Med anledning av tidigare diskussioner

Ska man släppa cannabis fritt?

• Antal röstningar
    0
Silwer skrev:
Kazmur:
Det har med tradition att göra helt enkelt, här dricker vi alkohol.
Jag ogillar själv nikotin, det är en värdelös skitdrog imho, men förbjuda det är inget jag orkar bry mig i.

Det mesta är farligt att missbruka egentligen, alkohol är inte att leka med på nåt sätt.
Trots allt förgiftar man ju kroppen för att få ett rus, vilket ju är rätt skumt att man vill göra:lol
har du vart nikotinberoende eftersom det är en värdelös skitdrog???
Och dina traditions yada yada ligger på barnstadiet tycker jag.

Dom droger som är förbjudna i sverige skall förbli förbjudna, alkohol tycker jag har ett mycket mildare rus än cannabis, och man kan dricka ett par öl utan att behöva bli berusad, vilket i motsats till cannabis är att man alltid får ett rus.

Chris Ash skrev:
....
Fast jag måste säga att det inte på något sätt verkar finnas en entydighet i dessa rapporter, att cannbis kan förvärra problemen för folk med psykiska besvär eller svagt psyke varkar vara ganska starkt förankrat. Men att det verkligen orsakar dess problem hos fullt friska människor verkar ingen kunna fastställa. Således bör risken för psykiska besvär vara lika små, om inte mindre hos en helgbrukare av cannabis som hos en helgbrukare av alkohol. Därmed inte sagt att någon av dessa droger är ofarliga, men brukar man dem med förstånd är det ingen fara. Kan du dra någon annan slutsats?

Läste du samma abstracts som jag? Tex:

Cannabis and psychosis: how important is the link?
ZERRIN ATAKAN, Addiction
Volume 99 Issue 4 Page 513 - April 2004

"The available research findings regarding the links between cannabis use and the emergence of psychoses and other mental health problems, especially among young people, are quite worrying. This is especially so as there appears to be a view among the young that cannabis is 'harmless' and there is a notable increase of teenage use, especially in the developed countries."

van Os J. Bak M. Hanssen M. Bijl RV. de Graaf R. Verdoux H. Cannabis use and psychosis: a longitudinal population-based study. American Journal of Epidemiology. 156(4):319-27, 2002 Aug 15.

"Cannabis use may increase the risk of psychotic disorders and result in a poor prognosis for those with an established vulnerability to psychosis.....Results confirm previous suggestions that cannabis use increases the risk of both the incidence of psychosis in psychosis-free persons and a poor prognosis for those with an established vulnerability to psychotic disorder."

Osv. Men det är alltid svårt att omvända de redan frälsta.

Kjelle skrev:
Läste du samma abstracts som jag? Tex:

Cannabis and psychosis: how important is the link?
ZERRIN ATAKAN, Addiction
Volume 99 Issue 4 Page 513 - April 2004

"The available research findings regarding the links between cannabis use and the emergence of psychoses and other mental health problems, especially among young people, are quite worrying. This is especially so as there appears to be a view among the young that cannabis is 'harmless' and there is a notable increase of teenage use, especially in the developed countries."

van Os J. Bak M. Hanssen M. Bijl RV. de Graaf R. Verdoux H. Cannabis use and psychosis: a longitudinal population-based study. American Journal of Epidemiology. 156(4):319-27, 2002 Aug 15.

"Cannabis use may increase the risk of psychotic disorders and result in a poor prognosis for those with an established vulnerability to psychosis.....Results confirm previous suggestions that cannabis use increases the risk of both the incidence of psychosis in psychosis-free persons and a poor prognosis for those with an established vulnerability to psychotic disorder."

Osv. Men det är alltid svårt att omvända de redan frälsta.

"This is especially so as there appears to be a view among the young that cannabis is 'harmless'" - jag tycker inte det låter objektivt när man skriver sådär. då är man klart emot.

"Osv. Men det är alltid svårt att omvända de redan frälsta." - tack desamma?

Alkohol är vattenlösligt.
Röka hach m.m. är fettlösligt.
:kocko

steff skrev:
det är ingen som försöker bevisa att det är ofarligt att knarka. det är farligt att knarka det är hur farligt det är som vi disskuterar om. är det enda du kan göra å säga att vi påstår saker vi inte påstår?

