Hej XT660R-vänner!
Dan före jul tog jag en sväng med min XT660R. Gick hur bra som helst. Efter en mil drog jag på uppför en backe. Helt plötsligt tvärdör hojen! Startar inte vare sig med elstarten eller rullstart. Jag kollar gnista och det finns det. Så frun fick komma och hämta mig och jag fick återvända med skamkärra. Lite på chans provar jag att starta den och tamejfan den gick igång direkt! I 10sekunder.. Sen dog den igen. Samma procedur upprepades hemma i garaget.
Jag började misstänka bränslefiltret. Så jag började riva ur tanken och bränslefiltret sitter i hela bränslepumpen som i sin tur sitter i tanken. Bränslefiltret ser ut ungefär som ett thefilter och det ser alldeles rent ut. Dock lite mystiskt i filtret kan jag känna 2 mindre bitar stora som gruskorn.
Efter lite konsultation med Yamaha Center i Falun hade meken en teori om att pumpens impeller havererat och att det är bitar från den som ligger i filtret. Låter rimligt.
Men nu till det jävliga: Yamaha tillhandahåller inga delar eller renoveringskit till sina bränslepumpar, dessa kan bara köpas kompletta i sin helhet. Priset på pumpen, strax över 13.000kr! Ok, 1/3 av hojens värde alltså!
Den har rullat 1400 mil men är en 09a så ingen maskinskada täcker.
Ja det finns ju inte på kartan att jag skulle betala så mycket! Så nu hittade jag en firma på AliExpress som säljer en komplett pump (den ser exakt likadan ut) för 975kr inkl frakt. En chansning absolut, men ska bli intressant att prova!
Så fort pumpen kommit och jag skruvat dit den kommer en uppföljning här i tråden.
Ibland brukar jag utföra arbeten i Yamahas lokaler, jag isolerar rör och ventilation. Nästa gång jag ska dit och lappa nån meter ska jag tala om att vi bara byter ut all isolering, går inte beställa enstaka metrar.. Ska bli skönt att svara med samma mynt! Och så självklart en timpenning på1390kr/tim!