas av ecu.
 

Lordtermos

Ny medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
Falun
Hoj
XT660R
Halloj!
Jag har precis fått inhandlat en 660R -09 som jag håller på att kitta inför lite grus/offroad-åkning och har fastnat lite i fotpinnar.
Såg att det testats lite olika tidigare här i tråden, någon som har några bra tips på modeller som passar som en smäck eller har ett par gamla liggande?

PivotPegz verkar ha några bra men skulle gärna ha hem som lite fortare än vad dom klarar att leverera.
Hade gärna sett ett par rejäla pinnar styvt 20mm lägre och lite längre bak än original.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Halloj!
Jag har precis fått inhandlat en 660R -09 som jag håller på att kitta inför lite grus/offroad-åkning och har fastnat lite i fotpinnar.
Såg att det testats lite olika tidigare här i tråden, någon som har några bra tips på modeller som passar som en smäck eller har ett par gamla liggande?

PivotPegz verkar ha några bra men skulle gärna ha hem som lite fortare än vad dom klarar att leverera.
Hade gärna sett ett par rejäla pinnar styvt 20mm lägre och lite längre bak än original.

Köpte kinesiska PivotPegs på Ebay för halva priset. Har fungerat bra, på orginalet gick en fjäder av efter ca 500 mil. Nackdel med piraten är att det inte går att montera i olika höjder.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Halloj!
Jag har precis fått inhandlat en 660R -09 som jag håller på att kitta inför lite grus/offroad-åkning och har fastnat lite i fotpinnar.
Såg att det testats lite olika tidigare här i tråden, någon som har några bra tips på modeller som passar som en smäck eller har ett par gamla liggande?

Den här gubben gör fotpinnar efter önskemål.


Har köpt från honom till min KTM och är nöjd. Hyggliga priser och runt en vecka leveranstid om jag minns rätt.

Skickat från min SM-X700 via Tapatalk
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Hej på er!

Jag har möjlighet att köpa en Xt660X -06 men tyvärr så verkar säljaren bara ha två svarta nycklar. Som jag förstår det behövs den röda nyckeln till att koda en ny svart nyckel, om den skulle försvinna och behöva ersättas?
Gäller det även årsmodell -06?
Tveksamt om det blir köp om denna nyckel saknas.
Verkar vara en dyr historia att åtgärda detta?
 
Last edited:

hayabusa.patrik

Motorcyklar utan Turbo.............SUGER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Hayabusa Turbo . Hayabusa..XT660x.GasGas 450 Sm KV75 "mini kawa". Gsx S1000
Hej på er!

Jag har möjlighet att köpa en Xt660X -06 men tyvärr så verkar säljaren bara ha två svarta nycklar. Som jag förstår det behövs den röda nyckeln till att koda en ny svart nyckel, om den skulle försvinna och behöva ersättas?
Gäller det även årsmodell -06?
Tveksamt om det blir köp om denna nyckel saknas.
Verkar vara en dyr historia att åtgärda detta?
Ja de krävs röd nyckel för att kod nycklar på alla xt660 från 04 och framåt
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Biljettförsäljningen till å...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top