Nej, till skillnad från dig, som verkar resonera enbart efter egna tyckanden, så har jag försökt redovisa underlag för mitt resonemang. Är det det enda du kan göra att påstå att jag påstår saker som jag inte påstår, eller kan du i stället komma upp med ett enda bevis för att knark bara är "lite" farligt?

bsajanne skrev:
Alkohol är vattenlösligt.
Röka hach m.m. är fettlösligt.
:kocko

Alkohol löser upp fett :D.

cannabinoider lagras i kroppens fett och det är till övervägande del inte aktiva cannabinoider som lagras utan nedbrutna inaktiva restprodukter.

Kjelle skrev:
Nej, till skillnad från dig, som verkar resonera enbart efter egna tyckanden, så har jag försökt redovisa underlag för mitt resonemang. Är det det enda du kan göra att påstå att jag påstår saker som jag inte påstår, eller kan du i stället komma upp med ett enda bevis för att knark bara är "lite" farligt?

men om du läser innan så har jag gjort det nu kommer väl folk se en changs å klaga på mitt minne igen som nån gjorde ;) men nu bad han om det.

Orsakar cannabis hjärnskador?
Ursprunget till denna myt kommer från ett försök där rhesusapor fick THC doser på 200 ggr den psykoaktiva för människor. Därefter kunde hjärnskador konstateras. Djurförsök med doser motsvarande den psykoaktiva för människor har inte kunnat påvisa några hjärnskador, trots daglig exponering i sju månader (1). Moderna studier har kommit fram till samma resultat (2).

(1) Lynn Zimmer & John P. Morgan - "Exposing Marijuana Myths: A Review of the Scientific Evidence" Claim No. 8
(2) California NORML Reports, April 1992

Orsakar cannabis problem med kort/långtidminnet?
Cannabis försämrar korttidsminnet under det akuta ruset men ingen påverkan av korttidsminnets funktion har påvisats efter det att dom psykoaktiva substanserna har lämnat kroppen (1,2). En studie har visat att marijuana, speciellt i högre doser, kan ge problem att ta in ny information i långtidsminnet (3) men bevisen är svaga och nyare rapporter kommer fram till att inga bevis finns för någon påverkan på långtidsminnet (4).

(1) Paul Hager,Chair, ICLU Drug Task Force - "Marijuana Myths"
(2) "UK House of Lords Report on Cannabis" kapitel 4.13
(3) Lynn Zimmer & John P. Morgan - "Exposing Marijuana Myths: A Review of the Scientific Evidence" Claim No. 8
(4) "Cannabis: Our Position for a Canadian Public Policy" -Report of the Senate Special Committee on Illegal Drugs -Kapitel 7

Skadar marijuana immunsystemet?
Liksom många andra myter om cannabis bygger denna på ett illa utfört experiment. Vita blodceller togs från marijuanarökare, cellerna utsattes därefter för "immunförsvars-aktiverare" och en långsammare reaktion än förväntat iaktogs. Trots ett stort antal försök har resultaten aldrig kunnat verifieras. I vissa fall har t.o.m en motsatt reaktion kunnat påvisas, d.v.s en ökad respons hos cellerna mot infektioner.

Det står klart att cannabis påverkar immunsystemet men att det är mycket resistent och påverkan är minimal. Endast vid mycket höga doser av THC har en nedsatt funktion av immunförsvaret kunnat påvisas (1,2).

(1) Lynn Zimmer & John P. Morgan - "Exposing Marijuana Myths: A Review of the Scientific Evidence" Claim No. 5
(2) WHO - "Cannabis: a health perspective and research agenda" -kapitel 10

Orsakar marijuana lungsjukdomar/cancer?
Tobaks- och marijuanarök innehåller i stort sett samma sak förutom skillnaden nikotin och cannabinoider. Påståendet att cannabisrök innehåller betydligt mer skadliga ämnen än tobaksrök (siffor mellan 50 och 500 procent) är baserat på en studie som mätte innehållet i röken från de äldre stora löven på cannabisplantan. Dessa används i praktiken aldrig utan det är blomställningarna och de mindre bladen i toppen som röks, vilka oftast innehåller mindre eller likvärdiga mängder skadliga ämnen som tobak (1).

Det avgörande för att utveckla rökrelaterade sjukdomar är dock konsumtionsmönstret. Eftersom de mest inbitna marijuanarökarna som mest röker 3-5 "joints" per dag (dessa utgör ca 1% av det totala antalet) medan tobaksrökare konsumerar 10-40 cigaretter per dag är riskerna avsevärt mindre för marijuanarökarna. Detta gör att cancer i luftvägarna och bronkit är mycket sällsynt bland marijuanarökarna, till skillnad från tobaksrökarna, men det står helt klart att det finns en risk. Denna risk kan dock undvikas helt genom att äta cannabis istället för att röka det.

(1) Jack Herer - "The Emperor Wears no Clothes"

På många sätt kan man tycka att denna debatt är oerhört bristfällig. Vi kastar påståenden om droger på varandra, en del underbyggda av vetenskapliga rapporter, andra inte. En del anser att just vetenskap och rapporter inte är något att lita på, andra att de ska vara laggrundande utan ifrågasättande. Frågan man från bägge håll kan ställa sig är: vem står bakom forskningen, vem har finaniserat den?

Alla argument anti-droglobbyn har gentemot forskning och sånt gäller nämligen åt andra hållet. En del säger att man inte kan lita på Hollands statistik eftersom de i princip fejkar den för att få deras politik att framstå som lyckad. Samma sak kan man givetvis hävda gäller för svensk statistik, vi har också ett stort intresse av att framstå som lyckade. Vår politik har dock inte direkt lyckats, något man nu skyller på att vi är med i EU (Lars Ohly gör det angående alkoholpolitiken t.ex.) osv osv.

Men det finns kärnfrågor i detta. Har man rätt att leva sitt liv hur man vill? Någon skrev något om självmord i denna långa tråd, jag tror att personen felaktigt trodde det var olagligt, vilket det inte är i Sverige.

Är cannabisrökning en livsstil och kan man då förbjuda en livsstil?

Jag anser mig tillhöra en förtryckt minoritet. Jag har inte rätt att kämpa för mina rättigheter eftersom om jag gör det så pekar jag ut mig själv som brottsling och kan få svårare att få jobb. Jag är i minoritet så i detta vi kallar "demokrati" så har jag inget att säga till om, många hänvisar dessutom till majoriteten som om den har "rätt" oavsett vad den beslutar. Jag är förtryckt, tro mig. Många ryggar tillbaka när man säger så, men det är sant. Den som hävdar annorlunda deltar i förtrycket. Frågar man t.ex. turkiska staten om de förtrycker kurder så kommer de naturligtvis svara nej, frågar man kurderna svarar de ja. Vilka tror du på?

Alla minoriteter i världen och även så i Sverige, har fått sina rättigheter till skänks av majoriteten. Jag tycker vi bör försöka ändra på det, dvs att majoriteten inte ska ha rätt att bestämma över minoriteter alls. Exakt hur ett sånt system ska se ut vet jag inte och behöver heller inte veta.

En sak vet jag dock och det är att vi aldrig kommer få ett narkotikafritt samhälle. Det är en idé, som likt många andra politiska utopiska idéer, bygger på konsensus. Dessa idéer är farligast av alla idéer, för de kan inte acceptera avvikare från "läran". Om vi tänker oss ett samhälle där jag är den sista avvikaren kvar som vill ha ett annat samhälle än det narkotikafria (jag tycker faktiskt det vore bra om alla testade att röka lite cannabis, man släpper sin överspändhet i allmänhet ganska snabbt) så kommer man förmodligen att vara tvungen att döda mig.

Får man vilja att narkotika ska vara tillåtet? Får man vilja att cannabis ska vara lagligt? Det anser inte många av anti-drogorganisationerna, Hassela tycker t.ex. att demokrati är överskattat och de gör utspel till höger och vänster som övertrumfar varandra i dumhet (minns att de påstod sig se cannabislöv i Lätta-reklamen), polisen angriper konstverk i narkotikafrihetens namn (Lund för bara några dagar sen, läs på Sydsvenska Dagbladet, man stormade konsthallen och beslagtog laglig industrihampa som man hade tillstånd för). Är detta samhälle fritt. Alla som säger "ge mer pengar till polisen" och tror att det löser problem med någon form av brottslighet är ute och cyklar.

