Med anledning av tidigare diskussioner

Ska man släppa cannabis fritt?

• Antal röstningar
    0
Bart skrev:
Ok.. då kan man ju resonera så om typ heroin åxå.. om man tycker att det är värt det..du resonerar lite omoget tycker jag, det kan skada många mer än dig själv. Tänk på alla barn som har föräldrar som är fast i ett missbruk tex.

Iofs, förra inlägget var inte så väl uttänkt :)

Men jag tycker inte heller att man kan ställa cannabis och heroin jämte varandra.

Det har ju visat sig att efter dom dekriminaliserade cannabis i england så har konsumptionen hållt sig på samma nivå, men användandet av dom tyngre drogerna har försvårats, eftersom dom lägger mer pengar på på att ta fast dom tyngre användarna. På detta sätt sparar dom resurser samtidigt som dom ger sig på dom verkliga problemen istället.

TheDiversion skrev:
Iofs, förra inlägget var inte så väl uttänkt :)

Men jag tycker inte heller att man kan ställa cannabis och heroin jämte varandra.

Det har ju visat sig att efter dom dekriminaliserade cannabis i england så har konsumptionen hållt sig på samma nivå, men användandet av dom tyngre drogerna har försvårats, eftersom dom lägger mer pengar på på att ta fast dom tyngre användarna. På detta sätt sparar dom resurser samtidigt som dom ger sig på dom verkliga problemen istället.
Jag håller med dig på många saker. Som du sa det går inte att jämföra heroin och cannabis.. men du sa att du inte gillar att nån ska bestämma om du får röka eller inte. Vad tror du heroinisterna tycker då? Det var så jag menade. Finns både fördelar och nackdelar med att släppa det fritt, så är det bara.

Gjorde inte WHO en studie där dom kom fram till att alkohol var bra mycket skadligare än cannabis?

Jag ser iaf hellre ett samhälle där cannabis är det vanligare berusningsmedlet.

Legalisera!

Jag röstade Ja för att..

Sprit och cigg dör folk av dagligen, vad jag vet kan man inte dö av cannabis..
Visst röker man på dagligen så ryker nog en hög hjärnceller, men jag tvivlar på att det är fler än vid lika kraftigt supande..
Man bör själv få bestämma vad man ska ta och inte ta.
Cannabis är lugnande till skillnad från sprit, eller om man säger som så här.. hur mycket vandaliseras inte varje helg p.g.a. fylla, tror inte det hade varigt samma sak med cannabis.

/J. Ättesen

kajlyl skrev:
Visst röker man på dagligen så ryker nog en hög hjärnceller, men jag tvivlar på att det är fler än vid lika kraftigt supande..

Enligt värdshälsoorganisationen så dör inga hjärnceller, man blir lite trögtänk om man röker mycket men det är bara tillfälligt, då man slutar röka så fungerar man som vanligt igen.

Frågan är vad som är "som vanligt" på en person som varit aktiv några år... Hur ofta kan man röka utan att vara ett konstant pucko? En gång om dan, en gång i veckan eller en gång i månaden? Eller är det bara under själva ruset man är trögare än vanligt? :kocko Jag bara undrar :D

von reisen skrev:
Eller är det bara under själva ruset man är trögare än vanligt? :kocko Jag bara undrar :D

Kan inte säga att man blir trögare under ruset. Man tänker bara på ett annat/djupare sätt. Utåt sett måste jag håller med om att det ser dumt ut, och att vissa som röker för att vara ghettogangsters ger ett VÄLDIGT dåligt rykte för CB.

Men det är väl knappast CB ensam om.. hur många gör inte bort sig och beter sig illa på alkohol? Visst, man tänker långsammare när man är påverkad, men sämre tänker man knappast. Det är ju inte så att hjärnan blir bedövad av CB, som med centralstimulanter som t. ex. alkohol. Varje beslut blir en stor debatt inuti huvet istället för i nyktert tillstånd, där besluten fattas såhär *knäpper med fingrarna*

von reisen skrev:
Hur ofta kan man röka utan att vara ett konstant pucko?

Det är egentligen oviktigt, för håller man det på en "lagom" nivå så blir man inte ett pucko :)

Inget berusningsmedel är bra att vara påverkad av för mycket.

TheDiversion skrev:
Kan inte säga att man blir trögare under ruset. Man tänker bara på ett annat/djupare sätt. Utåt sett måste jag håller med om att det ser dumt ut, och att vissa som röker för att vara ghettogangsters ger ett VÄLDIGT dåligt rykte för CB.

Men det är väl knappast CB ensam om.. hur många gör inte bort sig och beter sig illa på alkohol? Visst, man tänker långsammare när man är påverkad, men sämre tänker man knappast. Det är ju inte så att hjärnan blir bedövad av CB, som med centralstimulanter som t. ex. alkohol. Varje beslut blir en stor debatt inuti huvet istället för i nyktert tillstånd, där besluten fattas såhär *knäpper med fingrarna*

Det är egentligen oviktigt, för håller man det på en "lagom" nivå så blir man inte ett pucko :)

Inget berusningsmedel är bra att vara påverkad av för mycket.

Jo alkohol är knappast någon frälsning och får användas med förstånd. Fördelen är att man får sin välförtjänta bakfylla så att man väljer sina tillfälle. Sen är ju alkohol en del av vår svenska kultur därför har den sin givna plats som berusningsmedel. En fördel med CB skulle väl kunna vara att folk inte brukar vara så våldsamma, de har väl fullt upp med sina interna konflikter...

Hur länge trögheten sitter i kan ju diskuteras, röker man inte dagligen är det mycket möjligt att man kan uppfattas som "normal". Sen ser vi nog lite olika på vad det innebär att bli trög/tänka sämre. Om enkla saker tar mycket lång tid, då är man trög enligt mitt sätt att se det. De här "djupa tankarna" blir väl filisofiska skulle jag gissa, det är väl knappast så att man klipper några svåra beräkningar. Sen vill jag gärna veta vad som är en "lagom" nivå med CB? Kan man schemalägga för att hålla koll kanske? :D

Känner en som gillar att röka på. Han är rördragare, klenrör, sprinkler mm. Handlar om vana och rutin men även tankearbete för att få ihop det bra. Vissa dagar går fullständigt åt helsike för honom, han får inte ihop det :huvet , det är något som kommit med tiden. :kocko
Naturliga droger är enbart: :tuttar och :fyllisar :rofl

von reisen skrev:
Sen vill jag gärna veta vad som är en "lagom" nivå med CB? Kan man schemalägga för att hålla koll kanske? :D

Det är individuellt. Finns folk som röker livet igenom utan problem, vissa gräver ner sig om dom röker 1 gång i veckan. Det viktigaste är att känna efter själv vilken nivå man ska lägga det på. Har man en "kärlek" till drogen (gäller alla droger) så är man på fel spår. Då är det lätt att man gräver in sig i användandet, och att man glorifierar effekterna som om dom vore underverk :rolleyes: . Så är det ju alltid, använder man droger i fel syfte kan det inte annat än gå fel.

Jag skulle tro att 99% skulle förbli "osega" om dom bara rökte 1 dag i veckan. Fredagar till exempel.
Alkohol är 1 gång i veckan nästan för mycket, naturligtvis beroende på hur mycket man brukar dricka. Men dricker man mycket varje helg så är inte det heller särskillt nyttigt. Där har B helt klart en fördel (betyder nödvändigtvis inte att jag rekommenderar det), då det som sagt inte ger nån nämnvärd bakfylla.

Brukar man det för att bedöva sig, eller för att fly sina problem så slutar det i alkoholens fall ungefär likadant som med CB, med skillnaden att alkoholen förtär kroppen och gör en dum, medans CB skapar personlighetsförändringar.

Forskning visar att CB inte för med sig någon kronisk dumhet, även om man brukar det i längre peroider. I alkoholens fall vet jag inte hur det är.

Detta är inga 100%-iga fakta, men det är ungefär så det funkar.

von reisen skrev:
Fördelen är att man får sin välförtjänta bakfylla så att man väljer sina tillfälle.

Det har du helt rätt i, det är en av dom största nackdelarna med CB. Men det är även lätt att man kommer på den smarta iden att en återställare funkar utmärkt som bakfyllemedicin och att man på det viset omedvetet lär hjärnan att alkohol löser problemen, som den från första början i själva verket skapade. Fin täckmantel :3freak

Last edited:
Back