Med anledning av tidigare diskussioner

Ska man släppa cannabis fritt?

• Antal röstningar
    0
Jag röstar ja i denna poll. Är alkohol klassat som laglig drog så bör fanimej cannabis också vara det. Droger är inte odelat negativt.

Jag röstar nej därför att.....
- Droger, oavsett legalitet, kommer i slutändan att förkorta ditt liv, inklusive alkohol.
- Vem behöver droger när det finns MC.
- Jag har sett några polare gå ner sig, och några polare som klarat sig hur bra som helst. Ingen trodde dock man skulle kunna hamna i första gruppen.

[Diktatoriskt politikermode]
Och ni som tycker att man skall tillåta det för att folk skall kunna få bestämma själva över sina egna liv: En majoritet av Sveriges befolkning har av någon outgrundlig anledning röstat på vänsterblocket. Om ni inte vill räkna med dom, ta de som röstade på Ny Demokrati för "det var en frisk fläkt i Sveriges politik". Tror ni fortfarande att folk är kompetenta nog att göra valet kring droger? Nä, fram för en polisiär überstat där sådana som JAG bestämmer över andras liv.
[/Diktatoriskt politikermode]

Chris Ash skrev:
Jag röstar ja i denna poll. Är alkohol klassat som laglig drog så bör fanimej cannabis också vara det. Droger är inte odelat negativt.

Är det inte bättre att göra alkohol illegalt då, så slipper vi två onda ting? Verkar dumt att rättfärdiga ett skit med ett annat.

Tjaaa en anledning till att Man anser att Cannabis är falrligt är för att det är en inkörs port till tyngre dråger. Röker man redan Cannabis och är såsig i huvet är det mkt lättare att säga ja till ex rökheroin. Där bara för att du super inte finns den "naturliga" över gången till något tyngre. Sen ligger det aktiva ämnet THC kvar i hjärnans fet mkt längre än sprit som tex är borta efter 24. Medans cannabis kan ge efterslängar upp till några veckor.
Sen hur man frivilligt vill röka något som enbart gören till en långsam nolla får ju stå för de som gör det. Jag vet hur cannabis påverkar en själv så inga gnälliga komentarer om det.

"Information om cannabis. Cannabis är en växt. Det man röker utav växten är blommen. Från att en planta slår rot tills den är rökbar tar det mellan 3-5 mån, ibland mer. Det som gör en "hög" i blomman är det ämmne som kallas för THC (Tetra-hydro-cannabinol). Det är ett ämne som påverkar många delar av hjärnan, men framför allt dessa tre. Hjärnbarken: Sinnesintryck och tankevarksamhet. Hippocampus: Minne och känslor. Basalganglierna: Rörelser. Dessa tre är dom som påverkas mest utav thct och kan försämras med åren. Men alla tre områden är områden som kan återställas. Efter en viss tid du rökt kommer dessa tre områden att vara fullt fungerliga igen.
Men röker du allt för höga doser varje dag kan dessa tre områden skadas permanent vilket inte är speciellt bra. Darför är det inte bra att röka mer än 1-2 gånger i veckan. Ska man röka varje dag så bör man sedan ha ett uppehåll på ett par månader för att det ska kunna återgäldas. Desvärre om du röker länge, har långt uppehåll osv under 20-30 år kan hjärnan också skadas permanent. Det som händer då är du blir slö och inte uppfattar rörelser lika bra. Men som sagt, detta är under en lång periods användning. Det andra nakdelen om man nu kan säga att den första är en nakdel är att thc påverkar
så att du blir slö. Slö i kroppen. Du orkar te.x inte göra den där maten eller hämta det där glas vattnet som du i normalt fall skulle göra. Desvärre leder detta också till att man inte orkar skolan eller jobbet lika bra som när man inte röker. Självklart är dessa faktorer viktiga att klara i livet, så cannabiset kan på det sättet bli en börda. Visa klarar sig när dom röker varje dag ifall dom inte röker under skol/arbetstid utan röker när dom kommer hem. Andra kanske klarar jobbet eller skolan men går omkring som zombies, och det vill man väll inte."

Så till alla er "POTHEADS" rök på och såsa ner hjärnan för ni lär fan inte bli smartare.

Last edited:
tycker alkohol är lika illa som cannabis,snackade med en kille som bott i USA å han sa att där rökte fan "alla" på,dom tyckte han va knäpp som drack sprit för de va ju livsfarligt :) å andra sidan är ju inte jänkarna kända för att vara smarta hehe!jag röstar blankt :tummenupp dricker själv bara hembränt direkt ur kokaren å de ska ni veta att det är riktig riktigt farligt för det har staten sagt :D

är inte så hemma på ämnet men det är väl en viss skillnad på marijuana å hasch har fått för mig att marijuana är lite mildare eller :confused:

superbeast skrev:
är inte så hemma på ämnet men det är väl en viss skillnad på marijuana å hasch har fått för mig att marijuana är lite mildare eller :confused:
Jo, det stämmer tror jag. Men som du skrev tidigare så är det ju vanligare att röka på än att supa sig full i usa. Är ju även betydligt billigare. Tror att det kostar ungefär 20 spänn för att bli hög och det kommer man inte långt på när man vill bli full. Är ju därför många unga provar det. Har ju inte så gott om pengar när man är liten.
Nu ska ni inte tro att jag är för skiten. Har själv haft flickvän som syssla med skiten och försöka få en som hållit på ett tag att sluta är fan omöjligt! Därför var det bättre att dumpa henne!

Lurch skrev:
Är det inte bättre att göra alkohol illegalt då, så slipper vi två onda ting? Verkar dumt att rättfärdiga ett skit med ett annat.

Du tror vi slipper menar du? För mig är alkohol inget ont ting i alla fall. Man måste ha respekt för droger och ha normal tankeverksamhet, har man det är det inga problem att klippa tio öl på lördagkvällen eller ta ett par fetingar.

ska skita i att lägga mig i disskutionen igen men vill ni läsa om skadeverkningar som är _SANNA_ och utan jävla propaganda så läs dom på http://www.can.se/ bara att klicka på drogfakta till vänster och sen läsa och se vad som är sant och inte.

verkar dock som att dom flesta som är insatta i ämnet inte tycker att det är så hemskt och dom flesta som avfärdar det direkt inte har läst på lika mycket om saken utan trott på det man fått höra... jaja :)

Kul att läsa att ingen känner någon som fått skador,
jag är en gammal avdankad rockmusiker så jag hade
en stor umgängeskrets där diverse droger var vanliga.

Låt mig summera:
7 döda
3 haschnojor
3 affe-relaterade psykoser
5 alkoholister

Fördelen med sprit är man blir bakis = förbränning är snabb.
så jag har hållit mig strikt till alkoholen.
Jag vet att sprit är farligt så en viss försiktighet är på sin plats.
Lite som att köra MC,
om man inser farorna är chansen att klara sig helskinnad mycket bättre.
:7peta

Men vafan... det är farligt att gå hem drån krogen, ÅKA HOJ, cykla, äta spagetti (man kan sätta i halsen om man inte tuggar ordentligt), rökning (dödar mång afler än trafiken), farligt att springa i trappor osv. osv. Ska man förbjuda allt som är farligt så kommer det bli tråkigt och bra. Maja är inte farligt tycker jag.

Förbud borde förbjudas....

Tycker att man som vuxen ska få bestämma själv vilket skit man häller/röker i sej utan att storebror lägger sej i....Men risken om man släpper de fritt(lagligt) är väl att fler yngre får tag i skiten och de är väl inte så lyckat... sen är juh frågan vart gränsen ska gå...
nä de är nog lika bra å ha det som de är nu, låt folk röka skiten i sina lägenheter i fred men gör de inte lagligt... :va

Chris Ash skrev:
Du tror vi slipper menar du? För mig är alkohol inget ont ting i alla fall. Man måste ha respekt för droger och ha normal tankeverksamhet, har man det är det inga problem att klippa tio öl på lördagkvällen eller ta ett par fetingar.

Nej, självklart tror jag inte att vi kan se alkohol som illegalt i framtiden. Min åsikt är bara att det är fel att rättfärdiga en drog med att den inte är lika farlig som en annan. I sådana fall skulle ju alla droger utom den värsta (vilken det nu må vara) vara helt ok. Förstår du mitt resonemang?

Varför över huvudtaget??

Ser er alla som pundare, dra er alla över en och samma kamm. Den som sitter hemma och röker lite cannabis , Den som ligger på golvet i en skitig toa med sprutan i armet som den som är på Cafe opera och dra en lina i näsan KNARKARE PUNDARE!

VILL INTE HA ER I MITT SAMHÄLLE ! ! !

Kanske är hård med det är min syn på det hela. Har varit med om för många tråkiga saker som har med droger att göra!

Man märker när man läser tråden att många tror att knark är knark helt enkelt, det är samma alltihop och att man på nåt sätt inte skulle kontrollera sig från att stoppa sig full med allihopa.

Men detta fick vi lära oss i skolan och det sitter nog rätt djupt hos de flesta.

Tråden var om cannabis inte om heroin eller amfetamin eller liknade, varför ska det blandas in i diskussionen?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman