Med anledning av tidigare diskussioner

Ska man släppa cannabis fritt?

• Antal röstningar
    0
steff skrev:
det var inte min text heller. jag tog den från en användare på pcgamer som heter tomster som disskuterat om cannabis på deras forum men han är _MYCKET_ duktigare och har _MYCKET_ mer kunskap än mig.

http://forum.pcgamer.se/viewtopic.p...tart=550&sid=64107c5d8765e074df1fecfb60e87c5e

19 inlägget.

Då bör du uppge det. Att sno någons debattinlägg utan referens är inte snyggt.

En människa är inte nödvändigtvis kunnig bara för att denne kan fina ord.

Chrille skrev:
Då bör du uppge det. Att sno någons debattinlägg utan referens är inte snyggt.

nej det var dåligt av mig jag ber om ursäkt :) skrev dit att det var taget från han nu.

Last edited:
steff skrev:
om man inte måste redovisa hur man vet saker kan vi påstå vadsomhelst.

"Dessutom är det vanligaste man läser att tjärhalten i majja är mycket hög."
....

Du redovisar ju egentligen inte ett skit och det behöver du inte heller. Vi ska bara jämföra åsikter här, inte frälsa någon.

Som tidigare konstaterats kan du få vilka svar du vill på nätet beroende på hur du ställer frågan. Presentera DINA EGNA argument istället.

steff skrev:
Märka ord? jag hade svårt att förstå vad det var du syftade på. du klumpade ihop alla möjliga begrepp.

I lagens mening är det inte bra att köra omkring med cannabis i kroppen det vet jag. fast det är väl det vi disskuterar om. ifall lagen har rätt eller inte.

röker man en holk en gång och har aldrig rökt innan kan man ränka med att man visar possitivit i 1-4 dagar. OM man röker varje dag och är väldigt tjock (dålig ämnesomsättning) så kan det sitta kvar i upp till 1 - 2 månader ifall man inte rör på sig när man slutat röka. Jag skulle kunan referera till egna erfarenhter men vi har väl försökt å börja hålla oss borta ifrån det :) eller? :S
(en som rökt i 5 månader varje dag visade negativt på pissprov efter 3 veckor. värt att påpeka är att han slutade tvärt också och har inte rökt sen dess =) 3 månader har det gått nu.)

Det har diskuterats en hel del sedan denna tråd startade, och vad jag tog upp var en negativ sak med cannabis sätt att binda sig och frigöras.
Jag håller med dig fullständigt att våra fysiska och psykiska egenskaper tillsammans med hur ofta, mycket och länge vi missbrukat påverkar nedbrytningen och följderna av missbruket tillsammans med våra anlag för bl a psykisk sjukdom. Det har emmellanåt låtit här inne som "men jag kan aldrig få en drogpsykos för jag är frisk" Så skulle nog de flesta kunna tänka innan sin första psykos.
Jag tycker att det är ok om du hänvisar till dina egna erfarenheter, jag kan inte bortse från de erfarenheter och kunskaper jag har efter många års arbete med missbruksvård.

Hoppas att jag inte klumpade ihop för många begrepp för dig denna gång :)

supernaut skrev:
Det har diskuterats en hel del sedan denna tråd startade, och vad jag tog upp var en negativ sak med cannabis sätt att binda sig och frigöras.
Jag håller med dig fullständigt att våra fysiska och psykiska egenskaper tillsammans med hur ofta, mycket och länge vi missbrukat påverkar nedbrytningen och följderna av missbruket tillsammans med våra anlag för bl a psykisk sjukdom. Det har emmellanåt låtit här inne som "men jag kan aldrig få en drogpsykos för jag är frisk" Så skulle nog de flesta kunna tänka innan sin första psykos.
Jag tycker att det är ok om du hänvisar till dina egna erfarenheter, jag kan inte bortse från de erfarenheter och kunskaper jag har efter många års arbete med missbruksvård.

Hoppas att jag inte klumpade ihop för många begrepp för dig denna gång :)

ok :) men du drog ihop flashbacken med och pissa possitivt på pissprov. det var därför.

sen har jag inte sakt att jag tycker cannabis ska legaliseras jag känner inte att jag är så insatt i frågan så jag kan välja nått. jag bara argumenterar med dom saker jag vet när jag hör nån som säger nått annat. speciellt när det är propaganda. sen är jag bara 17 så jag får ändå inte rösta ;)

Kjelle skrev:
Läste du samma abstracts som jag? Tex:

Cannabis and psychosis: how important is the link?
ZERRIN ATAKAN, Addiction
Volume 99 Issue 4 Page 513 - April 2004

"The available research findings regarding the links between cannabis use and the emergence of psychoses and other mental health problems, especially among young people, are quite worrying. This is especially so as there appears to be a view among the young that cannabis is 'harmless' and there is a notable increase of teenage use, especially in the developed countries."

van Os J. Bak M. Hanssen M. Bijl RV. de Graaf R. Verdoux H. Cannabis use and psychosis: a longitudinal population-based study. American Journal of Epidemiology. 156(4):319-27, 2002 Aug 15.

"Cannabis use may increase the risk of psychotic disorders and result in a poor prognosis for those with an established vulnerability to psychosis.....Results confirm previous suggestions that cannabis use increases the risk of both the incidence of psychosis in psychosis-free persons and a poor prognosis for those with an established vulnerability to psychotic disorder."

Osv. Men det är alltid svårt att omvända de redan frälsta.

