Med anledning av tidigare diskussioner

Ska man släppa cannabis fritt?

• Antal röstningar
    0
mjukis skrev:
Jag har läst o tagit åt mej av er som är för en legalisering men jag ser inte varför de skulle ske, det ända skälet ni kommer med är för att storebror minsann inte ska bestämma över mej, och att de minsann inte är farligt för "mej" (Lunar varning), tycker de verkar som om ni verkligen behöver någon som tar hand om er.

Lunarvarning i just denna tråd, skojar du?
Läs forumet i allmänhet och se nivån, detta var ju bara en diskussion, ingen legalisering kommer ske.

Det finns mycket att uppröra sig över, denna diskussion är inte en av den eftersom den enbart är hypotetisk, mycket annat som diskuteras på forumet är en realitet och kan vara rejält vansinnigt och skörda dödsoffer.

Spiken skrev:
Är det abstinensen som talar nu eller? För i mina ögon var inte det där vidare "lugnt" uttryckt :va

Var inte meningen som lugnt heller. Rejvis är själv ganska rakt på och kategorisk i sina uttalanden. Då får jag med vara det.
Jag har faktiskt aldrig haft abstinens av rökat. Det har hänt om man rökt mycket (typ fest) att man på morgonen efter är lite lättirriterad.

Självklart har jag inga problemos med rejvis, vi tycker bara olika i frågan.

Ravetrancer skrev:
hur många ggr under dina 15års spliffande har du kört påverkad????

Tro't eller ej men jag kör inte påverkad. Spliffandet sker på fester eller hemma i soffan på sena kvällen när jag gjort alla dagens bestyr.

Silwer skrev:
Lunarvarning i just denna tråd, skojar du?
Läs forumet i allmänhet och se nivån, detta var ju bara en diskussion, ingen legalisering kommer ske.

Det finns mycket att uppröra sig över, denna diskussion är inte en av den eftersom den enbart är hypotetisk, mycket annat som diskuteras på forumet är en realitet och kan vara rejält vansinnigt och skörda dödsoffer.

Jo jag förstår att de inte kommer ske någon legalisering, förstår att de mer är ett test från Chris Ash sida för att se hur vi ställer oss i frågan.
Menade inte att de va lunarvarning i tråden, de har kommit mkt konkreta och kloka inlägg, t.o.m från dej Silwer :), menade på att de är lite larvigt att säga att de funka minsann för mej o då är de inge farligt, ungeför som små fjårtisar som inte förstår bättre när dom halsar en 70´s (vet ja inte om dom gör men man dom slutar ju aldrig förvåna). Undrar om dom personerna som "vet att de funka för mej" vill att deras egna kids ska sitta o röka på i källaren?
På tv visar dom ju gång på gång debattprogram med föredetta drogmissbrukare som berättar deras livshistorier om hur dom börjat med lätta droger och sen slutat med silen i armen. Dom försöker förgäves, känns de som, att förklara för andra ungdomar att dom ska lägga av blixtsnabbt för annars finns de väldigt stor risk att dom hamnar där själva, med silen i armen.
Tycker man ska lyssna mer på dom med erfarenhet än en massa gubbar o tanter på WHO som sitter o tittar på drogerna med mikroskop istället för att gå ut i verkliga livet. Säger dock inte att WHO har helt fel men att dom bör titta mer på verkligheten.
Verkar ju dumt att säga att t.ex rejvis, som tydligen har många erfarenheter inom området, har fel för att dom på WHO säger en annan sak. :confused:

mjukis skrev:
Så för att du "klarar" cannabis så tycker du att de ska legaliseras?
Hur mycket lättare blir de inte för dom som inte "klarar" drogen att få tag på det då?
Lite egoistiskt tänkande tycker jag.
Visst, de är inte direkt svårt att få tag på det nu men de är bara dumt att göra de ännu mer lättillgängligt.
Jag vill inte att min son ska kunna köpa fler droger än de som erbjuds nu på Ica när han blir äldre.
Dock tror jag inte att en legalisering kommer att ske i sverige inom de närmsta 1000 åren så jag känner mej lite tryggare.

Jag har läst o tagit åt mej av er som är för en legalisering men jag ser inte varför de skulle ske, det ända skälet ni kommer med är för att storebror minsann inte ska bestämma över mej, och att de minsann inte är farligt för "mej" (Lunar varning), tycker de verkar som om ni verkligen behöver någon som tar hand om er.

