Med anledning av tidigare diskussioner

Ska man släppa cannabis fritt?

• Antal röstningar
    0
Måste bara tillägga en kommentar som vi fick höra av en som jobbar på Föräldrar mot narkotika som våra föräldrar inte ifrågasatte alls utan tycke att det stämde ju för dom vuxna kan ju inte ha fel och ungdomen kan ju inte ha rätt.

"Är man beroende spelar det ingen roll om det är av hasch eller heroin"

Silwer skrev:
Man märker när man läser tråden att många tror att knark är knark helt enkelt, det är samma alltihop och att man på nåt sätt inte skulle kontrollera sig från att stoppa sig full med allihopa.

Men detta fick vi lära oss i skolan och det sitter nog rätt djupt hos de flesta.

Tråden var om cannabis inte om heroin eller amfetamin eller liknade, varför ska det blandas in i diskussionen?

För jag ser er på samma sätt. Har vänner som sagt " ska bara röka lite" sedan efter ett tag har dom nya "vänner" sitter bara och röker sedan går det över till andra varor. Sedan ligger dom på den där toan och har tagit en överdos en heroin vid 19 år ålder. OCH DU det var fan inte spritens fel, vanliga ciggens fel. DET VAR DET DÄR JÄVLA RÖKAT SOM TOG DOM IN PÅ FEL BANA FEL VÄNNER FEL PRIORITERINGAR!!!! jag vet för jag sett det 2 gånger hända framför min egna ögon! så kom fan inte och säga att det inte har med varadra att gör det går hand i hand för väldigt många ( inte alla). Det är en start på ett liv med droger för många ( inte alla) som oftas leder till en för tidig dö.

matte_r6 skrev:
Varför över huvudtaget??

Ser er alla som pundare, dra er alla över en och samma kamm. Den som sitter hemma och röker lite cannabis , Den som ligger på golvet i en skitig toa med sprutan i armet som den som är på Cafe opera och dra en lina i näsan KNARKARE PUNDARE!

VILL INTE HA ER I MITT SAMHÄLLE ! ! !

Kanske är hård med det är min syn på det hela. Har varit med om för många tråkiga saker som har med droger att göra!

WORD!

Kunde inte sagt det bättre själv. Kan också tillägga att jag som arbetsgivare inte skulle dra mig en sekund för att focka någon av mina anställda om jag fick reda på att den personen höll på med droger. Oavsett vilken, oavsett om det är på fritiden och oavsett om det inte är ofta. Hos mig finns det inget utrymme alls för droger. Punkt.

/A

Dea skrev:
WORD!

Kunde inte sagt det bättre själv. Kan också tillägga att jag som arbetsgivare inte skulle dra mig en sekund för att focka någon av mina anställda om jag fick reda på att den personen höll på med droger. Oavsett vilken, oavsett om det är på fritiden och oavsett om det inte är ofta. Hos mig finns det inget utrymme alls för droger. Punkt.

/A

Ställer upp till 110 % det detta jag med. Det är en risk att ha en påtänd person på jobbet likaväl som en full person. Jag kan inte förstå varför man vill göra det lagligt med cannabis tex? och har inte hört någon bra förklaring heller!

Jag är säker på att det skulle diskuteras om legalisering i riksdagen om staten skulle vara helt säkra på att endast de skulle få sälja det så att marknaden inte styrs av maffior etc där även oskyldiga personer drabbas och dras in i det hela. Jag är ej för legalisering men samtidigt så ska varje enskild individ få bestämma över sitt liv på egen hand. Men så är det inte i dagens sverige och kommer inte bli så heller antagligen.
Jag jobbar ihop med en kille som både röker och säljer skiten och jag har sett hur han mår ibland (möjligt att det är hasch inblandat också) och sådana människor vill jag inte leva bland.
Men samtidigt är jag för att röktobak ska förbjudas, men igen så kommer det aldrig att ske.
Näe, fortsätt att använd skiten olagligt när du känner för det men gör det med huvudet. Skulle jag vilja röka hasch eller ta uppåttjack så skulle jag göra det oavsett om det är olagligt eller ej.

Är lite splittrad i frågan. Samtidigt som jag vet att alkohol kan betraktas som en tyngre drog än marijuana, så vill man ju inte öppna upp fler dörrar mot samhällets bakgator.

Chris Ash skrev:
Ska man låta folk få använda Cannabis(Marijuana,Hasch) lagligt?

Massor med folk inleder sin missbrukarkariär med alkohol eller lättare droger. Alkohol är nog svårt att förbjuda nu men man skall nog inte tillåta de andra ändå annat än för medicinskt bruk.

/m

Självklart -NEJ!

1. Jämförelsen med alkohol är egentligen helt ointressant... därför att om alkohol skulle vara en NY drog skulle inte den heller vara laglig, men nu är den det och det blir helt enkelt jävligt svårt att göra den olaglig.

2. Cannabis lagras (till skillnad från alkohol) i kroppen (hjärnan) i upp till 6 veckor och kan alltså framkalla flashbacks under den tiden.

Alltså: När du sitter hemma och dricker sprit på lördag kväll och sen går till jobbet på måndag morgon så är du ren.
Om du däremot sitter och röker på på lördagskvällen och sen går till jobbet på måndag morgon så kan du när som helst få en flashback (inom 6 veckor)...

Kanske inte så lämpligt om piloten helt plötsligt får för sig att han är jagad av utomjordingar...eller om kirurgen mitt under operationen tror att han är på restaurang... eller om lastbilschauffören tycker att den där MC som vill köra om borde prejas av vägen... eller... Ah jag tror att ni fattar...

om man vänder på frågan, finns det några fördelar med att tillåta cannabinoider?
enligt mig nej. finns ingen anledning att göra ett uppenbarligen skadligt preparat tillgängligt för allmänheten. En dískution som kan tas kan ju vara att använda thc i medicinska syften, när man kommit fram till en bevisad förbättrande effekt. att jämföra med alkohol är inte helt rätt på grund av den svenska alkoholkulteren, missuppfatta mig rätt. att ta bort alkohol från sverige är som att förbjuda mariujana i jamaica typ. det funkar inte. sen kan man alltid ta upp aspekten att mindre droger leder till större, vilket faktiskt ofta är fallet.
så. jag säger legalisera inte.

Mäniskan ska ta ansvar för hennes egna val. Om man vill dra en holk låt folk göra det, vill folk supa familjen åt helvete låt folk göra det...

ecce skrev:
Mäniskan ska ta ansvar för hennes egna val. Om man vill dra en holk låt folk göra det, vill folk supa familjen åt helvete låt folk göra det...

och du är lika glad ändå när du får betala för det? :huvet

Dea skrev:
WORD!

/A

Tjenare. Om det du säger vore sant skulle du antagligen få jobba själv på företaget. Kaffe, ciggaretter, alkohol är inte det droger?

Det är hyckleri att inte se alkhol och tobak som droger då de är den första inkörsporten till tung narkotika (heroin amfetamin syra .. )

Last edited:
Silwer skrev:
Man märker när man läser tråden att många tror att knark är knark helt enkelt, det är samma alltihop och att man på nåt sätt inte skulle kontrollera sig från att stoppa sig full med allihopa.

Men detta fick vi lära oss i skolan och det sitter nog rätt djupt hos de flesta.

Tråden var om cannabis inte om heroin eller amfetamin eller liknade, varför ska det blandas in i diskussionen?

Japp skilj gärna på knark och knark det är stor skillnad ju... Har en fd kompis som tog en holk då och då till fest i början. Sen blev det några gånger/dag. Han har nu hållt på i 15 år och lever fortfarande, så direkt livshotande är det ju inte. Han upplevdes som smart en gång i tiden och det kan jag säga han inte är längre... Känner fler som har "rökt på ibland" det enda positiva är väl att det sällan blir slagsmål att folk somnar är ju vanligare. :3freak

electronaut skrev:
Tjenare. Om det du säger vore sant skulle du antagligen få jobba själv på företaget. Kaffe, ciggaretter, alkohol är inte det droger?

Det är hyckleri att inte se alkhol och tobak som droger då de är den första inkörsporten till tung narkotika (heroin amfetamin syra .. )

För att göra diskussionen kort: byt "droger" mot "illegala droger" (samt ännu inte klassade doger som med stor sannolikhet skulle bli illegala) i mitt tidigare inlägg.

steff skrev:
Måste bara tillägga en kommentar som vi fick höra av en som jobbar på Föräldrar mot narkotika som våra föräldrar inte ifrågasatte alls utan tycke att det stämde ju för dom vuxna kan ju inte ha fel och ungdomen kan ju inte ha rätt.

"Är man beroende spelar det ingen roll om det är av hasch eller heroin"

Alkoholister bryr sig inte heller om det är köpt/hämbrännt/rakvatten/k-sprit dom proppar i sig...

Och som jag sagt tidigare:

Jag tror inte att det innebär fler problem att legalisera det, utan istället för att folk bara dricker kan dom välja, dricka eller röka...
Dom som inte har problem med alkohol lär ju inte ha några som helst problem att hålla sig undan från problemen inbakade i cannabisen.

Man kan jämföra det såhär: Om man skulle importera en ytterliga spritsort, skulle komsumptionen öka som fan då? Nej... man har bara fler val att berusa sig på...

Last edited:
Dea skrev:
För att göra diskussionen kort: byt "droger" mot "illegala droger" (samt ännu inte klassade doger som med stor sannolikhet skulle bli illegala) i mitt tidigare inlägg.

Så om drogerna vore legala vore det inget problem ?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman