Med anledning av tidigare diskussioner

Ska man släppa cannabis fritt?

• Antal röstningar
    0
The_FacultyGirl skrev:
Enda frågan jag har är: Varför börja med något man vet är både skadligt och ofta grymt beroendeframkallande??? Som dessutom ofta kostar helvetiskt mycker pengar...
Läs tråden, dina argument har varit uppe många ggr förr.

Varför börja dricka kaffe, varför börja röka tobak, varför börja köra mc osv, när man vet hur illa det kan gå och hur beroende man kan bli:lol

jaja.

Silwer skrev:
Läs tråden, dina argument har varit uppe många ggr förr.

Varför börja dricka kaffe, varför börja röka tobak, varför börja köra mc osv, när man vet hur illa det kan gå och hur beroende man kan bli:lol

jaja.

För att alla andra gör det.

För att alla andra gör det.

För att det är coolt att köra mellan bilar.....

The_FacultyGirl skrev:
Enda frågan jag har är: Varför börja med något man vet är både skadligt och ofta grymt beroendeframkallande??? Som dessutom ofta kostar helvetiskt mycker pengar...[/SIZE]

ja det är skadligt. men hur skadligt är det? cannabis är inte grymt beroende framkallande. alkohol är mer beroende framkallande. ca: 5% av dom som börjar med cannabis blir beroende. hur många är inte alkoholister?!

och cannabis är inte dyrt att hålla på med.

The_FacultyGirl skrev:
Det som är extra synd är dock då andra människor/djur blir utsatta p.g.a. att en människa befinner sig i ett obetänksamt tillstånd och blir "knäpp" (som en del fulla människor) och får för sig att göra olika saker.
[/SIZE]

Man blir inte våldsam av att röka cannabis.

Fick lust att argumentera lite så nu plockar nu upp denna tråden igen i rent jävulskapssyfte! :D

Är så trött på folk som slänger ur sig gamla ihåliga rykten om att "Cannabis gör ditt och datt", och "du blir såhär beroende", samt "cannabis leder till tyngre droger" osv.

Har inte orkat gräva i det tidigare under diskussionen, men här kommer lite fakta som förhoppningsvis kan räta ut lite fördommar hos somliga trångsynta.. :D

Var så goda och läs er lite självständiga (varken påverkade politiskt eller utav förespråkare) forskningsrapporter om CB istället för dessa statliga propagandamatade informationshäften ni fick under skoltiden!

http://www.swecan.org/modules.php?name=Facts&area=science

www.swecan.org innehåller även en hel del annan intressant information som är värd att läsa. Och tro för all del inte att detta är en ytterligare sida där några ungdomar med lite för mycket önsketänkande har försökt intala sig själv att CB är helt ofarligt, och bara ta med fördelarna.

Ska försöka hitta WHO:s (World Health Organisation) rapport om cannabis där ALLA påkommna för och nackdelar tas upp. Efter att ni har läst den kan ni komma med åsikter, och kanske bidra med nåt vettigt till diskussionen till skillnad från tidigare. Denna rapport anses vara den mest tillförlitliga så den är viktig. Har rapporten på datorn i PDF-format, men vet inte om det är tillåtet att lägga upp och dela ut den.

Det var allt för mig just nu

/TD

Åsså alla som har vart på WSBK eller Gp500/Motogp på Van drentes faciliteter är ju passiva rökare då eller?? Näe vill man ta en tivolicigarett så må det väl va hänt :tummenupp

TheDiversion skrev:
Ska försöka hitta WHO:s (World Health Organisation) rapport om cannabis där ALLA påkommna för och nackdelar tas upp. Efter att ni har läst den kan ni komma med åsikter, och kanske bidra med nåt vettigt till diskussionen till skillnad från tidigare. Denna rapport anses vara den mest tillförlitliga så den är viktig. Har rapporten på datorn i PDF-format, men vet inte om det är tillåtet att lägga upp och dela ut den.

Det var allt för mig just nu

/TD

Den finns nog länkad i miljoner trådar på flashback i cannabis forumet.
Här finns även ett roligt program som gick på svt1
http://cannabisodling.1av10.nu/sefyr/

steff skrev:
ja det är skadligt. men hur skadligt är det? cannabis är inte grymt beroende framkallande. alkohol är mer beroende framkallande. ca: 5% av dom som börjar med cannabis blir beroende. hur många är inte alkoholister?!

Värt att tillägga är att cannabisberoende bara är psykiskt och brukar jämföras med koffeinberoende.

honkiie skrev:
Den finns nog länkad i miljoner trådar på flashback i cannabis forumet.
Här finns även ett roligt program som gick på svt1
http://cannabisodling.1av10.nu/sefyr/

Jo, men sökfunktionen funkar inte där :död

Hur som helst. Kom på en bra sida till med info: www.erowid.com
Denna sida innehåller MYCKET info om dom aldra flesta drogerna, bara att söka efter vad ni vill. Men denna diskussionen handlar ju som sagt om Cannabis, så vi håller oss till det.

Direktlänk:
http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis.shtml

Hittade WHO-rapporten nu med:
http://whqlibdoc.who.int/hq/1997/WHO_MSA_PSA_97.4.pdf

honkiie skrev:
Värt att tillägga är att cannabisberoende bara är psykiskt och brukar jämföras med koffeinberoende.

Något sånt ja. Man skulle kunna säga att det är vanebildande. Men man ska inte heller underskatta ett psykiskt beroende. Det är ju trots allt det psykiska beroendet som gör att man VILL ha mer. Och jag vill påstå att cannabis är starkt psykiskt beroendeframkallande! Så OM man över huvud taget ska bruka det måste man ha mycket självdistans och verkligen kunna motstå frestelsen, så att man kan håller det på en lagom nivå (max en gång i veckan? , dvs inte oftare än vad man dricker alkohol).

Och på tal om alkohol, så jämför jag med alkohol ENDAST på grund av att ha en referens för att folk ska förstå. Och det är ju även det WHO-rapporten går ut på.

EDIT: Här är lite info om hur det går när man kör bil påverkad av cannabis (jämfört med alkohol).

Rapport:
http://www.dft.gov.uk/stellent/groups/dft_rdsafety/documents/page/dft_rdsafety_504567.hcsp

Slutsats:
http://www.dft.gov.uk/stellent/grou...page/dft_rdsafety_504567-12.hcsp#P1670_191984

Sen dehär med att man skulle bli aggressiv på cannabis. Det kan vi ju nästan hoppa över va?

Det må hända att jag är liberal i mitt skrivsätt, men det är fortfarande ärliga fakta jag lägger fram.

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Jag skiter väl i att du knarkar.

Vad bra attityd du har då, tråden handlar om just detta och du bara avfärdar det med en rad som lika gärna kunde varit: "Jag är bättre än dig!".
:fatta!

Ninjaboy skrev:
Jag skiter väl i att du knarkar.

Vem har sagt att jag knarkar?

Tillför nåt vettigt istället! Det enda jag försöker göra är att komma med fakta som STÄMMER.

Sluta bete dig som ett moppefucko eller så behöver du ju inte vara med i diskussionen? :kocko

redlime skrev:
Vad bra attityd du har då, tråden handlar om just detta och du bara avfärdar det med en rad som lika gärna kunde varit: "Jag är bättre än dig!".
Du kanske inte märkte att jag gav mitt personliga svar på hans uppmaning till argumentation, sakfrågan berörde jag inte. För övrigt är jag bättre än de som knarkar.

TheDiversion skrev:
Vem har sagt att jag knarkar?

Tillför nåt vettigt istället! Det enda jag försöker göra är att komma med fakta som STÄMMER.

Sluta bete dig som ett moppefucko eller så behöver du ju inte vara med i diskussionen?
De som försöker rättfärdiga knark brukar tycka att det är gott.

Sedan var ju min post just att jag inte ville ha del i diskussionen...

Ninjaboy skrev:
Du kanske inte märkte att jag gav mitt personliga svar på hans uppmaning till argumentation, sakfrågan berörde jag inte. För övrigt är jag bättre än de som knarkar.

Varför är du bättre än folk som någon gång tar någon drog? Dricker du alkohol?

Ninjaboy skrev:
De som försöker rättfärdiga knark brukar tycka att det är gott.

Sedan var ju min post just att jag inte ville ha del i diskussionen...

De som rättfärdigar droger behöver inte tycka det är "gott", dom har ofta bara bildat en egen uppfattning istället för att låta storebror göra det åt en.

har även ett avsnitt med penn&teller: bullshit där dom förklarar varför förbud mot cannabis är bullshit. Det är grymt bra.

Det jag retar mig på mest är folkets rädsla för att ens diskutera sådana här ämnen! Läs forskningsrapporter från förespråkare, politiskt påverkade rapporter och självständiga.. efter det, tänk, och bilda dig en egen uppfattning!

TheDiversion skrev:
Det jag retar mig på mest är folkets rädsla för att ens diskutera sådana här ämnen! Läs forskningsrapporter från förespråkare, politiskt påverkade rapporter och självständiga.. efter det, tänk, och bilda dig en egen uppfattning!

Fast en tråd med 500 inlägg visar väl inte på en direkt ovilja att diskutera? :confused:

Back