Jepp, eftersom jag "klarar det" så är det inte nån killer i sig, då skall det släppas.
Egoistiskt? Ja. Men det har jag inga problem med. Det blir ju faktiskt inte mindre tunga missbrukare för att det är lagligt. Holland har mindre tunga missbrukare än Sverige per capita.
Om du tycker att "vårt" enda argument är baserat på personlig frihet och du inte tycker det räcker som argument så, fine. Man får tycka olika. Jag lär röka oavsett vad staten tycker om saken. Typiskt Sverige att man är "lunar" om man inte står i ledet med mössan i hand.
Jaja, skit samma. Folk gör vad dom vill ändå. Det gör jag.

Äsch, vem har fel egentligen?
Olika erfarenheter och tyckande möjligen.

Sånt kan ju ändra sig med, jag tycker iaf det är intressant att läsa vad de andra tyckte, nejsidan vann ju överlägset med.

Pejo skrev:
Det är kanske för att du spliffat i 15 år som du tror att det går kanon för dig ? Om jag fick välja skulle du inte få sätta dig på en hoj... :7peta

Tja,

Familj, högavlönat jobb, inga skulder, fullt frisk vid senaste läkarundersökningen, käkar inga tabletter för några åkommor alls, glad och företagsam. På vilket sätt har du det bättre ? Vad skulle bli bättre om jag inte rökte ?

Du får inte välja, det gör jag själv :banana . Ni kan vänta till staten bestämmer detaljerna i erat liv. Jag är ingen galen anarkist för det och ställer upp på 9 av 10 lagar i Sverige.
Have fun :)

robbah99 skrev:
Jepp, eftersom jag "klarar det" så är det inte nån killer i sig, då skall det släppas.
Egoistiskt? Ja. Men det har jag inga problem med. Det blir ju faktiskt inte mindre tunga missbrukare för att det är lagligt. Holland har mindre tunga missbrukare än Sverige per capita.
Om du tycker att "vårt" enda argument är baserat på personlig frihet och du inte tycker det räcker som argument så, fine. Man får tycka olika. Jag lär röka oavsett vad staten tycker om saken. Typiskt Sverige att man är "lunar" om man inte står i ledet med mössan i hand.
Jaja, skit samma. Folk gör vad dom vill ändå. Det gör jag.

De verkar ju faktiskt inge bra med cannabis om man blir mindre när man röker på.. :lol felåt, va tvungen att märka lite :banana

robbah99 skrev:
Tja,

Familj, högavlönat jobb, inga skulder, fullt frisk vid senaste läkarundersökningen, käkar inga tabletter för några åkommor alls, glad och företagsam. På vilket sätt har du det bättre ? Vad skulle bli bättre om jag inte rökte ?

Du får inte välja, det gör jag själv :banana . Ni kan vänta till staten bestämmer detaljerna i erat liv. Jag är ingen galen anarkist för det och ställer upp på 9 av 10 lagar i Sverige.
Have fun :)

:klappar
Amen to that! :tummenupp :tummenupp
:klappar

Jag har trots allt haft tur när det gäller droganvändandet.
Började gå på rave 1989 när allt började och festade ganska mycket i 8år.
Det blev både det ena o det andra, dock inga sprutor eller heroin.
Tjack, kola, E, trippar, svamp.....
Är jävligt glad att jag ej blivit beroende av skiten, men jag har kännt inom mig och skall säga att jag till en del kan tacka LSD´n att jag inte blivit fast i skiten. När jag tog LSD en gång så gick man igenom en resa i sitt inre och där fick jag klart för mig att det är JAG som bestämmer om jag skall ta nåt eller inte, inte drogerna. Och så har det fortsatt då, tog bara på helger när jag festade och fastnade inte i det, tack och lov, för jag har flera vänner som dött av överdoser, och många som nu e nere i herointräsket:(

Droger kan vara kul vid intagandet, men biverkningarna som kan komma många år senare är inte värda det. Har haft många trevliga E sessioner, men ångrar detta nu då mitt minne sviktar idag:( Hade hellre haft minnet kvar än dom där rusen på E tex.
Men men, man har ju lärts sig en del på det hela också, så nu vet man iaf vad det är och kan till viss del avråda andra från vissa grejer, eller åtminstone ge dom råd hur dom minimerar riskerna med just E.

