Modifieringar XT660 X/R

Hej på er!

Jag har möjlighet att köpa en Xt660X -06 men tyvärr så verkar säljaren bara ha två svarta nycklar. Som jag förstår det behövs den röda nyckeln till att koda en ny svart nyckel, om den skulle försvinna och behöva ersättas?
Gäller det även årsmodell -06?
Tveksamt om det blir köp om denna nyckel saknas.
Verkar vara en dyr historia att åtgärda detta?
Lite osäker… men införde inte Yamaha imobilizer på XT kring 06? Den du funderar på kanske inte har detta och således finns ingen röd nyckel från början. Hur kollar man det?
 
Någon här inne som är intresserad av en XT660X?
Färg: Svart
Årsmodell: 2007
Miltal ca 1200 mil (extremt lite använd av mig, därav försäljning.)

Slipon sitter på, original-ljuddämpare följer med.
K&N luftfilter
Någon enklare power-commander sitter på samt Kevs fuelmod.
Drivpaketet bytt vid ca 1100 mil (neddrevad ett drev bak om jag inte minns fel, det gamla drivpaketet finns kvar och är inte särskilt slitet)

Säljes pga att jag aldrig kör något, så den står mest. Dock alltid varmkörd någon gång varje sommar. Batteri alltid underhållsladdat.
Besiktigad förra sommaren och räcker till nästa sommar. Utan anmärkning.
Jag har ägt hojen sedan 2013.
 
Någon här inne som är intresserad av en XT660X?
Färg: Svart
Årsmodell: 2007
Miltal ca 1200 mil (extremt lite använd av mig, därav försäljning.)

Slipon sitter på, original-ljuddämpare följer med.
K&N luftfilter
Någon enklare power-commander sitter på samt Kevs fuelmod.
Drivpaketet bytt vid ca 1100 mil (neddrevad ett drev bak om jag inte minns fel, det gamla drivpaketet finns kvar och är inte särskilt slitet)

Säljes pga att jag aldrig kör något, så den står mest. Dock alltid varmkörd någon gång varje sommar. Batteri alltid underhållsladdat.
Besiktigad förra sommaren och räcker till nästa sommar. Utan anmärkning.
Jag har ägt hojen sedan 2013.
Absolut, jag är intresserad. Dra iväg ett PM med tänkt pris mm.
 
Hej! Efter att framgaffeln havererat på min KTM och efter att jag begått ritualmord på alla KTMs ingenjörer(i mitt huvud iallafall) så var jag och tittade på en XT660R. I fint skick, men immobilizerlampan lös HELA TIDEN. Endast ett kort blink på en millisekund slocknade den. Annars på hela tiden. När man körde och när man hade den parkerad. Detta gjorde att jag avstod att köpa den faktiskt. Någon som känner till detta? Enkelt fel? Svårt fel? Stulen?? ?? Tack.
 
Hej, jag har fått tag i en gammal xt660x 08. En har stått i ett bod i 5 år. Jag har servat oljor filter bromsvetska och bytt batteri. Den vart och se riktigt trevlig ut efter en grundlig tvätt, dock så märkte jag vid första provturen att hastighetsmätaren visar alldeles fel typ 80km/h på ettan och 199km/h när man kör i kanske 80. Jag har mätt givaren på utgående axeln där man får som jag ser det rätt mätvärden .pendlar mellan 0,6v till 4,8v. Den signalen går till cdun och efter den hittar jag inte hur man kan mäta efter fel? Är det instrumentet som pajat? Lr kanske cdu boxen. Allt annat funkar fint. Tacksam för rep tips har läst lite om eprom men vem kan byta ut och programmera en sådan? Går det att byta instrumentet till annan begagnad utan att det blir krångel med startspärr och kanske annat. Mvh
Kör du med nabbdäck så är speedohealer ett måste.
 
Lite osäker… men införde inte Yamaha imobilizer på XT kring 06? Den du funderar på kanske inte har detta och således finns ingen röd nyckel från början. Hur kollar man det?
Jag har en -05:a med imobilizer , äger bara en nyckel :confused:
har jagat tidigare säljare för att få tag på den röda nyckeln , men utan framgång.
Tänker att den dagen den sorgen ifall det skiter sig.
 
En OEM-hasplåt, hur många har en likadan? Jag vill gärna tro att jag är ganska ensam om det, men så är det förstås inte. Aja, kul orginaltillbehör som korsade min väg. ?
Givetvis ditmekad av tt600s.

Orginal hasplåt (1).jpgOrginal hasplåt (5).jpg
Betydande storleksskillnad jämfört med XT600 Teneren -83 jämte.
Orginal hasplåt (6).jpg
 
Haha, jaså inte i nyskick? Jag hade gärna fått min polerad, men man får vara försiktig med stämgafflarna vettu... :hihi
Jag köpte den begagnad, rejält repig och bucklig, så efter lite riktning och slipning av de värsta reporna får den pryda sin plats på min XT.
Ganska medioker hasplåt egentligen, tunn och mjuk aluplåt - skyddar väl mest mot grussprut men knappast mot en ordentlig markkontakt.
 
Jag köpte den begagnad, rejält repig och bucklig, så efter lite riktning och slipning av de värsta reporna får den pryda sin plats på min XT.
Ganska medioker hasplåt egentligen, tunn och mjuk aluplåt - skyddar väl mest mot grussprut men knappast mot en ordentlig markkontakt.
Ok, jag letar vidare!
 
Läste härom året här i tråden att 660:n hade stor aptit på ryckutjämnare, har för mig att runt tusen mil nämndes.
1. Vet någon varför? :va
2. Är det värre än på vilken stånka som helst, eller är det ett i-landsproblem? :va
3. Borde jag byta på min R som bara har gått 600 mil? :va

Funderar på sambeställning ihop med 660 Teneren, det är därför jag undrar.
 
Läste härom året här i tråden att 660:n hade stor aptit på ryckutjämnare, har för mig att runt tusen mil nämndes.
1. Vet någon varför? :va
2. Är det värre än på vilken stånka som helst, eller är det ett i-landsproblem? :va
3. Borde jag byta på min R som bara har gått 600 mil? :va

Funderar på sambeställning ihop med 660 Teneren, det är därför jag undrar.
1. Gummikuddarna i ryckutjämnaren är lite dumt utformade och ett glapp uppstår ganska snart. Glappet förvärras med tiden då gummikuddarna komprimeras av de stora krafter som ska överföras, tillslut smulas de sönder.
2. Typiskt XT-problem pga utformningen, tror jag. Andra fabrikat kanske har andra utformningar på sina ryckutjämnare.
3. Byt ut om de glappat sönder sig, annars sätt dit mellanlägg enligt nedan.

Lösningen är att limma dit mellanlägg av gummiduk, från gammal innerslang t ex, på medbringarna i navhubben för att få bort glapp. Bör kollas och göras om med tjockare mellanlägg med några hundra mils intervall så håller ryckutjämnarna betydligt längre.
 
1. Gummikuddarna i ryckutjämnaren är lite dumt utformade och ett glapp uppstår ganska snart. Glappet förvärras med tiden då gummikuddarna komprimeras av de stora krafter som ska överföras, tillslut smulas de sönder.
2. Typiskt XT-problem pga utformningen, tror jag. Andra fabrikat kanske har andra utformningar på sina ryckutjämnare.
3. Byt ut om de glappat sönder sig, annars sätt dit mellanlägg enligt nedan.

Lösningen är att limma dit mellanlägg av gummiduk, från gammal innerslang t ex, på medbringarna i navhubben för att få bort glapp. Bör kollas och göras om med tjockare mellanlägg med några hundra mils intervall så håller ryckutjämnarna betydligt längre.
Bra svar, tackar! :)

1,2. Tänker att det måste vara mer 660-relaterat? Jag har haft både XT550 och 600, kan inte minnas att de hade nåt problem. Men åas upplevde jag på 600an inga vibrationer, utan mer som mjuka pulser. 660:n ska visst va värre?
Det är förresten samma art.nummer på gummina ända från 550:n och fram till 660X/R/Tenere.
3. Okej, så för att snåla får det nog bara bli nya till 3000-mila-Teneren.

Men om de ändå måste limmas på extra gummi så kanske det kvittar om det blir
1000-kronors orginal, eller Ebay för 5-600?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top