Lösningen på att vi har inbrott, mord etc i Sverige är inte att ha fler poliser utan ett samhälle där fler har det bra. Sjukt nog verkar många tycka att det är svårare att uppnå än att uppnå det narkotikafria samhället.

Narkotikapolitiken är en plattform som en politiker idag kan använda för att ta billiga poäng genom att skrika "mer resurser, hårdare tag", men den vägen har vi gått nu i 20 års tid och det har inte blivit bättre. De ökningar och sänkningar av provfrekvensen av droger vi sett i Sverige följer snarare hög- och lågkonjukturernas skiftningar snarare än lagstiftningens hårdhet. När man idag skriker "mer pengar till polisen" måste man kanske fråga sig vart resurserna till ungdomsgårdar och skola tog vägen under 90-talet och varför vi inte bara ska stoppa tillbaka pengarna där?

Polisen kan aldrig hjälpa oss att ta in folk på den rätta vägen, skaffa arbeten och bli välanpassade. De kan utreda brott och gripa folk men pengarna vi har så lite av bör vi nog bättre använda till att se till att barn, ungdomar och vuxna mår så bra som möjligt.

Många har skrivit saker om droger här som tydligt visar att de egentligen inte vet någontin om några droger alls, förutom den information de antingen fått av inkompetent skolpersonal, ANT-personal eller obehagliga sekter som Hassela (finns böcker om vilket lidande de orsakat människor som hamnat i deras klor) eller det som kvällstidningarna skrivit om droger. Detta är inte fakta. Men det spelar ingen roll vad jag skriver eller vad någon annan skriver, för det kommer ni inte ta till er. Ni måste faktiskt självmant börja leta mer information om droger. Pröva gärna denna länk för startinformation om cannabis http://www.newscientist.com/hottopics/marijuana/

Där finns både positiv och negativ information om marijuana, minns att det inte är hallonsaft och att dess farlighet / ofarlighet egentligen inte har med frågan om huruvida det ska vara olagligt att göra. Som Cato (my GOD, I agree with him), ska man stämpla någon som brottsling för något man gör mot sig själv? Sen är frågan om det ska vara laglig försäljning eller inte, vilket är en annan diskussion.

Att droger KAN ge problem kan vi vara överens om. Frågan är om dessa problem bäst löses med hjälp av vår trubbiga polis eller på ett annat sätt. Frågan är även hur man ska hantera de personer i vårt samhälle som INTE har problem med droger eller inte får problem med dem alls. Idag är de brottslingar, ska de vara det?

- Tomster på pcg. 19 inlägget.

http://forum.pcgamer.se/viewtopic.p...tart=550&sid=64107c5d8765e074df1fecfb60e87c5e

Last edited:
Ravetrancer skrev:
har du vart nikotinberoende eftersom det är en värdelös skitdrog???
Och dina traditions yada yada ligger på barnstadiet tycker jag.

Dom droger som är förbjudna i sverige skall förbli förbjudna, alkohol tycker jag har ett mycket mildare rus än cannabis, och man kan dricka ett par öl utan att behöva bli berusad, vilket i motsats till cannabis är att man alltid får ett rus.
Tja det är helt sant att alkohol är en tradition här, eller vad menar du?
Skulle någon nu bestämma att alkohol förbjuder vi, du kan tänka dig vilken oponion det skule bli, i alla led, så det är inga barnsligheter.
Nikotin är inget jag utsätter mig för, det binder en att köpa skräpet för en lång tid framöver, de flesta jag känner använder det förstås, man jag har helt enkelt bestämt tat låta bli.
Du behöver inte helt plötsligt bli så arg, de förbjudna drogerna komer fortsätta vara det och de som ändå vill ta dem får vär fortsätta smussla med dem helt enkelt.

Och jag förstår att röker man på så gör man, medans man kan dricka mer eller mindre sprit, jag håller mig till sprit i vilket fall.

Last edited:
steff skrev:
Va? är det problemet med flashbacks?!?

Du verkar inte veta riktigt vad du pratar om. du menar att man lämnar positivt prov i 2 månader? det gör man inte. och vadå i teorin betyder det att du inte får köra bil i 2 månader? vilken teori?

Är dina argument att märka ord? Lycka till grabben.

Det är obra i lagens mening att köra omkring med cannabis i kroppen även om du ej är under rus.