En annan sak som räddat mig är att mina föräldrar inget vet och jag har vetat att om dom skulle få reda på nåt så hade dom blivit helt knäckta och det har också hållt mitt drognyttjande på en sansad nivå.
Skall ni droga så gör det med måtta iaf. Ge fan i att köra fordon under rus, och ta reda på hur ni drogar för att slippa biverkningar så mycket som möjligt.
Många pallar inte med ångest på tex affe och då tar dom massa flödder istället för att slippa ågren dan efter. Jag har alltid sett såna grejer som fusk, och har alltid intalat mig själv att hade du kul igår då jävlar skall du få lida pin idag så att du fattar att man inte kan hålla på med detta för ofta, det har också bidragit till att jag inte blivit beroende.

VooV är den bästa trancfest som finns, vare sig du är drogad eller inte. Ni som gillar trance borde åka på denna fest o rocka loss i 3 dagar:)

Kan börja med att säga att ditt liv (erfarenhet) av droger är som en spegel av mitt liv. Började i samband med rave, testade allt utom sprutor och endast vid "speciella" fest tillfällen. Höll det på en "bra" nivå ett tag, men märkte sen hur det påverkade mitt psyke/fysik. LSD öppnade en ny dimision, och för oinvigda går det nog inte att beskriva en sån upplevelse.
Och precis som du säger så kommer biverkningarna efter några år.
Idag har jag extremt ljuskänsliga pupiller, detta pga av amfetamin. Det har blivit bättre, men det är fortfarande ett problem.
Att E gav mig vecko långa deprisioner ett bra tag efter jag slutade är väll knappast någon som blir förvånad. E är underbart, men ack så skadligt.
Du behöver inte hålla på särskilt länge för att få dessa problem, 10-20 tillfällen kan göra att du får dessa biverkningar.
Jag lämnade allt då min mor fick diagnosen leukemi, då förstod jag att om hon skulle få vetskap om vad jag sysslar med skulle hon inte orka att kämpa mot sjukdommen. Idag är jag glad att jag lämnade allt, jobbar som it-konsult har härliga kompisar och älskar livet. Men är samtidigt glad att jag har erfarenheten och kan berätta för andra om hur det ligger till.
Voov tycker jag att alla dans-sugna ska besöka! :tummenupp

Ravetrancer skrev:
Jag har trots allt haft tur när det gäller droganvändandet.
Började gå på rave 1989 när allt började och festade ganska mycket i 8år.
Det blev både det ena o det andra, dock inga sprutor eller heroin.
Tjack, kola, E, trippar, svamp.....
Är jävligt glad att jag ej blivit beroende av skiten, men jag har kännt inom mig och skall säga att jag till en del kan tacka LSD´n att jag inte blivit fast i skiten. När jag tog LSD en gång så gick man igenom en resa i sitt inre och där fick jag klart för mig att det är JAG som bestämmer om jag skall ta nåt eller inte, inte drogerna. Och så har det fortsatt då, tog bara på helger när jag festade och fastnade inte i det, tack och lov, för jag har flera vänner som dött av överdoser, och många som nu e nere i herointräsket:(

Droger kan vara kul vid intagandet, men biverkningarna som kan komma många år senare är inte värda det. Har haft många trevliga E sessioner, men ångrar detta nu då mitt minne sviktar idag:( Hade hellre haft minnet kvar än dom där rusen på E tex.
Men men, man har ju lärts sig en del på det hela också, så nu vet man iaf vad det är och kan till viss del avråda andra från vissa grejer, eller åtminstone ge dom råd hur dom minimerar riskerna med just E.

En annan sak som räddat mig är att mina föräldrar inget vet och jag har vetat att om dom skulle få reda på nåt så hade dom blivit helt knäckta och det har också hållt mitt drognyttjande på en sansad nivå.
Skall ni droga så gör det med måtta iaf. Ge fan i att köra fordon under rus, och ta reda på hur ni drogar för att slippa biverkningar så mycket som möjligt.
Många pallar inte med ångest på tex affe och då tar dom massa flödder istället för att slippa ågren dan efter. Jag har alltid sett såna grejer som fusk, och har alltid intalat mig själv att hade du kul igår då jävlar skall du få lida pin idag så att du fattar att man inte kan hålla på med detta för ofta, det har också bidragit till att jag inte blivit beroende.

VooV är den bästa trancfest som finns, vare sig du är drogad eller inte. Ni som gillar trance borde åka på denna fest o rocka loss i 3 dagar:)

Last edited:
heggeli skrev:
Varje kväll i femton år.
Starkt att inte bli beroende :rolleyes:

Tja, beroende eller inte kan diskuteras. Det viktiga för mig är missbruk eller inte. Jag känner noll behov att röka på dagarna. Jag softar lite framför TV'n/Datorn på kvällens sista timmar. Vissa dagar håller man upp, semsterresor, morsan på besök osv.
Jag har inga problem med beroenden så länge dom inte pajar mitt liv. Jag är beroenda av massor med saker för att mitt liv skall funka. Luft, pengar, sex, mat, kaffe, cigg osv. Om cannibis ger mig mycket utan att ställa till det så kan det läggas till beroendelistan utan att det gör nåt.

foppa skrev:
Lalalalala... tråkigt att jobba natt. Speciellt då vi har flera HASCH PSYKOSER inne just nu. Den som säger det inte finns sånna är en :kocko
mvh. Från psyket.

Damn!! Det låter abstrakt! Du jobbar alltså med något som inte finns om man lyssnar på vissa i tråden...

I övrigt tycker jag att Rejvis sista inlägg var bra. En beskrivning på hur det kan gå till och hur nära det kan vara att allt skiter sig.
Man måste ha respekt för alla droger och man borde inte använda tyngre droger.

Klart att det finns psykoser framkallde av droger. Jag har åkt ambulans med en släkting som fick en psykos av alkohol. En polare satt på mentalsjukhus i flera år efter ett möte med svampar. Detta beror ofta på att man feldoserat, är i obalans när man tar drogen, blandar droger, inte tål drogen etc. etc.
Klart det finns psykoser. Dock är det ovanligt och om man har respekt och kunskap om droger så kan man oftast slippa det. Därför är det viktigt att staten informerar om droger på ett KORREKT sätt vilket inte sker idag.
Droger är inte riskfritt. Men det är inte MC åkande heller.

Chris Ash skrev:
De/Du ljuger säkert inte. Jag motsätter mig inte att man kan uppnå kortare psykosliknande tillstånd efter mycket rökande, det är mycket troligt om än inte vetenskapligt fastställt. Men att gå därifrån till psykisk sjukdom, som en "psykos" faktiskt är, och en ganska ordentlig hardcorevariant av psykisk sjukdom, dit är steget långt.

Om det nu fanns så otroligt många fall av psykoser orsakade av cannabis (var och varannan kotte här har ju kommit i kontakt med det) så skulle nog läkarvetenskapen inte ställa sig tveksamma till deras existens.

Ledsen, men nu kan jag inte hålla mig längre.

Läkarvetenskapen är faktiskt inte ett dugg tveksam till haschpsykosernas existens. Det brukar mest vara dom som själva använder droger, och som vill hitta ett sätt att rättfärdiga sitt knarkande, som är tveksamma.

En psykos är ett inte i sig en psykisk sjukdom, utan ett symptom/tillstånd. Du kan däremot BLI psykotisk av en psykisk sjukdom som tex schizofreni, eller av droger (vilket är mycket vanligt), eller av andra påfrestande omständigheter i livet....

Kjelle skrev:
Ledsen, men nu kan jag inte hålla mig längre.

Läkarvetenskapen är faktiskt inte ett dugg tveksam till haschpsykosernas existens. Det brukar mest vara dom som själva använder droger, och som vill hitta ett sätt att rättfärdiga sitt knarkande, som är tveksamma.

En psykos är ett inte i sig en psykisk sjukdom, utan ett symptom/tillstånd. Du kan däremot BLI psykotisk av en psykisk sjukdom som tex schizofreni, eller av droger (vilket är mycket vanligt), eller av andra påfrestande omständigheter i livet....

Det är alltså därför tex delirium tremens existens är fastställd medan det hela tiden heter "Det finns goda skäl att misstänka...." osv när det handlar om haschpsykoser? Du får gärna visa att jag har fel, visa en källa som inte är en antidrogorganisation eller liknande där det står att haschpsykoser bestämt existerar.

Varför skulle det vara ett skäl att rättfärdiga? Jag påstår inte att man inte kan få alkoholpsykos eller skrumplever bara för att jag dricker öl....

Back