Jag håller faktiskt på och plöjer igenom en massa text där just nu. "Results confirm previous suggestions that cannabis use increases the risk of both the incidence of psychosis in psychosis-free persons......osv osv" och liknande resultat har jag inte sett innan i tillförlitliga rapporter och de dyker upp här och där på denna sidan. Men det är fortfarande inte entydiga rapporter, vilket måste ha att göra med att risken är liten och det är svårt att isolera just cannabisanvändningen som en orsak(vilket ju dock inte behöver betyda att det INTE är det som ligger bakom). Dock är jag böjd att ge mig och medge att det är troligt att så är fallet.

Det är dock inget som får mig att ändra uppfattning i frågan.

Chris Ash skrev:
Fast jag måste säga att det inte på något sätt verkar finnas en entydighet i dessa rapporter, att cannbis kan förvärra problemen för folk med psykiska besvär eller svagt psyke varkar vara ganska starkt förankrat. Men att det verkligen orsakar dess problem hos fullt friska människor verkar ingen kunna fastställa. Således bör risken för psykiska besvär vara lika små, om inte mindre hos en helgbrukare av cannabis som hos en helgbrukare av alkohol. Därmed inte sagt att någon av dessa droger är ofarliga, men brukar man dem med förstånd är det ingen fara. Kan du dra någon annan slutsats?

De är väl just därför de inte borde legaliseras, för att göra de svårare för dom med svagt psyke att få tag på drogerna, precis som de är åldersgräns på systemet o krogen just för att försvåra för yngre personer att få tag i alkohol.
Klart dom får tag i det ändå men de blir mer ansträngande att ringa runt för att få tag på en joint än att gå ner på "Knark-Systemet" o köpa sina droger. Just därför är jag emot (nya)droger.

Pejo skrev:
Det är kanske för att du spliffat i 15 år som du tror att det går kanon för dig ? Om jag fick välja skulle du inte få sätta dig på en hoj... :7peta

OOhhh, nu börjar inskränktheten ta överhanden totalt....mespropp :tomten

mjukis skrev:
De är väl just därför de inte borde legaliseras, för att göra de svårare för dom med svagt psyke att få tag på drogerna, precis som de är åldersgräns på systemet o krogen just för att försvåra för yngre personer att få tag i alkohol.
Klart dom får tag i det ändå men de blir mer ansträngande att ringa runt för att få tag på en joint än att gå ner på "Knark-Systemet" o köpa sina droger. Just därför är jag emot (nya)droger.

Det är inte svårare att få tag i cannabis än att gå till systemet. Jag tycker inte det argumentet håller. Precis som "Vi behöver inte en drog till" Vadå behöver inte? Den finns redan.....bara för att den blir laglig innebär det inte att alla måste börja röka eller att mängden nya cannabisproblem adderas till de redan existerande drogproblemen med tex alkohol. Det blir ett alternativ till alkohol, och ett alternativ som JAG TROR skapar mindre problem, eftersom den inte är lika skadlig och inte ger samma sorts rus. Vilket JAG TROR skulle leda till mindre drogrelaterade trafikolyckor och mindre drogrelaterade våldsbrott.Bara för att nämna två exempel....

Chris Ash skrev:
Det är inte svårare att få tag i cannabis än att gå till systemet. Jag tycker inte det argumentet håller. Precis som "Vi behöver inte en drog till" Vadå behöver inte? Den finns redan.....bara för att den blir laglig innebär det inte att alla måste börja röka eller att mängden nya cannabisproblem adderas till de redan existerande drogproblemen med tex alkohol. Det blir ett alternativ till alkohol, och ett alternativ som JAG TROR skapar mindre problem, eftersom den inte är lika skadlig och inte ger samma sorts rus. Vilket JAG TROR skulle leda till mindre drogrelaterade trafikolyckor och mindre drogrelaterade våldsbrott.

här är det lättare att få tag på cannabis än öl / sprit från systemet.

steff skrev:
vad menar du? jag menar för oss som inte får köpa där. som är under 20 såklart :D

Jo, men eftersom jag antar att du inte odlar hemma så måste du ha tag på någon som kan fixa eller? Och är det isåfall svårare än att fixa någon som köper ut alkohol åt dig?

$noop skrev:
Jo, men eftersom jag antar att du inte odlar hemma så måste du ha tag på någon som kan fixa eller? Och är det isåfall svårare än att fixa någon som köper ut alkohol åt dig?

japp det är svårare för mig att fixa någon som köper ut alkohol till mig.. det var det jag menade... å så tror jag det är för dom flesta...

steff skrev:
ok :) men du drog ihop flashbacken med och pissa possitivt på pissprov. det var därför.
;)

Fast det ligger en poäng i att dra ihop dem, om Flashbacks finns i den meningen att du upplever ett rus långt efter intag, så är det för att THC har frigjorts från fettvävnaden, och det är då du pissar positivt också.
Alltså kan du vara negativ en dag för att sedan vara positiv någon dag därefter, även om du inte upplever något rus under frigörandet av THC.
:)

supernaut skrev:
Fast det ligger en poäng i att dra ihop dem, om Flashbacks finns i den meningen att du upplever ett rus långt efter intag, så är det för att THC har frigjorts från fettvävnaden, och det är då du pissar positivt också.
Alltså kan du vara negativ en dag för att sedan vara positiv någon dag därefter, även om du inte upplever något rus under frigörandet av THC.
:)

jag förstår inte vad du menar. levern rensar ju blodet ifrån dessa cannabinoider hela tiden. så det hamnar alltid en viss utsöndring av det i pisset. tills dess att du är ren.

Back