Jag får provsvar på drogtester ganska ofta, JA det visar positivt under flera veckor, inte alltid så länge som två månader, men ibland. Jag vet vad Jag pratar om.
Fast efter att ha läst dina inlägg ovan, så känns det inte riktigt adekvat att ta åt sig av dina omdömen.

steff skrev:
men om du läser inna......för att röka det.

(1) Jack Herer - "The Emperor Wears no Clothes"

Steff - gå tillbaks till mitten av tråden och inse att dina källor inte imponerar mer än mina.

Dessutom kan jag direkt peka ut felaktigheter i din text som tyder på att den är gammal. Det är sedan flera år känt att antalet cigg per dag är i stort sett irrelevant vad gäller risken för cancer. 5 eller 30 cigg per dag kvittar, du tillför hela tiden cancerogena ämnen. Dessutom är det vanligaste man läser att tjärhalten i majja är mycket hög.

Pröva att argumentera istället för att fråga "Hur vet du det?" hela tiden.

Last edited:
Kjelle skrev:

Säkert ökar det risken. Sätter en peng på att detsamma gäller alla droger, inkl alkohol. Eller ?

Chrille skrev:
Dessutom är det vanligaste man läser att tjärhalten i majja är mycket hög.

Ja det är den, men man röker inte 10-30 majja-spliffar om dagen som man troligtvis gör med cigg. Röker man endast majja och inte cigg så får man i sig mycket mindre tjära.

steff skrev:
På många sätt kan man tycka att denna debatt är oerhört bristfällig......osv

Puh, varifrån klistrade du in all denna propaganda?
Som dom sa i Reservoir Dogs: "Det här är världens minsta fiol, och den spelar enbart för haschrökarna!"

"Förtryckt minoritet"??
Det blir man väl knappast bara för att man vill göra något som staten anser förbjudet?

Jag vill köra fortare än 110 - jag är en förtryckt minoritet...
Jag vill inte betala skatt - jag är en förtryckt minoritet....
Osv

supernaut skrev:
Är dina argument att märka ord? Lycka till grabben.

Det är obra i lagens mening att köra omkring med cannabis i kroppen även om du ej är under rus.

Jag får provsvar på drogtester ganska ofta, JA det visar positivt under flera veckor, inte alltid så länge som två månader, men ibland. Jag vet vad Jag pratar om.
Fast efter att ha läst dina inlägg ovan, så känns det inte riktigt adekvat att ta åt sig av dina omdömen.

Märka ord? jag hade svårt att förstå vad det var du syftade på. du klumpade ihop alla möjliga begrepp.

I lagens mening är det inte bra att köra omkring med cannabis i kroppen det vet jag. fast det är väl det vi disskuterar om. ifall lagen har rätt eller inte.

röker man en holk en gång och har aldrig rökt innan kan man ränka med att man visar possitivit i 1-4 dagar. OM man röker varje dag och är väldigt tjock (dålig ämnesomsättning) så kan det sitta kvar i upp till 1 - 2 månader ifall man inte rör på sig när man slutat röka. Jag skulle kunan referera till egna erfarenhter men vi har väl försökt å börja hålla oss borta ifrån det :) eller? :S
(en som rökt i 5 månader varje dag visade negativt på pissprov efter 3 veckor. värt att påpeka är att han slutade tvärt också och har inte rökt sen dess =) 3 månader har det gått nu.)

Chrille skrev:
Steff - gå tillbaks till mitten av tråden och inse att dina källor inte imponerar mer än mina.

Dessutom kan jag direkt peka ut felaktigheter i din text som tyder på att den är gammal. Det är sedan flera år känt att antalet cigg per dag är i stort sett irrelevant vad gäller risken för cancer. 5 eller 30 cigg per dag kvittar, du tillför hela tiden cancerogena ämnen. Dessutom är det vanligaste man läser att tjärhalten i majja är mycket hög.

Pröva att argumentera istället för att fråga "Hur vet du det?" hela tiden.

om man inte måste redovisa hur man vet saker kan vi påstå vadsomhelst.

"Dessutom är det vanligaste man läser att tjärhalten i majja är mycket hög."

det är pågrund av att man mätte mängden tjärhalt i bladen på tobaksblommorna och majjablommorna. inte själva blommorna då har majjablommorna en lägre tjärhalt. men varför ta den faktan å visa upp :)?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman