Definitionen på narkotika(ungefär): Substansen ska påverka centrala nervsystemet samt vara beroendeframkallande och/eller skadligt. En grogg någon? Sprit är ur ett vetenskapligt perspektiv definitionsmässigt narkotika även om det inte är det traditionsmässigt eller juridiskt.
Beroendepotentialen för Cannabis "weak or absent", beroendepotentialen för etanol: "strong" Källa är boken Pharmacology av Rang, Dale and Ritter ISBN 0443050473
Citat av professor i neurofarmakologi Lars Oreland: "skulle Cannabis och Etanol "uppfinnas" idag och endast en förbjudas så är det rimligt att anta att alkoholen skulle få stryka på foten".
Drogliberal? knappast! Dricker jag själv alkohol? jajjemen!
Det jag vill peka på och något jag föraktar är folk som förfäktar känslomässiga argument i saker de inte känner till och är du en sådan som tycker att knark ska förbjudas och föraktar de som provat SAMTIDIGT som du tycker att spritskatten är för hög och gärna smugglar så kan du inte vara en konsekvent, logisk och i den här frågan intelligent människa. OK, vi har alkohol i vår kultur men varför ska den inte bära sina egna kostnader? är det bättre att bli sjuk på alkohol?
Dr Hising